Hur skyddar jag min hund?
Så det finns ett gäng här i närheten som använder droger och föder upp amstaffblandraser som de sedan misshandlar så de blir aggressiva och låter dem slåss mot varandra, för någon dag sen hade de bundit en av sina hundar i ett staket utanför en hundrastgård och hetsat den mot hundarna som var där inne. Polisen gör ingenting tyvärr. Kan säga att jag absolut inte kommer gå dit mer… Men i alla fall så är jag jätterädd att stöta ihop med de här killarna, och jag undrar hur jag ska skydda min hund på bästa sätt om någon av deras hundar attackerar min? Är dog defense spray effektivt? Har funderat på att skaffa det.
Sprayen du nämnde är bra, Beroende på hundens storlek kan du också lyfta upp den, Ställa dig framför den och se hotfull ut, kasta en näve godis m.m. Ingenting är garanterat att hunden kommer backa förutom just spray, eller en sprayflaska med ljud, eller dylikt.
#1 kan sprayen trigga igång hunden mer?
#2 Jag tror inte dog defense sprayen gör det, jag har för mig att man ska spruta den rakt i ansiktet på hunden? Så avger den någon lukt/obehag så hunden liksom inte forsätter, typ som pepparspray i mildare form.
Det finns pet correcter också, den pyser bara ut ljud, Den skulle KUNNA göra hundar rädda, men det skulle inte skydda om hunden inte reagerar på ljud
Kontakta länsstyrelsen om hundarna far illa.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#4 Var en tjej som lyckades filma när en av dem misshandlade sin hund, han har fått djurförbud nu och får omplacera hunden själv så han har gett den till någon annan i gänget :/. Tog också flera månader innan de kom fram till detta även fast man tydligt såg på videon hur han slog den.
Så himla tråkigt att polisen inte tar tag i det och styr upp.
Dog defense hade jag nog kört på, såhär står det på deras sida
"Vid användning skapas ett omedelbart obehag i hundens luftrör och slemhinnor. Sprayen avger även en stark doft som verkar avskräckande samt har desinficerande egenskaper om blodvite redan uppstått."
Så förhoppningsvis så borde hunden avbryta det den gör. Men tråkigt att du ska få stå ut med såna människor ..
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Helt jävla sjukt att polisen och länsstyrelsen inte gör mer!!! Anmäl anmäl anmäl. Varje gång, varje dag. Då har dom mycket pappersarbetet och i bästa fall leder det vidare.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Men uuuusch!!! Var bor du? Hoppas de inte är nära mig :((( varför tar inte polisen tag i sånt? Ska man behöva gå runt och vara rädd? Tänk om deras hundar inte bara attackerar hundar utan även människor? Det är väl typ bara i sånna fall som polisen gör något!

Med tanke på att polisen idag inte ens har möjlighet, personal eller resurser att ta hand om "riktiga" brott (missförstå mig rätt med "riktiga") som våldtäkter, misshandel och liknande kan jag förstå att just detta inte direkt prioriteras. Inte polisens fel, dom stackarna har sådanna fruktansvärda arbetssituationer och flyr sina jobb så jag förstår att man måste börja prioritera bland brott. Ge er på dem som faktiskt har ställt till det såhär, nämligen polisens högsta chefer politikerna. Poliserna gör så gott dom kan…
#9 All respekt för poliserna och deras arbetsbörda.
Dock tycker jag ändå att du ska fortsätta anmäla och ringa polisen. Men det är nog inte helt fel att gå på lokalpolitikerna heller! Gör allt du kan helt enkelt, för det är fan inte okej att sånt här bara får förekomma och till slut skall accepteras. Det är ju inte "bara" djurmisshandel, det är en allvarlig och seriös fara för allmänheten, både fysiskt men även en mental "terror" så att säga för folk i omgivningen.
Det jobbiga med såna här drägg är väl att de går på en om man lyckas skydda sig mot deras misshandlade shitbulls. Så då måste man helt plötsligt ha ett försvarssystem mot både överaggressiva hundar och även deras överaggressiva ägare. Jävla jobbig situation. Hade det bara varit ett aggressivt djurproblem så hade jag sagt "med alla medel", men det är ju inte så kul att få gänget på sig när man har skyddat sig från hunden. Dock så måste man ju. Jag har väl rätt stor självbevarelsedrift och vill inte ha med såna här människor att göra, så jag hade nog rört mig på andra ställen i den mån jag kunde, samtidigt som jag fortsatte att bussa polisen på dem. Men en rejäl, stadig käpp eller pinne hade jag nog ändå börjat ha med mig på vändorna om det var i närheten, det kan ju hjälpa en del iaf. Och nån slags avskräckande spray som redan nämnts.
Instämmer med #10 :-( . Akta dig för dessa idioter, det kan bli riktigt farligt, både för dig och hunden. Dessvärre tror jag att det krävs en hel del för att bryta den typen av hund som är TRÄNAD på att gå till attack. Det är givetvis synd om deras hund men tar man inte i rejält så blir den nog snarare triggad om man försöker avvärja med spray, slag eller annat. "Riktig" Dog defense spray är nog det bästa, det kan även vara bra med ett överfallslarm (om folk överhuvudtaget reagerar på det numera?). Och vad du gör, akta ditt ansikte! Ett bett där kan ta riktigt, riktigt illa och hundbett ger ofta väldigt fula ärr :-( . Men som sagt, undvik i största möjliga mån!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#11 Händerna ska man också vara försiktig med, det är lätt att handen hamnar emellan när hundar bråkar ..
Riktiga slag och sparkar skrämmer nog de flesta hundar. Tror knappast att dom tränat hundarna på sånt.
Överfallslarm är bra oavsett om man går med hund eller inte. Även om folk inte skulle reagera runtom så blir ofta personen stressad och vill inte bli upptäckt, och antagligen springer därifrån.
Det är fruktansvärt sorgligt att diskutera sånt här ..
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
#12 nej tyvärr så triggar slag o sparkar ofta såna hundar ännu mer, precis som #11 skrev, o jag säger oxå -akta ditt ansikte- vissa hundar är tränade på att hugga efter hals/nacke på både hundar o människor, jag har själv tyvärr blivit utsatt en gång för många år sen när jag o min förra hund gick en sen kvällspromenad…. o jag kan säga att mina händer va jag så illa tvungen att riskera o d sista jag brydde mig om just då
Det är ju lite som med annat. Visst VILL man att alla vanliga människor skall kunna röra sig var som helst, när som helst på dygnet utan problem. Men verkligheten är ju tyvärr inte så. Hur synd jag än tycker det är, så tänker jag på mig själv och mina närmaste i första hand, och för att vara någorlunda säker så måste man då begränsa vad man gör till viss del. Det blir ju samma här, både för dig och hunden. Försök inte bevisa nått med att du ändå "ska kunna gå där", inte när problemet och risken är så påtaglig.
I stridens hetta dock om en hund hade hoppat på en hund jag hade, då hade jag nog både sparkat, skrikit, slagit, dratt i hunden, whatever. Oftast är de ju ändå inte lika orädda inför människor som de är för andra hundar. Men det är klart det är en risk.
Men som sagt, ge inte upp med en polisanmälning. Ring lokaltidningen, aftonblaskan, expressen, lokalpolitiker, whatever. Går man tillräckligt långt brukar det kunna få en effekt. Det är som när man har kass kontakt med en dryg kundservicemedarbetare på ett företag - då går man på deras chef, och hjälper det inte, så kontaktar man en chef 3 led upp i organisationen. Då brukar det kunna hända saker.
Tycker att du fått många bra tips och håller med om att du ska fortsätta anmäla! En god idé kan vara att du ser till att vänner och familj, grannar m.m också anmäler så att det inte bara är du som trycker på.