Den optimala rasen om man vill..
Vilken ras anser ni är den mest optimala om man vill tävla i de högsta klasserna i agility, främst, men även tävla i de högre klasserna i bruks (ej skydd)?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Kelpie tror jag kan vara bra på båda. Mallen skulle säkert kunna göra bra ifrån sig i båda sporterna också. Brukshundarna är ju avlade för att klara bruks och jag kan tänka mig båda kan bli riktigt bra på agility. Men jag har ingen erfarenhet av dem så kan vara helt fel. Ska bli intressant vad andra tror :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Jag gissar på Border Collie eller Kelpie.
(För ett par år sedan så jobbade jag på ett hunddagis/djurbutik där vi även sydde hundhalsband. Chefen hade kontakter och vi fick äran att sy upp halsband till landslaget i agility och där kryllade det av BC´s.)
// Harley
Tack.
Jag har länge nöjt mig med en ras som enbart klarar av träning inför tävling, då jag trott att jag aldrig skulle vågat tävla.
Nu har jag dock vågat mig ut och efter varje träningspass växer känslan av att jag verkligen vill satsa på tävlandet.
Malle är så jäkla intressant, men även om jag har stor erfarenhet av att träna sådana raser har jag inte lika stor erfarenhet av att leva med dem.
Vill gärna skaffa en ras med stort driv, men inte lika mycket skärpa & "knepighet" innan jag ger mig på en malle.
Dock funderat på terv istället av belgarna, vad tror ni?
Sedan är inte skydd helt ointressant, jag tycker det är skitkul men har inga tävlingsambitioner där.. Ännu.
Ang. BC så bollar jag redan med en kennel. En stark kandidat.
Kelpie är jag tveksam mot, träffat riktigt tuffa men också de som är helt tvärtemot.
Working kelpie har jag bara träffat riktigt bra, men funderar på om skallen är lite väl hård där.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Border collie borde väl vara den snabbaste och bästa i agilityn, är ju knappast ovanligt att man ser dom i högre klasser.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
#3 Har inte mycket erfarenhet av Kelpien men jag har läst en hel del om dem då jag är intresserad av att skaffa en i framtiden. Skulle själv aldrig skaffa varken Working kelpie eller border collie utan att vara beredd att valla regelbundet med dem. Australien Kelpie är ju mer avlad mot brukset och vad jag kan läsa mig till så är de tuffa hundar men förarveka. Har lite svårt att tyda är du orolig att de är för veka eller för hårda? 🙂
#5 Jag är rätt otydlig, blivit så dålig på att formulera mig tyvärr :/
De Working kelpies jag träffat (inte särskilt många) har påmint lite om mallen i skallen. Jag tror det kan bli för mycket med det stuket, inte för mig men för min pojkvän som vill gå kurs och träna även han.
Det där med vall vet jag, jag bollar lite med en kennel som sagt :)
Jag föredrar schäferskallen, en oftast perfekt balans mellan skärpa, will to please och självständighet, men samtidigt otroligt socialt tillgängliga, miljöstarka m.m (jag älskar inte aaaallls frälst i schäfer 😇) Tyvärr är inte schäfern optimal för agility, så jag har fått välja bort rasen än så länge.
Vek eller inte beror på. De BC jag träffat har samtliga varit rätt veka mot föraren, hårdhandskar har aldrig någonsin behövts.
För mig spelar inte det någon roll, jag kan träna med fingertoppskänsla och tvärtom.
Jag önskar däremot inte vekhet i miljöer, arbete eller liknande.
BC har ju tyvärr haft det lite svajigt med skallen och mentaliteten, den kenneln jag kontaktat dock - hans hundar är klockrena.
Tack vare att min pojkvän numer vill ha ett finger med i spelet går t.ex. aussie & chodsky bort just nu, eftersom de har en stor dos självständighet (även om raserna är briljanta) och den typen fungerar inte pojkvännen med.
Skärpa och tuffhet är egentligen inte det största problemet, den får gärna ha skärpa men inte på malle nivå just nu.
Därav har jag kikat lite på terv.
Har redan en betongskalle här hemma, så vill ha något med naturlig följsamhet (såsom t.ex. schäfer).
Det ska vara mindre "jag kan själv" och mer "vi fixar detta tillsammans". :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
ACD?
BC skulle jag säga är det enda alternativet om du inte vill ha mallens skärpa. Vissa individer inom kelpien skulle eventuellt fungera, men det känns alldeles dör osäkert.
Australian Shepherd valde jag just för att tävla på hög nivå i Agility samt tävla i lydnad/bruks. Supernöjd hittills! Tinja är snabb, smidig, förig och älskar att jobba 😃 Hon har också en del skärpa och jävlar anamma i sig.
Aussien ska ju kunna jobba självständigt (precis som alla andra bruksraser), men de är inte självständiga i sig. Inga Aussies (med bra mentalitet) jag någonsin träffat har varit självständiga.
#6 Ja då förstår jag. Det är svårt att hitta den där perfekta hunden för två personer som är olika. Lycka till i letandet. Jag kan tyvärr ingenting om de övriga bruksraserna så det får någon annan svara på! :)
Tack alla!
#9 Kul att höra, faktiskt! Jag kanske har haft oturen att träffa på fel individer, aussien är ju rätt så spridd ju.
För mig som är totalt ointresserad av utställning så går funktion före allt, så det är bland de riktigt arbetande jag letar jycke i så fall.
Jag har däremot hört om riktigt bra aussies, och sett på bruksplanen. Men det är inga individer jag känner.
Den typiska aussien jag sett/känt är tyvärr massa utfall, ingen av knapp, och för mycket självständighet och otroligt hård skalle, det typiska har även varit att de inte varit särskilt miljöstarka men trots allt ändå sociala och fina mot folk.
Hoppas du inte tar illa upp, det är ju ändå "din" ras.
Jag har som sagt kikat på rasen men blivit avskräckt, har du några kenneltips så får du jättegärna PM:a. Jag kikar gärna på rasen lite mer ingående.
Det jag vill satsa främst på förutom agilityn är lydnad och uppletande.
Min hund jag har nu har stort potential i budföring, rapport men främst sök och spår. Sedan är han duktig på agility också, MEN det har varit en jäkla krokig väg då han varit otroligt envis och självständig, på något vis har jag lyckats vända det till något bra, så visst kan vi säkert även tävla i lydnads klass ett, men längre än så når inte han potential.
Så även om jag vill både utvecklas och tävla i alla möjliga grenar, så är jag extra sugen på att dra igång lydnaden ordentligt (och slippa för mycket blod, svett och tårar på resan 😎).
Även om det alltid är jobb så känner jag att jag vill ha något mer förigt denna gång, för att verkligen kunna göra det jag vill - träna och tävla ordentligt, jag vill inte genomgå den "envisa, självständiga resan" en gång till just nu, därför är det väldigt viktigt för mig att hunden är förig och vill jobba med mig. Att något av det finns naturligt liksom.
(Ursäkta att det blev så mycket text, men som sagt.. Är inte särskilt bra på att formulera mig)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Bc är ju outstanding i agility - men jag är av den åsikten att de ska få valla (gäller även WK). Vad gäller aussie så tycker jag att många har "långfingret i luften" emellanåt, syftar nu på bruksavlade för showavlade har jag ingen erfarenhet av, det är väl dessutom ändå inte aktuellt? Lyckas man å andra sidan få dem att arbeta MED dig så kan det bli jäkligt bra men jag upplever dem ändå som ganska ojämna, även som individer. Har de en bra dag så vinner de SM, en dålig dag så blir det skit. Så belgare, då. Det ska ju vara samma mentalitet på alla fyra varianterna men så är det som bekant inte i verkligheten. Numera får man para pälstyperna hur man vill vilket förhoppningsvis gagnar långhåren, att få in lite bra bruksmentalitet från mallarna. Terven har inte samma "klipp" som mallen men det vete sjutton om det inte är lättare att hitta en bra, "lagom" malle än en bra terv. Det FINNS dock bra tervar men de kan vara svårt att hitta dem, även från rätt uppfödare. Belgare är jäkligt roliga att träna med, i synnerhet om de har alla bitarna på plats i skallen. De är ganska "traggelvänliga", även om man givetvis skall variera sin träning så skulle man kunna köra ett moment 20 gånger på raken - den 20:e gången är det samma fart och attityd som den första. De kräver dock fingertoppskänsla och det mesta går blixtsnabbt, de är känsliga för förarfel. Det gäller också att man själv kan förmedla ett visst lugn - en hyper människa med en likadan hund går lätt i spinn. Vardagen är helt klart mer krävande med en belgare än med jaktlabbarna vi har nu, man får ha mer koll helt enkelt. En understimulerad terv hittar sannolikt på egna aktiviteter som att jaga, göra utfall, tugga på saker och så vidare. De har dessutom ofta ganska låg bittröskel, det är ganska lätt att man får sig ett tjuvnyp om man inte ser upp. Det är helt klart en hund som kräver att man styr upp den, då menar jag givetvis inte att man ska dänga den i backen (DET kan sluta riktigt illa!) men att man är konsekvent, är tydlig i sitt umgänge och sätter gränser/ramar. En ouppfostrad belgare kan bli förjävlig, rent ut sagt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Aussie från arbetande linjer! :)
Min lilla fröken tävlar jag bland annat i agility och vi är uppflyttade till klass 3 i både hopp och agility nu, både i klass 1 och 2 har vi lyckats konkurrera ut många bc's på att hon är snabb, tajt och inte slarvar (som tyvärr många border collies gör för att dom har alldeles för brottom) och har vunnit många tävlingar :) Nu är tanken att vi ska upp och kriga om certen och SM-pinnar 😃 Hon är en väldigt rolig och trevlig hund både i arbete och vardagen.
(Hon är dessutom bara 46cm hög så hon har fått hoppa väldigt mycket högre än sig själv då många domare har 60cm i höjden i klass 2). Hon är min första egna hund och min första agilityhund, så jag tror hon hade kommit längre snabbare med någon annan, men jag tycker att hon är helt fantastisk.
Sen tävlar vi även i lydnad och har tävlat rallylydnad, tränar bla vallning, spår och drag osv också. Skulle aldrig rekommendera någon att BARA köra agility med en aussie, men om du vill kombinera det med bruks så tror jag det skulle passa alldeles utmärkt!
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Om jag nu vill ha mallens skärpa, hur väl lämpar sig rasen egentligen för att klättra uppåt i agilityn?
Jag menar, inte ofta man ser en malle köra agility.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#14 Jag tror det funkar, sålänge du kör annat också. Och köper rätt hund ifrån rätt kennel, med rätt "hets"grad eller vad man ska säga.
Jag har själv en malle (dock 8månader) och skulle vilja testa på agility är han friröntgad kommer vi köra, Han har fått testa hoppa låga hinder i helgen och gå genom tunneln, Men rent generellt skulle jag inte se just min hund som en toppen agility hund, Har inte erfarenhet av andras mallar på det viset… Men min hund är stor, klumpig, inte snabb, svänger dåligt, Även om han blir bättre med åldern kommer han aldrig klara av att ens köra emot en Aussie och få liknande resultat, han kommer kunna lära sig allt perfekt men han kommer vara långsam och stor resten av sitt liv, Jämfört med de i agilityns högre klasser.