Torr nos och laxolja
Min hanhund på 1,5 år har alltid haft en torr nos men nu när hösten kommit blev där även lite sprickor. Har börjat ge laxolja och undrar hur lång tid det tog innan man ser ett resultat. Så ni som gett olja mot torr nos, hur lång tid tog det innan ni märkte av någon skillnad och har ni behövt fortsätta med oljan hela tiden efter det? Tack på förhand :)
Ger du i maten eller smörjer du nosen med oljan? Nu kan jag inget om laxomja o torra nosar men kan tänka mig att en torr nos skulle kunna må bra av att smörjas in o skyddas med lite olja av något slag. Men helst då någon olja som inte luktar något tänker jag.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#1 Ger det på maten så att det ska få verka inifrån. Innan jag fick hen oljan smorde jag lite med mandelolja :)
Ah ok. Vad hindrar att du fortsätter med mandeloljan ett tag till? Tänker spontant att det brukar ta ett tag för kroppen att ta till sig och få full effekt av näringen s a s. Hoppas någon som vet o har erfarenhet svarar dig snart också! 😊
Aj stackars det måste svida i stackars nosen med alla de sprickorna. Ja fortsätt du och smörj så länge du märker att det faktiskt behövs. Hoppas och håller tummarna för att laxoljan skall ge en positiv effekt snabbt!
Vad jag hört tar det minst 1-2 månader innan man märker förbättring av torr nos/ trampdynor när man ger lax/rapsolja i maten. Ylva trygger (veterinär) sa även i hundpodcasten att det som är mest effektivt mot torr nos är att ge olja i maten så det får verka inifrån. Att ge utvärtes brukar inte hjälpa alls enligt henne. Hoppas lille nosen blir bra! :)
#6 klart att olja på nosen inte botar någonting. Det enbart lindrar. Precis som lypsyl till våra läppar. Det ger lindring och skydd men löser problemet med att ha torr hud i grunden gör det ju inte.
Fortsätt du med laxoljan (eller ännu hellre fiskolja från viltfångad fisk) - det brukar ta ett antal veckor innan man ser resultat. med fördel kan du även smörja nosen med kokosolja, för att hjälpa till att hålla lite mjukare så länge.
Animaliskt fett/olja är ju bäst att ge då hunden kan ta upp omega 3 bättre än i en vegetabilisk olja. Jag skulle säga att det tar ca 4 veckor innan kroppen börjar ta upp oljan riktigt och tillgodo göra sig den och upp till 8 veckor innan man kan börja se resultat. Min tik kunde ha torr nos när hon var yngre, men har gett fiskolja och även ister/osaltat smör i över 2 års tid och har sedan dess inte haft problem med varken torr nos eller tassar på någon av hundarna.
Torr nos kan bero på allergi; det kan vara något i fodret eller i omgivningen som hunden reagerar på. Det är vanligt att hundar reagerar på plastskålar. Om du ger foder eller vatten i plastskål byt ut den mot en rostfri skål eller keramikskål. Laxolja är bra. Kokosfett/kokosolja kan du både smörja med och låta hunden äta. Läs om orsker och vad man kan göra här:
http://www.petful.com/pet-health/why-does-dog-have-dry-nose/
Det finns också olika typer av hudsjukdomar som drabbar nosen. Karen Becker om det:
Zinkbrist kan ge torr nos. Om du ger kalciumtillskott till ett helfoder kan hunden få zinkbrist. Man ska inte ge tillskott till ett helfoder förutom tillskott av fettsyror (fiskolja, kokosolja ..) som kan vara bra att ge.
Tack för alla svar!
Då fortsätter vi att smörja även utvändigt fram tills nosen börjar bättra sig och hoppas sedan att oljan på maten gör ett bra jobb inifrån. Finns det någon särskild anledning till varför fiskolja är bättre än laxolja? Nu köpte jag ju så att han lär kunna ha den här oljan i cirka 2 månader och sen gissar jag på att den ändå härsknar och jag får köpa ny :)
Är kokosoljan bättre att smörja med än mandeloljan jag har hemma redan? I vilka aspekter isåfall?
Han äter redan ur rostfri skål och har haft torr nos sedan innan han flyttade hem till oss som valp och åt annat foder då än han gör nu, men tänker att sprickorna kan ha uppstått i samband med väderomslaget nu på hösten. Vet ju att det blir så för mig själv så fort det är väderomslag och jag blir supertorr om bland annat mina kinder och knogar :)
Bättrar det sig inte alls ska jag be om att de kollar nosen när vi ändå ska röntga höfter och armbågar om en månad.
#11 - jag har faktiskt ingen aning, men fungerar mandeloljan så kör på. Jag har ingen erfarenhet av den 🙂 Kokosolja använder jag däremot själv till torra partier.
Har hunden alltså haft problem med torr nos ända sen den var valp ? Då skulle jag absolut ta upp det med veterinären för det är inte normalt.
#12 Då fortsätter jag med mandelolja :)
Har pratat med veterinär om det och enligt dem (2 st) som kollat på det så är det olika från individ till individ om man har torr nos eller ej så inget konstigt med det. Men sprickor har han aldrig haft innan. Kommer ta upp det med vet när jag ändå ska dit om en månad :)
#13 - får jag fråga vad hunden får för mat. många gånger kan sådana här saker avhjälpas med annat foder 🙂
#14 Första halvåret åt han proplan, minns tyvärr inte vilken av sorterna. Idag äter han Robur genuine :)
#11 Fiskolja är inte generellt bättre än laxolja. Båda kan vara vildfångade. Det är det som skiljer; vildfångad eller odlad. Grizzly vildlaxolja, Salmopet och några till är av vildfångad lax.
Grizzly Vildlaxolja har en praktisk pump och det står hur mycket varje pumptryck ger, så den är väldigt enkel att dosera. Bra också att du aldrig behöver öppna flaskan, vilket gör att den håller bättre.
Av fiskoljorna är Dr Baddakys kanske den bästa. Den är spårbar till fiskeplats och fiskebåt. Dr Baddkys brukar rekommenderas av veterinärer. Den är välkontrollerad och den finns i kapslar om du hellre vill ge det. Kapslar har bättre hållbarhet.
Krillolja är ännu bättre eftersom den är den giftfriaste och en effektivare form av omega 3. Krill är inte en fisk utan plankton. Det ligger långt ned i näringskedjan och är därför renare än fisk som kan ha fått i sig mycket gift från haven. Ju större fisk desto mer gift samlas i den.
Läs här vad Dr Karen Becker säger om tre viktiga oljor för din hund; krillolja, kokosolja eller linfröolja och ett par till.
http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2016/06/10/dog-diet-healthy-oils.aspx
Jag tycker att linfröolja ger glansigare päls än fiskoljor, så våra hundar får linfröolja varje dag. Linfröoljan ska vara ekologisk och kallpressad. Den är mycket billigare och renare än fiskoljor. Du kan beställa en flaska för 28 kr hos t ex apotea, men det finns i mataffären också. Det är viktigt att förvara alla oljor i kylskåp och inte mer än 2-3 månader (står på förpackningen), så köp inte för stor flaska. Jag ger den med en klippt liten bit köttbulle till den kräsna hunden. Vi tar av den själva också.
#16 Tack för informationen :)
#16 - vad gäller pumpflaska så visst är det lättare, men det gör ingen skillnad när det gäller syre. Pumpen drar in luft så fort den åker upp. Så pump eller öppna en kork gör ingen skillnad vad gäller hållbarhet.
Vad gäller laxolja, så absolut finns både odlad och viltfångad - så det gäller se upp med vad man köper. Själv föredrar jag fiskolja oavsett, men det är ju en smaksak.
Absolut bästa oljan över huvud taget som jag provat senaste åren, är Yumega Show Dog som innehåller både animaliska och vegetabiliska oljor.
#18 Flaskans öppning är mycket större när du tar bort kapsylen/korken än det lilla hålet i pumpen. Du exponerar innehållet för luftens syre betydligt mer om du inte har pump.
En annan jättebra olja är Anima Care Omega Skin, vilken har både vegetabiliska och animaliska fettsyror: fiskolja, rapsolja och jättenattljusolja. Den var kanon när min tik hade klåda pga fällning och jag hade slarvat med att kamma bort lös päls. Klådan försvann snabbt. Den ser ut så här:
http://www.animalpro.se/animacare-omega-skin-150ml
Innehåll
Naturlig, stabil fiskolja från vildfångade sardiner (70%), Rapsolja (20%) och Jättenattljusolja (10%).5 ml innehåller 4,6 gram olja fördelat på 31% omega-3-fettsyror, varav EPA 13%, DHA 8%, DPA 1,3% och 8% andra omega-3-fettsyror, samt Omega-6 (15%), Omega-7 (18%) och Omega-9 (21%).Vitamin E 0,4%, AscorbylPalmi- tate0,03%, Rosemary oil 0,3%, Lecithin 0,07%.
Den du tyckte var så bra, Yumega show dog, var väldigt dyr när jag googlade på den. Om man ställer ut och vill ha extra fin päls och till flera hundar, så kanske det är värt priset, men annars tyckerjag att 339 kr är mycket för en olja till hund.