Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1234 ggr
neko
1

Vilken ras söker jag?

Även om det är några år framåt så har jag börjat fundera på vilken ras nästa hund kommer bli.

- Gärna så liten som möjligt, inte större än knähöjd.

- Lättmotiverad, förarvek och mycket will to please.

- Hade passat bra till lydnad och rally lydnad, gärna tävlingsnivå.

- Hälsosam och utan rädslor inom rasen.

- Ingen ras som har lätt till skall.

- Helst ingen ras som behöver trimmas.

- Minimal jaktlust.

Finns det någon ras som passar in på detta?

Frida B
0

Kromfohrländer? Vet inte hur dom är tävlingsmässigt men annars? Är reserverade dock, och letar du efter rätt linjer så :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

panini
0

Västgötaspets? Vet dock inte hur dom är med skällandet.

Zyloon
0

Sheltie är den enda rasen jag kan tänka på. Dock så har dom ju lätt till skall ..

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

knutteknop
0

Alltså om det inte hade varit detdär med skallet så hade jag sagt papillon :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

Carro-1232
0

Beagle kan vara super i rallylydnad och sådana tävlingar. Vaktiga av sig skäller sällan om dem inte hittat något eller om det kommer främlingar in i hemmet. Blir inte stora och väger nog som Max 10 15kg lätta att göra slut på energi men kan hålla igång. Jakt finns dock men går att träna bort till viss del eftersom du vill träna lydnad kan det väll ändå vara bra som fokus träning?

crins
0

Tänkte Basenji, spetstsar av rasen urhundstyp, rasen kan inte skälla, Det är en jakthund, som har bra spårförmåga, det är en mycket duktig jägare, det är första hand en sällskapshund! Frisk ras som blir 12-15 år, Basenji kan inte skälla, när den är glad utbringar den ett joddlande läte, medelstorhund, med en kort lättskött päls, rasen är renlig kan putsa sig som en katt Den ägare som förstått innebörden vara konsekvent ,fast med vänligt ledarskap kommer lyckas mycket bra med sin hund! Källa svenska kennelklubben.

alltidnordin
0

Tänker på sheltie. Lätt till skall men även en träningssak, min skäller endast enstaka gånger vid lek/träning. Delvis reserverade, men leta rätt linjer och uppfödare 🙂 Annars stämmer de in sheltie! Dock kan ju storleken variera kraftigt, men ja.

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Lona
7

#5, Beagle är en jakthund och mår bäst som en sådan även om den säkerligen kan göra andra saker också. Rasklubben kämpar för att den skall få förbli en jakthund, låt den vara det i fortsättningen också.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

apportbocken
0

Lancashire heeler kanske passar in på det mesta, vet dock inte hur det står till med skällandet. 🙂

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Wellcraft
0

Welsh corgi pembroke, eller cardigan.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hiro
0

Med dina krav så blir valen närmast omöjliga, otroligt många små hundar är just trimmraser och har lätt till skall. Och har de ingendera av de så har de hälsoproblem och rädslor finns mer eller mindre utbrett inom alla raser.
Men om du kan tänka dig att stretcha på dina krav så kan du väl kolla in dessa;
Bichon havanais 
Bostonterrier 
Jack/Parson russell terrier 
Lancashire Heeler
Pudel 
Dvärg schnauzer
Västgötaspets 
Corgi Pembroke/Cardigan

Majken!
2

Nej, det finns inga raser som uppfyller alla dina krav. Prioritera i din lista och fundera över vilka verkliga krav du har och vad du kan tänka dig att acceptera.

CayKantos
0

#1 Hade nog oxå sagt kromis, förutom att dom skäller, mycket. Dom bara tycker om det, och då måste dom uppmärksamma varenda lilla konstiga sak eller ny händelse. :3

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

neko
0

Tack för alla era förslag! Jag har också insett att det inte finns någon ras som helt säkert passar in på allt jag söker.

Dom kraven som jag prioriterar högst är;

- Gärna så liten som möjligt, inte större än knähöjd.

- Lättmotiverad, förarvek och mycket will to please.

- Hälsosam.

- Minimal jaktlust.

ipopuma
0

Dvärgschnauzern går bort på förarvek o mkt will to please

Majken!
0

#14 Pudel.

CayKantos
0

Kromfohrländer? :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Oliviahack
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle rekommendera min egna ras, welsh corgi pembroke. Kan skälla en del men mycket beror på ägaren. Min skäller vid glädje och bus. Vilket jag tillåter, och om det knackar på dörren då :) Cardigan är större och klumpigare, enligt min erfarenhet faktiskt skälligare.