Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 960 ggr
L8sson
0

nu ropar jag efter hjälp av hif!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej!             Lotta och Berit här!

Min hund Berit har alltid haft ett problem, hon är osäker när folk kommer i dörren, eller de kan va hemma i dörren när dom knackar eller kommer i en bil eller de kan hända när de kommer en "läskig" människa som jag säger, då morrar och skäller hon fast de e pappa liksom, hon är inte aggresiv bara osäker.

Detta har pågått länge, de va inte så mkt förr de har blivit värre nu, jag har försökt med allt känns de som.
Jag vet ej va jag ska göra jag blir helt frustrerad jag orkar inte längre, orkar inte bry mej när hon morrar.

de är värst när man e hos mamma fäör där speinger de ungar och människor i dörren helatiden, öppnar dörren utan att man vet. och Berit hon står och morrar och skäller ! åå de e så jobbigt, nu har mina syskon börjat bli helt tokiga på henne :(

Alla ni på HIF ni e underbara, så nu skulle jag vilja ha hjälp med min hund, eller jag menar jag vil ha massor av metoder och tips.
har ni nå att säga ?? :( vad som hällst, vill få stopp på detta nu, hon och vi mår inte bra av detta.

// Lotta och Berit

L8sson
0

putt

Zebben
0

Tyvärr kan jag bara rekommendera att Du tar ut en duktig hundinstruktör. Man måste se vad som händer för att kunna hjälpa dig. Var bor Du? Jag kanske kan hjälpa Dig med en bra instruktör.

L8sson
0

jag bor i dalarna

Zebben
0

återkommer när jag kollat upp

SaraC
0

Dalahundservice AB är kanon!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Chille
0

Då jag har en Chihuahua som är kända för att vara lite bjäbbiga mot främlingar så har jag hört mig för lite kring detta. Har dock inte haft problem med det så jag vet ej om det kan funka. Är även möjligt att du redan prövat men tänkte att jag skriver det ändå för ibland kan det ge en andra funderingar.

Det rådet jag fick var att distrahera..genom stimulans lek m m. Eller på annat sätt göra situationen mer behaglig för hunden och för att själv inte påvisa på något sätt att situationen är sådan att hunden behöver vara ängslig, att inte stärka dess beteende helt enkelt. Och naturligtvis att belöna när de är lugna i en sådan situation.

Sedan håller jag med åvan skrivare att en instruktör kan nog vara bra för att observera och granska situationen för att få bukt om vad det är som gör henne osäker.

Var med om en annan situation med en bekants hund som gjorde samma sak. Det som hjälpte där var att de fick säga till besökare att inte bry sig om hunden till en början och sedan sätta sig ner för att hunden själv skulle få hälsa när denne var redo. Det som var problemet där var att när de kom besökare så gick de raka vägen fram till hunden och började klappa, även människor hunden inte kände. Vilket jag bara kan anta kan kännas hotfullt. Men som sagt det är ju olika från situation till situation.

L8sson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 mm jag har provat med att besökare ska ignorera henne, och att vi inte bryr oss om henne att jag går bra och pratar med besökare att de e jag som går fram först och inte hunden, för annars tar hunden på sej ansvaret att "skydda mig", så jag går fram och skyddar henne ist , och med de så lär hon sej att jag inte skyddar henne att jag kollar ifall besäkaren är OK.

de tipset har jag kommit på. men vet ej  va tycker ni ?

L8sson
0

putt