Hane och tik tillsammans
Hejsan. Jag har en hane och en ny intagen tik som är syskon. Dessa två går väldigt bra ihop men tänker lite på när hon kommer börja löpa. Dom är båda precis ett år gamla och sen min hanhund upptäckte löptikar så har han varit rätt jobbig. Vad finns det för enkla tips jag kan använda mig av när hon börjar löpa för att underlätta? Kommer att ha ständig uppsikt då dom inte ska para sig och vill helst inte kastrera min hane. Finns det någon typ av underrede för hanar som en hona har under löpning så han inte kan göra något?
Får jag fråga, vrf vill du inte kastrera? 🙂
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Många som har fertila hundar av båda könen särar på dem under löpet så hundarna har tillgång till varsin del av huset, andra skickar iväg den ena hunden till ett annat hem under löptiden för att verkligen helgardera sig mot "hoppsan"-valpar.
Jag skulle inte våga lita på att ett tik- eller kisskydd räcker för målmedvetna hundar.
// Harley
En uppfödare jag köpte valp av satte på hanarna kalsonger bak och fram, drog ut svansen genom gylfen. Skulle inte tro det är bombsäkert dock. 😂
Men har man dem under ständig uppsikt, som du ska, då funkar det säkert för att förhinda "blixtparning". Vilken bralla som helst som sitter åt lite runt midja och ben borde ju funka. Skulle ju kunna ha det på båda parter för säkerhets skull.
Fast funkar det verkligen att sätta på något skydd? Även om dom inte kan genomföra själva parningen så får du en hel galen hanhund som är uppåt väggarna och tok stressad. Det skulle då iallafall inte gå när det gäller min hanhund. När min tik löper får hon bo hos mina föräldrar, skulle bli olidligt att ha dem tillsammans vid höglöpet.
#1 för att jag vill inte riskera min hunds psyke för att göra löptiden enklare. Tack alla andra för era svar. Får titta på ett underrede men som ni säger så kommer jag inte lita på det till 100%
om hanen inte är van och inte kan hantera det så kanske du måste ha hundvakt, Även om du är hemma 24/7 så kommer du inte orka kolla och kämpa varenda vakna sekund.
Jag har en hane och en tik, Tiken är över 5år, Hanen är 7månader. Hanen har träffat en annan löptik (min grannes) när han var 4-5månader utan att höja på ett ögonbryn, Så jag ska testa ha båda under löp med koll, Men då har jag möjligheten att låsa in dom/stänga in dom i olika rum. Jag vill kastrera min hane men han är för ung och det kan påverka skelett/leder och dom kan få otroliga problem, Eftersom han är en stor hund (inte superstor) såvill jag inte riskera det.
Det finns dock abortspruta ifall olyckan är framme, Det är väl inte det bästa men om det väl sker.. Så finns det.

Ni som lämnar bort en hund under löp, brukar ni lämna tiken eller hanen och hur länge lämnar ni bort den?
#7 Jag svarar fast jag inte gjort det. Jag skulle lämna bort tiken, Eftersom hon är gammal och vet regler, Inte valpen som är ung och dum och fortfarande behöver träning. Jag hade lämnat bort tiken såfort hon börjat puta med arslet/visat tendenser till att vilja bli parad, Alltså inte i början, utan vid slutet. Tid kan jag inte säga då jag aldrig behövt göra det men allt ifrån 1-2vecka/veckor kan det nog bli.
Det finns inga skydd som räcker för att förhindra tjuvparning - grindar/dörrar (beroende på hur stora hundarna är) och hålla löptik och hane åt är det viktigaste.
Hundar är galet effektiva när det gäller fortplantning, så tro aldrig att det inte är möjligt för hundar att para sig ens genom gles grind, eller den korta stund det tar att gå på toa.
Man kan inte hålla dom under uppsikt på ett säkert sätt. Man får helt enkelt hålla dom avskilda. Allra bäst är att inte ha dom i samma hushåll.
#10 - samma hushåll går många gånger bra, men man får själv ha en del tålamod för alla hanar är inte helt tysta när tiken höglöper och dom inte kommer åt 😉
Har man dock hundvakt några dagar så absolut underlättar det.
Hundarna kan ju para sig på natten också ;)
Skulle aldrig ha okastrerad hanhund och tiken som löper tillsammans p g a att hanen blir ofta stressad. Vill inte utsätta han för det i onödan. 🙄
Tik och hanskydd är inget som hindrar parning så det ska du INTE se som bra skydde. Jag förstår att man inte ser kastrering som en lösning, men det är upp till varje hundägare att ta det beslutet. Det kan gå undan vid parning kommer du verkligen ha den stenkollen på dom? Vill du chansa? Det bästa tror jag är att ha dom helt separerade det är inte så lång tid ändå, många försöker lämna bort sin ena hund denna tid går inte det så kör man med stänga in eller separera dom med grind så dom inte når varandra. Promenader kan man gå ihop men det kommer säkert stressa hundarna en del och kanske dom inte gör ifrån sig helt pga stressen. Lycka till
#14 - det behöver inte stressas alls om bara hanen lär sig vad han får och inte får och om det är en hane med normal könsdrift. Jag har haft hanar här för parning, där båda mina tikar löpt och den ena har varit big nono - jag har gått ut med alla samtidigt ändå i koppel utan problem. Ute gör man det man ska (motionerar och går på toa) och ger blanka tusan i tikarna bakdelar 😉 inte ens den man får röra, får röras ute på promenad.
Jag har själv sparat en egenuppfödd hane nu och har inga egna tikar som han får "röra" som äldre. Bara hans egen mamma och en tik som inte ska gå i avel, så han kommer få lära sig att se men inte röra. Få se hur länge jag står ut 😃
Man ska dock vara medveten om att en hanhund (och tik med för den delen) kan hoppa otroligt mycket högre än man tror när könsdrifterna slår till - så en grind litar jag inte på mer än när jag har uppsikt. Går jag hemifrån, så är det stängda och låsta dörrar som gäller.
Måste bara skriva här att ironiskt nog (efter att jag svarat i den här tråden) Så började självklart min tik att löpa. Hanen har vart på och luktat på henne och jag har sagt åt han att låtabli, Det har gått bra sens dess, Har levt med det här i bara några timmar just nu, Men kanske kan uppdatera här om någon är intresserad av hur det går.
Väldig j*kla otur, Sker när jag har en kanonförkylning och är på besök hos min mamma (där dom självklart helt plötsligt ska måla hennes ytterdörr så inte kan man gå ut som det behövs heller).
15 Oja helt klart när man lärt hanen vad som är okej o inte så funkar det utan stress. Var båda dina tikar i höglöpet och hade du dom under uppsikt för slippa oönskad parning?
Många avelshanar lever med andra hanar och tikar, alla höglöpande tikar är inte till för paras det är ren träning men alla hanar funkar tyvärr inte med leva så (pga stressen dom upplever kring löptikar)
#17 - båda tikarna i höglöp, men hanen var här för att para ena tiken - så absolut 100% uppsikt 😉 Han fick gå med tiken som skulle paras under uppsikt (separerade när jag inte kunde ha koll) och andra tiken åtskiljd hela tiden. Förutom under promenader, då alla fick hänga på.
Resultat 5 valpar från rätt tik 😃
#11 En hane som inte är tyst är en stressad hane. Därför är det bästa ju olika hushåll.
Jag skulle vilja säga att det beror på individen hurvida dom klarar av att vara i samma hushåll som en tik. Nicke var jättepåverkade när det var någon löptik i området och stod och gnällde vid dörren och var allmänt jättestressad. Även efter han var kastrerad så försökte han med en kompis hund som löpte. Så det kan vara jätteolika mellan hanhundarna.
Men tro mig, vill dom så kan dom! Oavsett om man har kisseskydd eller vad som helst. Större hundar kan ju öppna dörrar också ..
Hålla dom under uppsikt hela tiden tror jag blir för jobbigt .. Det räcker med att man står och lagar mat så är dom på varandra. Försöka ha avskilda rum kan funka. Men det allra bästa är om man kan låta någon av dom bo hos dina föräldrar eller liknande.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Klart de kan. Det där med någons slags skydd/bralla är ju till för NÄR man har dem under uppsikt. Så de inte ska hinna om man så att säga vänder ryggen åt några sekunder.
Visst KAN det gå, visst finns det gånger det går helt utmärkt. Men det finns också gånger då det inte alls går trots att man anser sig ha stenkoll. Jag vet uppfödare som har sina hundar i separata hundgårdar och ändå lyckas tjuvparningar ske.
Vore jag du så skulle jag utan tvekan sära på dem vid köp och låta ex familjemedlem ha den ena. Mycket enklare än att behöva gå runt och passa upp på dem och vara orolig anser jag.
Sen är ju valet ditt TS och absolut, det kan funka helt utan större problem att ha hanen hemma. Det ska man ju inte sticka under stolen med. Men olika skydd och brallor skulle jag inte förlita mig på ett dugg personligen.
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
#19 - jag ser det inte alls så. En stressad hane slutar ofta äta och sova när det är löptikar hemma - en hane som äter med god aptit, sover gott nattetid men kanske låter lite inför tikarna tycker inte jag är stressad. Bara pilsk
Jag tycker du ska fundera på att kastrera hanen ändå eller kanske ännu bättre kastrera tiken. Det kommer bli alldeles för jobbigt för dig annars. Kastrering innebär inte alltid en negativ förändring för hunden - tvärtom den blir snarare lugnare och mer lätthanterlig :) Det finns tyvärr nästan inget alternativ än att kastrera någon av dom. Ser faktiskt inte varför man skaffar en tik när man har en hane om man inte planerar att para dom eller kastrera.
#24 Kastrering eller sterilisering kan ge riktigt jobbiga bieffekter, både för det psykiska och fysiska. Dessutom är det alltid en risk att söva en hund.
Jag har själv kastrerat min hane för att han vart så otroligt stressad av gårdens alla löptikar (ett tag hade vi 7 löptikar bara på våran gård).
Hans tidigare hem ville också kastrera honom för att han även där gick i sån stress av löptikar, men kenneln ville så gärna ställa ut honom så dom avvaktade.
Kastrering / sterilisering är en enkel lösning, men den kan som sagt ge andra
- kroniska - problem som är mycket jobbigare än pilska hundar.
Det allra enklaste är att den ena hunden får bo någon annanstans under löpen.
Behöver inte vara mer komplicerat än så. 🙂
// Harley
Vi har en hane och en tik och just nu löper tiken. Det är ett helvete att ha dem under löptiden. Vi har två hundgårdar som de är i och hanen skäller typ hela tiden. Han som brukar ta hand om hanen vid löptiden har precis skaffat hund :P så det var ju perfekt… Det är svårt att hitta någon som vill ta hand om ens hund tycker jag :P Men vi har lite halvtur med att tiken har löp mitt under tjäderjakten för då åker hanen på jakt, så att han får annat att tänka på. Vi köpte mest bara en tik för att vi skulle avla på henne om hon blev en bra jakthund, men hon har patellaluxation så det sket sig tyvärr. (Min pappa tycker inte om tikar egentligen) (Finsk spets)
Lugnare och mer lätthanterlig? Det blir man av lobotomering också. Personligen skulle jag inte se det som en fördel om det hände mig.😉
#27 Man kan inte jämföra det med lobotemering. Personligen tycker jag det är väldigt konstigt att man skaffar en tik när man har hane om inte någon av dom är kastrerade. Då får man helt enkelt skylla sig själv :)
#28 Jag tycker det är en tråkig inställning att man ska få "skylla sig själv". Har man en hane och vill ha en till hund och hanhunden kanske är hanaggressiv funkar ju det inte att skaffa annat än tik, Ska man då kanske avla på tiken/hanen och inte kastrerar någon av dom av den anledningen (eller om man ska ställa ut hanen och avla på tiken t.ex) så kan man inte göra så mycketförutom förhindra/skaffa hundvakt. Har man en tik och tiken är tikaggressiv är det ju samma sak?
Man kanske helt enkelt trivs mer i stämningen med både hane och tik än tik och tik, hane och hane, Och man kanske inte vill kastrera någon av dom pga riskerna.
Jag har läst om tikar som spruckit upp efter operationen och förblödit (inuti så ingen sett men även så det synts), Jag har läst att hanar som växer/fortfarande utvecklas kan ta skada av det, Dessutom är det många hanar som inte blir accepterade som kastrerade och kan bli "mobbade" av andra hundar pga deras lukt.
#28 Jodå, det kan man visst det. Men man kan inte jämställa det. 😃
Jag har tik och hane - och bor dessutom i ett minimalt hus. Nuvarande hanen är kastrerad men den jag hade innan var det inte. Det var inga större problem när jag var hemma, däremot vågade jag inte lämna dem ensamma eftersom jag inte kunde skilja av dem med annat än kompostgaller. Skulle jag lämnat bort en av dem så var i och för sig tiken den som var lättast att hantera för andra men jag skulle inte lämna bort en tik i höglöp hur som helst. Hanen blev för övrigt MER stressad när jag lämnade honom till tidigare ägaren/grannen, han gnällde konstant efter både matte och tiken.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jo men det är ju så - man får då skylla sig själv om det blir valpar om man medvetet skaffar olika kön och inte tänker kastrera… det går liksom inte ihop
Men vadå "skylla sig själv"?
Det är ju ett medvetet val man gör att skaffa en hund till av motsatt kön, och jag tar för givet att den allra största majoriteten redan innan köpet har en plan A och säkert också B (ibland kanske också en C) för hur man ska hantera löp-perioderna.
Menar du då att alla som har en fertil hund får "skylla sig själva" om det blir en tjuvparning? Många tjuvparningar sker utanför hemmet med annan hund än från den egna flocken.
Alla som har fertila hundar har ett ansvar att hålla koll på sin hund så det inte blir några "hoppsan"-kullar, både i och utanför sitt egna hem.
// Harley
#32 Fast det finns ju andra alternativ än att kastrera. Varför ska jag kastrera min hanhund för att tiken löper 2 ggr per år? Mina föräldrar bor knappt 1 kilometer bort ifrån mig och att lämna tiken där i några dagar/nån vecka tycker jag bara är nyttigt för både hanen och tiken att vara ifrån varandra ett tag för en gångs skull när dom annars är med varandra 24/7. Jag kan dessutom lägga ner mer fokus och träning på hanen under den tiden. Tycker bara det finns fördelar med att ha olika kön på hundarna, mina hundar trivs jätte bra ihop och kommer väldigt bra överens, de är verkligen gjorda för varandra, myser jämt tsm. Värre var det när vi hade 3 tikar tsm då var det full slagsmål jämt.
När min kompis hade tik och hane fick hanen vara hos mig under tikens löp. Anledningen till att hanen fick vara hos mig var att hon tyckte det var lättare att hålla tiken som var påverkad av löpet hemma i sin vanliga normala hem-miljö, medan hanen var lugn och trygg med att flytta hem till mig den tiden.
Att hålla dem separerade kan vara en lösning, men jag skulle verkligen först känna av läget och se hur pass påverkade de båda är vid löpet. Om ingen av dem är stressade, väldigt "på" och påverkade kan det räcka med att hålla dem under uppsikt och sen hålla den särade (genom en säker lösning) om man måste lämna dem ensamma.
Om någon eller båda däremot är väldigt påverkade av löpet och ständigt går och stressar över det är det bättre att lämna bort en under tiden, ex kanske man har nån kompis eller familjemedlem som hunden redan känner. Vilken som är bäst att ha kvar hemma får man nog känna av själv eftersom man känner hundarna.