Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1913 ggr
Anibaz
0

Flyga med hund, frågor.

Har er hund rest via flyg någon gång? Hur hanterade dom situationen och hur förberedde ni dom på bästa sätt?

Betedde dom sig annorlunda efteråt eller var det ingen större deal att flyga med dom?

Anibaz
0
Hiro
0

Jag flög och hämtade min 8v valp i januari. Hon var i kabinen i en bur och hon sov hela resan… ingen skillnad vad jag kunde märka ^^

Anibaz
0

Tänkte på när dom måste åka i lastutrymmet, men tack för svar!

[madelaine]
0

När Lily skulle flyga försökte vi först att vänja henne vid transportburen, gömde godis i den, satt in mysiga filtar osv.
När vi väl skulle flyga tyckte hon såklart inte om att bli lämnad i den utan matte & husse, men då vi var framme och hon fick komma ut ur buren var hon sitt vanliga glada jag (lite trött men lite vila gjorde susen!)

Anibaz
0

#4 Jag inbillar mig att det skulle vara rena rama helvetesfärden för hunden, men samtidigt försöker jag tänka att hundägare flyger med sina hundar hela tiden. 

Är dom noggranna och ansvarsfulla, dom som lastar på/av hundarna?

[madelaine]
0

De gånger vi har åkt har personalen varit jättebra, väldigt försiktiga och måna om hunden.
Man kan ge hunden lugnande innan, för de allra flesta hundar tycker nog att det är ganska läskigt att flyga. Min vän brukar ge lugnande till sin hund som blir väldigt stressad, men vår lilla plutt åkte utan lugnande och klarade det bra.

Anibaz
0

#6 Jag har tänkt DAP-halsband och spray, vill inte ge lugnande men förhoppningsvis hjälper DAP.

Vilket bolag flög ni med och hur lång var flygningen?

vallhund
2

Lugnade till hund avråds o det bestämdaste! Hur tror ni hundens hjärna skall klara av den ovanliga situationen som en flygresa i lastutrymmet samtidigt som dess hjärna är drogad? Dessutom snedtänder en del hundar på de lugnande mediciner som finns att tillgå.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[madelaine]
0

Nä jag kände också att jag ville undvika lugnande till vår hund just av den anledning #8 nämner.
Jag har flugit med hund med…
Lufthansa (2 + 4 timmar), SAS (2 + 2 timme) och Air Berlin (2 + 4 + 4 timmar).
Har inte stenkoll på tiderna, men på ett ungefär :)

Anibaz
0

#8 Men DAP är ju inte lugnande i den benämningen som lugnande medicin är som man får från veterinär. Skulle aldrig ge mina hundar lugnande som vissa ger sina hundar under nyår/sista april med vad jag förstått så fungerar DAP på ett annat sätt.

Karmatarerskanise
2

DAP fungerade inte på någon av våra hundar dessvärre, och jag skulle aldrig ge annat lugnande in för flyg i lastutrymmet.

Skulle aldrig flyga alls med hund om jag inte kunde ha hunden i kabinen där vi är. Måste vara fruktansvärt för hunden.

vallhund
0

#11 Hundarna lastas inte in bland bagaget, deras burar placeras i ett utrymme som dels är isolerat så det inte låter så mycket, dels har samma temperatur o lufttryck som i passagerarutrymmet.

Karmatarerskanise
0

#12 Jag vet hur det ser ut där och fattar självklart att de har samma lufttryck som vi har. Men jag kallar även det lastutrymme eftersom det är där djuren lastas.

vallhund
0

#13, OK. Av erfarenhet vet jag dock att alla inte förstår det.

JessieS
2

Jag har flugit en gång med min Tervueren i lastutrymmet. Hon är ett riktigt nervknippe och avskydde buren så jag var väldigt nervös. Vi sprejade dock en massa dap-spray i buren så att hon skulle få lite hjälp att lugna ner sig. Dap-spray hjälper inte på direkten. Det är inget som gör hunden slö som "vanliga" lugnande medel gör så förvänta dig ingen hastig effekt. :) Jag har i alla fall använt mig av den sprayen i många olika situationer och den hjälper hunden att lugna ner sig efter ett tag. 
Använd inte vanliga lugnande medel vid såna situationer eftersom att hunden bara kommer att bli slö i kroppen. De är lika stressade som utan lugnande medel, bara att de inte kan visa det. Därför är dap-spray bra, hunden blir inte drogad utan får bara lite hjälp att känna lugnet. 

När jag hämtade min hund efter flygresan så tog jag ut henne ur buren direkt på flygplatsen och hon var helt normal när hon kom ut. Hon var glad att se mig och hon kändes väldigt lugn för att vara en så fjantig liten hund. Jag reste från Malmö-Luleå så resan tog ungefär 3 timmar. 

Har även en bekant som arbetat som flygvärdinna så hon har berättat hur det ser ut nere i lastutrymmet. Hundarna sitter i ett speciellt lastutrymme med värme, ljuddämpning och burarna är väl fastspända. Min hund, som VERKLIGEN är lättstressad, klarade resan fint så jag tror att det kommer gå fint för din hund också. :)
Du får inte ha hjul på buren förresten.

Jojsan
0

Puttar upp den här tråden, några fler med erfarenhet av att flyga med hund?

Hur går det till vid mellanlandning då man måste byta flyg t.ex. ?

alltidnordin
0

Har ingen erfarenhet av det själv, men har en kompis som jobbar runt flyg och med packning av flygplan. Den personen säger att hen aldrig skulle flyga med hund som inte går att ha i kabinen, pga miljön. Att många hundar är totalt sönderstressade bland annat. Men som sagt, inga personliga erfarenheter 👍

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Joyous
0

Ingen egen erfarenhet, även om tanken på att ta med hund på flyget har slagit mig. Min bror jobbade på en flygplats (Oslo) och efter vad han berättade om sönderstressade hundar och hur ovarsamt de blev behandlade kan jag inte direkt påstå att jag blev mer sugen. Han är inte någon som direkt börjar prata om djurplågeri eller liknande för minsta grej men han var inte alls positiv till det han såg. Han avrådde mig verkligen att sätta en hund i den situationen om det inte är nödvändigt. Och det är också mina tankar om det hela. Det är en brötig, stressig och stökig miljö för hundarna och jag har ingen kontroll på hur min hund mår där och då. Kan jag undvika det så gör jag det.

hemul
0

Det finns en annan tråd här nånstans där fler negativa erfarenheter tas upp.

tiger tok
0

Träffade en person på promenad en gång! Hon flög med sin hund till Spanien varje år och det gick tydligen bra😊😊 Men mer än så vet jag inte.. Hon hade vant honom vid buren och gjort den till en bra upplevelse redan från början 😊😊

hemul
1

Erfarenheterna verkar skifta väldigt mycket. Undrar om det beror på flygbolag, flygplats eller något annat.

Karmatarerskanise
1

#21 Säkert en kombination av vilken personal som jobbar vid tillfället,  bolag samt hund.

hemul
1

Nja, jag menade inte hundens förhållningssätt utan hur hundarna blir hanterade. Har läst om hu burar slängt upp och ner på transportband, väldigt bullriga lastutrymmen o.s.v.

Karmatarerskanise
0

#23 Därför skrev jag att det beror på vilken personal som jobbar och bolag.

hemul
1

"samt hund". Det var det jag försökte klarlägga att mitt inlägg inte syftade på.

Karmatarerskanise
0

#25 Har aldrig påstått att ditt inlägg handlade om det. Du undrade vad det berodde på och jag svarade vad jag tror. Jag tror det handlar om personal, bolag OCH hund.

Vet inte hur du vred på det till något annat. Ditt inlägg syftade inte på något alls.

hemul
3

Och jag har aldrig påstått att du påstått det. Jag försökte bara klargöra mitt inlägg. Jag såg inte att det var du som skrev inlägget. I så fall hade jag hållit tyst för att undvika ännu en sån här situation. Men nu vet jag, så det här blir mitt sista inlägg i frågan.

Karmatarerskanise
0

Kanske bäst så.

Soffatoffel
1

Har själv aldrig rest med en hund, men har en kusin som jobbar som flygvärdinna och hon sa att hon aldrig skulle ha hunden i lastutrymmet, det är mycket bättre att ha de i kabinen. Tror inte det spelar så himla mycket roll om just din hund är lugn, många andra hundar där lär ju vara väldigt stressade och kan smitta av sig på din hund också. Sen beror det väl självklart på flygbolag osv också, men vad du än väljer att göra så önskar jag dig lycka till och trevlig resa! :)

Till kommentarerna ovan mig, (vet inte hur man ''taggar'' personer på iFokus) kan vi inte försöka hålla en positivare ton och försöka hålla oss till TS fråga istället för att påpeka att nån formulerat sig fel osv? Om en person tycker som den gör, låt hen göra det och svara istället på TS fråga istället för at bli upprörd tycker jag! :)