Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1061 ggr
mejamylove
0

Din hundsport?

Håller du på med nån hundsport tillsammans med din vovve? Isåfall vilken då? Har du gått någon kurs eller planerar du att gå kurs med din hund? Vad tycker ni är roligast och mindre roligt med er sport?

Själv har jag gått agilitykurser med äldsta tiken, riktigt kul och hunden älskar det. Men tycker att risken för skador när man har lite tyngre hundar är för stor så tänkte undvika det med valpen när det är dags för henne att börja träna på lite högre nivå. Så med henne blir det tävlingslydnad och eventuellt skydd och rally som gäller🙂

Changrila
0

Vi håller främst på med rallylydnad och lure coursing. I rallylydnad tävlar jag med min äldsta tik (2 kvalificerande resultat i nybörjarklass hittills) och snart ska den unga debutera. Det bästa är att det händer saker hela tiden, inte är så strikt men att man kan pilla i detaljer hur mycket som helst när det lockar. På tävlingar är det ofta mycket trevligt och jag gillar att man kan tävla mer "mot sig själv" än mot andra. I lure coursing tävlar min äldsta tik (svensk champion, EM-kval osv). Unghunden håller på och startar upp och ska tävla nästa år om allt går som planerat. Det bästa är att hundarna älskar det mer än allt annat i världen. Att se dem jaga så som de ska göra är fantastiskt. Negativt är att tävlingarna anordnas sällan, långt bort och att det blir en heldag ute på ett kallt, blåsigt fält mitt ute i ödemarken för att se hundarna springa ca 2x800m. Man måste nog vara lite galen för det ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Joyous
0

Håller på med lydnad, bruks och agility.

Är utbildad agilityinstruktör och har gått mängder med kurser i just agility och i lydnaden. Brukset är rätt nytt för mig och vi har inte gått in för det så som jag först hade tänkt, men nu är vi igång och siktar på att vara redo för tävling någon gång i mitten på nästa år. Lydnaden ska vi tävla i januari 2017.

Agilityn ligger på vila just nu men när all inomhusträning sätter igång ska vi försöka få lite ordning även där! :) Humla grundtränades mycket under 2015 men detta året har hon knappt sett ett hinder, blir intressant att se om hon minns något!

Sen kör vi drag också, har inga planer på att tävla utan vi kör det för att det är roligt och en bra fysisk aktivitet. Vi gillar att hålla på med flera sporter, för variationen, men planen är att satsa på bruks(spår) och ha det andra vid sidan om.

Lydnaden är det jag brinner för mest och där är jag också mest bekväm. Älskar alla detaljer och pill. Det blir aldrig perfekt och det går alltid att bli bättre. Enkelt att träna, och många olika delar. Känner mig fortfarande lite förvirrad i brukslydnaden och spåret, samtidigt är det väldigt kul eftersom vi båda är nybörjare och det är en massa nytt för oss båda.

Frågar man Humla om vad som är roligast blir nog svaret tveklöst "drag". 😃

JoannaLi
0

Mina 3 stora är helt klart sök, lydnad, drag. 

Med söket är det tråkigaste att det är så mycket pill, att varenda cm ska avsökas, de ska markera korrekt. …Fast jag älskar ju pill 😃 Så det är ju ingen nackdel! 
Jag hade gärna gått kurs om jag ansåg att det gav mig något - men nu är vi med i en jättefin träningsgrupp som ger mig jättemycket, så jag ser inget behov i att gå en kurs när jag kan "kursa" gratis 1 gg/veckan med folk som tävlar i eliten, och har gjort det i 20 år :D 

I lydnaden är min största nackdel att det är en sån hets att det ska vara så perfekt. Jag vet att perfekt är målet, men jag vill tävla nu innan årsskiftet för tävlingserfarenhetens skull. Vi hoppas på att inte bli utslängda från plan, men det är också det enda. Det sticker många i ögonen faktiskt! Det stör mig lite. 
Men som sagt ovan så älskar jag att småpilla samma moment till perfektion hur lång tid det än tar, så lydnad är min gren :D 
Jag har gått en "förberedande tävlingslydnadskurs", men hoppade av pga kursledaren och att det inte gav något. Det gav inte direkt mersmak :S Men jag drömmer om att få åka till två av mina favorittränare och få pilla detaljer tillsammans med någon som kan och som jag verkligen gillar, fast då mer i ett privattränings-sätt. 

Barmarksdrag är bara så härligt! Komplett frihet från mitt eget pillande, bara ut i skogen och köra, så fort vi bara kan. Det enda målet är att öka konditionen så att vi kan dra längre och längre sträckor. Så jädra härligt! 
Jag hade jättegärna gått kurs! Det finns säkert mycket teknik att lära sig där också, och jag kör ju bara varianten att vi går ut i skogen och brassar på. Hade varit kul att få lära sig tekniken bakom elitisterna.

jenmjao
0

Vi kör lydnad nu, Skulle vilja testa på IPO, kanske brukset när jag läst lite mer om det.
Vi gick en valpkurs bara, tror inte det räknas som "hundsportkurs" men jag fick många tips därifrån angående skydd, lydnad och mycket annat 😃
Jag skulle vilja testa på rallylydnad och agility (beror på hur lederna ser ut dock). Tiken kör jag allt med, på hobbynivå, Vill gärna tävla i lydnad med henne om jag "får upp henne lite".

Fisherling
0

Jag kommer satsa på Agility och Bruks, men kör även Lydnad och Rallylydnad. Kanske kommer köra lite Freestyle också, vem vet 😃

ipopuma
0

ipo med riesen. Roligt att sporten innehåller allt och den är så rolig.mindre kul Man hör om skit som händer inom sporten. Gått på olika äger o tränar 2 gånger i veckan Med dvärgen är min allt för att ha kul. Vår nästa mål är class 1, appell spår och rally N o F, älskar lydnaden o brukset. Rallyt är mest för att hon tkr det är kul och för att bara gå ut o ha kul. Fast vet inte om jag ska lägga ett större krut på det avancerad o mästare är ändå svåra klasser o satsa mer på det! Lydnaden passar vi som ekipage inte in till 100% men jag ÄLSKAR lydnad och brukset älskar jag också mdd spåret och hon älskar det. Här är det mest för skoj skull och för att jag är träningsnörd :P som vi håller på.annars ställer uppfödaren ut henne med RIKTIGT goda resultat. Pappas riesen får vi se om jag tävlar lydnad med om jag har tid senare i livet vi får se ;)

Majken!
3

Söket är vår huvudgren, men vi kommer debutera i spåret och även slänga in en lydnadstävling innan året är slut. Har skickat in ansökan om skyddslicens också, hoppas kunna prova på det mer under kommande år. Men söket är och kommer alltid vara prio ett!

tiger tok
0

Jag brinner för agility, snabbt, roligt och mycket små fix!! Det kan alltid bli bättre och det finns mycket att lära! Sedan kommer lydnaden, hur maffigt det ser ut med en väl genomförd runda och allt pill! Sök är roligt det också, men inget som jag satsar på mot eliten!!

[Nalle-]
0

Jag kan inte påstå att vi riktigt hittat vår hundsport ännu. Min 3åriga storpudel är min första tävlingshund, och hittills har vi testat på att tävla i lydnad, rallylydnad och spår(bruks). Sedan tränar vi också nosework och sök. Är även sugen på viltspår och freestyle, och med nya stjärnan hade det dessutom varit roligt att köra agility. Finns ju så himla mycket roligt att göra tillsammans med hund! 

Det som vi tävlat i mest är i alla fall rallylydnad. Det tycker jag är en jätterolig hundsport! Är alltid kul att åka på tävlingar dessutom, alla är så himla glada och trevliga. Rallylydnad har verkligen stärkt vårt samarbete och hjälpt mig en hel del med mina svaga tävlingsnerver (som dock fortfarande har en lång väg kvar…). 

Det som vi båda tycker är roligast är dock skogsarbete. Vi har mest kört spår, men har börjat med sök också i år och tycker det är om möjligt ännu roligare. Har dock inte bestämt mig riktigt för hur jag vill göra tävlingsmässigt med brukset, just nu känns det som att jag vill lägga tävlandet på hyllan och träna bara för att det är så kul. Till nästa år har jag i alla fall bestämt att det blir viltspår i stället för personspår, och då kommer vi definitivt köra sök som aktivering på sidan av. Sökgruppen jag är med i nu kör alla som enbart aktiveringsform och är på lite olika nivåer, så just nu passar det mig perfekt.

Jetaime
0

Tävlingsmässigt satsar jag mest på Agilityn (vilket innebär att vi såklart lägger ner mycket träning på agilityn också), men har även tävlat både rallylydnad och lydnad också. Men mest vid sidan om agilityn. Sen har vi provat på och hållt på med lite olika saker i olika perioder också, som drag, spår, uppletande osv. Vi har precis kommit igång med vallningen igen, och har som framtida mål att kunna komma ut och tävla även där.

Vizzla
0

Rallylydnad. Mest på skoj. Vi gick kurs 2011 men tävlade inte förrän första gången 2014. Så kul! Vi har gått på öppen träning när det har passat, annars tränar vi mest hemma. Hyr hundlokal ibland så jag kan träna inomhus på vintern. Vi har inga direkta mål bara tränar för kul men hoppas på att starta fortsättningsklass snart.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Jetaime
0

Svarade lite dåligt på dina frågor insåg jag. Ja, jag har gått kurser… Agility nybörjar och fortsättning på brukshundklubben, och efter det träningsgrupper. Sen hae jag gått för andra instruktörer, Annica Aller och Veronica Bache. Planerar att gå handlingkurs för Åsa Emanuelsson två kvällar nu i höst och i slutet av oktober drar kursen för Jouni orenius igång. Vi jar gått tävlingslydnadskurs och går i träningsgrupp med inriktning på tävling. Rallylydnad gick vi en nybörjarkurs. Spår har vi gått en introduktionskurs i när mim hund var yngre. Vallning har vi också gått kurser i både läger, helger, endagars och kurser över längre tid.