Hund som kräks trots skonkost
Vänder mig till er nu, då jag inte känner att jag blir riktigt hjälpt av veterinären och deras råd.
Jag har en hund, 6 månader, som för cirka två veckor sedan blev så dålig att hon fick åka in till djursjukhuset och stanna där i två nätter. Det var kräkningar och diarré. Det gjordes blodprov, urinprov, avföringsprov, röntgen och ultraljud. Allt, helt enkelt. Ingenting som var fast i tarm/mage, inga gasfickor, ingenting. Domen blev akut mag/tarminflammation och urinvägsinfektion (och en släng spolmask på det). Blev ordinerad skonkost (Hills) som hon har ätit sedan dess (10 dagar, 5 småportioner om dagen) samt antibiotika som hon äter tre gånger om dagen, ska avsluta kuren nu på onsdag. Hon är avmaskad med Milbemax.
Sedan hon fick komma hem har hon kräkts ungefär en gång om dagen/kvällen i genomsnitt (jag blir inte orolig, dumt nog, för hon är pigg och glad och har inte ont när man känner på magen och tandköttet är fint och hon äter och dricker som hon ska). Det är brunt foderkräk som kommer upp. Hennes bajs är helt normalt. Ringde en veterinär som inte tyckte jag skulle göra något, mer än att vänta och se om det gick över - så länge det inte blev värre. Ringde en annan veterinär som tyckte jag skulle åka in direkt igen, men jag vet inte riktigt vad de kan göra… ingenting är ju fast i kroppen, blodproverna visade ingenting, och hon äter skonkost som de har ordinerat. Det jag funderar på är om hon kan vara överkänslig mot skonkosten? Eller antibiotikan? Vad tror ni? Ska jag försöka fasa ut skonkosten fast hon inte slutat kräkas, och övergå till hennes vanliga foder (Pure Natural Puppy)/nytt foder? Eller ska jag försöka med gammal hederlig ris/kyckling/torsk ett par dagar? Eller ska jag vänta tills antibiotikakuren är avslutad och se om hon blir bättre?
Det gör mig ingenting att det kommer kräk, för hon mår som sagt inte (utåt sett) dåligt av det, så länge det får ett slut. Jag blir inte riktigt klok på vad jag ska göra. Självklart åker jag in med henne till veterinär om det är något som rekommenderas även här, men som sagt… första valpen/unghunden också, så jag vet inte om det är vanligt heller. Hoppas att ni kan hjälpa mig!
Jag skulle absolut provat att ge överkokt ris med fisk eller kyckling i små portioner tills magen stabiliserat sig.
Är det torrfoder du ger eller blötmat?
#1 Tack för ditt svar! Jag ger torrfoder, det var vad veterinären rekommenderade.
#2 Okej, är det torrt du ger eller uppblött?

Hade det varit min hund hade jag nog skippat hills eftersom hunden inte alls verkar fungera på det. Jag tänker att även om hunden är pigg är det väl inte helt bra om den kräkas varje dag, tänker att balansen i kroppen rubbas. Min tanke är att hunden kanske reagerar på foderbytet och bara för att det är så kallad skonkost behöver det inte vara rätt för den hunden. Men jag är ingen veterinär och det är svårt det där, ska man gå efter det veterinären säger eller magkänslan? Har aldrig haft en hund med liknande besvär men när Humla varit kass i magen har jag kört på ris och kokt torsk vilket fungerat bra för henne.
#3 Jag ger torrt just nu. Som sagt, också vad veterinären rekommenderade. Jag gav blötlagt 3 gånger om dagen innan kräkningarna började.
#4 Nej, jag känner samma sak (vilket jag också sa till veterinären). Men kan jag bara byta foder tvärt alternativt köra ris/kyckling ett par dagar och sedan fasa över? Eftersom hon kräkts på sitt förra foder, kanske jag ska se mig om efter ett helt nytt foder också?
#5 Bättre du ger uppblött om du ger det torra fodret till hunden, när det är torrt blir det jobbigare för magen att bearbeta. Mycket kontigt att veterinären rekomenderade torrt men dock inte ett dugg förvånad. Men som sagt så hade jag också bojkotta veterinärens foder. Vilket foder gav du när kräkningarna började?
Kanske Canikur eller liknande kan bidra till att stabilisera magen?
#7 Ska definitivt börja med uppblött igen. Hon fick Purenatural Puppy (länk), men ska kanske byta? Innan fick hon också ibland Mush Puppy "bollar", det lär väl inte ha varit det som ställde till det?
#8 Glömde skriva att hon fick Canikur de första dagarna, både morgon och kväll efter vad som stod på förpackningen! Men kanske ska köra en omgång till?
Fick du ingen medicin mot magkatarren? Nu tycker jag inte att spyorna låter som magkatarr om det är mat som kräks upp. Nu vet jag inte om det är samma för människor och hundar men för människor ska ju antibiotika inte vara direkt snällt mot magen så om det är samma för hund låter det i mina öron konstigt att du inte blev rekommenderad att iallafall ge probiotika(goda magbakterier) för att hjälpa hunden med magen med tanke på magkatarren.
Jag har själv en hund som haft stora problem med magkatarr men när han spyr är det galla och inte mat. Men det kan ju vara olika från hund till hund också det vågar jag inte svara på.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
#10 Nej, ingenting mot magen (annat än Canikur). Antibiotikan är mot urinvägsinfektionen, det är därför jag går i tankarna att det är den som ställer till det. Finns det något probiotiskt man kan ge själv?
#11 Probiotika går att köpa på apoteket receptfritt. Det går där under namnet Fortiflora. Det finns andra ställen man kan köpa det på också men då har det andra namn. Jag har gett Fortiflora till min hund i minst 1,5 år nu. Jag tycker det låter konstigt att din veterinär inte reagerar på att din hund spyr. Även om hennes allmäntillstånd är bra så visar det ju på att något är fel.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Jag skulle börja med ge kokt ris och kyckling några dagar för att låta magen vila. Sen övergått till ge uppblött mat, ang färskfoder så tror jag inte att det är boven till detta men ser du ett samband så gå efter magkännslan lite. Jag tycker annars att det färskfodret är bra. Har du kontaktat veterinären om att valpen börjat kräkas?
Min hund var också väldigt magsjuk nyligen. Köpte skonkost på burk och gav endast teskedar i början (!). Magen fick vänja sig sakta sakta. Sedan efter en dag kunde jag börja ge mer i taget.
Det finns fler foder för skonkost. Du kan säkerligen gå över och prova med t ex Royal Canins skonfoder och se om den hjälper bättre.
Tack alla för era tips! Jag läser och tar till mig. Har pratat med två olika veterinärer som gav mig så himla olika bud, därför vänder jag mig till er. Glada nyheter är att hunden inte kräkts sedan igår lunch, så det kanske går åt rätt håll nu.

Jag hade nog pratat med den veterinär som undersökt hunden och ordinerat behandlingen och följt dennes råd till att börja med.
Vi på forumet kan tycka och tro en massa, men då vi inte själva har sett provresultaten och vet exakt vad det handlar om så kan råden bli helt fel för just din hund även om det har fungerat för våra egna.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ena hunden äter oläpliga saker utomhus och blir dålig i magen då och då. Han får en skvätt Pro-Viva blåbär varje dag för att få i sig goda magbakterier. Det är enkelt att få tag på - det finns i affärens kyldisk. Vi tar av det själva också - det är bra som förebyggande mot sur mage. Pro-Viva finns med olika sorter, men jag tycker blåbär är bäst. Det innehåller visserligen socker, men en liten skvätt saknar betydelse.
Det man ska se upp med är om det är en lightprodukt som innehåller xylitol, vilket är farligt för hundar. Vet ej om det finns Pro-viva som light, men om det finns, så kolla att det inte finns något xylitol eller annat konstgjort sötnings medel i om du tänker ge.
Vid diarre´och riktigt dålig mage ger vi Ann-Marie Hammarlunds dietsoppa som man kokar själv på majzena, buljongtärning mm. Det går att googla fram receptet. Sök på "Ann-Marie Hammarlunds dietprogram för krassliga hundmagar".
Enligt A-M H ger dietsoppan bättre näring än att enbart ge ris och kyckling eller ris och fisk.
Jag tror också, som någon annan skrev, att hundens dåliga mage kan ha kommit av antibiotikan som slagit ut de goda magbakterierna.
Hoppas att allt blir bra igen med din hund!
#18 Jag har pratat med den veterinärmottagning som behandlade hunden, då det var flera veterinärer som var involverade. Tyvärr är det fyra timmars bilfärd dit så jag kan inte hoppa in och prata på riktigt, så att säga. Det är troligen antibiotikan som har ställt till det, då allmäntillståendet är gott, och då det går åt rätt håll nu (peppar, peppar) så kan jag andas ut.
Tänk att man bara ska behöva skriva här så ska det vändas till det bättre!