Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2564 ggr
Skabbilusk
3

Hund som slickar på sår

Hej! 

Jag har en schäfertik som har en talgkörtel som är infekterad. Vi har provat att trycka hål på den och få den att försvinna men det kommer nog inte gå. Det är för mycket ärrvävnad så det kommer antagligen alltid att vara en knöl där. Om man nu inte opererar bort den. Schäfern har inga problem med den och störst inte alls av att ha den där. Men för 1 år sedan skaffade vi en till familjemedlem som är besatt av att slicka på knölen så det öppnar sig och blir ett sår. Med besatt menar jag att han verkligen inte kan sluta. Har försökt med allt för att få honom att förstå att det inte är okej. Men som den ögontjänaren han är så börjar han så fort man vänder ryggen till. Nu får vi dela på hundarna hela tiden eller ha ständig uppsikt när dom är tillsammans. Jag undrar om någon annan har varit med om det här? Om någon kanske har ett tips på vad man kan göra? 

Knölen kommer ju alltid att vara där och vi har försökt i flera månader nu att få honom att sluta utan resultat. Är väldigt tråkigt att behöva ha dom separerade hela tiden. :(

hemul
0

Kan inte veterinären ta bort den? Borde väl inte kosta så mycket.

Skabbilusk
0

Jag vill helst undvika det då hon måste sövas. Skulle tro att det kostar en del då med.

crins
0

Var sitter talgkörteln? Bränn bort den hos veterinären, och sära på hundarna medans det läker! (Då kan du ju använda tratt!)

Skabbilusk
0

Den sitter precis över bakbenet. Kan man göra det? Jag pratade med vet men dom sa att hon måste sövas och skära bort det.

Skabbilusk
0

Den är för stor för att brännas bort så man får skära bort den och sätta stygn var det dom sa.

crins
0

O.k ,jag har brännt bort en talgkörtel en gång, för många år på en hund! I bland kan man skydda områden med söderklippta kläder, lämpligen i bomull! Men när det är den andra hunden som håller på!, är det heller ingen bra lösning! Tror det bästa är ta bort knölen hos vetrinären.

smellcaramell
2

Kleta på något som smakar apa men är ofarligt att få i sig på knölen, den andra hundel lär relativt fort sluta slicka. Det andra alternativet är tratt på hanhunden när de ej är under uppsikt..

hemul
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok. Jag trodde de kunde göra det med lokalbedövning. Jag opererade bort den här i början på året och jag blev inte sövd. 😃

Skabbilusk
0

Ja jag har pratat med dom nu igen. Men det kommer kosta alldeles för mycket.. Det kan gå på 6000 kr för att ta bort det. Tycker det är väldigt mycket pengar för ett onödigt ingrepp. Hon har ju inga problem med den. Det är ju den andra hunden som har. :P 

Hon har två kroniska tarmsjukdomar med så dom kommer nog vara extra försiktig med henne och ta extra blodprover innan som gör att det går upp i pris. 

Ja jag har funderat på att smörja på någonting men kan inte riktigt komma på vad som skulle vara bäst. :P

crins
0

Uppfödarn tog avklippta långkalsonger😁, då har flera hundar! Då tiken hade haft livmoderinflammation! Själv tog jag en långärmad t-shirt, när hunden envisades slicka på armbågen! Men då kan man ju ta bort när det har läkt! Torra armbågar går i skov, så det kan man få göra från och till! Frågan om du kan få knölen att läka? För kan du det kan du göra på det här viset! Att sätta kladd på en knöl som är infekterad låter inge bra! Badda i såfall med asol-sprit på knölen! Det är ju rent! Kanske avskräckande för den andra hunden😂😉 fråga annars veterinären om det finns något du kan sätta på!

crins
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom och tänka på också, har jag en strumpa på tassen! (Sår)Men det finns också höga "skor" man kan sätta på tassarna! Köpa på djuraffären, Kanske något du kunde göra, Om det inte sitter för högt upp på, BAKBENET! Mvh Crins

Skabbilusk
0

#10 Det har läkt fint och är inget sår. Problem är mer att när det läker är han på det och ska ha det till ett sår. Såfort såret är öppet bryr han sig inte om det. Så det blir synd om henne att ha något på sig jämt. Har provat att ha sprit på men han var där 3 sekunder efter och slickade ändå. 😣 Har sett att det finns något som liknar plåster som man kan tejpa på. Kanske ska testa med det och hoppas han slutar tillslut.

smellcaramell
0

#9 finns några exempel, tabasco, antibitspray för häst, blandning med vatten,diskmedel och vitpeppar o.s.v. googla "antibit hund" så får du upp många förslag :)

Em_
0

Bitterspray kanske? Frågan är om det finns något som hjälper om hunden inte backa från handsprit. Alkogel kanske inte dunstar bort så fort. Tabasco och annat stark är inte skönt att ha på huden, speciellt inte om det håller på att bli ett sår. 

Jag tänker att man kanske måste fokusera på Slickpellen och inte på knölen. Är hunden stressad eller uttråkad och så vidare.

Skabbilusk
1

Jag får googla lite och se vad jag hittar. Ja jag tycker med att man ska fokusera på honom egentligen eftersom det är han som är problemet. Han har svårt att slappna av. Men ordentlig stimulera blir han under en dag. Men som sagt även om han är super trött är det svårt för honom att lägga sig ner och bara ta det lugnt. Han måste ha koll på allt som händer och vara med. Men jag tror inte det är för att han är understimulerad iallafall. Även när vi är ute i skogen och går med dom så kan han springa efter tiken bara för att slicka på såret. När det finns så mycket annat att fokusera på ändå.

crins
0

Ja det låter som "fixering" Det finns hundar som i fixerade, tex fånga solfläckar,pinntokiga, bolltokiaga o.sv, tänkte en hundpsykolog elle hjälp hos brukshundklubben!