Fler med lata brukshundar?
ja..Schäfer ska ju föreställa en brukshund.. meen… nää… bruksegenskaperna verkar ha blekts samtidigt med färgen
eller nått *S*
hon ligger mkt hellre & latar sig eller går myspromenader än att träna spår,lydnad, sök, eller vad som helst.. den enda gången hon verkligen ÄLSKAR träning är när matte varit borta i minst 5 timmar & hon har varit tvungen att vara inne själv..
kan tillägga att detta är en hund som är med mig på jobbet & går lös det mesta av dagarna..hon verkar inte tycka att hon behöver mer aktivering.. men det behöver JAG! 
någon mer med lat schäfer eller annan bruksras? 
haha nån måste ju vara lat också, lusse kan iof ligga o sova ganska mycke, men det är först efter att vi vart på långpromanad och tränat hjärnan lite, o han har energi för två.. =) han skulle mycke väl kunna tänka sig o leka i snön en hel dag, bara han får vila 10 min, mellan varven.. men han e ju inte så gammal heller.. =)

Har en terv och en malle. Min malle Skip har alltid varit morgontrött. Jag är mammaledig och när Husse åker till jobbet är det en självklarhet att ta hans plats i sängen. Att gå ut och kissa innan husse åker till jobbet existerar inte. Husse ropar, men Skip bara ligger i sänger och glor ut mot hallen- det är ju alldeles för tidigt!!
#3 det var ju rätt gulligt :) Zenta ligger med kvar i sängen, men bara om jag skulle få för mig att gå upp innan kl 6.. annars är hon rätt morgon pigg..
känner också en shäfer. Han strosar runt lugnt på gården o lever livet jättemysig o lugn kille :)
Vet en rottweiler (bortgången nu) som bara gick runt på gården och vaktade i åtta år, men nöjd var han och världens bästa nalle!
3 Om du hade gått upp skulle han sova kvar även då? För våra hundar tyckte det var mysigare att ligga kvar med i sängen med matte men går jag upp betydligt tidigare än husse gör så är alla våra tre alerta på få gå ut. Husse går upp vardagar 07 medans jag går upp i bland 04:45 😉
Min Malinois här bara 6månader, Men han är otroligt lat, Han kräver lite bus, korta promenader och lite sök/mental aktivering sen är han döslut. Min tik som nu är 5år (blandras) krävde mer i den här åldern, Alla hundar jag mött har krävt mer i den här åldern medans min malle är lite mer chill, tar saker som det kommer. Han tränar gärna och jag ser äntligen att han är lite mer intresserad i det nu än innan. Skärpan jag ville ha har jag inte sett ännu, Hoppas den kommer snart.
Någon som kan berätta för mej hur jag vänder bilden? Tack 😄
Den är rättvänd om man klickar på den. Det är forumet som ställer till det när det krymper bilden tydligen. Händer väldigt ofta.
Jag har bott med både schäfer, rottweiler, groenendael och siberian husky som hellre velat ligga i soffan/ute på gården och njuta av livet i allmänhet istället för långpromenader och aktivering :)

Mina kelpies är underbara, jobbar fullt ut oavsett vilken gren vi provar och älskar verkligen att jobba, men ligger lugna och märks knappt under lugna dagar.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.