Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 7622 ggr
Herveaux
0

Tokiga ras-gissningar

I min andra tråd "Barn pratar hund" tog några av er upp underhållande exempel på hur tokigt det kan bli när andra kommenterar viken ras man har i kopplet.

Så jag tänkte spinna vidare på det,
hur knasiga förslag har ni fått höra om er fyrfota kompis rastillhörighet?

Jag har en Irländsk Varghund, han har blivit kallad för:
Grand Danois
Gråhund
Isländsk Fårhund/Vallhund
Irländsk Fårhund/Vallhund
Rysk Vinthund / Borzoi
Skotsk Hjorthund
Riesenschnauzer
Kaukasisk Ovtjarka
Varghund (liknande Saarloos Wolfhound / Ceskoslovenský vlcak)
Karelsk Björnhund

// Harley

Wellcraft
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bichon frise har min lagotto varit.. Tydligen

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Naviifax
6
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Dalmatin…

@adventuresofnavi | instagram

thea_thea
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

- Är det en sån där kinesisk nakenhund? (han rakas med kortaste skäret över hela kroppen så en rätt okej gissning för en helt oinsatt)

- Är det en JRT? Jag har en, jättefina hundar! (Haha va?)

- Åååh är det en Chihuahua!? (Några kg för tung bara)

- Titta en shih tzu! (???)

- Är det en sån där bichonhund? (Rätt färg?)

nadilda
2

Lagotton är för det allra mesta en Pudel, ibland en golden eller en bichon. Är inte så ofta någon gissar rätt. Min schappe därimot hon är tydligen nästan alltid en lagotto, bara ett litet fåtal som gissat rätt ras på henne. 

Går man med båda samtidigt är det alltid samma ras :P Är väldigt lustigt.

IngaTrnqvist
0

"Åh, är det en röd schipperke? Har sett chokladbruna, men röda är väl riktigt ovanliga?" - en som själv hade haft (svart) schipperke.

"Titta, titta Chihuahua!" - varenda barn vi någonsin möter

"Corgi, det måste väl vara corgi i honom? Vilken söt liten valp du har, men han blir större väl?" - väldigt många som frågar

"Åh, är det en sån där dvärgpodenco.. podengo någonting?" - person på en tävling

Brownie är papillon och schipperke.

Belphi
2

Några barn frågade om det var en siberian husky jag hade, som valp frågade folk om han har en shetland sheepdog.

Det är en LH collie jag har, såklart!

oh-la
4

En herre som var framme och hälsade på min lilla tjej som valp utbrast "men så fin! Är det en newfoundland?"… Hon är en staffe…

Em_
0

Min mittelhane är helt klart dotter till min finska lapphund. Men "tikvalpen" växer lite långsamt. Jag borde ta "henne" till veterinären eller åtminstone byta foder.

LuLeLo
0

Min cocker är tydligen en labbe.

Tass Josephine

Maleficum
0

Vår labbe har jag mest varit med om att folk lite osäkert frågande undrar "Är det en labbe?" och sen är det många som tror hon är valp (trots att hon är 11 år). Sen är det många som tror hon är en blandras trots att hon är renrasig.

Kines/pudelblandningen är det många som gissar kines på just nu men det är nog mycket för att han är rakad som en (men är större än de flesta kineser), var länge sedan nu han hade annan frisyr och då hade folk svårare att gissa ras på honom. Däremot är jag förvånad att ingen någonsin uppmärksammat att han saknar ordentlig svans (fick ta bort stor del av svansen pga tumörer) utan bara en liten stump, men är väl för att det är ganska fluffig så kanske folk inte tänker på att den inte är lång som den en gång varit.

Däremot har mina kaniner varit både katter, hundar och får när folk undrat vad det är (har angorakaniner).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Vizzla
5

En Tax är alltid en Tax ;-)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

JonnaCecilia
2

Mina hundar har inte bara varit andra raser utan tom andra djurarter! ;) Jag berättade ju om barnet som utbrast "En lejon!" om mammas eurasier, han har även varit en björn, newfoundlanden var ju ofta en björn också (vuxna säger det mest på skämt, barn har frågat på allvar). En glasmästare vågade inte byta en ytterruta på ett fönster för att vår "argsinta kalv" skällde på honom ;D newfoundlanden alltså. NF, Ramses. var vi även tvungna att raka på sommaren pga värmeeksem, då fick vi många frågor. Jag svarade ofta helt uppdiktade raser, och folk svalde det med hår och hull. Brukade berätta att det inte var en "Ghanesisk lejonhund" utan en nerklippt nöffe, så småningom. Det lustigaste var nästan "labradorkännare" som med säkerhet hävdade att vår blandras Sammi, labrador/golden, var en renrasig labrador. Vi fick så mycket beröm för henne, samt förfrågan om avel nångång. Bästa kommentaren var en förbipasserande en gång som utbrast till sin vän "Titta! Så DÄR ska en ÄKTA labrador se ut!" Eurasiern, Sirius, var ofta en chowchow som valp, och ibland fortfarande. Mittel, keeshound, finsk lapphund och tom samojed (i red fawn?) har kommit upp, men det är ju mycket inblandat i eurasiern för att få fram dem, så jag brukar säga att det är "nästan rätt". Alizza, bolognese, är för det mesta en Pudel, även om jag kallar henne mitt lilla lamm :)

Aaangelica
0

Schäfer har man fått höra ett par gånger 😉 (Han är en malinois 😊)

Dumpuck
0

Har fått höra att vi har en riktigt grov och fin dobermann tik.
Samt har vi fått höra vilken fin labrador vi har.

Båda gångerna av, dessutom, vant hundfolk… 🥵🤦‍♂️

Vi har en rottweiler.

Qepta
2

Fått frågan om Aryah är en Amstaff. Hon är en ren bruksmalle! 😎

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Pudelbus
4

"Men gud vilken fin schäfervalp!" utbrast en man vi mötte XD

Annars är det mest Chihuahua eller papillon folk gissar på.

Garm
0

Min Borderterrier har blivit misstagen för en Griffon Bruxellois flertalet gånger.

Viccan92
1

Jo några barn har sagt att jag har en fin rottweiler. Jag har en Tax. Sedan när collien kom så var det valp med sin mamma. Sen har ju visat frågat om collien är en sheltie och då var han vuxen. Stor sheltie på 62cm måste jag säga.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Luckysoul
2

Lucas som är en Jämthund, coonhound, norrbottenspets & gråhunds-blandning har varit:

Amstaff

Collie (oklart om det var Lh eller Kh de menade :P)

Corgi

Labrador

Schäfer

Border collie

Och såklart en räv 😉

Emouse
0

Min American Wolfdog mix har varit både det ena och det andra, blandannnat: Schäfer Border collie Collie Varg (vilket hon är lol) -Mamma kolla! En polishund! Kelpie Långhårig doberman (?)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

FjantYoda
2

Yoda: Lapphund, Chihuahua, Dvärg Pinscher och "vad är det för djur"

Aros: American Hairless Terrier å såklart Chihuahua och Prazsky Krysarik

https://www.instagram.com/aros_yoda/

lilljessi
0

Den vanligaste gissningen är att det är en eurasier vilket inte är en dum gissning då han liknar en del eurasier. Annars har det gissats chow chow eller så har de gissat att han måste vara en blandras på chow chow ☺ En gång kom en person fram och bara å är det inte en akita. Kan säga att då blev vi chockade 😮 ööh jo det är det 😆 Men oftast kommer folk fram och frågar vad det är för ras ☺

[Hästhoven]
0

Min perro de agua espanol har varit: 

• Pudel.
  • Lagotto romagnolo.

Pekingeserna har varit: 

• "Tibbar". 
  • Shih tzu. 
  • Chihuahua. 

Min Coton de tulear har varit:

• Bichon frise. 
  • Malteser. 
  • Bichon havanaise. 
  • Shih tzu. 
  • Rolig situation en gång när två riktigt gamla tanter var ute & promenerade, då sa den ena tanten till den andra "men åh! kolla vilken vacker & rastypisk Bichon frise".  Min coton har inte ens lockig/krullig päls :-P
[Springerpoo]
0

Vår pudel/springer spaniel Ollie har blivit kallad Portugisisk vattenhund, Spansk vattenhund (Perro de agua espanol), Lagotto och även Schnauzerp.g.a hans mustasch. Enligt kvinnan så måste det vara schnauzer för ingen annan ras kan ha det.  Hon blev även arg på oss när vi berättade att han var blandras 🤓

Vår svartvita shetland sheepdog valp har bara blivit kallad border collie än så länge eller så har folk inte frågat och trott att han är blandras. Många blir jätte chockade när man säger att han är en renrasig sheltie😃 Men vet inte hur många gånger jag har fått kommentaren "OMG I looooove border collies!!1! <3" när jag lägger upp bilder på honom  på min egna instagram 😴

GotTreats?
2

Vet inte hur många gånger barn har frågat seriöst om min samojed är en vit varg 😃 Vuxna brukar kalla henne för isbjörn x)

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar

LyQa
4

Japansk Spets och "en liten spets", vilket i och för sig inte är så konstigt.
Många tycker dock hon ser ut som en fjällräv..

jenmjao
2

BULLMASTIFF påriktigt, bullmastiff… Annars Malinois vilket inte är så tokigt med tanke på hennes färger. Även frågad om hon var en leonberger schäfer korsning.. Nej.. Schäfer labrador hära.

Elverpige
2

Senaste gissningen var lite kul:  husky/kaukasisk ovtjarka-blandning!

Andra gissningar har bl a varit:

Kaukasisk ovtjarka (förvånansvärt många gånger!)
Alaskan Malamute
Karelsk Björnhund
Samojed
Samojed/varghund-blandning
Keeshond
Chow chow

Han är en eurasier :)

LinaK
0

Sigge jack russelln - en som frågade om det var en basset griffon. Hon var dessutom en uppfödare inom rasen :P annars tar folk honom för en blandis av något slag då han är så stor för att vara en jack russell. Algot bichon havanais - lhasa apso, shih tzu och Pudel har några sagt. Blandras mellan några raser har jag också blivit tillfrågad. När jag säger att det är en bichon havanais tror alla att man menar bichon frise och undrar då om inte den rasen är vit och mer krullig.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Turast
0

KH Collien - border collie, bc-blandis, collieblandis, bara "blandras", Schäfer

Aussievalpen - blandras, shetie, långhårig collievalp (men bara när jag haft båda med, och bara colliemänniskor som sagt det ;) )

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

LuLeLo
2

#30 Schäfer?? Den var fan rolig 😂

Tass Josephine

fridarebecka
2

Trassel har varit bla:
bordercollie(förståeligt)
en liten schäfer(på 14 kilo?? haha)
schäfervalp
pudel(antar att dom syftar hans fluriga rumpa?)
shetland sheepdog

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
lollynonna
0

Svea har väl inte varit så mycket,de flesta frågar vad hon är för ras. Men finsk spets har hon varit iaf;) hon är lapsk vallhund.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

dundeer
3

Ikaros har inte varit så många olika raser, men en dag så kom en stallkompis (som inte sett han tidigare) ut i halvt panik för att det var en varg i stallet ;)

panini
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Kenzo som är en Chihuahua hör jag förvånansvärt nog mest Chihuahua, fast att han inte ser ut som en typisk Chi någonstans, annars hör man bara "vad är det för ras/er?" 😉

Sixten som också är en Chihuahua hör man bara den rätta rasen, det är inte en så svår ras att lista ut direkt. Där är det mest bara folk som undrar hur gammal han är då han är en valp 🙂

Med syrrans som är korthårig hör man mest "vad är det för något?", "är det en råtta?", "men vilken liten en!" 😛

sasha_setter
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Sasha har varit Cocker spaniel(syftar väl på öronen), Springer spaniel, Engelsk setter (väldigt nära dock!), golden retriver, flatcoated retriver m.m.

Zally blir ofta kallad jrt eller så frågar folk vilka raser det är i henne XD När man säger att hon är en kromis blir folk förundrade och säger att det väl ändå måste vara terrier i henne och så får man förklara att rasen uppkom för sisådär 70 år sedan av att en foxterrier och fransk griffon parades…

Men roligast var dock nog när jag var ute med Sasha och hennes kompis Jaktgolden hanen Knox och ett gammalt par var helt övertygade om att Knox var en renrasig Border collie. Och de hade tillomed haft en BC själva XD 

(på bilden med 3 vovvar är det fr.v. Sasha, Zally, Knox.)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

JonnaCecilia
0

#36 De var inte lite förvirrade bara och menade Golden Retriver istället för Border Collie? O.o Namnen är ju nästan lika, typ lika lika som utseenden xD (dvs inte alls, läs med glimten i ögat)

Magrat
0

Mina Borzoier är förvånansvärt ofta Afghaner eller Salukis. Whippet har de fått vara en gång också 😃

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Turast
0

#38 lite stora whippets va? ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Magrat
0

#39 Ja, det var min tanke också. Och lite väl håriga kanske =P

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

alltidnordin
4

Fick frågan om min sheltievalp verkligen var en hund överhuvudtaget haha…

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Cixx
2

Min italienska vinthund har sagts vara:

- Pinscher
- Greyhound valp
- Whippet 
- Chihuahua
- Nakenhund
- Greyhound/chihuahua blandis
- Ett rådjur

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Cixx
2

Min eurasier är tydligen:

- Chow chow (för den har ju blå tunga)
- Malinois
- Schäfer

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

[Tilde]
2

Folk gissar oftast att Simba, som är en tibetansk spaniel, är pekingese - vilket dock är förståeligt. Den konstigaste gissningen hittills har nog varit Tax. 😂 En annan gissade på en papillon-blandning.

Annars undrar folk bara hur gammal han är då de tror att han är valp/unghund fast han snart fyller 11.

[BonzoandBonnie]
0

folk har frågat om mina valpar är syskon… visst kan valpar från samma kull se olika ut i vissa fall, men de här va lite extremt :)

neasfotografier
0

Har en dvärgschnauzer på 4 månader som inte är trimmad/friserad än, vilket gör att han är rätt flurig. Men oftast så är det bara människor som utbrister nåt i stil med "men du var inte gammal du!" Och oftast vill de bara dubbelkolla genom att fråga "men visst är det en schnauzer? Gud vad söt!" Har dock ofta fått gissningar att han är någon pudelblandning eller bichon ^^

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

woopwoop
2
Pudelbus
2

#47 finaste amstaffen jag sett ^^

Irrevirr
0

Mina groenendael har varit schäfrar, vinthundskorsningar och svensk lapphund. Pointrarna får oftast vara dalmatiner.

[Nalle-]
2

Blandrasen - Bichon frisé, lhasa apso, terrier och katt. Får ofta höra att det är en valp när vi är ute, men han är 8 år. Han är lhasa apso, shih tzu, bichon frisé och Pudel. 

Storpudeln - de flesta känner ju igen en Pudel, får ofta höra "vilken fin Pudel!" på våra promenader. Det enda som kan vara svårt är storleken, vissa frågar om han är mellanpudel och när han var valp var han en dvärgpudel.

Mitchika
2

Jag har tydligen en vit varg, enligt en mycket trevlig äldre herre vi träffade ute på en kvällspromenad. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Moofy
0
Moofy
1

Råkade skicka iväg ett inlägg för tidigt :) Min Lexie sågs alltid som schäfer, men hon var 50% dobermann också.

DeniceP
2

Ojojoj..
Min Podenco Ibicenco brukar vara Springhund, vinthund, tävlingshund, faraohund eller det bästa: ett rådjur.
Chihuahuan brukar vara Papillon, nakenhund, gremlin, hyena eller schäfervalp.

Människor är bra lustiga!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

hemul
0

Ha ha! Men vavvan SER lite ut som en gremlin! Jättesöt.😉

MaaariaS
2

Renrasig papillon 😃

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Cahira
4

Fullt allvarlig: Fin katt du har! 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

retrieverlove
0

Jag har tollare och flera har trott att min valp är en Aussie. xD

Wenniz
2

Har hört att Corinne är en Amstaff eller en Greyhound, renrasig Whippet men kanske lite stor för rasen dock. Amstaff vet jag inte vart folk får det ifrån. :p

• Nederlandse Kooikerhondje -
monstermash
2

En man trodde helt seriöst att mellanpinschern var en kalv. 😮

[Blue_Lugia]
0

Måste bara väcka liv i denna tråd igen. Min har blivit kallad: Katt Chihuahua Trefärgad sköldpadda Seröst… haha!

apportbocken
0

#61 MEN vilken söt liten katt du har!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Paxxa
0

Vart träffar ni alla roliga människor? Jag har fått höra att mina är pointer eller GD, men inget roligare än så. Eller jo, Zebra en gång.. 🤔

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

[Blue_Lugia]
0

#62 Man ser ju helt klart att han är en sköldpadda. 😉

rebelred
0

En berättelse om när jag var ute med Sedna en gång.. Jag går omkring på en lekplats lite och övar fot med Sedna (jakthund, totalt hopplös gällande fot om det inte är min styvpappa ((han har känt henne sen hon var valp jag sedan hon var 6 år hon är nu 10 år)) som är förare) innan jag ska gå in och äta. Sedna är 48cm i mankhöjd, svansen ligger alltid i en knorr över ryggen och hon har bruna ögon och helt grå päls. En kvinna kommer gåendes, och säger: "Oj vilken söt hund, är det en valp?" Varpå jag säger att nej, det är det inte, hon ska fylla nio år den kommande hösten. "Jaha, hon var väldigt fin ändå. Är det en husky?" Kunde inte låta bli att skratta när hon gick iväg efter att jag sa att hon var en gråhund x)

isabella93
1

Blandrasen, papillon/schipperke/chihuahua, har blivit kallad lancashire heeler, corgi, karelsk björnhundsvalp, Chihuahua, katt, kanin och nu senast skåneterrier (vilket efter googling visade sig vara ett äldre namn för dansk-svensk gårdshund). Oftast brukar folk inte gissa utan frågar istället vad hon är.

När det gäller den italienska vinthunden får jag frågan av i princip alla som vill hälsa på henne "Är det en valp?", varpå jag svarar att hon är fullvuxen och är en italiensk vinthund, personen svarar "Jaha, jag trodde det var en greyhound/whippet/sån där kapplöpningshund" och jag säger att de är släkt med de raserna men är en mindre variant. Det är lite märkligt hur ofta jag haft nästan exakt det utbytet med folk jag träffar på promenader 🤪 Det händer att folk gissar rätt, men då är det oftast någon som har en egen/känner någon som har en/själva har funderat på att skaffa rasen.

Belimas
0

Mina tibbar (spaniel) är 99% av gångerna alltid pekingeser, tidigare i veckan var det ett äldre par som frågade om de var vavvor men annars är det alltid det förstnämnda som folk gissar på. Sedan tror de alltid att de är syskon när de frågar hur gamla de är och jag säger att båda är 6 år gamla. Även när jag la till att det skiljer 10 dagar mellan dom så var det fortfarande en som trodde att de var syskon.

Itchy
0

om jag ändå fick en krona för varje gång folk frågat om min Vincent är en Schäfervalp, eller till och med en vuxen Schäfer, (vilket är roligt då han väger 9Kg)

så hade jag kunnat förse honom med allt godis & tugg han kunnat önska sej :P

You can't spell Bitchy without Itchy

RosaMoln
0

Får nästan alltid höra om min engelska springel spaniel att jag har en fin cocker spaniel, vilket kanske inte är jättekonstigt när det är ovant hundfolk. Engelsk setter har han ockaå varit en gång, väldigt liten och kompakt sådan >.<

Snuffles
0

Min Sheldon har både varit bulldogg och en griffon.

Lighthorse
0

Tollare Shetland Sheepdog "Det är en hund va?" Gosedjur "Är det en retriver?" Många är helt övertygade om att han är en tollare - men senast jag kollade har de inte tan-tecken! Tuff är en Miniature American Shepherd!

Lighthorse
0

Tollare Shetland Sheepdog "Det är en hund va?" Gosedjur "Är det en retriver?" Många är helt övertygade om att han är en tollare - men senast jag kollade har de inte tan-tecken! Tuff är en Miniature American Shepherd!