Trimning av strävhårig hund.
Hej! Imorn ska jag hjälpa en kompis med pälsen på hennes hund. Hunden är strävhårig (okänd ras). Jag vet att de ska ryckas men är det någon speciellt man ska tänka på när man rycker en strävhårig hund? Om pälsen inte släpper kommer vi nog behöva raka hunden med maskin och jag vet att det förstör pälsen i längden men hon börjar bli så långhårig nu. Kan all päls på kroppen ryckas eller hur är det med tassar, öron och nos bland annat? Jag har bara klippt, rakat och ryckt min cocker spaniel så jag har ingen direkt erfarenhet av strävhåriga hundar.
Mvh Linn
Hur är hundens päls skött sedan tidigare? Se till att kamma ur underullen innan ni försöker rycka, det underlättar mycket. Vissa hundar är hårömma, jag rycker till exempel min irländare på ryggen, sidorna, svansen, i ansiktet och benen men klipper på bröstet för hon är håröm, på hela undersidan och det mesta av bakdelen och öronen tar jag bara lite då och då och då kanske ett par strå i taget. Jag brukar också klippa runt tassarna, det är enklast för oss, vi ställer inte ut. Man får känna av hur det lossnar helt enkelt. Lägger in en länk till en artikel från Pälsvård i fokus: http://palsvard.ifokus.se/articles/558f7b9b8e0e74539e0001d3-stravhar-faq?discussions-2
Tänk på att rycka MED håren, inte mothårs! Kanske låter självklart men är det nog inte för alla… Jag brukar börja med nacke och rygg, det är oftast lättast och känns minst. Ta inte för mycket päls åt gången utan stäm av med hunden vad som är ok. (Man ska givetvis inte dra jättetussar i vilket fall!) OM hunden är bra trimmad sedan tidigare så går det ofta att se att pälsen är i "dubbla lager", att hälften är långt ( = ska bort) och under så kommer det ett nytt lager med päls på utväxt. Alla hundar har ju inte trimvänlig päls, är det en blandras så kan det förstås även finnas icke trimraser i mixen vilket försvårar det hela. Men testa, funkar det inte så klipp :-) .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#2 Jag börjar också med nacke och rygg för det mesta.
Är hunden långhårig kan det bli små "lockar" eller naturliga hårtussar som då kan vara ganska enkla och rycka. Jag personligen har svårt att få till en rullande päls på min strävis så plockar ner henne ganska ordentligt varje gång istället :)
Jag tror hunden ganska nyss blev ett år, dom har bara borstat henne tidigare. Det är en gatuhund från Grekland som min kompis hittade och tog hand om i somras när hon var där och hjälpte sin faster som jobbar med hemlösa hundar. Tack för bra tips hörni! Vet jag lite vad vi ska tänka på imorn. Vi får börja i nacken/på ryggen och se hur det går! :)
Mvh Linn
Tänkte posta en bild på resultatet! Hoppas den syns. Den vänstra bilden är före och dom två andra efter. Blev en del skillnad! :D Hon fäller massor så det är säkert någon mer ras än strävhårig i henne men pälsen släpper lätt och hon var superduktig! Stod, satt och låg rätt still. Väldigt bra för en sprallig ettåring som inte är van att tvingas vara still så länge :)
Mvh Linn
Vad fin hon blev och vad roligt att det gick så lätt!
Så fin hon blev :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"