Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 864 ggr
Kirnzy
0

Dyraste veterinärkostnad?

Har börjat tänka lite på hur mycket pengar man borde ha undanlagt för en hund.. Ifall något händer alltså, inte för typ "vanliga saker". Hur mycket ligger de dyraste besöken/operationer/liknande på ungefär? Vad är det högsta ni har betalat? Om man har försäkring eller inte försäkring, hur mycket behöver man kunna lägga ut på en gång? Är det stor skillnad på storleken på hunden? Tex med sövning och så om det kostar mer.. Tänker på det för att min hund fick diskbråck och operationen skulle kostat typ 50k (tror vi skulle behöva betala 10-15k med försäkring). Som tur var behövdes det inte och han är nästan helt bra nu :)

Herveaux
0

Det skiljer väldigt mycket beroende på vilken ras eller storlek hunden är, vilket försäkringsbolag och vilken försäkring man har, vart man vänder sig för vård, vilka undersökningar/tester/behandlingar/operationer/mediciner och vilken ev. rehab hunden behöver.

Om du inte har försäkring får du lägga ut en bra mycket saftigare summa än med en försäkring, beroende på vad försäkringen täcker och för vilket vet.vårdsbelopp hunden är försäkrad för förstås.
Många veterinärer har direktreglering med försäkringsbolaget, men inte alla.

Jag har haft en attans tur med mina hundar och inte behövt göra några dyra utredningar eller behövt göra några större ingrepp hos vetten så det dyraste vi har varit med om var Pitchers kastrering.

// Harley

bustjejen
0

Min förra hund hade portacava-shunt. Hon blev 1,5 år och kostade för mig  strax över 100 000 kr i vårdkostnader (både undersökningar och operation)  Försäkringsbolaget hade innan diagnosen var satt ersatt med ca 15 000 kr, efter diagnos stod jag för kostnaderna själv (dolt fel).

Absolut bör man ha pengar undanlagda om något händer, sen är den summa jag fick betala något extrem.

hemul
0

Oj! Betalar inte försäkringsbolaget om felet visar sig ha funnits redan när man tecknade försäkringen alltså?

bustjejen
1

#3 försäkringsbolaget ersätter inte dolda fel som hunden har haft sen födseln. Om det finns en doldafelsfösäkring från uppfödaren, så kan den ersätta ungefär med hundens inköpsvärde.

hemul
0

Det visste jag inte. Tack för infon!

Em_
0

#4 och #5 Sen är ju uppfödaren alltid skyldig att ersätta dolda fel, men det kan vara lättare att ta dolda fel-diskussionen med ett försäkringsbolag än en privatperson :)

För att svara på TS fråga har dyraste besöket varit för ett sår vid ögat. 1500kr, samma som självrisken.

Lona
0

Det dyraste på en gång var nog en kastrering + njurbiopsi som gick på runt 30 000:- Under Skroffans sju år fick jag ut över 200 000:- från Agria, med andra ord hade jag veterinärkostnader för rätt mycket mer för jag har ju betalt självrisk också. Av någon outgrundlig anledning räknade de inte hennes njursjukdom som dolt fel (trots att det brukar tas upp som typexempel), annars hade jag fått ersättning med totalt 10 000:- och fått stå för resten själv. De veterinärer jag varit hos på jourtid när det inte går att direktreglera har gjort en preliminärreglering som sedan justerats, jag har alltså inte behövt ligga ute med hela summan själv. Tror dock att de flesta kliniker bara gör så med kunder som har gått där ett tag?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Karmatarerskanise
0

Minns inte vad det kostade när max blev sjuk och låg inne i en vecka när dom försökte hitta vad som felade.  Vi betalde bara ett par tusen tack vare att försäkringen täckte det. Utan det hade det gått på ca 30000.

Dyraste jag har hört talas om var nog 60000 på en gång. 

Hos veterinärerna jag gått till är det inte storleken på hunden man räknar utan behandlingen. Så en Tax kostar lika mycket som en mastiff vid tex sövning.