Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 24981 ggr
Anne-Li Will
3

5 raser du vill ha - och varför

Gå in på http://www.picmonkey.com/ och gör ett bildcollage som jag gjort med 5 bilder på de 5 raser du skulle vilja ha och varför.

Dobermann - älskar utseéndet, ståtliga hundar. Sen också att de är lättränade och oftast väldigt lydiga om de får den motion och aktiveras på rätt sätt.

Amerikans pitbull terrier,  en äkta sådan, alldeles för många renrasiga Amerikanska staffordshire terriers och Amstaffmixar som blir kallade 'pitbulls' av någon konstig orsak. - iallafall så har jag alltid dragits till 'kamphundrasernas' utseénde och har alltid fallit för hundraser som haft dåligt rykte. En hund som skulle passa mig då jag är ute efter en snygg smidig ras med mycket terrier då jag skulle vilja träna parkour med en hund som skulle kunna bli väldigt duktig på det.

Greyhound - gillar inte direkt deras utseénde sååå mycket, huvudet mer än kroppen dock, men alltid dragits till dem på något sätt, gillar att de beskrivs som riktiga soffpotatisar inne och alerta då de är ute. Sen är det ett + att de gillar att springa fort - jag älskar att ta actionfoton på djur som rör sig.

Schäfer - alltid sagt att jag aldrig velat ha en schäfer, för vanliga, tråkiga och sönderavlade. Men har ändrat min attityd nu på senare tid. Kommer nog äga en schäfer någon gång i mitt liv, blir dock en svart sådan eller en med mycket svart täckning. För en hund med mycket loyalt sinne och en hund som mår bäst då man arbetar med den i någon form är vad jag skulle tycka va riktigt kul.

Lancashire heeler - känner flera stycken och måste säga att de är stora hundar i litet format, inte den ras som bangar i  första stund.  Hänger med på det mesta.

[Tilleli]1
1

Labrador - Jakttypen älskar jag. Jag är väldigt intresserad av apport och spår, så den här rasen känns ju väldigt självklart för mig

Golden Retriever - Samma anledning som ovan. Dock gillar jag inte att raserna är så människokära. 

Saluki - Älskar såklart utseendet, speciellt på de långhåriga. Jag älskar mentaliteten hos alla vinthundar. Soffpotatisar inomhus, utomhus full fart och ös. Ett minus är att de inte är så träningsbara som andra raser. De har inget behov av att hälsa på alla man går förbi på promenaderna. (Denna egenskap är något jag värderar högt.)

Borzoi - Samma som ovan. Älskar vinthundar och speciellt de stora. Borzoier har i mina ögon en väldigt ståtlig och ädel känsla runt dem som jag verkligen älskar. 

Korthårig Collie - Den korthåriga delen kanske inte är så viktig, men har hört att de är mer stabila och inte lika veka i psyket, trots att det fortfarande förekommer inom rasen. De är brukshundar och skulle jag skaffa den här skulle jag nog syssla med rapport främst, då det verkar vara en riktigt spännande sport att göra med denna ras. De har ett väldigt speciellt utseende och verkar inte heller vara överdrivet förälskad i alla man möter.

Galenihundar
12

Har du tillåtelse att använda bilderna?

CorneliaAndersson
1

Border Collie
Tycker att rasen är otroligt vacker och väldigt lättlärd, dessutom har alla de jag träffat, och bott med, varit otroligt positiva, vänliga och haft ett helt underbart temperament. En väldigt aktiv ras som måste få jobba/aktiveras :)
**
Pudel
**En lättlärd ras, med många utseenden, de jag mött, och vuxit upp med, har alltid varit glada och aktiva samtidigt som de gillar att få komma och gosa. Också som sagt en aktiv ras som kan många saker. En väldigt söt ras i alla storlekar!

**Rottweiler
**En helt fantastisk ras, ha själv vuxit upp denna ras och är helt förälskad. Härligt temperament, underbart tillgiven, social och vänlig. Hanterar man den rätt så är det världens underbaraste familjehund. En stor knähund enligt mina erfarenheter. En väldigt vacker ras!

**Husky
**En väldigt aktiv ras som verkligen måste aktiveras från början. Annars väldigt vänlig, enligt mina erfarenheter. Väldigt ståtlig!

Rhodesian Ridgeback 
En väldigt tillgiven, otroligt vänlig ras. Superbra familjehund. Enkel i hanteringen men behöver också mycket motion.
Otroligt vacker ras.

OBS, Har mött, bott med, jobbat med eller växt upp med alla raser ovan och detta är ju bara som jag upplever de, och varför jag vill ha dessa raser! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

imsuchadiva
1

Jag vill ha minst en till amstaff, ev även sugen på en pitbull. Vill absolut inte ha några blandrashundar. Vill ha dem av den enkla anledningen att jag anser att de är underbara raser och passar mig perfekt :) Så som det ser ut nu så finns det bara två raser jag vill ha :)

Sugar Mist
1

Australian Shepherd- Har förvisso redan en, men en till skadar inte och det blir min nästa ras. Malinois- Döcool ras. Verkar vara väldigt trevlig hund som jag gärna skulle haft. Hollandse Herdeshond- Även där döcool ras. Träffat många trevliga hundar. Australian Koolie- Verkar vara en rolig ras som jag gärna vill äga när vi skaffar får och behöver en vettig vallhund. Schäfer- Varit lite av en barndomsdrömhund. Ni vet när man hade osynliga djur så hade jag i flera år en väldigt röd, långhårig schäferhanne vid namn Sixten. En schäfer hade inte suttit fel.

-

Saffran0Spice
2

Boston Terrier - Är helt förälskad i rasen, deras utseende och charm lockar och de verkar vara mycket anpassningsbara och passar in med min typ av livsstil.

Irländsk Varghund - Deras storlek och 'ruffiga' utseende gjorde mig helt såld, deras mentalitet är passande min och denna ras har mycket av det jag söker hos en jätte!

Borzoi - Underbar ras, stiliga med sin konkava nos och vinthundskropp. Mycket egensinnig och kräver sitt arbete för att bli riktigt bra hund vilket tilltalar mig.

Schipperke - Tuff, liten och krävande, mycket hund i litet format som man kan jobba med på flera sätt. Ska jag ha en vallhund så passar rasen bra i storlek till det den ska få valla - nämligen höns ^^

Fransk bulldog - Mycket speciell ras med mycket humor, och i mitt liv kan jag behöva mer skratt hahaha.

Finns säkerligen fler raser jag kommer/vill ha, bla kommer jag troligen alltid ha italienare i fortsättningen!

[TeamGolden]
0

Pitbull - För jag alltid varit förälskad i deras utseende och mentalitet och ska till usa om ca 2 år och kommer då åka till ett rescue center och voluntär arbeta och ta med mig min första apbt hem♥

Border Collie - stod redan som liten vid grann gården och kollade när de vallade med sina bcs, tycker det är sjukt balla hundar, de passar vad jag vill göra då första planen är att flytta från mitt föräldrar hem ner till en gård i närheten och där kommer vallning passa på gården. 

Shiloh Shepherd - Såg en första gången för 2 år sen ca, de fångade mitt hjärta sen dess och passar till vist arbete jag vill göra, b.la terapi och tjänstehund. 

Slovenský cuvac - finns inte många i sverige men en så cool ras, söker gårdshund för framtiden och däribland finns denna ras. 

Korthårig Vorsteh elr Ungersk Vizla - Ska ta jaktlicens och för framtiden söker jag jakthund/ar men som även är en familjehund :)

CissiD
0

Har sedan ja var liten velat ha dessa raser. Får nog börja med att skriva att detta är dröm raserna och inte helt realistiska. 

Jämthund- De är otroligt vackra. När jag va liten trodde jag att de va en varg jag ville ha. Insåg för några år sedan att det va en jämthund som jag träffat när jag va liten och trott att de va en varg. Men tyvärr så funkar den inte så som mitt liv ser ut idag. Men drömma går ju!

Tjeckoslovakisk varghund- Otroligt vackra djur! Detta va den rasen ja hittade när ja letade efter jämthunden. 

Border Collie- Också en barndoms dröm. Älskar hur de följer sina ägare när de är tillfredsställda. Skulle vara så otroligt rolig att träna agility med en border collie. Och så otroligt vacker! Men samma där det krävs en stor livsförändring för att kunna tillfredsställa en sådan ras! 

Siberian Husky- Så otroligt vackra hundar! Men samma här väldigt svårt att tillgodose deras behov. Har även tittat på alaskan klee kai som kanske kan vara en mer realistisk ras. 

Vit herdehund- Otroligt vackra hundar. Har precis hittat denna rasen så har inte hunnit läsa på om den ännu men de va väldigt mysiga och ståtliga hundar.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Turast
0

Nån av de belgiska vallhundarna, holländsk herdehund, aussie, rottweiler och schäfer (men tror inte schäfer passar mig riktigt..:( ) Kh collie har jag redan så den får inte va med på listan hihi

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Hildgrim
0

Rolig tråd men tyvärr orkar jag inte göra något kollage eftersom jag inte sitter med bilder på alla raserna som jag har rättighet att använda så här på rak arm. Annars var det en rolig idé att få det enhetligt. Jag kommer länka in bilder istället.

Angående mina hundval så är detta REALISTISKA raser.  Det kan finnas många häftiga raser som man vill ha men som inte passar pga allergi, storlek, motionsbehov osv. Så detta är alltså en lista på hundar jag kan tänka mig att ha.

Xoloitzcuintle (mexikansk nakenhund) - Den perfekta rasen för mig och också den jag har nu. En ras som orkar och kan mycket (en riktigt allround hund) men som samtidigt är en soffpotatis som älskar mys. Lojal, intelligent, lättlärd och VACKER. Ja, jag tycker faktiskt pälslöst är snyggt, dessutom mycket praktiskt.

Perro sin pelo del perú (peruansk nakenhund) - Har mycket gemensamt med xolon både utseendemässigt, mentalt och historiskt (men också med sina skillnader) så denna är självklart intressant. :)

Prazský krysarík (släthårig) - Hade aldrig hört talas om denna rasen förrän förra året då jag mötte en hel flock ute och blev riktigt såld. Dessa små sötnosar är i samma storlek som Chihuahua men i min mening har dom mycket snyggare proportioner. Ser mer ut som en doberman i minatyr. Sedan har jag förstått att dom är väldigt lika mexarna vad gäller mentalitet så skulle jag någon gång vilja gå ner i storlek är den PK som gäller. :)

Italiensk vinthund - För dom verkar vara så himla goa hundar i lagom storlek. :) Har fått ett större intresse för vinthundar sedan jag skaffade min xolo. Men det är nog bara italienaren jag kan tänka mig.

Thai ridgeback dog - Får väl erkänna att jag inte läst tillräckligt om dessa för att verkligen avgöra om jag kan tänka mig en, dessutom är den lite i största laget. MEN det finns en jag brukar träffa på en hundrastplats ibland och den av dom absolut snyggaste hundarna jag sett! Det är ju en urhund och dessa tenderar jag att tycka om. Foton gör inte denna rasen rättvis, dom måste ses i verkligheten.

russin
0

Lancashire heeler - men det har jag redan. Tuff och tålig hund som hänger med på allt. Har två, men det riskerar att bli någon mer i framtiden…

Cane Corso - har alltid varit molossmänniska och vill ha en ny klump någon gång i framtiden

Australian cattledog - läckra, stadiga vallhundar med vakt i sig. Vet dock inte om jag någonsin kommer kunna ge en sådan hund det den behöver.

Bracco Italiano -  vackra hundar, som jag inte kommer äga men gärna skulle vilja. För mycket jakt i sig, men en ras med otrolig utstrålning och enormt vackra rörelser.

Västgötaspets - lite samma typ som heelern, men lite mildare i temperamentet. inte omöjligt det blir en sådan framöver.

Allumania
0

Beagle: För att jag vill ha en liten jakt hund som jag kan ha i famnen när jag grillar korv i skogen. Dessutom är de ju söööta som attan! Beagle ska bli MIN 100% egna jakt hund sen när jag skaffar jakt lov o byssa!!! Rottweiler: Intelligent, ståtlig, muskler och hyser respekt. Önskar att jag en dag kunde äga en och aktivera den med bruks grenar. :) Greyhound: Helt enkelt en perfekt personal trainer åt mina jakt hundar. Jag älskar lugnet hemma men farten ute. Dessutom finns det något otroligt i dendär vinthunds farten som lämnar en andlös. Berner sennen: Fluffig, söt, snäll och oskyldig. Min sambo har jommsat så länge om en Bernersennen att jag smultit och läst på en del om dem. De verkar perfekta till vår livsstil :D Karelsk björnhund: Vi ska ha en älghund och jag har enbart goda erfarenheter med Karelare därför har jag bestämt mig för en sådan! De är svåruppfostrade men his rätt ägare är de änglar! :)

Anne-Li Will
0

#2 tog från google, tror att de flesta av hundarna bor i amerika eller något sådant, så lite svårt att fråga om lov. Är man så rädd om bilden så sätt dit en logga.

#5 malinois är en favorit här med!

#10 Mina egna erfarenheter är de är en väldig 'fjantiga' och mammakära/kräver närhet heela tiden, ingen riktig hund om du frågar mig, eller inte min typ av hund iallafall. De jag träffat är ganska 'borta', lyssnar inget osv… samt väldigt sköra.

Rottweiler och BC är två andra favvisar 🙂

Hildgrim
0

#10 Vilken ras menar du nu?

Sugar Mist
7

#13 Har man inte tillstånd får man inte använda bilderna.

-

Galenihundar
5

#13 Det är olagligt att ta andras bilder och du kan bli anmäld. Bara för att det inte sitter en logga på bilden betyder det inte att det är fritt fram att ta bilder hur som helst. Man måste ha tillstånd från fotografen för att få använda bilderna.

Anne-Li Will
0

#14 prazsky

Anne-Li Will
0

#15 - #16 okej visste inte att det var så gällande bilder. Får tänka på det framöver.

Galenihundar
1

#18 Bra. Jag tycker du ska ta kontakt med en Medarbetare och säga åt dem att ta bort bilderna du har lagt in här utan tillåtelse.

vegosessa
0

1. Lancashire heeler.
Just därför.

2. Amstaff.
Just därför. 

3. Staffe.
Just därför.

4. Whippet.
Just därför.

5. Bullterrier. (miniatyr)
Just därför.

LinaK
2

Bilderna i huvudinlägget är borttagna då man som någon annan nämnde inte låna andras bilder på internet utan tillstånd.

#10 Hur är det med dina bilder, har du tillåtelse att använda bilderna?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

IngaTrnqvist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Berger des pyrénées à face rase verkar passa mig som handen i handsken helt enkelt. Outtröttliga allroundhundar. Bra storlek inte för mycket päls och dessutom otroligt vackra!

Australian kelpie är också en trevlig ras med mycket motor och will to please, som jag gillar.

Staffordshire bullterrier har jag börjat kika på senare tid. Envis och tuff gosegris, kanske att jag skaffar en sådan någon gång i framtiden.

Papillon är riktigt trevliga hundar, de jag träffat. Spralliga, glada och älskar att träna. 

Golden retriever kan jag tänka mig när jag inte orkar hålla på och träna och tävla aktivt, men en ras som ändå hänger med på det mesta.

Hildgrim
1

#21 Som jag skrev så är det länkar. Bilderna ligger sådeles kvar på sina respektive hemsidor och är inte tagna.

Frida B
0

Shetland Sheepdog-Min nästa hund kommer att bli en Sheltie. Vill ha en kvick hund som går bra på agility och freestyleplanen, men som även vill hålla på med lite spår osv, som inte kräver jättemycket utan kan vara utan "hårdträning" en tid. Vill satsa på SM/VM i agility främst, och av egen erfarenhet är BC och sheltie stjärnor. Dessutom är jag svag för vallhundar, vill ha en relativt liten hund (då jag förmodligen kommer åka lokalt väldigt mycket) som helst är matmotiverad och inte kräsen (individfråga, men de flesta shelties har jag hört brukar vara matvrak… får hoppas att jag har den turen!) och sedan är dom otroligt vackra! Vill även ha en lätt och snabblärd hund som har stor arbetsvilja.

Nederlandse Kooikerhondje- Har alltid varit lite av en drömhund, men blir nog senare i livet. Med den kommer jag nog testa på lite apportering, sök, spår, agility osv. Men eftersom jag inte haft egen hund en längre tid, så väljer jag att börja med en enklare hundras då jag hört och läst att Kooikern kan vara en lite knepig ras. 

Tysk Schäferhund- Är extremt svag för Schäfrar, rakryggade då förstås. Efter att haft en Schäferkorsning började jag intressera mig av rasen och blev mer och mer kär i den. Vill i framtiden ha en Schäfer och då kommer vi att satsa på diverse bruksgrenar, men främst sök, spår, rapport och viltspår. Fungerar det med den hunden vill jag utbilda h*n till att bli eftersökshund.

Eurasier- Den enda riktiga sällskapshund jag kan tänka mig att bara ha som sällskap. Självklart behöver alla hundar mental stimulans, men detta kommer att bli en ren sällskapshund. Älskar utseendet och pälsen, jag är väldigt svag för stora hundar så är väl detta det närmsta jag kan komma en större sällskapshund! Gillar även att de är reserverade så att det är mindre tendens till att springa fram till vem som helst…

Border Collie- Vill någon gång i framtiden ha en liten gård, med bland annat ett gäng får. Har kollat runt på olika vallhundsraser, varit och pratat med vallhundsfolk men tillslut fastnat för Border Collie. Tränar även en Border Collie ibland, och han är otrolig att träna med. Sådan fart, och han fattar direkt! Blir nog en utmaning, men detta blir långt in i framtiden när jag har möjlighet att ha egna får.

(Alla bilderna är tagna utav mig, så ja jag har tillstånd.)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
0

#24 Äschdååå, aussien dåå?

-

Frida B
0

#25 är också en som jag vill ha men…. Hade bättre bilder på Border Collien! :D Haha! Och man fick ju bara ta 5 raser 😃

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Michaela-N
2

Australian kelpie - Har varit en drömras länge. Intensiteten, lojaliteten, arbetsglädjen, uthålligheten och hjärnan hittar man nog bäst i en kelpie.

Malinois - Skärpan och aggressiviteten man kan se hos vissa under skyddsträning är himla imponerande!

Chihuahua - För att dom är sötast och bäst helt enkelt.

Border collie - Vad ser häftigare ut än en BC i sitt esse i fårhagen?

Staffordshire bullterrier - Gillar den kraftiga kroppen ihop med ett lugnt, trevligt och stabilt sinne.

Var det redan fem…? 😭

drika
1

Kommer troligen endast bli shetlands sheepdogs i min ägo.. enda rasen ja vill äga är så nöjd!:) Lagom aktiv, lagom pälsvård och lätt för att lära och social hund!!

Hälsningar

Fredrika

Hildgrim
0

#17 Haha okej jag har ju bara träffat rasen vid ett tillfälle tyvärr. Men det du beskriver låter inte alls det som är beskrivet i rasstandarden. Men hundar är alltid individer trots allt.

Carry-Rocksalt
0

Welsh Springer Spaniel - Har en redan, och han är ännu bara valp, men trots de problem vi redan stött på så vet jag att Welshen är rasen i mitt liv ❤️

Labrador Retriever - Vill såå gärna ha en Labbe, av de individer jag träffat och det jag läst om rasen så känns det som  löjligt glada, arbetsvilliga och vattenälskande hundar, precis som jag vill ha dem.

Schäfer - Någon gång i livet så vill jag äga en Schäfer och även om jag för ett par år framåt troligtvis inte kommer att ha tid med en så tror jag att det är en dröm som kan gå i uppfyllelse. Otroligt vackra hundar, och jag har uppfattat det som en väldigt mångsidig ras.

Mops - Förutom att de ser helt underbart goa ut så var den Mops jag har träffat den absolut gladaste och roligaste hunden jag någonsin har träffat (förutom min Welsh dvs). Egentligen brukar jag inte vara så förtjust i de mindre hundraserna, men mopsen är ett av undantagen. Dessutom så kanske man inte kommer kunna ha möjlighet att ha en större, mer krävande hund alla stadier i livet, så då känns det skönt att kunna välja en liten sällskapshund istället för ingen alls, för vad vore livet utan hund? ;)

Newfoundland - Ända sen jag läste om nuffen i ett faktainslag i Härliga Hund har jag gått omkring och dagdrömt om att någon gång få ha en alldeles egen lurv. Gillade verkligen sättet rasen beskrevs på "barnsligt förtjust i människor" och "en kelsjuk, 60-kilos Newfoundland delar ut pussar med en iver som kan välta de flesta".

Misarn
1

Men herregud människor, hur kan ni veta vilka raser ni vill ha? tycker det var så svårt att hitta ett bra komplement och en ras som passade oss bättre än Leonberger, fanns alltid något som inte passade eller stämde. 🙂

elli-kleo
0

För mig är det helt omöjligt att välja hela fem raser jag skulle vilja ha.. däremot att välja fem snygga raser är inte svårt ;) De jag vill äga är Tysk Schäfer (rakryggad) - En otrolig brukshund med alla de egenskaper jag drömmer om, skarp, intelligent, samarbetsvillig, krävande, tålig, uthållig och självklart vacker. Ser ut som en HUND ska se ut. (Enligt mig) Rottweiler - också en vacker intelligent brukshund, stor, trygg, vaktig osv. Vackra raser jag inte riktigt vet om de skulle passa in i mitt liv dock Rhodesian Ridgeback Dalmatin Dobermann

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Lilllens
0

Alaskan Malamute. Perfekta hunden, robust, lagom storlek, tål kyla och är en draghund vilket jag älskar. Staffordshire Bullterrier. Snygg, rolig, härligt temperament och mycket motor. Det tråkiga är den korta pälsen. Rottweiler. Fantastisk ras om man lyckas hitta en bra hund. Hänger med på allt, lugn och stabil, otroligt lojal. Tålig, vacker. Boerboel. När jag har en gård som behöver vaktas är rasen given. Bodde med en i en vecka och det var kärlek från första dagen. Borzoi. Jag vet inte varför jag fastnat för rasen, den är bara allmänt fascinerande. Stor, vacker och jag hade inte tackat nej till en sådan.

gottaknowsome
0

Chihuahua - Har visserligen redan en och skulle gärna ha en till. Otroligt mysiga, fina och lättlärda hundar. De är kapabla till så mycket sin storlek till trots och är en helt otrolig hund att ha. Rikiga mystroll, mycket hund i litet format. Sedan tycker jag att de är vackra! - Berger des pyrènè á face rase Fick upp ögonen för rasen bara för ett par månader sedan med de har snabbt blivit en favorit. Alerta allroundhundar! De verkar så otroligt roliga och lättlärda. - Nova Scotia Duck Tolling Retriever Tollare är en ras jag drömt om länge egentligen, men aldrig känt att jag egentligen "borde" ha. Har träffat många och tycker att de är i en bra storlek, otroligt lättlärda och tacksamma att träna med. Sedan är de ju bara rysligt söta! - Kinesisk Nakenhund För ett par år sedan hade jag sagt nej till rasen, men på senare år har den blivit en favorit. Inte lika lättlärda som de ovanstående, men är ändå en hund jag hellre hade haft till sällskap snarare än träning. Riktiga mystroll de med, härliga individer och otroligt vackra. - Rottweiler Har haft rottis hela mitt liv och det är en ras som står mig nära hjärtat. Trygga, lättlärda, vackra och perfekta familjehundar. Skulle jag vilja skaffa en brukshund och tävla med hade jag skaffat en rottis, utan tvekan. En av jordens absolut bästa raser.

[..$Dog$..]
2

Labrador-Älskar rasen, arbetsglad, älskar att bada (som jag då) och den är tillgiven vänlig och deras närhet känns så trygg, har träffat en del labbar och det är så jag känner🎧.

Shetland Sheepdog- Utseendet på rasen gör ju att man smälter direkt man ser dom, de är väldigt arbetsglada, även om dom är små.

Schäfer - Brukshund, vakthund, vänlig, beskyddande. Älskar rasen

Boxer - Det är ju ungefär som schäfern.

Engelsk setter - Denna rasen har alltid stått mig varmt för hjärtat!

Whippetgerbilen
3

Papillon- Trevliga, gulliga ja vad kan man säga! Vi ska ha en sån 😉❤️

Welsh Corgi Cardigan- Har varit min favvoras länge och passar ihop med mig! Men en sån blir det nog inte på några år.

Shetland Sheepdog- Fina och snälla!

Beagle- Vet inte varför men så gulliga!

Basenji- Har en förkärlek till urhundar 😊

Dogs is my world ♥

Wenniz
0

Whippet: Hundar med humor som är otroligt mysiga och vackra. Har en whippis idag och kan inte tänka mig någon bättre ras för mig just nu. :)

Bedlingtonterrier: Fick upp ögonen för rasen då det liknar typ en Whippet med fårull ;) Är otroligt trött på massa hårtussar och skulle kunna tänka mig en trimm/klippras. Rasen ska även vara väldigt trevliga som Whippeten men ha lite mer "go" för träning som jag ibland saknar.

Staffordshire Bullterrier: Trevliga hundar med mycket vilja - vackra dessutom!

Xoloitzcuintl: Har fått upp ögonen för rasen nu på senare tid och verkar vara en trevlig och lättlärd hund som inte tappar så´mycket päls. :)

Dobermann: Har alltid tyckt om rasen, om jag någonsin vill ha en "brukshund" blir det nog en Dobermann, dessutom är de otroligt vackra hundar!

• Nederlandse Kooikerhondje -
molam
0

Älskar större hundar, men har världens bästa hundras nämligen Bearded Collie, om jag skulle välja 5 UTÖVER Bearded Collien skulle det dock bli

Saluki - Underbart vackra hundar, med ett ståtligt utseende och underbart mjuk och härlig päls, trevliga hundar att arbeta med men kan även vara underbara soffpotatisar! Pälsen på öronen är Mjuk som sammet, och jag KAn sitta i flera timmar och bara Gnussa öronen på hundar så jag tycker öron pälsen är så mjuk och spröd!

Borzoi - Fantastiska hundar med ett underbart beteende och så otroligt vackra, trevliga jobbhundar och dom jag har träffa har ägt Agility banan! Mycket lyhörda hundar som älskar att lära sig och är lättlärda! ^^

Irländsk Varghund - Så himla stora och snälla, emn ändå respekt ingivande och riktiga myspruttar! Ofantligt söta med ett Trevligt tempramente, inte skälliga (står inte ut med Bjäbbråttor) Så vackra färger och så Speciella egenheter (Känner en Uppfödare av dessa) Fantastiska hundar, med ett stort hjärta och mycket kärlek att ge! ^^

Flatcoated Retriever - Hundar som sover i soffan men lika gärna kan gå till stranden och apportera och ha kul! Snabba och smidiga hunda, med ett gott hjärta som gärna lär sig, och har Smidigheten för att ta hem hela Agility planen!

Greyhound/Whippet - Vackra hundar, tyvärr så är Whippen för liten i min smak, men Greyhounden är helt perfekt! Söta ansikten Mjuka öron och riktiga energiknippen! men kan även gärna somna sött i sängen med en och sova hela natten och halva dan xD (Inget jag  själv skulle välja att göra men ni förstår x3)

Jaaa…. Jag gillar vinthundar! xD Men Beardisen kommer alltid vara "The one in my heart" trots att jag väldigt gärna vill ha en Saluki/Borzoi när jag Flyttar hem ifrån ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Tessan01
0

Shetland Sheepdog - Alldeles för söta för att säga nej till. Passar utmärkt till agility, det jag vill träna och tävla i. Lett lärda/lär sig snabbt. Älskar Sheltisar! Border Collie - Superduperfina, passar bra till Agility, lett lärda/lär sig snabbt. Italiensk Vinthund - vet inte så mycket om rasen men, har blivit mer och mer kär i den rasen. Just här på Hundar iFokus. ^^ Långhårig Tax - Fina, mysiga… Ja svårt att förklara. Älskar min kompis Tax, bland annat! Och sedan som sist. En ras jag inte vet vad den heter :D. Såg en alldeles för charmig vovve ( hel vit ) i en djuraffär här i Finland. Åh vad dom var fluffiga, söta, mysiga. Hehe, ja. Det var svårt att bestämma sig ;) Kommer förmodligen ha Sheltie och BL. Fast vill ha alla, dock inte den sist nämnda då ingen aning hur dom andra är. Träffade ju bara 4 av alla i världen ^^ Om jag får ett bra jobb, så borde det nog gå att ordna alla vovvarna, och om jag bor på ett ställe där en BC kan valla ;)

Fridaaaa
0

Svårt att bara välja 5 😉 Men väljer inte in sankt bernhard eftersom jag redan har det. Viss raser jag älskar också men som jag inte vill/kan ha pga olika anledningar. Men dessa vill & skulle jag kunna ha:

Papillon - Lagom stora, mycket energi, mångsidighundras, brukar ha bra mentalitet. Underbart söta också såklart. Kräver inte mycket pälsvård.

Schäfer (ej sönderavlade såklart) - Alltid varit förtjust i schäfer. Flertalet släktingar har även haft schäfer. Med mångsidig, älskar deras utseende. 

Chinese crested dog - Både puff och nakis. Blivit mer och mer förtjust i rasen och mentaliteten på dem tycker jag verkar bli bättre och bättre. Rolig ras, lagom stora.

Berner sennen - Superhärliga hundar med underbart utseende! Stora "nallebjörnar". Lagom stora

Shetland sheepdog - Helt underbart utseende, lagom stora, mycket motor i dem.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ellensandahl
0

Jag vill ha pigga glada hundar som alltid vill träna men inte mår dåligt av att ligga hemma någon dag :) 1. Sheltie Finns det något sötare? Perfekt storlek, pälsvård pigga och glada och kör 100% på allt. Har också en och vill gärna skaffa fler:)) 2. Dvärgpudel Åh pudlar är nog rasen för mitt liv seriöst älskar hur tränings villiga de är och att det alltid finns något att göra med dom om man har tråkigt en stund så kan man fixa med deras päls som alltid behöver bli borstad. Har en mellan Pudel nu men är intresserad av en lite mindre ras. Älskar hur dom är mot andra djur och främlingar vill helst hälsa på alla men med lite träning så får han hälsa på ett försågod. Oj långt om pudlar 3. Chines crested puff Vill inte ha en naken hund men puff passar mig perfekt urgulliga hundar bara 4. Pomeranian Asså det här måste vara den sötaste hunden som finns helt ärligt. Även fast de är så småå så är dom aktiva tränar gärna och har sett många pommar på agility banan. 5. Afghan hund Lite annorlunda än vilka raser jag tagit innan men vill verkligen hinna ha en sån här graciös hund innan jag dör seriöst hur fina är dom inte? Dessutom så är det inte ofta man ser en affis inne på varken agility, rally eller freestyle .. Coolt att komma in med en sån häftig hund då.

zickan
0

Svårt på bara 5. Jag varierar mig så mycket hela tiden.  Men just nu skulle jag tro detta. 

1: Boxer - Uppväxt med rasen. Älskar deras glada, kärvänliga sätt. Men valde bort när jag skaffade min andra då ännu är stor saknad efter Emil jag växte upp med, fast det är en många år sedan han avlivades. Men även så krävs det lite av ägaren som jag kände mig osäker om jag kunde fylla upp. Så i framtiden :-)

2: Bullterrier - Såg en barnkanalen när jag växte upp och sedan dess fast på utseendet. Som lite äldre började jag läsa på om rasen och fastnade bara mer och mer. Mycket hund i liten förpackning. Väldigt speciell och inte alls som vanliga hundar. Ena studen är de hyper och jätte smidiga över agilitybanan som jobbar på. Andra studen är man envis och seg. Så mycket i huvudet på en bulle, så intressant hund. 

3. Chihuahua - Inte min ras överhuvudtaget på något håll. Alltid ogillat bjäffsiga småhundar. Men min uppfattning ändrades iom att en kompis som inte längre finns i livet födde upp. Hon visade mig en annan syn på småhundar. Främst Chihuahua. Sedan dess varit smått intresserad av rasen när jag insåg det var så mycket mer än en  ljudlig handväska på ben.  Att man är sugen på det igen just nu, tror jag är dels för det skrivna ovan. Men även dels för biologiska klockan tickar och jag är inte mycket för barn. Även att jag alltid haft lite större hundar runt mig. Och åker mycket kommuntalt när man inte har körkort. Underlättar mycket med liten hund. 

4: Minibullterrier - Älskar som sagt bullterriern. Men vissa dagar är det lite mycket muskler och storlek. Ibland vore det skönt med mindre hundar. Hört att minibulle inte helt är som en vanlig. Men borde va nära på. Mindre i storleken och mindre muskler när man har ont i kroppen efter mycket jobb. Även enklare ha med mer i jobbet då en mindre hund kan ligga i brukarens knä än att så bredvid och bli klappad. Ändå va mer åt bullehållet. Men tror inte jag kommer släppa vanlig bulle även om jag vissa dagar är gnällig ;-). 

5: Som sagt, jätte svårt att bara lista 5 hundar. Nu kommer jag inte ens på en femte jag kan tänka mig just nu. Tror aldrig jag skulle vilja uppmuntra blandis avel med att aktivt söka en icket skk reggad. Men efter min grabb kom in i mitt liv efter en tjuvparning hos kompis och lite annat bakom. Så tror jag att 5de platsen just nu ändå går till blandras. Inte några specifika raser i sig. Bara blandras man klickar med. 
Skulle kunna tänka mig att ta en vanvårdad, en med problem eller bara en som behöver hem som man känner den där är speciell.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Asja
0

Cocker spaniel - har varit min drömhund sedan jag var liten och nu har jag en cockervalp på 7 månader. Helt klart kommer det att bli fler cockers här hemma ;-) Glada svansviftare i lagom storlek. Gillar att de är så extremt sällskapliga och vill vara med jämt!

Welsh springer spaniel - hade vi när jag var liten, de är såå rara hundar! Vill gärna ha en sådan också, bara för att :-)

Irländsk setter - Den vackra färgen och det eleganta utseendet kombinerat med arbetsviljan. 

Liten münsterländer - söt och gullig att se på men med en ohyggligt skarp jaktlust. Perfekt kombo!

Wachtel - samma som med münsterländern, men den skillnaden att det kommer att flytta in en sådan liten herre här den dagen vår drever går vidare. Förhoppningsvis dröjer det många år ännu, för jag älskar vår drever <3

Vattenskadad
0

Irländsk varghund-

stora lufshundar som är så himla vackra! Har alltid drömt om en sådan, men innan jag skaffar en så får de allt börja leva längre, jag skaffar hund för att de förhoppningsvis ska leva 13 år.

Chodsky Pes- ny rolig ras som jag är riktigt nyfiken på.

Grand danois-soffhund a la grande!

Staffe-roliga hundar med roliga smil, mycket att jobba med!

Laekenois- älskar rasen, har redan en, men jag vill aldrig släppa denna finurliga ras!

[Nalle-]
0

Har ju redan, enligt mig, ett exemplar av den bästa rasen - storpudel! Aktiva, roliga, trogna hundar som hänger med på allt. Blir mycket troligt en till storpudel när det är dags att skaffa nästa hund, men utöver den så skulle jag någon gång i framtiden kunna tänka mig:

1. Briard. Arbetsglada brukshundar, gillar att de är rätt flamsiga och clowniga och mognar sent i åldern. I dagsläget känns det troligt att det kommer bli en briard i framtiden, men tror inte det blir nästa hund. 

2. Riesenschnauzer. Riktigt häftiga hundar och verkar tacksamma att jobba med, de har en otrolig arbetsmotor. Verkar vara trevliga familjehundar också bara de är välaktiverade. 

3. Berger des pyrénées a poil long. Riktigt roliga energipaket! 

4. Pumi. Verkar också vara roliga hundar att jobba med.

5. Dvärg/toypudel. För att de är oemotståndligt söta och så glada och käcka.

VendelaS
0

Schapendoes - Den rasen jag har nu. Klipsk, lättlärd, intelligent och hoppar höghus. Helt underbara hundar, en ras som ligger mig varmt om hjärtat. Kommer definitivt bli fler schappar i mitt liv. 😃

Australian Shepherd - En ras jag har fastnat för både utseendemässigt och mentalt. Arbetsglad, lättlärd och passar bra för de flesta hundsporterna. Har alltid sagt att jag någon gång i mitt liv ska äga en aussie.

Australian Kelpie - En ras som verkar passa mig i både kropp och knopp. Storlek och mentalitet.  Mycket smidigt format, med rätt träning oslagbara på både lydnads- och agilityplan. Mycket troligt att det blir kelpie någon gång.

Schäfer - En otroligt fräck hundras om man väljer rätt linjer. En ras jag absolut vill äga någon gång.

Tollare - En ras som jag också har spanat in länge. Bra storlek och stort föremåls intresse. Tyvärr en del jakt. Men också en ras som jag helt klart vill äga.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

luckysheltie
0

Har redan min drömras- sheltie, men finns några till som jag skulle vilja ha!

1. Shetland sheepdog, perfekt på alla sätt! Har redan en och blir nog fler…

2. Schäfer, tycker att dom är otroligt fina och har alltid gillat dom!

3. Finsk lapphund, roliga och fina hundar.

4. Border collie, verkar vara en rolig hund att träna med och så är dom fina.

5. Siberian husky, skulle vilja testa drag och så är dom hur fina som helst.

Jag har tagit alla bilder själv! (Huskyn och schäfern är inte renrasiga)

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Tanjis
0

Grand Danoi: har alltid varit min drömhund. The gentle giant, en soffliggar hund med mycket personlighet och charm och lättlärda :)

Welsh Corgi Cardigan: Har två av denna ras nu! Extremt lättlärda och kloka, hemskt söta, väldigt all around hund. Soff och myshund, och jobb hund i ett

Bullraser/bullmixar: När jag känner mig tillräckligt kunnig om hund ska jag en dag rädda en utsatt bullhund och ge den ett underbart liv. Jag lider hemskt mycket utav att dessa hundar så ofta utsätts för alla möjliga hemskheter. De är väldigt lojala och tuffa hundar på ett as bra sätt om man gör rätt.

Shitzu: Faller mig inte riktigt i smaken hur dom ser ut men det är det perfekta pansionärdhunden, ska ha en sån när jag bilr gammal 

Engelsk Mastiff: Underbar!!! Enorma, ser så underbart söta ut. Soffpotatis hund med :) , Sega och långsamma på ett charmigt sätt

Vildavestern
0

Om jag skulle ha hund som inte tillhör vinthundsgruppen:

Laekenois - tycker de är så fina, men jag är osäker på om en bruksras skulle vara något för mig.

Podenco Ibicenco - kanske inte så stort steg ifrån vinthundarna, gudomligt vackra och verkar ha en underbar personlighet.

Pumi - vem kan motstå deras yodaöron? Verkar vara en kul ras som är med på det mesta.

Schipperke - de ser ut som ett konstigt hopkok av andra raser, supercharmigt. Små men tuffa och smarta. 

Pudel,stor eller mellan - verkar vara jättetrevliga hundar som tycker om att ha kul.

Unfortunately, common sense isn't that common.

Jaguar_
1

Livar upp denna tråd då 😃

Notera att jag även också enbart valt de som har långa nosar så att de kan andas. Jag väljer främst mina hundar på friskhet och sedan personlighet och egenskaper. Jag är en person som inte vill bidra till felavel på något vis som har med hundens egen hälsa att göra. Hundens liv & hälsa kommer alltid före människans ego för vad vi vill ha utav dom - Det är mitt måtto!

Saluki - Framför allt så är den inte sönderavlad och är oförändrad sen Egyptiernas tid. Alltså en frisk hundras och inte för mycket påverkan av människors vilja. Aningen reserverad mot främlingar. Mjuk, värdig och behaglig ras. Självständig och mycket påhittig. Med rätta metoder kan denna ras gå långt med sin ägare! Själv älskar jag den långhåriga typen av denna ras.

Siberian Husky - Rasen är underbar i sig och är enbart avlad på funktion. Vilket betyder att den är inte sönderavlad eller har medfödda sjukdomar på grund av människans inblandning. Hög arbetsmoral och flockinstinkt har denna skönhet. Mjuk, livlig, utåtriktad och uppmärksam är deras motto. Behöver mycket aktivitet med kroppen då de är från grunden draghundar som kan springa 14 mil utan problem om du så ber dom. Så att köpa släde eller annan form av vagn för träning gör du denna ras en tjänst som den kommer älska dig och livet själv för! Väldigt pratig ras och kan ha många ljud för sig.

Ceskoslovenský vlciak - Varghybrid med tassarna kvar på rätt ställe. Inte sönderavlad och har inte hälsoproblem som har med avel att göra. Frisk ras som lever ganska så länge. Temperamentsfull, aktiv, snabba reaktioner, lättlärd. Stor lojalitet mot sin flock, aningen reserverad mot främlingar.Ej aggressiv och väldigt vänlig ras. Kräver en som vet vad den har hemma och grunden till vad en hund kommer ifrån från början - vargen. Tänker själv och är väldigt intelligent (some en 6åring). Mycket vackert uttryck och utseende. Och många säger denna ras behöver extrem aktivitet vilket inte är sant alls. De har mycket att komma med, men vissa dagar vill bara denna varghybrid ligga och lata sig i sin säng vad du än lockar med vid dörren. Skällande kommer i andrahand för att uttrycka sig så kroppsspråk är viktig del av denna varghybrids vardag för kommunikation.

Vorsteh - Fin hund helt enkelt och är strängt övervakad vid avel för att inte få några problem. Hunden är robust och sund utan problem. Stabil, pålitlig och balanserad hundras som är vänligt inställd och lätt att följa sin flock. Har oftast stor jaktlust och skärpa vid träning.

Pudel - Frisk och långlivad ras som har ett program de ska gå igenom innan avel får förekomma för att undvika att hunden ska få problem med höfter (storpudel) eller ögonproblem (mindre pudlar).  Glad positiv hundras. Lättlärd och livlig. Perfekt familjehund som lätt kan manipulera dig med sin snabbtänkthet om du inte är på din vakt.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

jenmjao
0

Bruksschäfer - En schäfer med lite mer krav, jag är kär i rasen Schäfer, jag är "schäferfrälst". Jag vill helt enkelt ha något att arbeta med och en bruksschäfer känns nog perfekt för det.

Malinois - Jag har redan en just nu, han är dock bara 5månader, men det är en ras jag vill ha igen. Har dock inte hunnit se hans "malinoisskärpa" ännu och är en aning besviken på honom till och från då han beter sig mer som en labrador än malinois. 

Samojed - Skulle kunna ha en samojed som en "andra hund" när jag redan har en hund av bruksras som jag kör intensivare med, dom är helt underbara och min barndomsvän har haft samojeder sens jag träffade henne när vi var 4år gamla, så jag är lika mycket uppväxt med dom som hon är (eller inte precis lika mycket, men jag gillar helt klart rasen)

Pudel - När jag absolut ville ha en husky eller bordercollie som 10-11år gammal ringde min mamma och bokade en Pudel som tur var ;) En dvärgpudel, och nu 12år senare älskar jag han lika mycket, snabb, lättlärd liten hund (finns även som stor) som är väldigt bestämda. Är också en hundras jag skulle vilja ha som "andra hund" när jag redan har en hund.

Sheltie - Har jag alltid varit nyfiken på men de har aldrig blivit av, ännu en "andra hund" jag skulle kunna ha.

Fisherling
0

Australian Shepherd- Hunden jag har och alltid kommer ha! Är helt såld på rasen och är väldigt mån om att vara en del av dess framtid. 

Shetland Sheepdog - Jag gillar ju pälsvård, och om jag någonsin ska ha en mindre hund så kommer det nog bli en Sheltie. Pigga, glada, lättlärda och riktigt härliga Agilityhundar, det passar mig alldeles utmärkt.

Tysk Schäferhund - Någon gång i mitt liv vill jag äga en Schäfer. Har alltid varit svag för de duktiga, vackra brukschäfrarna.

Berger des Pyreneés à face rase - Har en vän som har rasen och tycker de är väldigt läckra hundar. Lika Australian Shepherds fast mindre, mer reserverade, skarpare och mer av en utmaning.

Flatcoated Retriever/Golden Retriever - Båda ligger faktiskt på exakt samma plats. Jag älskar Retrievers, speciellt Labradorer, men är så trött på den ojliga, sträva, konstant fällande pälsen hos Labbar. Ska jag någonsin skaffa en Retriever till, då ska det vara Flat eller Golden från jaktlinjer :D

belliiboii
0

Rottweiler- Min drömhund. Jag kommer nog inte klara mig utan denna ras. Någonsin. Vi har en rottis här hemma och ärligt talat är det ett helvete i perioder (spökåldern är i fullgång nu), men den kärlek han ger och det band man får slår allt. Han är verkligen min vapendragare. Envisare går det nog inte att hitta, men det är ingenting negativt i träningssammanhang då han gör allt för att förstå vad jag menar. I mina ögon är det perfekt hundras och alla rottisar jag träffat har ett hjärta av guld. 

Malinois - Jag har nyligen fått upp ögonen för Malinois och de känns verkligen som arbetar maskiner! De är inte stora och väger inte så mycket (jag jämför med rottisar), de påminner om schäfer till utseendet men ändå inte. De verkar ha riktig mycket krut i sig och det gillar jag, sedan verkar de även ha väldigt bra personligheter.

Schäfer  - Innan vi bestämde oss för att skaffa en rottis så funderade vi över att skaffa en schäfer. Har alltid älskar schäfrar, de är fina, smarta, enkla, stabila, ja det har alltid känts som att de skulle passa mig. Schäfrar har alltid och kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta.

Ceskoslovenský vlciak - Otroligt fin, jag vet inte varför då jag i princip inte vet någonting om rasen. Men den verkar vara fantastisk och jag är så otroligt intresserad av den!

Italiensk vinthund/Whippet/ Saluki - Har alltid varit svag för vinthundar och om jag skulle skaffa en icke brukshund så skulle jag nog antingen skaka någon av dessa. Vet ej varför men älskar deras utseende och de verkar ha härliga personligheter de jag träffat.

CorneliaAndersson
0

Ännu inte skaffat hund.. Men min lista är ändrad! ;)

Flatcoated Retriver- Aktiv och livlig, men godhjärtad hund. Vill kunna jobba med min hund i både skog (med exempelvis blodspår), agilitybanan etc. men också ligga inne i soffan och vila.

Västgötaspets- En helt underbar ras som kan användas till lite allt möjligt, som inte dör av att en dag få ligga inne i soffan och mysa. Alla jag träffat och jobbat med har dessutom varit helt underbara i psyket.

Rottweiler- En fantastisk ras med ett hjärta av guld. En ras som också kan användas i olika grenar. Jobbar man rätt med rasen, så kan det bli familjens bästa vän!

Shetland Sheepdog- En gosig och aktiv ras, som också är extremt söt! Trevligt psyke och lätt att ha och göra med.

Schäfer (rakryggad)- Också en helt fantastisk ras som också kräver lite jobb. Men om man jobbar rätt så är detta också en mycket lyhörd och fantastiskt schyst (stavning?) ras, med ett hjärta av guld!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Changrila
0

1. Saluki.
Det finns en anledning till att jag har saluki nr 3 & 4 nu. De passar mig utmärkt. Jag hoppas att jag alltid kommer kunna ha saluki, men det börjar bli jäkligt svårt för mig att hitta intressanta och bra kullar.

2. Azawakh.
En ras jag haft ögonen på i ungefär 7-8 år nu. Jag tror att de skulle passa mig minst lika bra som salukin och börjar väl ha ett hum om vilka uppfödare som finns nu.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Fluffinen
0

Åh tycker det är så svårt att välja! Det som är genomgående för vad jag vill ha för raser framgår ganska tydligt. Raser jag finner attraktiva och vackra, samt arbetsvilliga hundar, fina familjehundar. 

Rottweiler- Bruks, inte utställning. En underbar kompis som vill jobba mycket vilket jag älskar. Absolut topp favorit hund, min första hund var en underbar rottweiler som tyvärr dog ung pga av olycka. Sambon gillar inte lika mycket  hur mycket man måste arbeta med en rottweiler men de kanske förändras nu när han insett hur otroligt lättlärda dem är. Absolut älskar rasen för deras tillgivenhet, deras vaktegenskaper och hur lättlärda dem är, vill absolut ha en igen när det finns tid och engagemang för det. 

Flatcoated Retriveir- En riktig clownhund, gillar att de är en familjehund, gillar särskillt utsendet på dem. Inte lika  lättlärd som en rottweiler men väldigt pålitlig och gosig vovve. Våran lilla Nalle vi har hemma är till största del flatcoated och helt underbart roande hund! 

Japansk Spets- Arbetsvillig underbar liten hund. Funkar utmärkt att träna agility med vilket är riktigt roligt. Fungerar bra som familjehund!

Schäfer- Bruks inte utställning. Tycker schäffer är en riktigt vacker hund, älskar långhåriga schäfrar. Också en underbart arbetsvillig hund och väldigt lättlärd. Inte lika tuff att tygla som en rottweiler (vad jag har upplevt) men minst lika loyal och arbetslust. Kommer nog absolut komma en schäfer in i våran familj någon dag.

Shetland Sheepdog- Underbart vacker hund, utmärkt att träna agility med, väldigt lätthanterlig.