Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2528 ggr
louiseelisto
0

Att skaffa valp i storstad

Hej allihopa!

Jag och min sambo bor i London och har efter nagra ar av diskuterat for och nackdelar med att skaffa hund. Vi bor relativt centralt och har tillgang till parker och fina grona omraden. Vi har dock inte bestamt oss for vilken ras som skulle passa bra for oss. Tankte att ni har inne verkade sa kloka och tankte att ni kanske kunde komma med era kloka tankar och sunda varderingar. Har i England ar det inte alltid helt rattvist mot djuren och svart att hitta varderingar som jag ar van vid. Djurhallning  tycker jag att vi ar valdigt duktiga med i Sverige. :-) 

I och med att vi bor i en lagenhet sa har vi begransat med utrymme. Darav har vi tankt att skaffa en medelstor hund (alltsa nagot mindre an Golden Retriver) eller en liten mindre (dock ingen Chihuahua storlek). Garna nagot kortare pals sa att det inte ar nagon fluffboll. :-) Vi skulle garna vilja ha en hund som orkar ga lite langre promenader, lugn och stabil. Garna vara kand for att ha tendenser att vara kelen. :-) 

Kan vara vart att namna att vi aldrig varit hundagare innan. Dock har sambon vaxt upp med katter och jag med bade katter och kaniner. Sa djurvana har vi, men inte hundvana. :-) 

Vi har varit inne lite pa Dachshund och Beagle, ar det nagot som hade passat oss tror ni? Vilka andra raser har far ni i tankarna nar ni laser detta?

hemul
4

Svårt att råda, men jag tycker inte ni bry er så mycket om storleken om ni inte har andra skäl till det än hur ni bor. Stora hundar tar inte så mycket plats inne. Hunden ska ju inte få sin motion inomhus liksom. Har själv bott med en Berner Sennen i en etta ett tag utan några som helst problem. Han trivdes även fint i veckor i stäck på en gammal segelbåt där det verkligen inte var gott om utrymme. De anpassar sig. Andra kan nog vittna om somma sak.

Däremot tycker jag ni ska tänka mer på hundens temperament och anlag. Vill ni t.ex. verkligen ha en utpräglad jakthund (som de raser ni är inne på) med allt vad det innebär ?

Zadeira
5

Båda hundraser du nämner är jakthundar, och det låter inte som att det är jakthund ni är ute efter. Fundera på vad ni kan erbjuda en hund och välj en ras som mår bra av det ni kan ge den. Att fokusera för mycket på storlek, utseende eller liknande kan ofta stjälpa en, särskilt i början då fokus först ohc främst bör ligga på temperament och "användningsområde".

AnneN
3

Vad vill ni aktivera hunden med förutom promenader och kela?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Joyous
5

Reser ni något mellan London-Sverige? Flyg? Då kan det vara klokt att kanske titta på en mindre hund som kan resa som handbagage. Tänker även att hyresvärdarna i London verkar mer petiga med hund i lägenhet och att en mindre hund kan ha fördelar både där och om ni reser mycket i kollektivtrafiken (enkelt att plocka upp hunden vid rusning)?

Om inte såna saker är av större betydelse tycker jag inte ni bör hänga upp er för mycket på storleken, även större hundar kan leva på små utrymmen.

Vad vill ni göra med hunden? Hur mycket tid kan ni tänka er att lägga ner på saker som promenader, mental aktivering och pälsvård? Finns det egenskaper som ni absolut inte vill ha och egenskaper som känns mer viktiga än andra? :)

fridarebecka
2

Jag kom direkt att tänka på italiensk vinthund! Keliga, korthåriga, orkar gå långt och kräver inte så mycket mental aktivering. Kanske på gränsen till för liten dock, och kommer antagligen behöva kläder på vintern.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
louiseelisto
1

Kanske ska fortydliga varfor vi letar efter en mindre hund! Var landlord tillater endbart hundar med en maxvikt pa 20 kg. Darav ar vi enbart inne pa en liten/medelstor hund. :-) 

Vi kommer definitivt ta med hunden pa tuben da och da, dock inte med jamna mellanrum i rusningstid pa tuben da sambon enbart far ta med sig hunden 2 ganger i manaden till jobbet. Flyga till Sverige gor vi lite da och da. Dock kommer hunden stanna i England med sambons foraldrar nar vi besoker mina foraldrar. :-) 

Den anvanding vi tankt ha av hunden ar promenader, jag skulle garna vilja gora nagon form av lydnad och sambon kan tanka sig nagot liknande. Vi vill ju garna ha en hund som ar mer pa den keliga sidan, sa nagon ras som ar kand for att vara social och samtidigt lugn, inte stressad. 

Hur kommer det sig att jakthundar inte passar? Ar det pa grund av att de har de sa stark inrotat i sig att de inte blir stimulerade som vanliga promenads/sallskaps/lattare lydnadshundar? Jatteintressant. :-) 

#5: Intressant ras! Aldrig sett den innan, valdigt sot. Hur ar det med benfrakturer osv.? Chihuahuer har man  ju hort att de ar kansliga for benbrott pa grund av deras smala ben, ar det likadant med de Italienska Vinthundarna? :-)

hemul
4

Ja. Jakthundar vill jaga, vallhundar vill valla o.s.v. Får de inte det måste de aktiveras på något annat sätt som ersätter det de går miste om. Plus att en hund med mycket jakt i sig kan vara svår att ha lös. Lusten att jaga haren, ekorren eller vad det kan vara som dyker upp är för stor för att den ska bry sig om vad ägaren säger.

Zadeira
7

#6 Namnet "jakthund" borde svara på varför den inte passar. Avlas ju för att jagas med, och nästan alla kräver nån form av jakt eller jaktliknande aktivering för att må bra och inte bli odrägliga.

Kolla på rasgrupp 9, sällskapshundar.

isabella93
1

#6 Det förekommer benbrott främst bland valpar som inte är färdigvuxna och inte har särskilt bra kroppskontroll utan kan kasta sig okontrollerat från höga platser. Hos vuxna hundar är det ovanligt med benbrott. Och man kan välja att skaffa en av de som är lite större (kanske 6-7 kg istället för 3-4), de är betydligt mindre ömtåliga och oftast inte lika frusna av sig. Har själv en relativt stor italienare (40 cm hög, 7.2 kg) och hon behöver sällan ha täcke, annat än mitt i vintern.

Lilahnee
0

Fast kom igen, hur många dachshounds (typ långhåriga, dvärgar, kanintaxar m.m.) används till jakt idag? Har bara sett specifika linjer, ofta strävhåriga, som jagas med! Jakten är sen längesen bortavlad från många linjer, sen får man tycka vad man vill om det. Samma sak med beagle, få som är dugliga jakthundar.

Joyous
7

Jag har ingen aning om hur mycket jakt som är kvar i de nämnda raserna, men det man ska tänka på med hundar som avlats för jakt under lång tid (även om de idag kanske inte är jägarens första val) är att mentaliteten kan sitta kvar och jaktintresset kan fortfarande vara större än hos många andra raser. Många jakthundar har dessutom avlats för självständigt arbete, de har inte alltid samma behov av att jobba nära föraren.

Med andra ord kan det komma att krävas mer träning för att kunna ha hunden lös och motivera hunden till att stanna kvar hos ägaren. Något som kan vara värt att tänka på.

tiger tok
2

Tänk över det alla föregående har skrivit!! Pudel, corgi, lancashire heeler och bichon raserna kanske, men tänk på att hundar behöver motion och mental aktivering!! Dock är dessa raser kanske lite mer aktiva än det ni söker?

Ambrose
0

Strunta i storleken och välj istället en hund utefter de egenskaper ni söker. En hund vilar inomhus och aktiveras utomhus. Har själv en Rottweiler på 46kvm, och vi hade lätt kunnat bo på hälften av den ytan :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sealle
3

#13 Fast TS sa precis att de inte får ha en hund som väger mer än 20 kg i deras lägenhet så… skita i storleken låter som en dum idé. TS, jag skulle kolla på hundraserna i rasgrupp 9, som är sällskapshundar. De finns på SKK.se. De finns både lite grövre, tunnare, långhåriga och släthåriga men en gemensam nämnare är att alla är små (förutom pudeln som finns i flera storlekar och därför kan vara upp till 60 cm i mankhöjd). Någon sa Italien Greyhound men jag skulle slå ett slag för Whippet. De är en modell större så därför inter lika ömtåliga. De sägs också vara den vinthundarnas som är lättast att träna  Det man bör tänka på med vinthundar är att de är ganska kattliknande i sitt sätt vilket inte alla gillar. Dvs, de kan oftast inte gå att ha lösa eftersom de jagar med synen och de brukar inte ha så mycket "will to please" jämfört med andra raser. Men de är ändå supertrevliga hundar. Sen tycker jag inte att du behöver utesluta Tax/Dachshund helt heller, speciellt inte ifall du kollar på dvärgstorleken (miniature Dachshund) - kaninstorleken är inte erkänd av The British Kennel Club vad jag vet. Jag har själv bott i England och jag vet att raserna skiljer sig ofta mellan Sverige och UK, man har en liten annan syn på vilka raser som passar till vad, vilket har påverkat rasernas utveckling på gott och ont (imo). I Sverige - och speciellt på det här forumet - är man väldigt "anti" emot att använda hundraser till annat än vad de avlades fram till, vilket jag tycker är bra (håller med om att Beagle inte är någon vidare idé) men jag tycker kanske inte att det stämmer på samma sätt ang taxen. Min poäng är att om ni verkligen gillar rasen så tycker jag ni ska prata med uppfödare i England och höra med dem. För jag antar att ni ska köpa hunden i England och inte importera en svensk hund?

Hime
2

Beagel är ingen bra ide. Även om få avlas till jakt numera har de mycket jakt insikter kvar och måste aktiveras ordentligt för att bi helt bedrövliga. Bara promenader är inget som skulle tillfredsställa dem. Ang Dachshund så är det fortfarande en aktiv hund, men en del har avlats på sällskap som exempel de lång håriga så länge att de har väldigt liten jaktlust.  Min moster har en långhårig kanin dvärgtax, som är noll intresserad av jakt. Dock vill jag inte påstå att jag tycker taxar är särskilt keliga. 

Tycker du kan läsa på lite om Pumi, Whippet, Bishon raserna. Låter som dem skulle leva upp till era krav.

immobilized
1

En god vän till oss har Beagle som han jagar med.
Uppväxt med jägare så visst, Beaglen är nog inte den bästa av alla jakthundar jag stött på men de är inga rena sällskapshundar.

Håller med om rasgrupp 9 - sällskapshundarna.
Pumi är en himla trevlig ras, stött på dem på jobbet så håller med #Hime ! Kika på dem!

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

MariaCL
0

jag skulle också rekommendera italiensk vinthund eller whippet om ni vill ha en kelig hund som älskar långa promenader men inte "behöver" så mycket mental aktivering. whippet om ni vill ha en mer lättränad och robustare, italienare om ni vill ha en äkta knähund som är lite mindre :) 

Annars skulle jag också föreslå att kanske kolla på en liten greyhounds tik från något hundstall som adopterar bort före detta tävlingshundar!

Magrat
1

Jag har en Italiensk vinthund och vill också slå ett slag för rasen, förutsatt att ni har inhägnade ytor att tillgå då det inte alltid går att lösa inkallningen klockrent.
Det här är hundar som är otroligt kattlika i beteendet, man säger inte åt dem att göra saker, man ber dem och de kan vara lite smått omotiverade till att göra saker ändå. Det är med andra ord ingen lättränad ras, för även om det finns viss will-to-please så finns det också mycket egen vilja och belöningen måste vara värt det i italienarens ögon.
Men en keligare hund får ni leta efter, det här är hundar som älskar närhet. Vår lilla tös sitter gärna i knät hela tiden, även nu när jag sitter och skriver det här. Samtidigt så har hon respekt för att man faktiskt inte orkar att ha henne inpå sig 24/7 så hon lyssnar när man ber henne lämna en ifred. Annars skulle jag nog blivit tokigare än vad jag redan är 🤪
När det kommer till benbrott, så ja. Det förekommer hos rasen, men det är främst valpar som inte riktigt lärt sig att det inte går att hoppa från vilken höjd som helst och som är allmänt lite klumpigare än en vuxen hund. Vi har för säkerhets skull satt kompostgaller runt sängen och en "trappa" upp för att minska risken. Nu har vi en italienare av modell lite större och då minskar också risken lite då hon ändå är rätt stabil. Hon ligger någonstans i femkilos klassen.

En annan sak med italienare är att de kan vara knepiga att få rumsrena, mest för att är det kallt ute, då håller jag mig tills det blir varmt igen. Det gäller såklart inte alla, men man får räkna med att de kanske inte blir rumsrena förrän runt året istället för vid fyra-fem månader.

Annars en jättego och rolig ras, bara de får springa av sig ibland.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

parsley
0

Även hundraser ur grupp 5 kan vara värda att kolla upp. Det finns en del spetsraser som är lämpliga som sällskapshundar. Vissa kan vara skälliga, så det kan vara värt att tänka på om man bor i flerbostadshus.

majhefsticar
0

Kom direkt att tänka på fransk bulldogg!

louiseelisto
0

Tack snalla for alla forslag och inputs! :-) 

Vi har tittat lite narmre pa Italian Greyhound, Whippet,  pudel och de mindre versionerna av Dachshund. Vi ska ta kontakt med olika uppfodare har och se vad de sager. Precis som #15 sager ska vi kopa hunden har i England. :-) Vi ar nog mest installda pa Whippet och Dachshund. Beagle kanns som att vi skulle tagit vatten over huvudet. 

#15: Tack snalla for all information. Roligt att hora fran en som ocksa bott i England, det ar ju lite annorlunda har om man jamfor med Sverige gallande djurhallning. :-) 

#19: Jattebra information, tack sa mycket! Roligt att hora fran en som ager en Italian Greyhound, det kanns alltid lite battre an att enbart lasa om rasen pa hemsidor. Hur gjorde ni for att fa er Italian Greyhound rumsren? Vad ska man tanka pa for att hitta de storre versionerna? Ga efter hanarna? :-) 

#21: Vi tycker att de Franska Bulldogarna ar jattesota men ar orolig for halsan. Fragan ar om det ar vart det :-( Tycker sa synd om de ibland, London blir ju sa himla varmt pa sommaren (30 grader och uppat) och det kanns sa dumt att utsatta en hund som redan har andningsproblem for sadan extrem storstadsvarme. Det blir ju sa varmt att till och med jag kan tycka att det blir jobbigt ;-) Men sota ar de definitivt! Sma krambollar :-)

isabella93
0

#22 IG från USA är ofta större än europeiska IG, så om hunden har amerikanska hundar i stammen kan den vara större. Annars kan man titta på hur stora valparnas föräldrar är, om de är stora blir sannolikt valparna också stora.

louiseelisto
0

Nu kommer jag med fler fragor! :-) 

Vi har researchat lite mer om olika raser och hittade Corgi. Hur ar denna? Passar den som sallskapshund? Verkar till att vara lugn och stabil.

Hornslandet
0

Dvärgschnauzer!!!! Hälsosamma, tuffa, små (men inte för små!) hundar som är pigga och glada på det mesta, och har en tillräcklig dos personlighet :D Dessutom fäller inget märkvärt vilket jag iaf tycker underlättar städningen hemma då man inte har hår på alla möbler och kläder..

Kräver lite pälsvård i form av att de ska trimmas några gånger om året, men den "större" pälsvården man kan läsa om för rasen är IMO inriktat på om man ska ställa ut hunden. Gör man inte det är det ingen särskilt stor eller svår pälsvård.