Öka lek och föremålsintresse??
Hej! Det är så att vi ska få hem en Golden på foder. Tanken är att hon ska bli min kommande tävlingshund. Men det är så svårt att få upp motivationen till att träna med henne.
Försökt med bollar och sådant men är inte alls kul, godis ja det är ju gott, men inte på det sätt att hon är jätte taggad på att träna för dem, har provat allt från torrfoderkulor till torkad nötlunga och färskfoder.
Hur har ni gjort för att öka motivationen hos era hundar i träning?
Vill att hon ska lära sig att leka med mig med en intensivitet. Hon bär gärna på saker men inte så att hon springer efter en boll om jag kastar den.
Måste följa, Jag har en valp som är totalt ointresserad av föremål vid träning eller utomhuslek. Inomhus är det kul.
Medans min tik är bolltokig och alltid varit det.
Men jag kan försöka ge tips, funkar tomma pantflaskor? Sådana här kampleksaker som har "extra" päls för att tagga djuret (man kan även stoppa godis i dom)?
Apport går att klicka in med godis i början :) (med boll tänker jag på då) Då kanske det blir kul tillslut?
Såg nu att godiset inte var gott heller, finns "köttkorvar" i plastförpackning 8styckna tror jag det är på ö&b dom verkar hundar tokiga i, Hemma gjorda köttbullar, korv utan lök, blodpudding, finns även godisar att köpa som är tonfisk, fisk, torkad kyckling, det brukar jag använda mig av.
TS, hur gammal är hon? Vad har hon gjort tidigare (jag fick intrycket att det inte var en valp)? Är det jakt- eller utställningslinjer i henne? Hur är det med kamplekar? Finns det något annat hon gillar - försök att tänka utanför de vanliga banorna med "godis och leksak"?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Har du hört om 4klövern?
Det är nått som jag jobbar mycket med på mina valp kurser, att man ska hitta olika saker som fungerar på hunden, vissa bättre ute vissa bättre inne osv, kan vara lek, beröring, mat.
Jag ska få hem henne idag och ska själv testa 4klövern på henne. Men jag vill gärna ha en bra stabil lekbelöning, men hon älskar kontakt så det är nått jag med kommer att jobba på . Men svårt just att få igång hennes tankte knölar :P
Det är en vuxen hund, hon är rena jaktlinjer, hon är viltspårschamp. och har påbörjat rallylydnaden.
Jag har inte fått igång henne på kamp eller jakt lek. Men ska arbeta på att få upp dem är tanken. Frågan är hur :P men ska ta och prova med kaninskinn och ev fågel apport. Men visst är godis intressant men sedan är hon en väldigt soft lugn tik, och jag vill få upp lite action i henne om jag säger så. godis absolut är super bra, men ja det är ju lugnande.
Det är en helt underbar hund <3 på alla sätt och vis, det jag vill är som sagt att öka intensiviteten lite och få upp farten. Annars är dem bästa hunden!
En del av de här sakerna kanske är självklara men jag tar dem ändå; Gillar hon att söka/leta? Testa att gömma ett föremål så att hon ser, var gärna lite "hemlig" för att väcka nyfikenheten. Låt henne sedan nosa reda på det - och bli givetvis jätteglad när hon hittar föremålet. Tänk på hur du själv hanterar leksaker/belöning, försök lägga "värde" i dem, att de är något speciellt. Var som sagt gärna lite "hemlig", smussla lite, låt leksaken skymta fram fast hon inte får den. Ofta blir man så angelägen att hunden SKA tycka att det är kul så det blir tvärtom… (I alla fall så trillar jag lätt i den fällan) Tänk även på hur du beter dig vid kamplek; titta inte på hunden, vänd dig gärna lite bortåt, låt henne vinna ofta om hon är tveksam. Försök att peppa lite lagom, så att det just peppar och inte blir tvärtom. Hur är det med leksaker med ljud, tänker om du faktiskt vill öka på intensiteten? Jag hittade en barnleksak på en loppis, den låter helt hysteriskt så hundarna blir totalt galna. Tar fram den enbart när det behövs superbelöning. Jag har också bitar av rävsvans och minkskinn som jag knutit fast ett rep i, ta gärna ett som är elastiskt för extra rolig kamp. Kanske något specialtricks som hon tycker är kul? Min förra hund älskade kommandot "studs" (hoppa rakt upp i luften) så det använde jag både som uppvärmning/få igång henne och som belöning. Mina hundar har även älskat agilityhindren så om vi tränat nära dem har de kunnat få ta en tunnel eller så som belöning.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3 Har hört talas om fyrklövern men inte förstått hur den ska användas, alltså ungefär, kamplek, godis, klappning eller endast beröm med röst? Men jag gör alla tre vid godisgivande, piper och sedan klappar för att ge godis ifall det var superbra gjort. Skulle jag sluta ge godis skulle båda mina hundar ignorera mig hahaha