Valpar som sälj i djuraffär
Hej, för några dagar sedan kollade jag på ett klipp där de besökte en djuraffär i ett annat land där dom hade hundvalpar och kattungar till salu och jag tyckte så synd om dom som fick sitta instänga i ett ganska trångt utrymme med ett fönster emellan så man fick inte klappa dom. Jag blev lite nyfiken om tex jag skulle åka till ett land inom Eu och gå in på en djuraffär och hitta en valp som jag vill köpa, skulle hunden få sitta i karantän? och vad skulle det kosta att ta hem en hund från ett annat land i europa? och hur är reglerna om man skulle köpa en valp utanför europa?
I andra länder får dom tyvärr göra det, och Det kostar Skjortan att importera, med KArantän och pass och alla Vaccinationer ol
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Det finns massvis med hundar i Sverige, unga som gamla, som behöver hem. Hjälp de som redan finns istället.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Gör absolut inte det! Stödj aldrig sådana verksamheter! De djuren har det inte bra och så länge folk köper fortsätter det pågå.
Köper du en hund så visst räddar du den, men då är det en ny liten som kommer dit :(
Mvh Maja
Medarbetare på Guldhamster iFokus
Djuraffärsdjur är alltid läskig buisness i min mening, mest förkastliga ställe jag vet är Japan. ( finns säker fler länder som gör som dom ) där dom har mass avlivningar då alla djur inte blir sålda. Så ush huvva
Om du söker på "puppy mills" på youtube eller google så kan du se vart valparna kommer ifrån.

För attta hem en valp från ett land inom EU måste valpen vara rabiesvaccinerad, och det måste ha gått 21 dagar från vaccinationstillfället. Den måste vara chippad och chippet måste vara taget innan eller samtidigt som vaccinationen. Den måste ha korrekt ifyllt pass. Eftersom vaccinationen görs när valpen är tidigast 12 v och du har 21 dagars(3 veckors) karens får valpen inte vara yngre än 15v. Saknas något av ovan måste du antingen skicka tillbaks eller avliva. Karantän tar inte emot så små valpar, så det är inte läge att impulsshoppa en valp på resan…