Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1847 ggr
Nataliess
0

Hjälp mig välja hund!

Hej, Här kommer ett till hjälp mig välja hundras inlägg :p Jag har nu fastnat i hundras träsket, har gått en lång tid men jag kan fortfarande inte välja så nu behöver jag verkligen iFokus hjälp :p här är lite information: Jag har aldrig haft hund förut Hunden ska vara liten till mellanstor Bor i ett hus med mellan stor trädgård Pälsvård är helt okej, så länge det inte är varje dag Jag är en medel aktiv människa som inte gillar långa promenader varje dag Jag har en katt Jag vill att hunden ska vara, lugn snäll lojal kelig lekfull och lättlärd Hundraser jag gillar är cavalier king Charles spaniel och tysk spets Tack!

AnneN
1

Underlättar att ge tips på raser om du även skriver vad du vill aktivera hunden med.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nataliess
0

#1 sök i skogen och hemma,lära tricks, öva tålamod är nog det jag tänkte mig och sen lite diy (gömma godis i toalettrullen osv) :)

Nataliess
0

Men tänker mig inget agility eller så.

Fisherling
0

Cavaliers är väldigt sjukdomsbelastade, bara så du vet. Och vad jag förstår så är alla tyska spetsar relativt aktiva hundar som antagligen kommer kräva mer än vad du är villig att ge.

http://www.skk.se/hundraser/?group=9 Här kan du se alla hundraser som är mest lämpade som sällskapshundar.

frejaspluto
0

Duska ha en hund som passar din livstil och vallhund ska du ha om du är aktiv, många bönder har dom. Finns familjer som har bra och tid med hund. Vallhund är extremt smarta, snabblärda. Min ena bror spelar golf då är hunden med en hel dag och är lugn och stimulerad . Labrador, typiskt familjehund, lättlärd, snäll, cockerspaniel mellanstor, snäll lätt och ta hand om.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[inevitably]
0

Westie tycker jag stämmer in på det mesta du skriver! Den är inte så stor, kräver inte daglig pälsvård så länge den trimmas ordentligt, gillar promenader men är inte överdrivet aktiv eller snabb, gillar ofta att leka, är mycket social och tillgiven men samtidigt självständig och modig. Lättlärd kanske inte är helt sant, för de är ganska envisa, men de är absolut inte omöjliga. ;) Att de är otroligt söta skadar ju inte heller.

Nataliess
0

#4 ja det är dom tyvärr men har hört mycket med andra och enligt dom kollar man upp mamma pappa hundar och syskon borde det inte vara någon fara.. Har kollat mycket i grupp 9 och det är inte så många hundar där som tilltalar mig tyvärr :/

Nataliess
0

#5 cocker spaniel tilltalar inte mig så mycket heller tyvärr :/

Fisherling
1

#7 Det är inte riktigt SÅ enkelt att få en frisk Cavalier..

Sen har jag svårt att förstå hur Cavalier kan tilltala dig, men inte Cocker spaniel?

De är ju liksom, väääldigt lika..  Cockern är iförsig mer aktiv och hälsosammare.

[linda1989]
0

Om du kan erbjuda mental träning som jag anser alla hundar ska få och aktivitet i trädgården utöver några långpromenader så skulle japansk spets kunna passa.

Nataliess
0

#9 oj! Haha nu blev det helt fel… Menade att skriva att westie inte tilltalar mig hehe…. (Har varit en lång dag) :P

Nataliess
0

Har träffat några cocker spaniels förut, jätte fina och snälla hundar! Får läsa mer om dom! :)

frejaspluto
1

Jag tycker att du kan tänka över om du orkar göra detta i 10-15 år? 4- 6 ggr om dagen året om. Hur ser din vardag ut med jobb, har du eventuella hundvakter? Framtidsvisioner? Du behöver inte svara , utan bara reflektera 🌸

Zadeira
3

#13 Troligtvis har TS redan funderat på sådant. Tråden var till för att TS ville ha ras-råd inte råd om ifall TS ska skaffa hund.

frejaspluto
2

#14.. Jag meddelar med TS, inte till dig. Tack ändå. Många hundägare struntar fullkomligt vilken ras dom köper många köper hund bara för att dom är såååå söta sen kan man inte stimulera dom rätt.

Nataliess
1

#15 jag vet vad det innebär och är 100% :)

frejaspluto
0

Chihuahua , känns inte rätt va? Dalmatiner är väldigt egna, dom är Lite kluriga, luriga ibland. Vilken storlek på hund vill du ha?

Herveaux
0

#17 TS skriver i #0 "Hunden ska vara liten till mellanstor"

// Harley

Nataliess
0

#17 Chihuahua har jag ingen bra erfarenhet med, tror inte jag träffat någon snäll :/ Liten till medel

bustjejen
0

Har du kikat på Japansk spets? Eller Bichon havanais?

Nataliess
0

#20 ska kolla in dom nu :) Är det någon som har erfarenhet om papillion, hur dom är och så?

frejaspluto
0

Papillion , är väldigt enkla och tas med . Lätta ha med om. Man måste i väg. Som jag kommer ihåg det så har dom bra temperament 😊 Köp en valp från en bra uppfödare eller hur du gör. Formas lättare när hundar är valpar.l

Zyloon
0

Den första rasen jag tänkte på va shetland sheepdog. Har inte ägt en själv men någon annan i tråden kanske kan svara på hur det är med motionen. Annars tycker jag de stämmer in på det du har skrivit 🙂

http://www.skk.se/sv/hundraser/shetland-sheepdog/

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Lona
0

Papillon är väl dock en rätt aktiv ras, jag tänker på att du (TS) skrev att du ville ha en lugn hund :-) ? Mitt standardsvar när det gäller att folk vill ha en lättsam sällskapshund är bichonraserna. Vill man inte ha en långhårig hund så går de att klippa ner. Tibetansk spaniel är annars en relativt lugn och trevlig sällskapshund, friska och långlivade brukar de dessutom vara trots sin korta nos. Dock är det väl lite si och så med träningsvilligheten; de lär sig snabbt men brukar ha ganska mycket egen vilja.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carpedium
1

Vill du ha en Cavalier så köp en sådan. Den är okomplicerad att ha , kräver inte mycket , men hänger med på det mesta. Lättskött päls och lättlärd. Jag har haft egna , så har egen erfarenhet. Vänd dig till en seriös uppfödare som är medlem i SKK och ögonlyser och hjärtundersöker sina avelshundar , det är jätteviktigt .

Nataliess
0

#22 det låter jätte bra! #24 menar du att den är aktiv som behöver mycket fysisk aktivitet eller menar du aktiv som "livlig"? för vill gärna ha en lite mer lugn temperament hund..men det skulle nog gå med en lite livligare också :) #25 Jag vill ju verkligen ha en cavalier, dom verkar passa mig så bra… Om jag hittar en bra uppfödare som uppfyller alla kraven för hälsan satsar jag definitivt på en cavalier!

Nataliess
0

#25 hur valde du rätt uppfödare?

Nataliess
0

Det finns ju skk s lista över uppfödare och sen cavaliersällskapet.se, vilket är bäst att välja från?

Zyloon
0

Är du beredd för att det kanske blir så att du får lägga ut mycket pengar på veterinärkostnader så är det bara o köra på cavaliern om du tycker den passar dig allra bäst! Var bara noga med att hitta en uppfödare och läs på lite om de rasbundna sjukdomarna. Lycka till! 😃

Nataliess
0

#29 cavalier är ju mitt förstaval i "hjärtat" men inte i huvudet så såklart skulle jag välja en annan friskare ras om jag kunde hitta någon lika bra, har du något tips?

Carpedium
1

Även om man väljer en så kallad frisk ras så finns ingen garanti att den får vara frisk och leva länge . Hundarna drabbas av samma sjukdomar som oss, cancer, diabetes mm . Jag hade tur med mina Cavalierer , dom fick vara friska, men miste min ena Wheaten i njursjukdom endast 8 år gammal , och det är en mycket frisk ras !  Om du vill kan jag  pm dig namnet på kenneln mina kom ifrån.  Dom har fött upp Cavalierer i mer än 30 år .

Catta-
0

Jag har träffat många härliga cavalierer. De har varit trevliga och väldigt lätta att ha och göra med. Vissa gillade att prata i tid och otid men det är en träningsfråga. Ang hälsan så har de jag har träffat haft lite problem med ögonen och hjärtat medans vissa har varit helt friska. Vänd dig till en seriös kennel som hälsotestar sina hundar.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

LinaK
1

Kolla in bichonraserna. Speciellt havanais som jag har skulle nog passa dig. Klipper men ner hunden och har den kortklippt kräver den inte så mycket pälsvård emellan klippningarna:)

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Nataliess
0

#31 Det har du rätt i! Jag vill gärna vet vilken kennel du köpte från, bara att pm a :)

Zyloon
0

#30 Kolla mitt första inlägg så ser du att jag rekommenderade sheltie 🙂

Nataliess
0

#35 jätte fina hundar, men är inte dom väldigt skälliga och har starka vall instinkter? Har hört att dom vill valla allt hehe

Nataliess
0

#35 har läst mer om den nu.. Det kan faktiskt vara något! Har du en sheltie eller känner du någon med en? Isåfall har du lust att berätta mer?

parsley
0

Jag gillar tyska spetsar.  De klein- och mittelspitzar jag träffat har genomgående varit trevliga och sociala hundar, med viss integritet.  Jämfört med cavalier så känns de mer oängsliga.

Zyloon
0

#37 Jag har tyvärr ingen sådan själv. Har bara haft kompisar som haft såna. Jag har iallafall uppfattat de som att de har lite fart i träningen men samtidigt kan slappna av i soffan och bara gosa. De är lättlärda, vänliga och lätta att ha med där det är andra hundar. Sen är de ju allroundhundar, nu vet jag att du skrev att du inte tänkte dig agility men man vet ju aldrig. Man kan ju köra rallylydnad, lydnad, freestyle och agility med dom. De har få rasbundna sjukdomar. Små hundar brukar ha väldigt lätt till skall. Sen är jag inte säker på om vallinstinkten är så stark. Har aldrig sett en sheltie valla människor osv.

Lona
0

Angående sheltie så tenderar de att vara skälliga, ja. Däremot har de inte så stark vallinstinkt, de gillar att jobba men det behöver definitivt inte vara med vallning. De funkar till det mesta, agility får väl sägas vara deras paradgren där de ständigt ligger i topp i klasserna för mindre hundar. Kan vara osäkra mentalt så se till att välja från en kennel som verkligen fokuserar på mentaliteten och som gör MH/BPH på sina hundar och så vidare.

frejaspluto
0

# jag håller med #40 Man behöver aktivera dom på annat sätt för att få rätt stimulans dom är rätt hyfsat lätta har jag hört.

Lona
1

#41, Dessutom är en välaktiverad hund lättare att få att hålla klaffen :-) . (Been there, done that - 16 år med isländsk fårhund ;-) )