Korthårig mellanhund.
Jag och min sambo spånar lite på huruvida vi vill ha en kompis till våran rottis Ymer när han är lite äldre. Jag tror han skulle uppskatta att ha någon att leka med! Men då kommer det till vilken ras som skulle passa… Jag vill ha en hund som orkar med lika mycket som en rottis kräver men inte kräver lika mycket. En som kan vara nöjd med en lugn dag om man behöver träna extra med Ymer eller liknande. Jag är jätte intresserad av sheltie men min sambo skriker rätt ut! Han hatar långhåriga hundar så det skiter sig. Han vill ha en beagle men jag tycker inte han jagar nog och jag vill verkligen inte ha en jakthund. Har ni tips på någon korthårig mellanstor ras utifrån det jag skrivit? :p

Staffe kanske?
Fått för mig att dom kräver endel men det lät inte som några superhöga krav när man läste om dem ^^ vet inte hur jag missat dem. :p ska genast nämna för sambon. Känns som en hund som orkar med en halvgalen rottis också :p
Corgi?
Kom jätte gärna med fler förslag ^^ agility är också något jag är väldigt nyfiken på ^^ funkar INTE med Ymer! 😂
Vad kan ni erbjuda hunden? Många av de raser som orkar mycket kräver även en del, det kanske kan värt att tänka på? Lycka till med ert framtida hundköp!
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃

#2, min leker bäst med större hundar, som rottisar. Jag skulle beskriva staffen som en riktigt allsidig, aktiv, sällskapshund. Många av hundarna från "min" uppfödare är riktigt duktiga i agility, rally och lydnad och klättrar uppåt. Staffen, som jag upplever det, älskar det mesta som du älskar. Den är inte så kinkig utan prio är att vara med, med ett jäkla will to please utan att vara fjäskig. Just nu kan jag inte jobba speciellt mycket med min tjej, och lär inte kunna göra det ett tag framöver heller. Hon är helnöjd med att ligga nära i soffan och hänga med på promenader, träna lite trix och mysa. Skulle jag däremot lasta in henne i bilen med spårlinan skulle hon vara med till hundra direkt.
Ymer är inte så gammal än med det vi gör är att träna mycket grunder inför rallylydnad, spår, provat lite agility men han tycker inte det är värst kul :p vi har fått jobba med lite bekymmer han haft sen han var liten men han blir lättare att få kontakt med osv. Vi är väl insatta i att rottis kräver massa å vill därför ha en kompis som orkar lika men kanske inte kräver detsamma. Om ni förstår hur jag menar. Vi är aktiva men Ymer är lite speciell så vill inte ha en till hund med samma krav, han är liksom lättlärd men när man pressar han så får han som ångestattacker typ så all träning tar lite extra. . När jag läser om sheltien kändes den perfekt men sambon fick panik pga pälsen! 😂 så "korthårig" sheltie typ, inte mindre å inte jätte mycket större. Är ganska ny inom hundvärlden så alla namn på allt man tränar osv har inte satt sig än eller vad man ska säga :)
Hur är staffen men sjukdomar? Står lite på skk men är det väldigt vanligt med allergier och sådant?

#8, det finns en del, så var noggrann med uppfödare. Köp inte heller från uppfödare som inte röntgar. Min är allergisk, kvalster, men idag symptomfri tack vare tillskott. Därmed inte sagt att det är kul med allergisk staffe eller försöka sopa under mattan, för det är inte kul… Med facit i hand kanske jag inte skulle valt att ta en valp från en kull där pappan aldrig gett avkomma innan, just för att man inte visste vad han gav.
Okej. Är lite skraj för alla allergier en hund kan dra på sig nuförtiden :/ men skulle de bli staffe i framtiden så har vi ett par år på oss att hitta uppfödare och följa linjer, kullar osv. Är ju bara i "kolla runt" stadiet än då vi ska ta oss igenom tonårstrotsen på Ymer ordentligt först! 😂 han ska inte lära någon valp en massa hyss! 😂
Jag tycker terrier brasileiro verkar trevliga :). Kolla in dem! Men ni kanske tänkt er ngt lite större?

#10, haha! Ne, hissen klarar staffen alldeles utmärkt utan hjälp ;)
Antar att du menar hyssen? Ja absolut, men att sen Ymer skulle lära den allt sitt skit också, nää xD Ska kolla in den rasen också ^^

#13 så klart :) skriva från mobilen har sina nackdelar. Funderar även på foxterrier? Har inte mer erfarenhet än de jag träffat ute. Verkar vara väldigt trevliga hundar! Annars kanske västgötaspets som en helt annan typ av ras? Tycker dom verkar underbara och var inne på en innan vi bestämde oss för staffe.
Jag tycker oxå d 'låter' som en Staffe skulle kunna passa när jag läser dina önskemål…. dock har jag själv ingen Staffe utan jag har Amstaff (American Staffordshire terrier) men bla min bror har Staffe (Staffordshire Bullterrier) så jag har lite erfarenhet av den rasen oxå. Men absolut - d finns en hel del hudproblem inom dom raserna tyvärr o även såklart väldigt viktigt m Hd/Ed röntgen- så välj uppfödare m stooor omsorg!
Whippet kanske? Orkar mycket men kräver inte lika mycket som de arbetande raserna och har förutsättningar för att bli en bra agilityhund.
Dalmatiner? Fäller dock året runt!
Som många andra säger skulle jag också föreslå en staffe. Jag och min sambo var själv inne på att skaffa en staffe tills vi bestämde oss för en sheltie, som vi nu har och är otroligt nöjda med.
Pinscher!
#14 Känner igen det där, när autostavningen jäklas med en :P
Nja, ingen av de raserna kändes så jätte tilltalande, å spetsen skulle nog anses för fluffig för sambon :P Han har verkligen jätte svårt för längre päls på djur :P Mig spelar det ingen roll så därför satsar vi på korthårigt/släthårigt :P
#15 Ja å det som känns bäst är att dom verkar inte jätte sköra, inte så stora men tål lite ändå. Ymer påminner mycket om de tecknade rottisarna man kan se i filmer, KLUMPIG xD
#16 Uppfödaren vi köpte Ymer av har whippet och dom verkar jäkligt goa och "lätta" men är dom lika sköra som de ser ut? :)
#17 Dalmatiner är ett big no no känner jag. Främst för att de är stora, inget emot stora hundar men vi har redan en klump på över 40kg här hemma :P
#18 Ja det verkar vara den som matchar bra på det jag tänkt mig och mest lik sheltien ^^
#19 Är det inte en sjujäkla vilja i pinschern? :o
#20 Tror inte att whippets är särskilt ömtåliga, jag har en italiensk vinthund som ju är ganska mycket mindre, och hon leker med bl.a. en dalmatiner med en del tacklingar och brottning utan problem.
Dansk svensk gårdshund. Jack russel terrier. Bostonterrier. Västgötaspets.
Welsh Corgi Pembroke.
Kan ni tänka er en strävhårig hund? Finns ju fler käcka terriers, även någon schnauzer skulle kunna passa. Robusta hundar både fysiskt och mentalt :-) .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com