Kan hunden dö av rädsla?
Min kusin hade en Chihuahua som gick bort för ett tag sen, lite underligt. Två stycken satt på golvet med hunden och en katt (rätt liten/ung tror jag), sen flög katten på hunden helt plötsligt. Sen så bara börjar hunden kippa efter luft typ och tungan hänger ut, sen slutade hon andas inte många minuter senare.
Usch så hemskt att skriva om, men någon som har erfarenhet av sånt här? Kan en hund dö av rädsla/chock? Hunden fick inte en skråma av katten så hon skadades inte fysiskt.
Ja det kan dom. En granne till vårt hunddagis hade en Schipperke unghund på 7 mån. Hon gick förbi en kvinnas tomt varav kvinnans två Rottisar flyger upp på staketet, hennes lille hund blev livrädd och slet sig från selet och kröp under en (parkerad) bil och dog av chocken. Så tyvärr är det möjligt, men för hoppningsvis inte så vanligt 😕
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Hundar dör inte av rädsla, däremot kan rädsla leda till exempelvis chock vilket den kan dö av. Kan också vara så att hunden hade ett dåligt hjärta & det gav då hunden blev rädd.
En hund kan bli så stressad att det i sin tur kan leda till både chock och hjärtstopp osv. Men kanske hade hunden ett svagt hjärta. Inte nödvändigtvis hjärtfel, men bara svagt. Tråkigt att höra :/
Min hund har problem att åka tåg och så som hon reagerade sist, så vet jag inte om jag kommer att åka tåg igen med henne. Hon blev så rädd att hon skakade, gnydde och flämtade och skrek emellanåt. Det var hemskt att se. 15 minuter tog resan och jag trodde hon skulle "dö" av den reaktion hon hade.
Det troligaste är väl att hunden hade någon medfödd svaghet; dåligt hjärta, ett aneurysm eller liknande som inte klarade påfrestningen av chocken. Annars kan hundar (och även människor, för den delen), vid extrem påfrestning, gå in i chock och behöva veterinärvård. Det är dock ovanligt och beror nog oftast på lite längre påfrestningar, som långvarig extrem fysisk ansträngning eller till exempel en skotträdd hund som utsätts för fyrverkerier ett dygn och aldrig hinner återhämta sig.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com