Uttråkad ägare och hund...
Det har varit fruktansvärt tråkigt och frustrerande väder här de senaste veckorna, regnet har bara öst ned utan förvarning och uppehållen har varit kalla och blåsiga omgiven av sjöar på gräsmattan och skogsstigarna, så varken jag eller vovven har varit särskilt roade över att vara ute en längre tid… Har mest blivit kiss och bajs rundor med lek på tomten innan nästa össkur kom. Vi har även cyklat till och från Varberg och varit inne i byn de senaste två dagarna, så hunden är relativt nöjd bara jag orkar träna lite tricks med honom och leka då och då. Men jag är så uttråkad Dx Vill hitta på något idag men vet inte vad vi kan göra… Det blåser och regnat fortfarande, så någon utomhusaktivitet låter inte tilltalande. Vi bor i en trång husvagn, annars hade vi kunnat leka kurragömma eller sök, finns inte heller mycket plats för att träna tricks, annat än stillastående och dem blir han så uttråkad av, haha. Jag har ingen bil heller så vi kan inte köra någonstans, cykla går bra dock om jag har ett mål att ta mig till, men som sagt vet jag inte alls vad vi kan hitta på. Bor utanför Tvååker (mittemellan Varberg och Falkenberg) och har inga kompisar i närheten som vi kan åka hem till, vet inte vad man skulle kunna hitta på inne i stan med en hund? Eller vad vi kan hitta på här i husvagnen… Skriver nog mest det här för att ventilera lite, men om någon har några tips tages de tacksamt emot.
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Har ni någon rastgård i närheten?
Försöka hitta några träningskompisar (här kanske? Facebook?) och gemensamt hyra en träningslokal? Annars kan jag känna mig riktigt präktig av att palta på mig ordentligt och gå ut på en rejäl promenad i skitväder, det är rätt gött när man är hemma, torr och varm igen! Är det regn och rusk men inte jättekallt så simtränar jag faktiskt labben ibland. Vi bor precis vid en sjö så efter hon badat - vilket hon inte blir smycket kallare och blötare av än att gå i ösregn - så kan vi gå direkt hem så hon blir torr och varm. Då gäller det förstås att man har en badglad hund, min cairn som gärna simmar på sommaren skulle inte tro att jag var klok… ;-)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hallträning kan kanske vara ett alternativ? Det är väl inget man gör varje dag då det snabbt blir dyrt, men då och då för att hålla motivationen uppe och ha något som du kan se fram emot. Visst ligger det en träningshall i Varberg, k9 park?
#1 Så han kunde träffa andra hundar menar du? Vi bor ute på landet så vi har gott om utrymme att röra oss fritt om det var det du tänkte på, annars så nä, det finns ingen rastgård i närheten vad jag vet. Han leker ibland med grannarnas hundar om de är ute när vi går förbi.
#2 Hyra en lokal att träna i går tyvärr bort helt och hållet, jag har knappt råd med hyran och mat så som det redan är. 🤐 Vi brukar ge oss ut på storrundor även när vädret är hemskt, när vi cyklade in till Varberg i onsdags regnade det hårt som vanligt, men nu börjar jag bli trött på att aldrig vara torr! Eftersom vi bor i en dragig och kall husvagn finns det inte något varmt och gott att komma hem till precis haha.
Han älskar att bada dock, var nere i ån på tomten för bara någon vecka sedan för att jaga is!😃 Problemet är att han har lätt för att få vattensvans och fuktutslag om han är våt och kall för länge, och hans päls är frustrerande bra på att behålla fukt… Torkar honom alltid med både handduk och fön men hittar fortfarande fukt någon timme senare. Så även om han tycker om att vara ute när det duggar får han ont efter ett litet tag.
#3 Tror att jag kollade upp den när jag först flyttade hit, men priserna där var ju hutlösa. 🤐 Tror att jag har cyklat förbi en brukshundklubb någonstans utanför Himle som jag har funderat på att ta kontakt med, men jag vet inte om de hittar på saker så här sent på året? Sen måste jag spara ihop lite mer pengar innan vi har råd att bli medlem.
Solen tittade fram tidigare idag så vi gick vilse i skogen några timmar istället!👍
Det jag undrade mer över var om det fanns något ställe man kunde åka till med en hund om man inte känner för att hitta på någon särskild aktivitet någon dag, vi gör så mycket tillsammans redan att ytterligare någon mental aktivering skulle bara överstimulera honom. Sen skulle iofs lite träning i sociala sammanhang göra honom väl, eftersom vi bor själv ute på landet blir det inte mycket träning med andra människor som stör, så han vet inte riktigt hur han ska bete sig bland folk.
Sen hade det varit skönt för mig att kunna åka någonstans där man kan vara inomhus och varm utan 10 täcken och en yllekofta. 😂
Personligen har jag inget större emot skitväder så.. Men mitt tips är att ju bättre kläder man har, desto mindre bryr man sig om dåligt väder. Är man varm och tät från regnet så kan man ha lika kul utomhus ändå, särskilt om man samtidigt har mentaliteten att det är kul att trotsa riktigt skitväder :)
Hmm, har ni någon djurbutik/granngården i närheten? Om jag var du och skulle jag ta en promenad/cykla dit och träna lite i andra miljöer. Kanske sitta still medan andra går förbi? Eller bara gå runt och ta in allt nytt :)
#5 Ingen fara med lite regn, men som jag skrev i #4 klarar hunden inte av det i för stora mängder och jag har tröttnat på att det har öst ned i flera veckor nu med bara någon fin dag här och där. Vissa dagar vill man göra något annat helt enkelt😉
#6 Vi har Arken Zoo i Varberg, det var där vi var i onsdags. Funderade faktiskt om vi skulle åka dit igen, men man vill ju inte verka alltför påflugen😂
Det är som du beskrev i #6 jag är ute efter, en offentlig plats att bara hänga på, fast inomhus där hundar kan följa med.
Vissa kaféer tillåter eller till och med riktar in sig på hundar och deras ägare. Har ingen koll på om/var det finns i den delen av landet dock.

Det finns ingen galleria i närheten där hund är tillåtet?
#8 Jag hittade en hel del såna i Göteborg, tyvärr lite för långt för att pendla =/ #9 Jag vet faktiskt inte, det finns en liten galleria i Varberg men har inte kollat om de tillåter hundar, ska titta mer på det!