Border collie gĂ„ inte upp i vikt!đą
Vissa hundar Àr bara smala och nÀtta, min boxertik biffade inte pÄ sig förns hon var runt 3-4 Är. Hon Àr ocksÄ dÄlig pÄ att Àta, oftast bara en gÄng om dagen
Unga hundar kan vara riktigt spinkiga. JÀmför med vÀxande tonÄringar, som kan vara typ 1.80 och slanka som stickor, trots intag av otroliga mÀngder mat. SÄ lÀnge du ger hunden bra och tillrÀckligt med mat och den Àr pigg och glad tror jag inte du behöver vara orolig. Min tik vÀgde trots att hon Ät hur mkt som helst 16-17 kg fram tills hon var 3Är, men dÄ helt plötsligt började hon lÀgga pÄ sig. VÀger ca 21kg nu. Bc/aussie.
"PÄ natten Àr alla katter svarta"
Vad har du testat för foder till honom? Jag hade nog satsat pÄ nÄgot högenergifoder sÄ han fÄr i sig sÄ mycket som möjligt pÄ liten mÀngd, om man sÀger sÄ :) finns Àven massa olika fÀrskfoder man kan testa (vissa sorter har aktiv-variant tex).
SajtvÀrd för Australian Shepherd.ifokus!
#3 Har för mig att högenergi Àr vÀldigt fettförbrÀnnande? Kan ingenting om foder men har för mig att jag lÀst det.
Vad Ă€ter han nu? Hur mycket? Kan det vara sĂ„ att han behöver mera fett i maten? Hundar kan inte motstĂ„ fett. Ăter han godis nĂ€r ni trĂ€nar vardags saker som sitt och ligg? Kanske du kan byta ut det mot nĂ„got fettigare/energitĂ€tare godis. :)
Provat att röra er mer i kuperad terrÀng?
Det gjorde susen för min hund och hans muskelmassa. đ
Fick beröm av bÄde trim och vet för min vÀlmusklade jycke.
// Harley
Han Àter nu just nu pro plan duo delice och massa blÄtt foder varje dag. Vi trÀna rÀtt sÄ mycket och gÄ aktiva promenad i skogen. Han Àter oftast engÄn per dag och hans skÄl med maten Àr alltid fullt med maten. Han dricker mycket mjölk och jag brukar tillsÀtta fiske olja i han mat ocksÄ.
#7 Lite OT men jag tror inte mjölk Àr sÄ bra för hundar. Tror dom Àr laktosintoleranta (som katter)
#7 Varför ger du hunden (mycket) mjölk?
Precis som #8 Àr inne pÄ sÄ tÄl de flesta hundar inte mjölk.
(Valpar kan oftast bryta ner laktos, men de flesta hundar tappar den förmÄgan nÀr de blir Àldre.)
Jag hÀnger inte riktigt med i din foderrutin; har han fri tillgÄng till torrfoder, och Àter en massa uppblött torrfoder en gÄng om dagen? Eller ger du burkmat en gÄng om dagen?
// Harley
#7 Blötfoder Àr nÀstan bara vatten.. brukar typ ligga pÄ 70-90% vatten.. Hade hellre blandat med nÄtt ordentligt fÀrskfoder istÀllet, som faktiskt innehÄller nÄgot. (Eller rent av bara gett fÀrskfoder om hunden kan tÀnkas Àta det)
Varför ger du honom mjölk?!
SajtvÀrd för Australian Shepherd.ifokus!