Salmonella i hundgodis?
Finns det någon risk för salmonellabakterier i vanligt hundgodis, alltså såna små bitar man ger som belöning?
Medarbetare på Jättekanin.
Ingen aning, men vad jag har förstått så är hundens tarmsystem för kort för att riskera att plocka upp salmonellabakterier, men undantag finns såklart, och du bör väl alltid tvätta händerna efter att du har slabbat med hundgodis/mat etc, om du planrar att stoppa händerna i din egen mun. Så egentligen spelar det ingen större roll, men någon annan kanske vet :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Är det svenska råvaror i godiset är risken minimal. Är det inte svenskt så är risken större, men jag har trots det inte hört om salmonellasmittat hundgodis hittills.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Med tanke på att man hittat salmonella i torrfoder så är det inte särskilt långsökt att tänka att godis har det också. Men svenskt godis bör inte vara något problem, samtidigt så verkar risken större att man själv smittas av salmonellan än hunden 🤔
Instämmer i att risken är väldigt liten om det är svenskt godis. Jag skulle passa mig för tyskt och danskt godis, samt godis ifrån USA. Litar på Sverige och Kanada och eventuellt Finland🙂