Valp ätit halv påse? SNABBT SVAR
idag när vi kom hem så såg vi att hela matpåsen är urdragen och helt slut
Det var en påse som är till labradoren 10år (hälften kvar)
Och vi vet inte om det inte är labradoren som ätit eller en cockerspaniel valp på 5 månader
Båda ser lite uppsvullna ur på magen men mest valpen.
detta hände labradoren när den var valp fast en hel påse med hur mkt mat i som helst och den var nära på o dö så vi är väldigt oroliga om det nu är valpen som har ätit maten? det är en röd doggy mat påse
mamma snackar just med en veterinär men va tycker ni va ska göra / kolla på? tack för svar
hon dricker även mycker vilket är ett tecken på att det kan var hon :(
Jag tycker att ni bör gömma foderpåsarna där hundarna inte kan få tag på dem. Hoppas att hundarna mår bra!
Jag hoppas det går bra, Jag vet inte riktigt om hundar kan dö av att äta för mycket och när jag läser det du skriver låter det som dom delat fint på den där maten. Jag hoppas båda klarar sig..
Jag tror hundarna kommer spy eller bajsa otroligt mycket, Men bra att ni ringer veterinär så ni kan kolla ifall det blir akut, Håller tummen för er!
#1 a det har vi gjort nu:)
#2 Tack så mycket :)
Torrfoder sväller i magen och om en hund fått i sig för mycket kan den dö. Jag hade inte tvekat utan kontaktat veterinär direkt.
Som Hera säger sväller torrfoder i magen och suger åt sig all vätska som finns, jag hade utan tvekan ringt veterinär!
Kontakta vetten. Tips ha medicinsk kol hemma om hundarna får i sig något annat i framtiden. Tänk på att det ska kräkas upp så saker som kan skada hunden typ vasst ben ska inte kräkas upp men som detta foder funkar det bra till.
Hur långt är ett snöre? Eller hur stor var påsen? 🙂
Nånting liknande har hänt mig. Det gick över av sig själv efter några dagar men vovven blev väldigt lös i magen.
Här är min historia:
Jag har en 2-årig extremt matglad hund (akita) och för några veckor sen så kom jag hem en dag och upptäckte att foderpåsen hade blivit utdragen och låg mitt på golvet med ett stort hål i! Jycken hade tryckt i sig hälften av vad som fanns kvar i en 15 kilos påse, så kanske typ 3-5 kg i värsta fall! Det jag inte fattar var att foderpåsen förvarades i ett rum med stängd dörr och hunden har inte blivit lärd att öppna dörrar så jah, jag undrar hur i all världen han kom åt den……??
Han fick ganska snart efteråt diarré (komplett med lösa "pruttljud" samtidigt som bajset kommer) som han inte kunde hålla och så fick man moppa bort skiten i korridoren då man inte hann ut i tid, helt enkelt… Han blev så lös i magen att jag var tvungen att bo hos min vän i några dagar, då dom har en stor tomt som han fick vara på tills hans mage blivit normal igen (bor själv i lägenhet på tredje våningen, inte så lätt att ta sig ut fort).
♥Cosplay-blogg ♥ https://valkoinensamurai.blogspot.com/ ♥
Skulle prata med veterinär omgående. Magsäcken kan spricka. Förhoppningsvis klarar sig hundarna utan problem men skadar ju inte att kontakta veterinär. Lycka till.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

#6 Kol kan hjälpa mot förgiftning, det får inte hundar att kräkas.
Äter de vassa saker, ge dem hel sparris, då trådarna lindar sig runt det vassa. Äter de massor av torrfoder, bör man kräka dem, så att det inte sväller i magen och orsakar skador.
Salt ska man inte ge som kräkmedel, då de kan bli saltförgiftade istället.
Ska de kräkas, åk till veterinären och ge en dyr spruta. Man lär sig att hålla undan farliga saker på så vis. 😂
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#10, Bra inlägg! Vill vara lägga till att ytterligare en risk, i synnerhet om man har en hund av större ras, är att den kan få magomvridning - och då är det ilfart till närmsta veterinär som gäller! Ett oerhört smärtsamt och farligt tillstånd som leder till döden om hunden inte får vård tillräckligt snabbt - efter en halvtimme är det i princip omöjligt att rädda hunden enligt många veterinärer.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
10 jaså misstog mig trodde även det funka att kräkas upp av kol, jag har det iaf hemma efter fd hund käka mörk choklad och fick åka akut, men som du säger det var ju förgiftning 😎