Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 9975 ggr
lillalycka
0

Vart köper ni råa ben?

Försöker kolla i matbutikerna varje gång jag handlar och ibland hittar jag bra uppskurna fläskben och även ben av lamm. Men det är sällan de finns i disken.. Vart köper ni era? Vad brukar ni ge? :) 

Har en liten hund så tyvärr är märgbenen inte riktigt aktuella.

Ni får gärna ge tips på bra ben jag kan ge till min lilla hund och vart man kan köpa det :)

[typellisch]
0

Köper märgben och råa ben på en djuraffär här i stan. Lamm, vilt (råddjur, älg och hjort) är det vanligaste jag köper. Körde på häst nyligen som trasslade till Mollys mage.. får se om jag kan vänja in hennes mage med det eller om det är kört :).

LinaK
1

På city gross brukar jag köpa märgben till mina hundar, jag har småhundar. På citygross så har dem blandade storlekar på märgbenen finns även andra sorters ben som kanske kan passa. Annars brukar ica maxi ha ett ganska så stort sortiment av färska ben.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

lillalycka
0

#1 Hittar inga råa ben på någon av våra djuraffärer (arken zoo & djurmagazinet) tyvärr :/ 

#2 Tack för tipset :) Är en bit till närmaste citygross härifrån :/ Mm Ica Maxi har ibland.. :)

LinaK
2

Annars brukar man kunna höra med mataffären (om den är någorlunda välsorterad) om dom kan ta hem ben av olika slag. Brukar inte vara omöjligt 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[typellisch]
0

#3 Alla tar nog in olika :). Djurmagazinet här i stan har inte heller utan det är mer en privat djuraffär som har det helt enkelt :).

vallhund
2

Kycklingvingar är bra för små hundar, mest brosk oxå, så det är bra att börja med.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
2

City Gross är en guldgruva när det gäller att hitta kött och köttben till hundar (och folk)

Em_
2

City Gross brukar ha märgben från nöt som passar min lilla hund. Hittade likadana på Coop igår, men deras var lite dyrare.

lillalycka
3

Blir en biltripp till city gross i veckan, får fylla frysen så det räcker ett tag :)

Pennybus
0

Vi ska köpa en låda med kött ifrån gårdsbutiken här, de kötten med ben blir Pennys :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Driva
0

Varför är inte märbeg aktuella för att du har en liten hund?

Jag har små hundar och de får både torkade hela "ben" och märgben.

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Tess86]
1

Kycklingben av alla sorter (vingar, lår, klubbor, hel kyckling) hittar man åtminstone i frysdisken i alla mataffärer. 

På Willys brukar vi köpa grisfötter, de finns också frysta och brukar vara väldigt billiga (22 kr/kg). Willys brukar också ha lammbitar och revben från gris men de är oftast dyrare.  

City gross brukar ha bra pris på t.ex. revben från gris. De brukar också ha uppsågade oxsvansar men det är dyrare.  

Om du inte hittar märgben behöver du inte bli besviken. Visst är märgben sysselsättning för hunden men eftersom hunden inte kan äta själva benen ger det ingen rensning av tänder eller tandkött. Hunden får heller inte i sig de mineraler som den får av ben den kan äta. Vissa hundar tuggar av eller slipar ner sina tänder på märgben också.

Prova annars att fråga en slaktare eller chark någonstans, ibland finns det en charkdisk i centrum i vissa städer.

[Forest]
0

citygross,Willys och så köper jag hos fårbonde samt får jag av 2 olika jägare vildsvin,rådjur o älg. Jag kan itne ge märgben från nöt då har jag två hundar med lösa magar i flera dagar så jag ger helt enkelt inte detta. De äter färskfoder o fått märgben till o från i alla år men det hjälper inte. 😕

Vattnadal
0

På Draghundcenter säljer vi revben och nacke från nöt, hals och vinge från kyckling och kalkonhalsar. Detta kan alla butiker som säljer V&H beställa hem.

Citygross har en del roligt, främst i charken, men även i frysarna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mischa
0

Se om du kan få kontakt med något jaktlag, det är mycket trevligt som bara slängs vid styckning.

≧◔◡◔≦

[hurley]
0

BARF-box från Gröna gårdar (har inte testat denna box ännu, har dock köpt annat ifrån Gröna gårdar):

http://www.gronagardar.se/bestall-kottbox/barfbox/

Estelle13
0

Får gratis ben från ett slakteri hur många kilon jag vill. Jag ger alltifrån kotor, nacke, revben, rygg, bröstkorg , bogblad och kalkonhalsar, hela kycklingar/vingar/klubbor. Djurslagen är gris, älg, lamm, nöt, kyckling och kalkon. Har också hänt att jag köper revben och kalkonhalsar på arken zoo samt kotletter och revbensspjäll från vanlig matbutik.

Vraska
1

Jag får också gratis ben, men från en bonde som mormor & morfar känner.

parsley
0

Färsk hel kyckling brukar finnas i de flesta lite större mataffärer. Har man en någorlunda vettig kniv kan man skära av vingarna och ge till hunden. Resten av kycklingen kan man t ex koka och eller steka i ugnen och ha till människomat. Om man väljer att ta benen till människomat eller ge dem till hunden avgör man själv. 

Kycklingen kan också fileas. Det finns klipp på you-tube som visar hur man gör. Filéerna blir godare än de man köper färdiga, men de brukar inte bli riktigt lika snygga. 🙂Man kan göra lårfiléer eller ge vingar och ben till hunden. Jag brukar koka buljong på skrovet och inte ge det till hunden.

hemul
0

Vilken butik som helst som har charkdisk kan ta hem vad du vill ha på betällning även om de normalt inte har det. De brukar tycka det är kul att folk kommer med önskemål. Men kolla noga vad det kostar, verkar vara lite dagspris på sånt där.

parsley
0

Har du Lantmännen / Granngården i närheten så kan de ha ben och BARF-foder från finska MUSH. Benen är renben.

Momos
1

Om du bor i skåne så har cebacka utkörning.

[thildaaaa]
0

Ni som ger rå kyckling, är ni inte oroliga för salmonella? Och kycklingben, är det inte risk att vovvar sätter bitar i halsen? För jag kan annars tänka mig att kycklingvingar vore perfekt storlek för min hund på 2 kg

Lona
0

Jag snor tråden lite även om starten är gammal. Jag försöker hitta lämpliga ben som räcker lagom länge till min labbe. Terriern är inga problem; förutsatt att benet/benen är såpass stora att han inte kan svälja dem hela så räcker det mesta så han får gnaga en bra stund (~30-60 minuter ungefär). Men labben… Revben tuggar hon relativt snabbt i sig, likaså lammnackar mm. Vad finns det för ben/djurslag som är mer hållbart? Märgben är inte aktuellt, inte heller häst, hönskyckling. De har horn och klövar liggandes framme för att gnaga på när de känner för det men jag vill ha något mer "matigt" som de tuggar i dig direkt. Tips?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

parsley
0

# 24 Den djuraffär där jag köper BARF-ben har nackkotor från oxe. De kanske kan fungera? Nackkotorna är ungefär så stora som en knuten hand.

Lantmännen / Granngården kan ha renben från MUSH.  De är lite mindre än nackkotorna.

parsley
0

Svensk kycklinguppfödning är nästan helt salmonellafri,  så man behöver inte vara speciellt orolig för salmonella om man ger sin hund svensk kyckling.

fridarebecka
0

#23 Köper du från guldfågeln eller kronfågeln så behöver du inte oroa dig 🙂 De har så höga krav/kontroller på sina fåglar att det är nästintill omöjligt att det ska finnas salmonella i deras kyckling.

Jag får älgben av jägare och det har jag klarat mig på nu i ett år, har nyss fått nya. Förut köpte jag på djuraffärerna.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Lona
0

#23, #26 mfl; Salmonella hade jag inte oroat mig för med kyckling, däremot antibiotikaresistenta bakterier, ESBL. Finns i skrämmande många fjäderfäbesättningar även i Sverige. När det gäller utfodring av hundar så handlar det inte bara om de som BARFar/ger råa ben utan även de som ger färskfoder med kyckling i :-( .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Estelle13
0

#23 Hundar har väldig stark magsyra som bryter ner de bakterier som finns i rå kyckling, sådana bakterier som vi människor skulle bli sjuka av och inte kan bryta ner. Hundar har även ett snabbt matsmältningssystem som ganska fort bryter ner maten/bakterierna med hjälp av den sura magsaften. #24 Hel skalle från nöt eller lamm eller nåt liknande skulle säkert ge sysselsättning. Har själv aldrig provat till mina hundar men skulle vilja.

hemul
1

Men vi måste ju hantera grejerna och har man inte möjlighet att ge utomhus kan det ju kladda/komma bakterier både här och där, ställen man själv sen kanske kommer i kontakt med. Fast jag undviker kyckling av andra skäl. Är mer rädd för EHEC än för salmonella. Det har ökat så pass att det rekomenderas att man inte ska äta rå/ej genomstekt köttfärs längre. Nån som vet om det är farligt för hundar också?

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-och-parasiter1/bakterier/enterohemorragisk-e.-coli-ehec/#Hur%20undviker%20man%20att%20bli%20sjuk?