Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundsport-och-aktiviteter
Läst 1495 ggr
Persifone
0

Motion av ras med kort rygg

(Flytta gärna inlägget om jag lagt det i fel grupp).

Jo, så jag skulle gärna ta hjälp utav er här inne!

Jag har rasen keeshond och i vår rasklubb är det oenigheter.

Rasen ska vara lika hög som den är lång och vissa uppfödare står fast vid att raser med kortare ryggar ej ska/bör motioneras likt raser med "normal" långa ryggar (motion som drag weight, agility, hänga med på cykeltur m.m.). Jag kan tänka mig att detta är "rön" från typ 70-talet då dessa uppfödare har hållt på ett tag.

De använder detta argument som en anledning till att avla på hd/ed-fel då hunden ändå inte ska röra på sig så gör det inget om de inte har bra höfter och armbågar anser dem.

Mina keesar och de i min närhet lever aktiva liv och tränas/tävlas aktivt i diverse hundsporter. Keesen är otroligt smart, följsam och älskar att hänga med på allt.

Jag söker nu efter veterinärutlåtanden och/eller forskning som visar på att detta inte stämmer för att försöka få till någon ändring i attityder till rasen och hd/ed-resultat.

Tacksam för all hjälp!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

tiger tok
0

Är inte Veterinär eller har några källor! Men cykling och vandring borde väl gå bra??

russin
5

Låter mycket märkligt för mig

Zyloon
2

Tror inte diverse artiklar eller liknande hjälper. Tror som du att det är en ursäkt för att kunna avla på hundar som inte har okej höfter. En hund som är frisk ska kunna röra på sig, cykla, dra, springa osv. Det finns många spetsar som har liknande utseende och jag har då aldrig hört att man inte ska köra drag eller liknande med dom.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Kallaterrier
3

Har absolut ingen exakt fakta att backa upp det hela med, men jag har en ras som är ganska "kvadratisk", irländsk terrier,  och jag har aldrig hört talas om något liknande. Det låter som en ursäkt för att inte behöva anstränga sig mer i aveln tycker jag.

Persifone
4

#1, #2, #3 och #4

Tack för era svar!

Antagligen är det bara en dålig undanflykt som ni är inne på #3 och #4. Men om jag skulle få tag i fakta skulle jag iaf kunna kontra med det (plus ta upp det på diverse möten, de kommer ångra att de valde in mig i huvudstyrelsen 😉).

Jag vill kunna utbilda de som är intresserade av rasen och folk som går i valptankar, och därför skulle jag behöva ha något att luta mig mot så dessa uppfödare faktiskt bevisas ha fel och för att minska vidare intriger i rasklubben.

Mitt sunda förnuft säger att en hund som får röra sig är en lycklig hund och en ras som faktiskt inte kan/bör röra på sig är ingen ras som det borde fortsätta avlas på.

Fisherling
3

Berger des pyrenees a face rase/a poi long är en kvadratisk vallhundsras, och de MÅSTE ha ordentligt med motion :P

Persifone
0

#6 Visst är det så! Bar den lilla detaljen motbevisar ju hela deras argument.

ifoundnemo
2

I mina öron låter det löjligt…Vår uppfödare sa bara åt oss att vara försiktiga med motionen tills han är färdig växt (vilket bara är sunt förnuft) och sen tyckte hon vi skulle röntga om vi skulle börja tävla eller träna riktigt mycket eftersom det finns en del problem i rasen. Men allt det är ju mer sunt förnuft tycker jag

Persifone
0

#8 Ja visst låter det konstigt! Får jag fråga vilken uppfödare du har köpt ifrån? :)

Changrila
1

Titta på azawakh, det är en ras som ska vara kortare än den är hög, så där kan vi verkligen snacka kort kropp. Det är en jakthundsras. Den ska vara aktiv (och klarar det utan några som helst problem).

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
0

Gud så sjukt! Vet inte hur det förhåller sig med kortryggade hundar och motion, men även om det skulle vara sant är det väl inte ett argument för att avla på ledproblem.

Em_
1

När man väl står står med hd/ed så ska man väl dessutom hålla igång hunden så att den musklerna kan kompensera för lite för lederna? Enligt deras sätt att tänka blir det ju dubbelt dåligt med ed/hd och kort rygg, en sjuk hund som behöver vara välmusklad kan inte motioneras pga sin rygg.

Joyous
1

Belgaren ska väl egentligen också vara lika hög som den är lång. Sen kan bruksvarianten tendera att ha en något längre rygg, men jag har träffat en hel del kompakta mallar av brukstyp och har då aldrig hört om en ägare som undviker fysisk aktivitet för att hunden är "kvadratisk".

Zyloon
0

#5 Googlade runt lite snabbt. Men verkar som ingen forskat kring det. Tycker isåfall det borde stå någonstans att hundarna får ont i ryggen eller liknande .. Konstigt är det iallafall att påstå att man inte ska dra med dom.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Joyous
2

Jag förstår inte heller hur man istället för att se över aveln börjar prata om att undvika vissa fysiska aktiviteter. Håller inte hundarna så är det ju något som är galet och då är det knappast den fysiska träningen som är problemet.

ifoundnemo
0

#9 Catch Driver´s i Kågeröd, Skåne. Uppfödaren heter Gunilla :)

reverse
2

Ring några veterinärer och fråga (och be att få spela in). Lite stoff till din egna undersökning så att säga. ;) Inte direkt vetenskaplig, men om flera veterinärer säger att det finns ingen grund i påståendet så kanske det biter.

//Lina

Lona
2

Låter som en synnerligen dum anledning till att avla på HD-belastade hundar! Även om det verkligen vore så att hundar med kort rygg hade svårare för att röra sig så vore det väl ännu viktigare att de har bra leder?! De flesta spetsar har ju en sund och funktionell exteriör utan exteriöra överdrifter, kan inte tänka mig att keesen skiljer sig där?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
1

#13, Ja, belgaren skall mycket riktigt vara kvadratisk men tyvärr finns det utställningsavlade hundar som får alldeles för kort rygg vilket leder till problem. (Jag kan i och för sig tänka mig att det inte bara är själva ryggen som orsakar dem utan även diverse vinklar och andra exteriöra detaljer men för en lekman så är ryggen helt enkelt för kort.) Det gör att hunden inte kan muskla ryggen ordentligt vilket i sin tur leder till en svaghet även i bakpartiet. En belgare skall kunna stå med bakbenen rätt långt bak, inte bara rätt inunder sig. En hund som inte kan sätta bra muskler någorlunda lätt håller givetvis inte lika bra i tuffare träning - men det är det väl inte många som förväntar sig av en showavlad belgare heller… Min kompis hade tidigare en utställningsavlad terv och jodå, han var riktigt snygg men kroppen orkade inte för normalt bruksarbete eller agility. Han fick bli sällskapshund istället. Jag grundar givetvis inte mina åsikter på EN hund utan har pratat med några veterinärer och hundfysioterapeuter. I synnerhet en viss väldigt duktig sjukgymnast som bor inte så långt härifrån menade att det är ett ganska stort problem men som det förmodligen inte talas om :-(

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Joyous
2

#19 Usch vilken tråkig läsning! Jag kände efter att jag skrivit mitt inlägg att det säkert finns såna problem som du beskriver och att det alltid finns nötter som avlar på det extrema. La därför till lite i mitt andra inlägg om att aveln behöver ses över i så fall. Att medvetet avla på kort rygg och dåliga vinklar (eller överdrivna) är ju bedrövligt om hundarna sen inte håller för normal, fysisk aktivitet.

Jag vet ju att det är ett stort problem inom vissa andra raser men inom mallen (och övriga belgare) hade jag mer fått för mig att det var drivet, arbetslusten och mentala bitar som ställde till det för den e-avlade varianten, aldrig funderat speciellt mycket över den korta ryggen. Tack för informationen!

Persifone
0

Tack för alla svar!

#16 Vad roligt! Gunilla avlar bara på bra höfter och armbågar :) Hur gammal är din kees?

#17 Ja, det är en bra idé! Har mailat några stycken (frågaveterinären.se bl.a.), väntar på svar :)

#19 Intressant inlägg, så en för kort rygg kan alltså orsaka problem? Genom för raka bakbens vinklar om jag förstår dig rätt? (Är verkligen inget proffs på det här).

ifoundnemo
0

#21. Vi hade inte köpt av henne annars, för oss är hälsa A och O :). Vi är hur nöjda som helst med henne som uppfödare! Han fyller hela 3 år i oktober, tiden går på tok för fort :O känns som att det var förra veckan vi hämtade hem vårt lilla yrväder x).

Persifone
0

#22 Va kul! :)

Tycker det är så synd om nya valpköpare som faktiskt inte vet vad de ska kolla på när de väljer uppfödare :(

ifoundnemo
2

#23, Absolut! Det är inte lätt att hitta en seriös uppfödare! Många är dessutom väldigt duktiga på att snacka så är man själv inte så kunnig är det lätt att man faller för det dem säger eftersom dem låter så självsäkra :/. Vi är båda lite nojiga så vi hade läst på ordentligt och min fd styvmamma (som köpte keeshonden vi hade när jag var liten) berättade det hon visste om rasen så vi visste vad vi skulle fråga om och vad vi ville att uppfödaren skulle svara :) Dessutom var hennes hundar väldigt trevliga :)

Vizzla
0

Jag har ju Tax, lång rygg, som många tror inte håller för något. 

Jag tro att om man bygger en stark, smidig, vältränad hund utifrån hundens egna förutsättningar så kan den gott träna olika sporter och annat. Taxar är t ex jakthundar, lever länge och är över lag väldigt friska. Så i normalfallet kan en Tax även tävla agility. Däremot om man avlar på dåliga höfter osv finns det ju hinder för detta.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

reverse
2

En kort rygg är inte alls lika arbetsam att "hålla upp", även om det inte är optimalt att rygglängd och mankhöjd skiljer sig alltför mycket (överdrifter åt något håll, som med väldigt kortbenta, avlånga hundar). Det är långt mycket troligare att det är felavlade vinklar som är det verkliga problemet och det kräver ett korrekt underhåll. Exempelvis så är det "rastypiskt" på en flat coated retriever att de avlas med för raka bakben (inga vinklar = benen är för korta för hundens höjd) och därför blir tex deras hamstrings (baksida lår) förkortade utan att det beror på en skada. Avståndet mellan muskelgruppens ursprung på bäckenets bakre del och fästet på baksidan av underbenet (under knäleden) är kort pga att skelettbenen är korta. Ren mekanik.

//Lina