Ogillar hunden maten?
Hur vet man om hunden ogillar sin mat eller kanske bara inte vill äta och känner att den inte bott in sig ännu? Fick hem honom i lördags, men han har inte ätit några värre mängder. Däremot äter han om jag ger ur handen. Hur länge kan man "svälta" hunden eller bör jag byta foder? Han får purenatural grain free lamm.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Det beror nog på omständigheterna. Är det en valp? Har du bytt foder på honom plötsligt eller får han samma som han fick hos förra ägaren? Verkar han må bra i övrigt? Dricker och är pigg och glad? Ibland blir ju vissa hundar lite sådär med maten om de just flyttat ochvallt är nytt och lite annorlunda. Men jag skulle rådfråga en veterinär om jag var orolig eller tyckte att allmäntillståndet verkar skumt. :)
Jasa nej saja!
Vad har ni för matrutiner? Om maten alltid står framme så att hunden går och småäter kanske den aldrig får upp någon vidare aptit. Det ät lätt hänt att man sitter och stirrar på en hund som inte vill äta, vilket en osäker hund kan tycka är obehagligt. Jag hade låtit hunden hoppa över ett mål, t.ex. frukosten, och sedan tagit med den på en längre promenad innan middagen.
Är det fodret den är van vid? Om det är nytt går det ju att köpa en mindre säck av det gamla och byta lite försiktigt när hunden bott in sig. Jag är lite emot att man toppar maten med godis (brukar sluta med att hunden slickar leverpastej från kulorna) men om man hittat ett foder man verkligen vill ge kan ha på lite blodpulver för att göra det smakligare.
Ta en ordentlig titt i munnen också så att det inte är någon tand eller sår som spökar. Hoppas det löser sig :)
Han är en omplacering så fodret är helt nytt. Låtit fodret stå framme när han inte ätit, men kanske ska testa att ta bort det och ge honom på middagen/kvällen istället. Märkte att han åt bättre igår kväll när vi varit ute på en ordentlig tur, så kanske föredrar att få mat senare. Munnen ser bra ut och har är precis veterinärbesiktad.
När jag tog hand om min första omplaceringshund fick jag ha torrfoder i fickan o ge henne när vi var ute på promenad , hon vägrade äta ifrån skålen . När hon blev tryggare så åt hon ur skålen som vanligt .
Funderat på om man ska ta med sig ut och slänga i gräset, se om han finner det lite roligare. För som sagt äter han ju om jag matar ur handen, så så illa verkar det ju inte smaka.
Va lite försiktig med tat mata ur handen… Har sett skräck exempel på hund som BARA äter ur handen och är sjuuukt kräsen osv… Men tänk bara på att ej pjoska för mycket, han kommer (förmodligen, men alla är olika antar jag) inte att svälta ihjäl om du erbjuder mat liks Jag tycker du ska göra som tidigare nämnt, äter han inte så ta upp maten, aktivera under dan och erbjud mat igen vid middagstid, vill han fortfarande ej ha så prova dagen därpå, när det gått lång tid utan han ätit skulle jag börjat bli orolig…
Omplaceringshundar vet man oftast inte vad de har varit med om tidigare i livet . Min hund åt som sagt bara när maten gick via min ficka den första tiden , men hon fick även mat i sin skål ( som hon knappt tittade på ) efter en tid började hon förstå att det var ok att äta ifrån skålen utan att det hände något farligt . Om du är orolig , gör en Veterinärbesiktning på din hund , då vet du om allt är ok .
Verkade ju vara lätt ordnat det där. Lät maten stå uppe hela natten till nu och då åt han. :) Tack!
Va bra :)
Alla hundar är ju olika så man får väl testa sig fram vad som funkar. Vår labbe tex slukar ju det mesta hon kan få tag på när hon kan få tag på det (äter hon inte är hon dödligt sjuk) medan hunden som bor hos mig nu helst åt på kvällen/natten (nu är han kemiskt kastrerad och betydligt hungrigare och äter även på förmiddagen/dagen numera) och kunde vara kräsen med vilken mat han fick och vissa dagar inte åt något alls. Hans son är matkräsen och lärt sig att man kan få godare saker blandat med maten hemma hos sig och äter då inte torrfodret "torrt" och är väldigt kinkig med matsorten (vilket han gör när han är hemma hos någon annan och matte inte är nära). Det jag märkt med båda dessa hundar är att de gärna äter våran labbes foder hemma hos mina föräldrar eller hos mig men de vill inte äta det hemma hos matte (som små barn som kan äta saker hos andra de aldrig skulle röra om de fick hemma).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tänkte på det här från tidigare inlägg. Är blodpulver/blodmjöl något man kan ha på ändå? Alltså, är det nyttigt på något vis eller är det bara onödigt om hunden ändå äter sin mat? :)