Långvandring med ung hund?
När kan man börja gå på långvandringar med unghunden? nån/några mil om dagen i svår terräng? Man ska ju helst inte gå på långa vanliga promenader förrän hunden är 1 år, men när det dessutom är väldigt svår terräng? Är det närmare 1,5-2 år då?
Nu är min minsta tjej bara 5,5 månad så vi planerar ingen stor vandring inom nära framtid, men jag kom på att jag verkligen inte vet när man kan börja vandra på riktigt?
Jag hade inte gjort det förrän hunden är röntgad och så, så minst 1-1,5 års ålder :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är det bara någongång tror jag nog det kan gå bra.
Hundar med svårigheter i leder ska ju arbeta för att underhålla muskler och inte få mer besvär.
Så jag tror det blir väldigt mycket olika svar där, Vissa tycker att man ska köra direkt och bygga upp muskler, andra tycker att man ska vänta tills man är säker och "vet vad man kan göra". Jag har fått höra båda och blivit ganska förvirrad av folks delade meningar.
Beror mycket på hunden, en mindre och lätt hund klarar påfrestningar tidigare än en stor och tung. Men rent generellt, när hunden är över året och den (om riskras) röntgats fri så kan du gradvis öka de fysiska utmaningarna. För att hunden ska klara flera mil i tuff terräng varje dag behöver den tränas upp fysiskt över tid.
1-1.15 år inga konstigheter. Om det är en vandring där du bär en massa packning så kommer det ju dessutom att gå långsamt, och du kommer att stanna var 5te kilometer för en paus. Så det är ingen fara.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Det är ju inte bara muskler som ska byggas upp, utan skelett och ligament ska också hålla för belastning, och de är mest formbara medan de fortfarande växer. Barn vill vi hålla igång så mycket som möjligt men hundar "ska" hållas stilla tills de kroppsmässigt närmar sig 20. Personligen tycker jag det är helt bakvänt resonerat. Mina hundar har haft en hyfsad grundkondition på sin ettårsdag. Vet inte hur jag (och de) skulle klarat tonårsmånaderna utan att trötta ut de fysiskt. Sen ska man absolut känna sin hund och inte köra på om den är trött, men den där magiska ettårsdagen har jag som sagt inte så mycket för ;)
Svar på TS: Jag hade trappat upp långsamt redan nu så att hunden fixar riktiga promenader när den är 1. Sen hade jag sakta ökat längden till vandringsdistans och börjat med terrängpass, korta först och sedan längre. Siktat på svårare vandringar till tvåårsdagen.
Tack för alla svar! Hon går i trappa uppför med runt 40 steg minst 5 gånger om dagen. Vi går även 3 km promenadspår i skogen de dagar hon är extra energisk, i skogen går vi alltid lösa. Hon började gå i trappan när hon var 9 veckor(alltså bara uppför, aldrig nerför). Jag försöker bygga upp henne så gott det går utan att belasta för mycket nu när hon fortfarande växer. Hon har även haft växtvärk och haltat ett par veckor vilket ha gjort att hennes högra bakben är starkare än det vänstra. Några tips på hur jag ska fixa detta?
Tror också det är skillnad på om ni kan ha hunden mest lös på vandringen så hon kan röra sig fritt eller om hon tvingas gå i koppel.
Jag tycker också råd om sånt här är förvirrande och motsägelsefulla. Men jag *tror* att man kan gå längre sträckor om man tar korta etapper med små raster emellan och hunden kan springa lös.
#6 En hund far inte vaxtvark enligt nyare forskning har jag fatt hora! (Kan inte lanka, vet inte vars jag hittar det, men min fysio och veterinar berattade det.) Har hon kanske rakat snubbla till eller dyl (fragetecken har, min dator har gett upp.) Behover inte vara nu, kan ju vara gammalt.
Jag hade alla ganger (!!) akt till min fysio, (Therese Asplund, SoSTassar, Norrtalje) aven om det kanske ar langt fran dar du bor. Man far en riktigt grundlig genomgang av hela hunden, undervisning pa hur, vad och varfor och sa far du stretchovningar som du ger hemma sjalv - inga langa, dyra utdragna behandlingar resten av livet utan kort och koncist saker som du gor hemma. Kostnads- och tidseffektivt :)
Hoppas bebisen blir battre!
Jag undrar vad du ser som långvandring? Så man får en idé om det hela :)
Om jag får tag i en valp nu i början av året/våren så planerar jag en tur till sommaren. Självklart tänker jag inte vandra nått just då, det får bli kanot och "basläger" på vissa ställen osv! Du måste ju inte vänta på att ge dig ut bara för att hunden inte är gammal nog att vandra långt liksom, bege dig ut till nått vackert ställe och gör läger, eller kör kanot tex är mitt råd! Annars tänker jag att jag vill ha min hund röntgad innan jag beger mig ut på nån vanlig vandring. Så 1,5år gammal ca då jag tänker ha en hane.
Men det finns ju annars fina ställen uppe i fjällen där jag gärna hade dragit även med en unghund under året! Man måste ju inte gå så långt överallt för att det ska ge mycket!
Min hane haltade som yngre, Jag läste på lite om det och såg att foder har en stor inverkan, Jag bytte foder direkt (ifrån högenergi vilket var de tman skulle undvika till valpfoder). Och han har inte haltat som innan sens dess.
Men jag har försökt anpassa träningen fysiskt efter att han haltade, Att inte försöka "köra för hårt" men ändå köra på en nivå så han får röra sig. Jag har inte uppsökt en veterinär/fysio än, men jag skulle göra om jag såg att något mer skedde eller om han blev allmänt påverkad.
Nu haltade han "av små anledningar" som yngre, t.ex om han slog i sig eller om han halkade, vilket enligt mig ändå kan vara helt normalt, Något hände ju precis innan.
Jag minns att jag kände likadant för min tik (detta var dock 6år sen) när hon växte, att hon kanske hade dåliga leder eller liknande såfort hon haltade till eller lyfte tassen, Hon är som sagt 6år och har aldrig visat några problem sens hon blev fullvuxen, Hon har blivit klämd och känd på av veterinärer och alla har sagt att hon är fin i hull och kropp, rörlig m.m.
Så JAG hade väntat med att kontakta fysio/vet men det är vad JAG hade gjort och det betyder inte att du måste göra som mig eller att jag gör rätt, Du ska göra det du känner behövs och du känner dig tryggast med!
Kan benviktmanschetter kanske användas på unga hundar eller ska dom vara fullt vuxna? (kan absolut ingenting om dessa) Annars kanske sådana skulle kunna funka för "jämn muskeluppbyggnad" ?
#8 Vetten kallade det för växtvärk, men det heter panosteit egentligen, det drabbar ofta storväxta raser eller kvadratiska raser :) Skulle gärna åka till en riktigt kunnig fysioterapeut mest bara för att få reda på vad man har, med båda hundarna. Men har inte riktigt de pengarna just nu. Är fattig student tyvärr. Tack! 🙂
#9 Långvandring kanske var fel ordval, när vi åker och vandrar(jag och min mor) så åker vi ut till en stuga nånstans och går runt 1-4 mil om dagen, i varierande terräng. Inte med mycket packning och vi sover inte över under vandringen utan vi åker tillbaka till stugan. Vi vandrar för att promenera i ganska rask takt eftersom vi inte bär på mycket packning. Förra året tog vi med 7-åringen och hon var helt slut efter resan och somnade på varje paus vi hade och hela bilresan hem(körde från Mölle till Tierp), och vi fystränar ändå med henne och tränar agility, hon är välmusklad och i god kondition.
#10 Okej, jaa jag pratade med min vet och uppfödare och de trodde inte fodret hade något med det att göra. Men vem vet, hon haltar inte längre i alla fall :) Har faktiskt funderat på benviktsmanschetter men är så rädd att jag inte hinner med och hon belastar fel i alla fall, så har inte vågat fixa något sånt än.
1 mil klarar en ettåring utan problem om det inte är något fel på den 🙂
Jag hade gått milen med en ettåring. Däremot är det ju såklart viktigt att man inte går två kilometer och sen plötsligt en mil, utan trappar upp. Det har kommit automatiskt för mig, i takt med att valpen blir äldre så går man längre :)