8 frågor om din hund
Hej!
Det skulle vara roligt om ni ville svara på dom här frågorna! 🙂
1. Ras, ålder och kön på din hund?
2. Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skällig eller tyst av sig?
3. Är din hund gosig av sig?
4. Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad?
5. Vilket foder ger du din hund?
6. Hur brukar din hund bete sig vid hundmöten?
7. Sover din hund med dig i sängen om nätterna?
8. Tränar du någon hundsport med din hund?
🌺
★
Långhårig Chihuahua, 6 månader, hane.
2. Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skällig eller tyst av sig?
När någon kommer vid dörren men inte annars. Han är inte skällig och skäller inte på människor eller hundar.
Ja han är extremt gosig, vill alltid vara tätt intill mig och min sambo.
4. Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad?
5 km eller mer. Han brukar få gå lös i sin egen takt och har gått 5 km flera gånger men inte varje dag då han är såpass ung.
Vom og hundemat, färskfoder.
Nyfiken och lite försiktig, inga problem att gå förbi utan att hälsa.
Ja under täcket på mina ben eller på min huvudkudde så tätt på mitt huvud han kan =)
Nej. Vardagslydnad, dogparkour, enklare sök och liknande. Vill gärna testa agility i framtiden då han är riktigt glad i träning. Ska också gå fortsättning i valpkursen antagligen.
**1. Ras, ålder och kön på din hund?
**Irländsk Varghund, 4år, hane.
**2. Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skällig eller tyst av sig?
**Generellt är han ganska så tyst men han kan skälla vid vissa hundmöten och när han försöker skrämma bort spöken och skummisar utanför fönstret som har mage att inkräkta på "hans" ägor. Pitcher är självutnämnd vakthund över huslängans gemensamma fotbollsplan och gräsmatta.
**3. Är din hund gosig av sig?
**Nja, när han vill så, annars räcker det med att ligga nära.
**4. Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad?
**60+ min, vi försöker gå minst en sån runda om dagen, men när det är för varmt så blir det kortare vändor.
**5. Vilket foder ger du din hund?
**Standardt Normal.
**6. Hur brukar din hund bete sig vid hundmöten?
**Beror på vad vi möter. Antingen så bryr han sig inte ett dugg eller så kan han morra och skälla om jag inte varit vaken och tagit ut extra avstånd när vi möter en hund som Pitcher uppfattar som läskig och obehaglig.
**7. Sover din hund med dig i sängen om nätterna?
**Han brukar ligga i (80%) av sängen tillsammans med mig och maken, men han tycker det blir för varmt ganska snabbt och lägger sig då hellre bredvid sängen på svala golvet eller i sin soffa.
**8. Tränar du någon hundsport med din hund?
**Inte just nu. Vi roar oss med lite nosjobb och dog parkour som glada amatörer, men har inga högre ambitioner.
(Om "Tigga efter mat" någonsin blir en erkänd sport så kommer Pitch däremot att kunna vinna VM utan ansträngning.)
// Harley
Vilda, född 2010, Siberian husky
Nikki, född 2012, Siberian husky
Bobby, 7 år gammal, Schäfer/Husky
Gizmo, Huskyblandras, född 2010
Vilda skäller aldrig, hon ylar däremot vääldigt ofta. Nikki skäller på folk som klär ut sig men annars ylar hon också mest. Gizmo har jag aldrig hört skälla direkt men han ''pratar''. Bobby däremot skäller,ex. då det kommer en bil upp på gården. Sibbar är inte kända för skall men däremot ''skönsång ala Husky''.
Vilda och Bobby har hög integritet och är keliga med oss som dom känner och främst då oss i familjen/flocken. Nikki och Gizmo har inget emot att klappas av men kan också vara lite avvaktande ibland mot helt främmande människor.
Långpromenad för Sibbarna är väl mer eller mindre x antal mil. Bobby nöjer sig med någon timme typ.
Jag kommer börja köra på barf och färskfoder igen. Mush , Emmzo och VoH.
Bobby ogillar andra hanar men har på sistone då man sagt till inte brytt sig, mest tittat men inget mer än så. Vilda är helt ointresserad av andra hundar, de andra två är lite olika beroende på.
Nej.
Tränar drag med mina.
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Blandras(schäfer/labrador), 5år, tik.
Malinois, 6månader, hane.
Är någon utanför hetsar tiken igång hanen, så dom skäller ifall dom hör något utanför eller om dom leker (tiken låter dock mer som en könsmogen val vid lek..)
Tiken är det gosigaste som finns. Hanen är lagom.
Över en timme är en långpromenad för min tik, Det sker inte nu när valpen är med. Vi går högst 45-50minuter, Och då är dom oftast lösa halva tiden. Sker inte så ofta, kör oftast att dom får leka av sig och sedan tar vi en vanlig promenad. Beror också på vädret.
Britcare och något valptorrfoder, Minns verkligen inte vad det heter.
Tiken skötte sig fint innan valpen, Nu skvallertränas båda två. Beror på, Har aldrig mött en hund som gått förbi när jag haft båda. Tiken sköter sig fint om hon är ensam (skvallertränad sen innan), Valpen är lite mer besatt av andra hundar..
Båda två Ja!
Tiken testar på allt, Valpen tränas i lydnad just nu!
Han är en labrador retriever, 2½ år gammal, okastrerad hane.
Han skäller vid hundmöten, när han vaktar (hus, rum, bilen) eller om han blir lämnad ensam på fel sätt. Annars är han enormt tyst.
Nja! Han blir ogärna klappad och gosad, men ligger gärna intill och man kan få ha armen på honom och eventuellt stryka lite diskret så länge man inte rör för mycket. Han tycker dock mycket om att brottas, och har inga problem med närheten i sig.
10+ km. Inte särskilt ofta! Någon gång i månaden? Vi går sällan på regelrätta promenader, utan tränar desto mer och längre.
Barf eller Pondus 3XP. Nu i år ska vi troligtvis prova Priima NK :)
Han skäller och gör utfall. Vi jobbar på det, och det går framåt, fort!
Jajamen! Gärna under täcket också, kortare stunder.
Lydnad, sök, spår, drag är väl våra stora. Som variation; agility, rallylydnad, rapport, nosework.
1. Ras, ålder och kön på din hund? Shih tzu, 20 månader, tik 2. Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skällig eller tyst av sig? När hon blir rädd för något (t.ex män eller barn) & när hon busar! ;) Hon är egentligen väldigt tyst. 3. Är din hund gosig av sig? Mycket! Hon är ju trots allt en knähund från början. 4. Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad? 40-60 minuter. Några gånger i veckan. 5. Vilket foder ger du din hund? Mush barf vaisto och acana torrfoder 6. Hur brukar din hund bete sig vid hundmöten? Hon är lugn och trevlig, ibland underlägsen. 7. Sover din hund med dig i sängen om nätterna? Ja en stund i alla fall. Tills hon vill hoppa ner och sova i sin bädd. 8. Tränar du någon hundsport med din hund? Nej.
Shetland Sheepdog, 11 månader gammal okastrerad hane
Vid lek/träning samt främmande ljud. Han är inte speciellt skällig av sig.
Inte speciellt. Han vill helst ligga för sig själv.
Över en timme. Minst varannan dag.
Pure Natural Puppy
Han vill hälsa. Kan gnälla och hoppa lite, men börjar bli bättre.
Ibland, ibland inte. Beror på hur varmt det är.
Vi tränar rallylydnad. Ska testa på agility också 🙂
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
1. Ras, ålder och kön på din hund? Cocker spaniel, hane 12 år :)
2. Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skällig eller tyst av sig? Han vaktar mig väldigt mycket (-.-) så oftast när någon kommer nära mig eller tar på mig eller kramar mig (spelar ingen roll om det är familj eller vänner), när någon kommer in i mitt rum ;) när vi släpper ut honom en stund eller om det knackar på dörren :) han är inte väldigt skälig av sig.
3. Är din hund gosig av sig? ja han älskar att gosa
4. Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad? 1h+, någon gång i veckan
5. Vilket foder ger du din hund? magnussons light, försökte gå över till eukanuba senior men han verkar inte klara av det
6. Hur brukar din hund bete sig vid hundmöten? han brukar vara snäll men kan börja skälla och morra så vi undviker det
7. Sover din hund med dig i sängen om nätterna? nej han blir för varm
8. Tränar du någon hundsport med din hund? nej! men när han var yngre tränade vi agility och lydnad en gång i veckan på en hundklubb
Åh, vad roligt! Bra intiativ! Jag kommer svara om min egen valp, Assar. Inte om familjens blandras Dilko. 1. Ras, ålder och kön på din hund? Assar är en renrasig Australian Shepherd. Han är 9 veckor exakt! Han är en underbar bebishane som växer i så jag knappt hinner med! 2. Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skälig eller tyst av sig? Han skäller endast vid lek eller när han tror att folk leker med honom. Annars skäller han aldrig, men han gnäller enormt mycket. Inte så konstigt dock, han är ju en liten valp. 3. Är din hund gosig av sig? Nej, inte särskilt. Iallafall inte långa stunder. Bror nog på att han var ensam i kullen så han är inte van att vara nära andra individer på ett "gosigt" sätt. Jag tror dock att det kommer ändras med åren. 4. Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad? 1-3 timmar är iallafall vad jag brukar gå när jag ska gå långprommis. Dock går jag aldrig så länge med min valp än, utan bara med Dilko, och med honom brukar jag gå en sån promenad några gånger i veckan. Han behöver dock inte så mycket långpromenader, han vallar ju renar, flera mil nästan varje dag. 5. Vilket foder ger du din hund? Valpfoder från uppfödaren, det ska väl användas några veckor till, men sedan byter vi. Vet dock inte till vilket. 6. Hur brukar din hund bete sig vid hundmöten? Otroligt bra! Han har enorm respekt för andra hundar, djur och människor. Han väntar med att börja "hälsa" tills djur har sniffat färdigt på honom. 7. Sover din hund med dig i sängen om nätterna? Nej, kanske en liten stund men han tycker inte om det. Han vill helst sova under sängen. Men jag önskar så hårt att han ville sova med mig:( 8. Tränar du någon hundsport med din hund? Nej, inte än. Men det ska vi absolut göra! Vi har många planer. Agility, hundparkour, spår, lydnad, rally. Jättebra frågor TS!
Rottweiler, strax över 2 år. Tik.
På skyddsplanen eller när hon vaktar. Aldrig utan anledning.
Ja. Älskar alla och är övertygad om att hon är en 33kg knähund. Ligger gärna uppe på mig i soffan.
Minst 1 timme. Händer ganska sällan då jag aktiverar henne på andra sätt än promenader.
Har gett Orijen, men fick gå över till Canagan p.ga. priset.
Små lekinviter, en intresserad blick eller ignorerar. Hundar som gör utfall och liknande är inte värda någon form av kontakt från hennes sida :P
Nej. Hon tycker att det är för varmt.
Det mesta får man väl säga. IPO(spår, lydnad skydd), lydnad, bruksspår, uppletande, agility, rallylydnad, har smått påbörjat lite rapport och har även provat sök.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
1. Bearded Collie, hane, 4 månader gammal. 2. Skälliiiiig. Skäller då och då, när andra hundar skäller, när folk i kvarteret gör konstiga ljud som han hör (typ nyser eller skrattar), skäller när andra hundar går förbi mm. 3. Njaaaa, kryper inte upp i knät direkt, men han uppskattar kli på magen. 4. Han är ju bara en valp, en långpromenad är väl 500m-1km då, inklusive att hälsa på folk 5. Royal Canin Medium Junior 6. Han hoppar, och skuttar och skäller om han blir extra uppspelt. 7. Nepp, min kära far är allergisk mot hundar så för att hålla hemmet så fritt från hundallergener som möjligt får han inte vara i möblerna alls. Skulle gärna haft honom i sängen och soffan, men jaja. 8. Inte än, vi har börjat pyttesmått med lite lydnadsmoment men jag vill börja träna och tävla i bruks (helst sök), lydnad (där målet långsiktigt är LP1 men vi får se hur det går), rallylydnad, nosework, freestyle med mera. Vi får helt enkelt se hur det blir.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
**8-årig liten blandras, hane.
Han ger varningsskall när låter något plötsligt i ett annat rum eller utomhus, och skvallerskäller på katter och andra hundar. Annars är han ganska tyst av sig. Han skäller/ljudar aldrig under träning.
**Absolut, liten gospropp <3
**4. Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad?
**Promenader på över två timmar där vi bara strosar runt i skogen. Oftast blir dessa 2-4 h långa och ca. 3-4 ggr/vecka. hur långt vi tar oss har jag ingen aning om då vi går helt huller om buller. När jag hade på RunKeeper en gång visade den 3,5 km på 3,5 timmar xD
**Jag råutfodrar.
**Spänner sig ofta lite, ger några skall och sedan vänder uppmärksamheten till mig (aka min godisficka). Är så sjukt glad över hur bra hans hundmöten fungerar nu, det har varit hans största problem och något vi kämpat med i flera år.
**Alltid. Favoritsovstilen är utsträckt så mycket det går, raklång mot mitt ben med sitt paket uppe i mitt ansikte :D
**Nej, inte längre, helt enkelt för att han inte vill. Han trivs allra bäst när han bara får lalla hund i skogen och klickershejpa när han är på humör.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
1. Norsk lundehund/cirka 1½ år/hane.
2. Han skäller oftast när någon öppnar dörren, annars är han ganska tyst.
3. Han brukar inte vilja ligga i knät men gillar ändå närhet.
4. En promenad på mer än en timme.
5. Mush barf vaisto.
6. Det är väldigt olika. Ibland jättebra/ibland mindre bra. Beror mycket på den mötande hunden.
7. Han får ligga i sängen men lägger sig oftast i hans bia bädd bredvid sängen.
8. Nej, bara lite tricks här hemma då och då.
Ras, ålder och kön på din hund? Saluki, tik. Har en 1åring och en 4åring. 2. Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skällig eller tyst av sig? Det kan komma ett skall eller två vid lek inomhus, eller ja, mest för att få igång lek. Vuxna tiken kan skälla vid hundmöten. Skäller sällan men pratar mycket. 3. Är din hund gosig av sig? Oh yes! 4. Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad? Minst en timme, men egentligen 1 1/2 timme eller mer. Då med hundar som är lösa i princip hela tiden. 5. Vilket foder ger du din hund? Barfar, så jag blandar själv av olika råa animalier. 6. Hur brukar din hund bete sig vid hundmöten? Unghunden tänker att de flesta är potentiella lekkamrater, den vuxna tycker att alla stora eller otrevliga hundar är läskiga och kan då göra utfall om inte jag är beredd. Det kan bli lite stökigt ;) Är de lösa så stannar de bara och är tysta, det är när de går i koppel som det blir värre. 7. Sover din hund med dig i sängen om nätterna? Yep! Vuxna tiken sover mot mig, under täcket och med huvudet på sin huvudkudde :p Unghunden sover oftast på min andra sida, på täcket och ibland med sitt huvud på mina ben. 8. Tränar du någon hundsport med din hund? Ja. Tävlar lure coursing och rallylydnad, tränar lite allt möjligt annat också.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Läser andras presentationer också och det verkar som att de små sällskapshundarna är gosigast av alla. Inte så konstigt när jag tänker efter eftersom de är utpräglade sällskapshundar! :P Men jag trodde dock att stora hundar/arbetande hundar också var gosiga
**Storpudlar, en tik på 3 år och en hane på 2 år.
2. Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skällig eller tyst av sig? Båda skäller om det plingar eller knackar på dörren, eller om de ser nån hund genom fönstret. Hanen kan skälla vid hundmöten. Nej några skällhundar är dem inte.
Ja dom är väldigt tillgivna och gosiga och njuter gärna av tusen pussar på långa näbben från både matte och övrig bekantskap.
4. Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad? Minst 1 timme, brukar bli två långa promenader per dag ungefär allt som allt kan det vara 1,5-3 timmar om dagen och ibland även längre.
Mush, råa ben och standardt normal.
**Tiken bryr sig inte speciellt mycket men hanen vill gärna brösta upp sig och käfta lite och visa vem det är som är herren på täppan.
**Hanen sover jämt med mig i sängen och tiken sover alltid på golvet precis nedanför.
**Tränar lite lydnad, viltspår och personspår, det är framförallt han hunden jag tränar då tiken inte har just något intresse av det.

1. Ras, ålder och kön på din hund? Malinois, 2,5 år, tik.
2. Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skällig eller tyst av sig? Humla skäller när hon vaktar. I andra situationer har det varit svårt att få fram skallet men det börjar lossna nu.3. Är din hund gosig av sig? Gosigaste hunden som jag har träffat. Vill sova nära, sitta i knäet, kramas när man kommer hem osv.4. Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad? Milen eller längre. Dagar som vi dragtränar hinner vi sällan med, detsamma gäller om vi varit iväg länge och tränat. Men annars försöker vi gå långpromenader varje dag eftersom vi båda uppskattar det.5. Vilket foder ger du din hund? Humla är kräsen, eller rättare sagt, hon tröttnar snabbt på sitt foder. Därför får hon olika typer av torrfoder, färskfoder och burkmat.6. Hur brukar din hund bete sig vid hundmöten? Det är olika. Ibland verkar hon inte bry sig och ibland blir hon helt rasande.7. Sover din hund med dig i sängen om nätterna? Alltid. Helst under täcket.8. Tränar du någon hundsport med din hund? Lydnad/brukslydnad, drag och spår.
#15 Jag har skrivit att min hund är typ världens gosigaste :) Hon är ingen liten hund, Hon är en 27kgs knähund.
**Finsk lapphund/Isländsk fårhund, 4,5 år, tik
Welsh corgi cardigan, 5 år, tik
Miniatyrbullterrier, 7 år, hane
Fransk bulldogg, 3 år, hane
**2. Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skällig eller tyst av sig?
**Blandrastiken skäller när hon vaktar sin flock och gård samt under vallning. Hon är pratglad så ibland kan det komma fram ett skall när hon "pratar".
Corgin skäller när hon också vaktar sin flock och gården samt när hon tränar i t ex. agility då hon tycker det är så roligt.
Minibullen pratar ofta genom att göra olika ljud, men skäller om någon annan hund skäller mot sin flock, annars aldrig.
Frallan gör mest bara ljud, men skäller aldrig.
**Alla våra hundar är väldigt gosiga och vill ligga nära en i soffan och helst i knäet.
Våra långpromenader är minst 60 minuter. Det blir minst en långpromenad varje dag.
Vi ger hundarna BARF.
Alla våra hundar älskar andra hundar så det blir väldigt glada vid möten av andra hundar.
Vår blandrastik och corgin varnar gärna oss när de ser en annan hund, sen kan blandrastiken skälla till när den andra hunden är någon meter ifrån för att hon blir så glad.
Minibullen skäller som sagt om någon annan hund skäller mot oss, men han är väldigt glad i andra hundar.
Ja, alla hundar sover med oss i sängen, men blandrastiken tycker det bli snabbt varmt så hon brukar hoppa ner efter någon timme (dock är hon snabbast upp i sängen när vi vaknar).
Corgin hoppar ner mellan midnatt och morgon.
Minibullen och frallan brukar ha mest plats, täcken och kudde på morgonen :)
**Blandrastiken tränas i rallylydnad, lydnad, agility, freestyle, hundparkour, vallning och nose work.
Corgin tränas i rallylydnad, agility, freestyle, hundparkour och vallning.
Minibullen tränas i agility.
Frallan tränas i rallylydnad, agility och hundparkour.
#15 Jag har bott med stora/arbetande hundar som varit gosiga - en mastiff hane på 104 kg(!), en rottweiler tik på 43 kg och en schäfer tik på 30 kg. Alla tre trodde de vägde som en kyckling och försökte få plats i knäet ;)
1. Ras, ålder och kön på din hund? Grand danois, 8 mån, tik. Chinese crested/shih-tzu, 7.5 år, kastrerad hane. 2. Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skällig eller tyst av sig? GD skäller när främmande kommer hem till oss, om vi inte går ut med henne först. Hon tystnar fort dock, ibland bara "voffar" hon, så där lågt och varnande. Annars är hon ganska tyst, men vaktar lite lätt. Enstaka tillfällen har hon skällt vid hundmöten men oftast inte. Skäller när hon blir rädd ibland, tex när breven ramlar in genom brevinkastet haha. Chinesen är tyst av sig, låter aldrig förutom då vid hundmöten, men det är pga rädsla och osäkerhet. Går över så fort vi gått förbi hunden. Men skäller aldrig mot folk eller konstiga ljud, vaktar inte. 3. Är din hund gosig av sig? Ja både chinese och GD är gosig, chinese vill helst bara ligga nära, elr sitta still i knä, bli kliad. GD är knähund och ligger över en om hon får. 4. Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad? GD långpromenad är ca en timme iaf. En gång varannan dag kanske, såklart att man enstaka dagar skippar det och det gör inget. Ibland släpps hon bara lös och får leka en med en kompis. Chinese har en livslång "skada"/handikapp så hans långpromenad är 30 min någon gång i veckan, men ibland hänger han med oss och GD på de långa men då får man bära han bitvis ibland. 5. Vilket foder ger du din hund? Chinese - Bozita naturals blötmat. GD - granngårdens spannmålsfria foder 6. Hur brukar din hund bete sig vid hundmöten? Chinese blir som nämnt ovan osäker och rädd, han skäller hysteriskt, morrar och gör "utfall" så där kaxigt. Tystnar när vi passerat hunden. Går han lös då vågar han inte göra något, går fram och vill nosa men vågar inte alltid hela vägen. GD blir nyfiken, vill fram men drar nödvändigtvis inte mot dom. Säger inget, går och tittar. Har vi sällskap av en annan skällande hund kan hon skälla till hon också, bara för att. Men många gånger passerar vi som vi möter en människa - ingen direkt reaktion. 7. Sover din hund med dig i sängen om nätterna? GD vill så gärna, men tar för mkt plats och sover då i BIA bädden nedanför sängen eller i soffan. Chinese sover i sängen, förr sov han i bädden men han vill ha eget space från GD. 8. Tränar du någon hundsport med din hund? Tränar ingenting.
**Prazsky krysarik hane 7 år
Prazsky krysarik tik 3 år
Prazsky krysarik hane 2 år
Prazsky krysarik tik 1 år
Prazsky krysarik hane 7 månader
(Samn har en schäfer tik på 6 och och dottern en prazsky tik på 6 år här hemma ocksåmen nu tar vi bara mina hundar)
**Alla skäller när det plingar på dörren. Vissa är lättare att få tyst på än andra. De två yngsta skäller även på katten. Hanen på två år skäller vid hundmöten.
Indivduellt så skulle jag säga att alla utom de yngsta hanarna generellt är tysta men i flock så triggar dom varandra så det är ganska skälligt här just nu
**Absolut. Sitta i knät är det bästa som finns. Bara gammel gubben som ibland kan lägga sig för sig själv självmant. Alla andra vill helst att jag bär dom dygnet runt.
Minst en timme räknar jag som långpromenad. Nu har det varit snålt med långpromenader det senaste halvåret av diverse anledningar men normalt går jag minst 2 långpromenader med hundarna varje dag.
**Färskfoder + ben (råa köttben)
**De flesta bryr sig inte nämnvärt. Två åringen skäller och gör utfall.
**Nej
Ingen strukturerad träning. Lite agillity på bakgården för de som vill och några spår i skogen ibland.
minavitas.wix.com/kennel
Jag har två hundar Alf och Theo, Alf är registrerad i SKK som Tax, Theo är Tax men inte registrerad. Båda hanar och kastrerade. Alf är 7 år och Theo 4 år.
De skäller på hundar ute och om det låter i trapphuset/utanför ytterdörren. Theo är mer skällig än Alf. Alf är oftast tyst inomhus.
Båda är riktiga knähundar som bara ska vara i famnen och sova nära på natten.
Minst 1,5 timmes promenader. Försöker få till det några gånger i veckan.
Acana Light and fit.
De skäller på vissa hundar. Osäkra. Kan göra utfall.
Ja.
Rallylydnad
Viltspår
Dogparkour (men inte seriöst)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Chinese crested powder puff / papillon-Tik på snart 3 år
Inte så skällig av sig, hon är lätt att starta men oftast går det att tysta fort. Är mest om någon kommer, går förbi tomten som hon skäller.
Mycket :D
6 km eller mer, försöker gå det minst 4dagar /vecka
Priima NK Färskfoder
Oftast vill hon fram & hälsa. Beror lite på med hur den hunden reagerar.
Såklart :D
Nej ingen speciell. Lite blandat :)

Chinese crested dog-tik på lite över 2 år
När Roxy sätter igång, vid hundmöten (måste träna), och om någon passerar utanför eller kommer.
Mycket :D
6 km eller mer, försöker gå det minst 4dagar /vecka
Priima NK Färskfoder
Skällig tyvärr för det mesta, måste träna på det.
Såklart :D
Nej ingen speciell. Lite blandat :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1. Ras, ålder och kön på din hund? Leonbergertik 5 år 2. Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skällig eller tyst av sig? Inte skälig, men skäller när hon blir väldigt glad eller vill kommunicera: "vad kul att du vaknat", "jag vill gå ut", "det är slut på vatten i skålen" osv. 3. Är din hund gosig av sig? Ja, väldigt gosig och pussas så fort hon får chansen😀 4. Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad? En timme, det blir en sån promenad per dag. Men det är inte alltid samma tid eller samma person. 5. Vilket foder ger du din hund? Barf från lokalt slakteri när vi kan och Acana pork. 6. Hur brukar din hund bete sig vid hundmöten? Hon vill leka och hoppar och studsar om jag inte säger till. 7. Sover din hund med dig i sängen om nätterna? En liten stund på kvällen och ibland på morgonen, men inte hela natten. 8. Tränar du någon hundsport med din hund? Nej.
1. Ras, ålder och kön på din hund? Bichon Frisé, 11 veckor snart, hane.
2. Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skällig eller tyst av sig? Enda gången han brukar skälla är när han har kul med andra hundar och när han tycker jag tar för lång tid på mig att fixa hans mat :p
3. Är din hund gosig av sig? Mycket!
4. Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad? Eftersom at det är en valp så går vi inte riktiga promenader, men han brukar få springa i sin egen takt i skogen tills vi märker att han blir trött! :)
5. Vilket foder ger du din hund? Nutra nuggets, men vi håller på att byta till Royal Kanin för valpar.
6. Hur brukar din hund bete sig vid hundmöten? Beror helt på vilken hund det är, men oftast försöker han bita de lite i svansen för att få igång lite lek haha!
7. Sover din hund med dig i sängen om nätterna? Bara om han inte kan somna, då får han somna i min säng och sen bär jag ner honom i bädden.
8. Tränar du någon hundsport med din hund? Inte än, men hoppas på lite enklare agility i framtiden!
Storpudel 3 år, hane
Beror nog på vad man jämför med, men jag tycker inte han är särskilt skällig. Han kan skälla mot dörren om det kommer folk och så skäller han vid lek. Kan också skälla om han är frustrerad, typ om man går koppelpromenader med andra hundar som han helst bara vill leka med ;)
Ja, mot dom han känner är han extremt gosig. Han sitter helst på en i soffan, och sover så nära som möjligt i sängen.
En långpromenad för oss är uppåt en timme, helst lös i skogen. Blir nästan varje dag.
Färskfoder (VoH) och torrfoder (standardt just nu, men varierar ibland)
Är han själv bryr han sig inte om den mötande, med undantag för vissa småhundar när jag får muta med godis. De är ju så roliga!
Absolut!
Tränar flera olika hundsporter. Lydnad, rallylydnad, sök, spår, nosework och lite drag. Tävlar främst i rallylydnad.
Keeshond, 2 år, Tik.
Om det ringer på dörren. Väldigt tyst av sig,.
Mot personer hon känner.
Minst en timme, helst i terräng och hon får springa lös. En gång om dagen.
Acana
Gå fot och vänta på godis som hon får när väl mötet passerat.
Hon sover på golvet men brukar hoppa upp för "morgonmys" när hon anser att jag ska vakna.
Vi tränar lydnad, agility och drag weight.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
1. **Ras, ålder och kön på din hund?
**Mittelspitz, tik på 2 år.
2. **Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skällig eller tyst av sig?
**Det är en spets - hon älskar ljudet av sin egen röst!
3 **Är din hund gosig av sig?
**Inte speciellt kontaktsökande, däremot ska hon alltid vara nära en. Inte gosig, bara mammig.
4. **Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad?
**Mellan 4-8km just nu, vi försöker gå varje dag.
5. **Vilket foder ger du din hund?
**Vi ska testa Mush Vaisto nu, hoppas på att det fungerar!
6. **Hur brukar din hund bete sig vid hundmöten?
**Hon är väldigt osäker, gör utfall och skäller.
7. **Sover din hund med dig i sängen om nätterna?
**Nej, hon sover i sin bädd. Det blir för varmt i sängen.
8. **Tränar du någon hundsport med din hund?
**Förutom utställning - nej. Vi tänkte testa både lydnad och agility men hon klarar inte av stressen och pressen.
Cocker Spaniel, 3 år, hane.
När vår andra hund skäller, vid vakt (om någon går utanför fönstret t.ex), om något är obehagligt och Lotus känner behov av att visa sig stor. Jag tycker han är ganska skällig, men inte som en spets.
Nej. Kan vilja få lite kel ibland, när han vill stärka banden, men generellt nej.
1h+, varierar beroende på om jag går i skolan eller inte. Under skoltid kanske 4-5 ggr/vecka.
Simpsons Premium Adult Sensitive Lamb & Potato
Oftast bra, vi går förbi och Lotus nosar efter andre hunden och håller lite "koll". Ibland reagerar han negativt, och kan börja morra, resa ragg och dra sig mot hunden. Löses rätt fort med muntlig korrigering och godis.
Nä, för varmt tycker han. Men han skräpar gärna ner sängen med sand innan läggdags!
Ja, främst lydnad. Hundträning har legat på lågvarv på sistone, men vi har tränat spår och jaktlydnad rätt mycket med. Varit med några gånger i en sökgrupp, tävlat lite rallylydnad, gått agilitykurs, osv. Gjort lite smått och gott.
Tass Josephine
Pumi, 2 år hane.
Cavalier 5 år hane.
Pumin är skällig och skäller när någon kommer på besök, när han vill få någon att leka, när han blir uppjagad och när vi tränar. Cavalieren skäller i princip bara när pumin lyckas dra igång honom, t.ex. vid besök (förr skällde han inte ens då).
Ja, båda två
Minst en timme och det går vi nästan varje dag.
Ett mål mush och ett mål Standardt.
**
6. Hur brukar din hund bete sig vid hundmöten? **
I regel går de bara förbi utan att bry sig. Ibland vill pumin stanna och spana på den andra hunden.
**
7. Sover din hund med dig i sängen om nätterna? **
Cavalieren gör alltid det. Pumin får inte det, det blir för trångt i sängen och jag kan inte sova. Eftersom cavalieren bott här längst och är van vid att få vara i sängen sen han var valp så har han det privilegiet.
**
8. Tränar du någon hundsport med din hund? **
Med båda spårar jag och kör uppletande sporadiskt. Pumin tränar jag också aktivt rallylydnad och agility.
1. Ras, ålder och kön på din hund? Border collie/jaktlabrador, hane, 7 månader. 2. Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skällig eller tyst av sig? Han kan "morra" och voffa tyst om han hör något utanför. Skälla gör han ibland om det går folk som han inte känner utanför tomtgrinden. Han är annars inte speciellt skällig av sig. 3. Är din hund gosig av sig? Han är väldigt gosig! :) 4. Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad? Långpromenad är för mig minst en timme.. Men ibland går vi kortare. Han orkar inte gå så långt alltid.. Men vissa gånger blir det en sån promenad varje dag och vissa gånger blir det 2-3 gånger/vecka. 5. Vilket foder ger du din hund? Eukanuba Puppy, medium breed. Lila påse. 6. Hur brukar din hund bete sig vid hundmöten? Gnäller och piper. Drar i kopplet. Håller på att tränar för fullt. 7. Sover din hund med dig i sängen om nätterna? Nej, men han brukar gosa lite i sängen när jag och sambon lagt oss på kvällen, för att säga god natt. Sen går han ner till korgen, men sedan på morgonen så är han uppe i sängen igen och säger god morgon! :) 8. Tränar du någon hundsport med din hund? Nej. Eller tränar spår ibland med honom, han är jätteduktig och tycker det är superkul. Och söka älskar han. :)
1. Ras, ålder och kön på din hund? Amstaff, 3 år, okastrerad hane 2. Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skällig eller tyst av sig? När han vaktar/om det kommer någon, ibland men inte alls ofta kan han skälla vid lek. 3. Är din hund gosig av sig? Ja väldigt. 4. Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad? Från 45min anser jag vara en långpromenad, vi går inte ofta långpromenader. 5. Vilket foder ger du din hund? Standardt extra + lite köttiga ben/halsar ibland. 6. Hur brukar din hund bete sig vid hundmöten? Det varierar, ibland bryr han sig inte alls och ibland blir han lite störig. 7. Sover din hund med dig i sängen om nätterna? Jajamän! Sängen är hans favorit plats! 8. Tränar du någon hundsport med din hund? Nej.
1. Storpudel, 9 månader, tik 2. Hon ger kort skall om någon kommer in på tomten eller genom ytterdörren. Om det är en okänd person fortsätter hon tills jag hunnit fram och hälsat, då tystnar hon. Om hon är ute själv på tomten (villaområde) kan hon skälla lite när okända går förbi på gatan, därför undviker vi det. Vill inte att hon blir en "skällhund", såna har vi tillräckligt av i området. Hon kan ge ett kort skall för att få igång lek med annan hund. I övrigt är hon tyst, så hon är nog ingen direkt skällig hund. Men jämför jag med min gamla springer…där kunde det gå ett halvår mellan skallen, han var väldigt ointresserad av sin egen röst. 3. Mycket, vill upp i knät och helst innanför skinnet! :) 4. Ca 1 timme, lös i naturen så hon får springa i valfritt tempo, varierat med kortare vardagslydnad och lite lättare apportering. Varje dag om inget hinder. När hon blir äldre kommer vi gå längre. 5. Royal Canin Puppy Medium 6. Det här jobbar vi på. Hon blev förut superglad och studsade, skällde och for runt, gick knappt att få kontakt med. Idag mycket bättre men det beror på vem vi möter. En lugn hund som går fint förbi tittar hon lite intresserat åt men går lugnt förbi. En hund som gör utfall och skäller blir hon studsig och orolig av, förstås. Börjar funka att om en vänlig hund släpps fram utan att vi tillåtit kan hon vänta med att hälsa tills jag gett frikommando, men det är svårt. Hon är alltid vänlig och glad, ingen aggressivitet eller vakt, ännu. 7. Nej, hon har sin bädd på golvet bredvid min säng. 8. Nej. Vi fokuserar på vardagslydnad än så länge, gör lite lätta sök och apporteringspass under promenaderna.
1. Ras, ålder och kön på din hund? Chikka; shar pei, 3 år tik. Cohcones; engelsk Bulldog, 1,6år hane Blonde; bull terrier, 6 månader hane. Bob; Mastino napaletano, 4 månader 2. Vid vilka tillfällen brukar din hund skälla? Är den generellt skällig eller tyst av sig? Chikka skäller bara när någon kommer in i huset hon inte känner eller hör någon från övervåningen vilken röst hon inte känner igen. Cohcones skäller när dem andra hundarna Blonde; hella tiden typ Bob; när han e själv eller någon knackar på dörren eller går förbi 3. Är din hund gosig av sig? Chikka; hon älskar att gosa och speciellt med våran dotter på 2 år Cohcones; smartphone som Chikka :') Blonde ; naja mera leka Bob; oftast men med nera för lek 4. Vad anser du vara en långpromenad för din hund, och hur ofta tar ni en sån promenad? Vet inte hur många km. Men går ca 1 timme om inte mera med Chikka och Blonde och med cohcones och Bob ca 30 min om det är svalde ute annars får cohcones typ gå ut på gården och det var 5. Vilket foder ger du din hund? Hm faktiskt olika bror på vilken affär vi stor handlar i 6. Hur brukar din hund bete sig vid hundmöten? Chikka blir helt galen men dem andra bryr jag inte 7. Sover din hund med dig i sängen om nätterna? Ne det skulle absolut inte komma i frågan då vi har barnen som sover med oss. Tror Chikka e överlycklig när hon i bland får hoppa upp i soffan för att gosa 8. Tränar du någon hundsport med din hund? Ne tyvärr inte :/
Hund1: Eurasierhane, 3,5 år.
Hund2: Eurasierhane, 6 månader.
Hund1: Han skäller aldrig. Tror jag hört honom skälla kanske 2-3 gånger under hans liv.
Hund2: När han ser någonting som han tycker är läskigt (spökålder) eller om nån står och pratar utanför vårt fönster.
Hund1: Väldigt! Vill gärna mysa i soffan eller sängen. Kommer och "kräver" gos ibland.
Hund2: Ibland. När han kan vara stilla.
Hund1: 5km eller mer, brukar försöka ta såna typ 1-2 gånger om dagen beroende på väder och så.
Hund2: Han får inte direkt några långpromenader ännu, lek och bus och hjärnträning istället.
Hund1: Tello High Energy. Inte det bästa fodret, men hittills det bästa för honom.
Hund2: VOM valpfoder.
Hund1: Han bryr sig inte, OM det inte är nån som han verkligen vill träffa, då kan det komma ett pip.
Hund2: Blir galen av glädje. Vill busa. Kastar sig runt… Vi jobbar på det :P
Hund1: Ibland, i typ 2 minuter tills han tycker det blir för varmt :P
Hund2: Oftast PÅ mig. När han var yngre låg han på min kudde ovanför mitt huvud.
Hund1: Rallylydnad (han är rallymästare), lydnad, agility och lite drag.
Hund2: Vi har precis börjat med lite rallylydnad och lydnad.