Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1021 ggr
Frida B
0

Deppig vuxen sen valp kom

Nimbus var deppig och stressad när han kom sen barnet hos hans riktiga matte… Han leker och är sig själv ute, vill träna, äter men är allmänt deppig… Lixom "tassar runt" i huset… Han tar åt sig så fort jag säger till Dobby (någonting så enkelt som "Dobby lägg av med det där" i vanlig samtalston, tittar inte ens på nimbus men ändå viker han öronen tillbaka och lunkar iväg… Vad ska jag göra? Vänta ut det? Det har varit såhär i två veckor. Och ja han är hälsokollad.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Majken!
0

Har han inte bara blivit gammal och tråkig då? Det kommer ju ofta ett skifte när den tidigare barnslige hunden plötsligt blir vuxen och bara vill slappa och är lata, gärna när det kommer in en valp också så blir de ännu vuxnare. Är det inte bara mognad och lathet, eftersom han fortfarande är som vanligt i träning?

Frida B
0

Vi har också funderat på det… Men han känns ändå deppig på något vis och sen är han bara 4 år..

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Majken!
1

#2 och det är inte er oro som gör att ni letar och förstärker de tecken som hunden visar? Inbilla dig att han blivit vuxen och försök att bara tänka så i en vecka, se om du kan slappna av i tanken. Annars får ni väl åka med honom till veterinären en gång till.

Frida B
0

#3 kan ju faktiskt vara så… Var nyss ute och tränade rally och han var jätteglad och på och ville ha både leksak och godis och öronen bakåt svansen upp hela tiden… Fart hade han också… Så kan ju vara så

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fransu
1

Vår shih-tzu blev jätteledsen, deppig/hängig när vi skaffade storpudeln för drygt två år sedan. Han var inte alls sig själv. Det var oerhört jobbigt att se. Det höll i sig rätt länge dessutom. Tack och lov åt han som vanligt så det var aldrig någon fara för hans liv. Idag är hans sitt gamla jag igen. Kanske till och med gladare nu när han fått en "brorsa" att gnabbas, gosa och snacka hundspråk med. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

jenmjao
0

Vad är det för ras? Jag har själv en schäfer/labrador och schäfrar tar åt sig av ALLT, finns säkert fler raser som gör det men alla schäfrar jag mött har blivit så sårade av att man säger åt den andre hunden i sällskapet. Min tik reagerade på ALLT jag sa åt valpen för i början, nu har det gått ett tag, Nu är båda mer avslappnade, men tiken kan fortfarande hoppa till när det är valpen som gjort fel, hon bara är sådan. Det var helt enkelt värre i början innan hon förstod vad som hände, eller hur man ska säga. Min väns pappa har en schäfer och en samojed, han kom hem till att hundarna snattat mat varenda dag (minns inte riktigt hur det var i skafferi eller något annat), Han skällde ut båda hundarna, mest den som såg skyldig ut, såklart schäfern, Men så satte han upp en kamera, såg att det var samojeden som gjorde hyssen och schäfern "tog åt sig" redan när samojeden gjorde hyssen. Så dom är bra "skådespelare".
Jag skulle fortsatt som du gör, visa bara tydligt att det inte är den äldre hunden du menar, och han kanske behöver mer motion/uppmärksamhet, Jag vet inte hur situationen ser ut helt så kan inte sätta fingret på vad han saknar, och jag vet inte hur han är ifrån början heller. Hoppas det löser sig! 🙂

Qepta
1

"Och Schäfrar tar åt sig av ALLT" Det stämmer inte alls in på schäfrarna jag är omringad av. Dom tar inte åt sig det minsta när jag säger till mina hundar.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

jenmjao
0

#7 Nej det gjorde inte heller mina bekantas schäfrar, bara emot sin ägare. Alltså inte emot mig som "hälsade på".

Hime
0

Tycker det är rätt vanligt att den äldre hunden kan bli lite deppig den första tiden, men det brukar gå över efter en månad.

Joyous
0

Frågan är om hunden är deppig eller om den helt enkelt reagerar över förändringen. Jag antar att saker och ting inte är exakt som tidigare nu när du har valp och för vissa hundar tar det lite tid att komma in i nya rutiner. Många vuxna hundar verkar mogna när en valp flyttar in. Jag vet inte om det faktiskt är så eller om det snarare känns så för oss när vi börjar jämföra den yngre med den äldre, men det vore väl inte helt otänkbart att den äldre hunden tar på sig en mer vuxen roll när valpen är där. Annars är jag inne på Majkens linje och hade gett det hela mer tid. Försök att inte leta fel/förändringar och slappna av.

Frida B
0

Har försökt slappna av nu och inte leta fel, hoppas att det går över! Tack för svar alla :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)