OT har ni körkort?đ
Har ni körkort? KÀnner ni att det underlÀttar mycket gÀllande t.e.x trÀning och tÀvling eller hade ni lika gÀrna kunnat vara utan körkort om man tÀnker hundmÀssigt? Kan era hundar Äka kommunalt?
Jag har inget körkort, har för dÄlig syn för det.
Min jycke har inga problem med att Äka tÄg och liknande,
men buss tycker han blir lite för trÄngt och stökigt.
// Harley
Jag har körkort, tycker att det underlÀttar mycket i min vardag, med eller utan hund. VÄr hund Äker gÀrna buss, hon tycker det Àr roligt och tÄg funkar ocksÄ. Om man klarar sig utan körkort beror ju mycket pÄ var man bor nÄgonstans. I glesbygd Àr det svÄrare Àn i tÀtbefolkade omrÄden med bra kollektivtrafik.
Japp. Mamma sa "det blir ingen ny hund innan du skaffat körkort". Jag som övningskört sedan jag var 16 men aldrig fĂ„tt Ă€ndan ur skaffade dĂ„ körkort pĂ„ mindre Ă€n ett halvĂ„r. Det gĂ€ller att ha rĂ€tt motivering! đ
Jag har ju iförsig automatkörkort, men det funkar för mig. Familjen har ÀndÄ bara automatbilar. Jag kan köra manuellt, men jag blev för stressad av det, sÄ jag valde bort det.
Att ha körkort underlÀttar nÄgot otroligt om man har hund. Typ nÀr jag var hemma och Tinja helt plötsligt inte kunde resa sig - alla i familjen var i stan och hade jag inte haft körkort hade jag varit tvungen att ta tÄget och gÄ till djursjukhuset, bÀrandes pÄ en hund som inte kunde anvÀnda bakbenen.
SÄ att ha körkort Àr extremt viktigt.
Jag har körkort. Det underlÀttar definitivt vid tÀvling, tidigare var det omöjligt för mig att Äka pÄ agilitytÀvlingar eftersom mÄnga klubbar Àr svÄra att ta sig till med kollektivtrafik. Dessutom mÄste man ofta vara dÀr 7-8 pÄ morgonen och sÄ tidigt gÄr inte bussarna pÄ helger. Men hundarna klarar att Äka buss/tÄg ocksÄ.
Jag har bil och körkort och tycker att det underlÀttar enormt i hundvardagen. Det gick för det mesta att fixa skjuts om jag skulle köpa foder, till veterinÀren eller liknande men just det dÀr att komma ut och trÀna, Äka pÄ kurser och tÀvla var svÄrt att fÄ ihop (brukshundsklubbar och hundevenemang har en tendens att ligga i Tjotahejti). Dessutom Àr det en fördel att ha bilen med sig till stallet, pÄ trÀning och sÄ vidare eftersom man kan ha hundarna dÀr en stund om det behövs. Alla mina hundar har kunnat Äka kommunalt, de tidigare har varit sÄ illa tvungna helt enkelt. Charlie vet jag faktiskt inte men han har tydligen Äkt tÄg hos sin förra familj.
"Jag Àr inte klok men jag Àr smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag har körtkort men för tillfÀllet ingen bil och oj vad jag saknar att ha bil! SÄ smidigt nÀr man ska trÀna, tÀvla eller bara vill till en bra spÄrskog men studentekonomin tillÄter inte. SÄ nu Äker vi kollektivt tvÄ Är till och sen blir det en bil igen :)
Jajjemen, det har jag haft i 27 Ă„r nu. Hoppsan, Ă€r det verkligen sĂ„ lĂ€nge?! I början hade jag inte möjlighet att skaffa bil sĂ„ jag fick nĂ„n slags bilkörningsfobi till slut. Men sen fick jag ett jobb dĂ€r jag var tvungen att köra varje dag, sĂ„ nu har jag inga problem med det. Förutom i stĂ€der dĂ€r jag aldrig varit tidigare, dĂ„ överlĂ„ter jag körningen till sambon đ
Vi har tvĂ„ bilar, sambon kör oftast Kian och sĂ„ har vi en stor Citroen Berlingo som jag oftast kör. Den Ă€r vĂ€ldigt praktisk, svĂ€ljer mycket last och en stor hundbur. Men den drar rĂ€tt mycket bensin, sĂ„ jag hĂ„ller pĂ„ och trĂ€nar ecodriving just nuâŠ
Har körkort och bil och hundar som gillar att Ă„ka med. Bor pĂ„ landet och har inte möjlighet att Ă„ka kommunalt, sĂ„ det har de aldrig testat. DĂ€r jag bodde förr Ă„kte jag ofta kommunalt och den hund jag hade dĂ„ var van att Ă„ka med frĂ„n att han var valp, Det fungerade jĂ€ttebra đ
Jag har inte körkort. Ăn. För det kommer, let me tell you :D
För det första sÄ tar det 2 timmar med buss att ta sig till brukshundklubben. 2! Med bil tar det max 20. Det gör att hunden redan Àr slut nÀr vi kommer till klubben, och har inget driv kvar att trÀna.
För det andra sÄ Àlskar vi sök. SöktrÀningar ser ut sÄhÀr: Du kör ut till skogen (för oss Àr det antingen 45 minuter eller en timme beroende pÄ vars vi trÀnar). Hunden lÀmnas i bilen medan du hjÀlper gruppen att valla av. Du figgar för andras hundar. Du tar ut din hund, kör honom i 10 minuter. Tillbaka i bilen, figgar för andras hundar. SjÀlva trÀningen kan ta allt frÄn 30 min-3 timmar. Sen ska du köra 45-60 minuter hem. Det funkar ju absolut nÀr du har eget körkort, egen bil. Det funkar lite sÀmre nÀr man ska försöka övertala icke-hundintresserade mamma att köra ut mig och sen sitta i bilen pÄ obestÀmd tid men upp till 3 timmar i skogen. För hon kan ju inte Äka nÄgonstans, ifall det blir min tur att köra.
Och sÄ drag. Jag gillar drag. För drag behöver du bra underlag. GÀrna lite skog sÄ.
Vi bor sÄ att det tar tjugo minuter med bil tills vi stöter pÄ en skogsvÀg. AlltsÄ mÄste man Äka minst 20 minuter med hund och cykel innan man kan köra. à terigen - icke-hundintresserad mamma. (Samma sak med spÄr, vi har en liten skogssnutt inom rimligt avstÄnd, och den har spÄrat slut pÄ.)
Det ska bli sÄÄ skönt med eget körkort!
Jag har haft körkort i snart sex Är och hade inte klarat mig utan, hÀr nere i SkÄne Àr det i princip omöjligt att ta sig kommunalt till trÀning och tÀvling. Dock har vi Äkt mycket nÀr mim hund var yngre och för hennes del Àr det absolut inga problem.
SajtvÀrd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag tog körkort nĂ„gra dagar efter att jag fyllde 18, absolut det bĂ€sta jag gjort. Har Ă€ven egen bil. Skulle aldrig klara mig utan bil för tillfĂ€llet, dĂ„ jag pendlar mycket vĂ€stsverige-stockholm och vice versa đ
/ Sofia
TeamBlackShelties pÄ Instagram
Har haft körkort och bil i nÄgot Är nu. Det Àr fantastiskt skönt, inte minst nÀr man ska ivÀg pÄ hundtÀvlingar. Det ger oss ocksÄ möjlighet att Äka till bÀttre promenadomrÄden Àn vad som finns pÄ hemmaplan (vilket vi gör i princip varje dag efter jobbet).
Förutom det smidiga i att fÄ kortare restid osv sÄ Àr det dessutom extremt skönt att slippa alla dÄrar som ska klappa hundarna utan att ens frÄga om lov, alla som Àr millimeter frÄn att trampa pÄ hundarna, alla med andra hundar som inte har koll pÄ sina djur osv. Pga det sÄ har jag Äkt med kollektivtrafik 1-2 gÄnger sedan jag skaffade körkort. Jag har större problem med att Äka kollektivt Àn vad mina hundar har.
---------
TvÄ glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Yes, haft körkort och egen bil i typ 1,5 Är nu. UnderlÀttar mycket tycker jag. Jag sjÀlv ogillar kommunalt och ena hunden har problem med mÀn och det Àr alltid nÄgon som ska komma och försöka klappa⊠hehe
Smidigt nÀr man har fler hundar, nÀr jag hade en klagade jag inte pÄ buss osv, men tvÄ blir mycket att hÄlla reda pÄ nÀr ena Àr galen unghund och andra Àr osÀker ;)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte pÄ salamandern. Den sover.
Yes, MC+Bil. (bilen Àr nog mest anvÀndbar för att fÄ med sig hund dock =D)
NÀr jag var 18 sÄ var det i tÀvling i att fÄ körkort fortast möjligt, dagen man fyllde Är började "tidtagningen" bland kompisarna sÄ att sÀga. SÄ det var brÄttom att fÄ sitt rosa leg!
#14, Kompisens förÀldrar har varit pÄ semester över hela Europa med sin hund - och Äkt MC :-). Liten hund=tar liten plats. Mamman hade helt enkelt en specialkonstruerad ryggsÀck med lufthÄl mm som hunden satt i. Liiite svÄrt med en riesen eller briard, dock, du fÄr skaffa sidovagn ;-) !
#15 tanken HAR slÄtt mig, haha xD Kanske hyra sig en sÄn gammal militÀrhoj av nÄn i framtiden.. !
Jo kan tÀnka mig att det gÄr med en liten hund och ryggsÀck!
Ingen hund och ingen bil, men körkort har jag. Jag tycker det Àr vÀldigt begrÀnsande, Àven i mitt för tillfÀllet hundlösa liv, att inte ha tillgÄng till bil. Nu cyklar jag ju överallt, men det Àr tufft pÄ vintern eller redan nu nÀr det blÄser snÄlt.
Det Àr dyrt att Äka buss ocksÄ hÀr. Det senare Àr förstÄs ett löjligt pÄstÄende om man jÀmför med vad det kostar att ha bil, men man tÀnker sÄ. Om det t.ex. Àr extrapris pÄ köttfÀrs pÄ CG kostar det mig 40 spÀnn att Äka dit med bussen om man har kort (biljetten gÀller bara 75 minuter och man fÄr rusa igenom om man ska hinna tillbaks pÄ samma). DÄ fÄr man köpa mycket köttfÀrs om det ska vara vÀrt det. Om jag skulle Äka ivÀg med hund och trÀna pÄ en klubb skulle kostnaden bli antingen densamma eller det dubbla eller tredubbla beroende pÄ vilken klubb jag vÀljer. RÀtt blodigt ovanpÄ aviften. Och man kommer inte dit man vill om man ska ut i skogen t.ex. Plus att det dÄ lÀtt blir flera zoner = Ànnu dyrare.
Men sÄnt Àr livet, tyvÀrr. NÀr jag fÄr hund kommer jag antingen att skaffa en trailer till cykeln eller köpa en sÄn hÀr http://www.lastcykel.se/store/p/3-hjulingar-224229/babboe-dog-475513 . Kanske bÄde och. Kostnaden Àr försvinnande liten om man jÀmför med att ha bil.
MEN, har du tillgÄng till bil i familjen eller pÄ annat sÀtt, ta körkort för fasiken! RÀtt bra att ha lappen av andra orsaker ocksÄ. För jobb kanske eller om du vill hyra bil pÄ semstern eller för att flytta möbler t.ex.
Nej jag har inte körkort men jag vill ha. Men hade jag haft körkort hade jag Ă€ndĂ„ inte haft en bil đ
Och nej min hane (9mÄnader) kan inte direkt Äka buss/tÄg. TÄg vet jag inte aldrig testat, aldrig behövt. Buss Àr stressigt och vi brukar ta nÄgra stationer i taget, nÄgon gÄng har vi Äkt för att vi var tvungna. Tiken (6Är) kan Äka tÄg och buss, Har dock munkorg pÄ henne ifall nÄgon skulle fÄ för sig för att vara en idiot. Aldrig Äkt med bÄda samtidigt dock.
Brukar fĂ„ skjuts av vĂ€nner eller familj. đ
Körkort Àr ett mÄste oavsett om man har bil eller ej tycker jag. Om Àn bara för jobb, de allra flesta jobben ser det som ett plus att man har körkort. Iaf alla jag har haft, eller sökt. Dessutom lÀr man sig en hel del vettiga saker genom att ta kortet.
Undrar lite nyfiket #18, nÀr du sÀger att din hund har svÄrt för buss/tÄg. Vad Àr det för ras (ser ut som malle pÄ profilbilden?) ? Har du haft med hunden pÄ bussar mm under uppvÀxten, eller tror du det kan bero pÄ att den inte har fÄtt just den typen av miljötrÀning? Eller har det blivit sÄ ÀndÄ? Försöker alltid lÀra mig mer, eftersom jag sjÀlv ska skaffa hund igen och denna gÄng frÄn valp.
Jag har körkort. Min hund har en bil. Fick psykbryt pĂ„ SJ en jul nĂ€r jag skulle hem till familjen med hund och vĂ€skor och julklappar och allt var instĂ€llt pĂ„ obestĂ€md tid. Inte sĂ„ kul att se sin hund vantrivas i den stressen pĂ„ Stockholms central. SĂ„ dĂ€rför köpte jag en bil till honom đ (Och lite till mig ocksĂ„ kanske⊠đ)
Jag har tyvÀrr inte körkort Àven om jag skulle ge vad som helst för att fÄ ta ett. Lider av en sjukdom som gör att jag inte kan fÄ ett lÀmp sÄ jag har inget annat val Àn kollektivtrafiken (vilket kanske inte Àr sÄ himla sÀkert heller, men men).
NÀr det kommer till hundarna sÄ Àr det vÀl sÄdÀr. Jorun Àr liten och lÀgger sig i knÀt och sover. Tesla Àr stor och det Àr bökigt att fÄ in henne pÄ bussar. Dessutom var hon Äksjuk som liten och det dÀr sitter fortfarande i lite grann sÄ pÄ bussar kan hon bli lite gnÀllig. TÄg gÄr dÀremot bra. Brukar vÀlja att ha munkorg pÄ Tesla numera dÄ hon kan bli lite osÀker pÄ vissa mÀnniskor, och det ser ju inte sÄ trevligt ut med en enorm hund som skÀller frÄn klospetsarna.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#21 Vad Àr det för ras (din stora) ?
Har inte körkort, dÄ jag bara Àr 17. Brownie har inga problem alls att Äka kommunalt, men det Àr inte lika kul nÀr klubbarna ligger mitt ute i skogen utan möjlighet att ta sig (hemmaklubben ligger nÀra busshÄllplats dock, som tur Àr!). SÄ oftast fÄr jag försöka hitta nÄgon som kan köra oss.
Medarbetare pÄ Supernatural och Hundparkour
@browniecolt pÄ Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Yes! Körkort och bil. Hade inte kunnat bo hÀr ute utan det.
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
Jag har körkort, har delat bil senaste Ă„ret och underlĂ€ttar nĂ„got enormt Ă€ven om jag bor i en storstad dĂ€r det allt som oftast gĂ„r att ordna kommunalt. Men det Ă€r praktiskt med bil, saknat den massor nĂ€r den varit trasig. đ
#22 Hon Àr en Borzoi =)
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag Ă€r 17 sĂ„ jag har inget körkort, sĂ„ jag fĂ„r förlita mig pĂ„ familj och trĂ€ningskompisar. Mina hundar har inga problem med att Ă„ka varken bil eller buss (den minsta kan dock bli lite Ă„ksjuk) đ
Har körkort sen 20 Är tillbaka och bil ocksÄ.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
#25 Det skulle jag ocksÄ vilja göra! Ingen chans att ha rÄd med det sjÀlv. Och Àven om mitt miljövÀnliga leverna Àr pÄtvingat sÄ förÀndrar det ens tankesÀtt. KÀnns rÀtt onödigt att ha en hel bil för bara lilla mig (och sÄ smÄningom min hund).
Har ingen körkort men tack vare det har jag hundar som Àr vÀldig miljö starka och Äker utan problem tÄg och buss.
DOCK mÄste jag har körkort och bil vilket jag har möjlighet att börja nu.
Kommer spara sÄ mycket mer tid om dagarna och kunna ha med mig flera hundar ut pÄ Àventyr⊠kommer ha mer energi ocksÄ till allt annat.
Eftersom jag Àr oftast omkring hela tiden lite för ofta med hundarna sÄ Àr jag beroende av vÀnner som jag Äker med.
lÀngtar lÀngtar lÀngtar :D
// Carla & dogpacken
http://carladogpack.blogg.se/
Har körkort och bil, haft sen i vÄras/somras. Min bil Àr min lilla grÄ pÀrla :D dyrt som Gud vet vad men sÄ vÀrt det i alla lÀgen efter att ha pendlat överallt i x antal Är med vÀrsttraskit⊠(vÀsttrafik)
SajtvÀrd pÄ AkvarierÀkor ifokus och m_edarbetare pÄ Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har inte körkort. Planen Àr att jag ska ta det. Dock mÄste jag prata med lÀkare för fÄ tillstÄnd att övningsköra..
**Med vÀnlig hÀlsing
**Linnea Berg
FöljdfrÄga, hur Äker era hundar i bil, bur, sele, bakom lastgaller eller lösa? Vad Àr för slags bur /sele ni har om ni nu har nÄgon det vill sÀga?
#33 Bur :) (lösa Àr olagligt och oansvarigt)
Har just nu en plastbur som man kan skjuta dörren Ät bÄda hÄllen. vill ha bÀttre i framtiden
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
#33 har en dubbelbur, de har varsin del sÄ de slipper störa varann. Kan sÀtta bÄda i samma ifall jag behöver plats och de har inget emot det :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte pÄ salamandern. Den sover.
Har korkort, man kan inte bo i Australien utan nastan. Har bur i bilen men vill ha battre bur/galler i framtiden. Kor en liten bil och 3dje hunden ar pa vag sa nar bilen byts lar det bytas bur/galler.
Vi har lastgaller i tvÄ av bilarna, och sÄ kör vi en Allsafe-sele i den tredje.
Haft körkort och bil i drygt 7 Är. UnderlÀttar mycket! Tar sÄ lÄng tid att Äka buss och blir lite bökigt med en stor hund. Hon sitter i baksÀtet med bilsele.
"Lycka och jubel att Àga en pudel!"
Inte körkort, pengar osv finns men inte orken.
Jag Äker nÀstan aldrig ivÀg, har en kvarts promenadvÀg till bruksan och vid tÀvling som inte Àr pÄ hemmplan sÄ samÄker jag.
HĂ€st, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#19 Yes han Ă€r en malle đ VĂ€rldens mest sociala och glada malle, Ă€lskar allt som rör sig hittills.
Vi Äkte buss kanske 3gÄnger nÀr han var riktigt liten, Han Àr ju bara 9mÄnader nu. Ibland Äker vi buss (nÄgra fÄ stationer) för att trÀffa vÀnner, Men jag försöker hellre gÄ. Jag har aldrig testat att motionera/trÀna innan och sedan Äka buss (av nÄgon anledning..). Han vill hÀlsa pÄ allt och alla, Han Àr vÀldigt stor och klumpig (67-68cm i mankhöjd och sÀkert över 33kg nu..). SÄ nÀr vi kliver pÄ bussen sÄ luktar han emot alla vi gÄr förbi. NÀr vi vÀl sÀtter oss kan han fejka att han slappnar av om jag har godis. Men hela situationen Àr vÀldigt stressig och han vill helst hÀlsa pÄ mÀnniskor som blir livrÀdda för han ser "farlig ut" ?! SÄ halva bussresan handlar om att sitta och kÀmpa med en stor klumpig hund pÄ en liten yta som gÀrna vill pussa pÄ mÀnniskor. Det Àr inte omöjligt men otroligt stressigt för mig och jag vill helst inte vara stressig vid hundtrÀning, DÀrför vÀljer jag att Äka kortare resor + trÀna och sedan avbryta innan det gÄr allt för dÄligt.
Min tik som Àr en schÀfer/labrador och mycket mindre och ogillar mÀnniskor har funkat bÀttre pÄ buss. DÀremot Äkte jag kanske buss med henne 2-3gÄnger innan hon blev "vuxen". AlltsÄ trÀnade jag inte pÄ sjÀlva bussÄkandet utan jag trÀnade mer pÄ alla utfall hon gjorde emot mÀnniskor/djur. HÀnga med mig vart det Àn gÀller pÄ buss/tÄg eller i en bil, lastbil eller vad det Àn Àr har aldrig varit ett problem för henne, sÄlÀnge jag Àr med.
#34 vet att det Àr olagligt,men ser fruktansvÀrt mÄnga som har sina hundar lösa ÀndÄ! SjÀlv blir det bur nÀr hunden vÀl har kommit!
#33, Mina Äker för det mesta i en bur frÄn Robust, Àr vÀldigt nöjd med den. Har jag extrahundar eller som tidigare nÀr jag hade fertil hane + tik sÄ sitter nÄgon eller nÄgra i Allsafe bilsele. Sen fÄr jag erkÀnna att om jag skall ha alla 7 i min bil sÄ sitter nÄgra i en hopfÀllbar stÄlbur. Jag Àr medveten om att det inte Àr sÀkert men tÀnker inte köpa en sÀker bilbur för flera tusen för att jag passar nÄgon annans hundar, mina fÄr sitta i den krocksÀkra ;-) . NÀr vi Äker husbil Àr det Allsafe som gÀller, dock finns inte bÀlten till bÄda hundarna sÄ en av dem fÄr spÀnnas fast i ryggstödet till förarsÀtet.
Har körkort o bil men det hade jag inte nÀr jag var som mest aktiv med hund, utan dÄ gÀllde det att hitta folk att samÄka med eller Äka kommunalt. MÄnga tÀvlingar har jag slÀpat med hund/hundar, bur/burar och vÀskor o det har varit fruktansvÀrt tungt och jobbigt men What doesnt kill you makes you stronger ;)