Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4299 ggr
Karmatarerskanise
0

Kopplet brände mina fingrar

Idag när vi ute i skogen och husse inte hade bra grepp om kopplet slet sig hades och sprang mot mig, jag såg att han inte var påväg till mig utan för att göra ett långt ärevarv "wohooo jag e friiii" ;)
Dum som jag är, eller det var ren reflex (tusan vad snabb man är när det gäller) så tog jag tag i kopplet då han sprang förbi.

H*lv*t* vad jag brände mina fingrar!!! Två st kan jag inte röra på just nu. Hoppas inte det blir blåsor. Är helt rynkig på dem just nu.

Tips på vad man kan smörja dem med? Indomin?

minja
0

Bara låt det vara! Det läker mycket fortare om det inte är plåster/salva på. Tro mig jag vet hur ont det gör att bränna sig (har ett stort ärr på vaden efter spårlinan). Ha handen i kallt vatten en stund om det skulle göra för ont.

SaraC
0

Sätt dig med handen i en skål med kallt vatten :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kerstinjoh
0

Ajaj, det gör ont! Ett friktionssår är som ett brännsår. Tvätta rent med tvål och vatten. Smörja inte in med något.

Om såret börjar göra mer ont efter något dygn, och huden runt såret svullnar och blir röd kan det vara en infektion på gång. Då kan man pröva att rengöra såret igen extra noga, ett par gånger om dagen. Tvätta med vatten och mild tvål.

Karmatarerskanise
1

Tack för råden.

Det är vid sånna här tillfällen man märker hur bra man har det med två händer!!

AnneN
0

Aloevera ska tydligen hjälpa har jag hört

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

emmsaaan
0

Aloe vera är jättebra mot nästan allting.

Karmatarerskanise
0

Tyvärr har jag inte det hemma. Blir det inte bättre, kanske jag köper mig en tub. Eller det borde jag göra ändå, det är bra till nästan allt.

Ska faktiskt göra aloevera tvålar på arbetsträningen :P Häftigt.

Kristina-
0

Ajjajj!  Brände mig på grimskaftet till en av våra hästar för flera år sedan när han fösökte slita sig vid lastning. Jag vägrade släppa taget och brände då sönder ena handen. Det gjorde något så fruktansvärt ont och jag fick sitta med handen i vattenbad hela kvällen. Fullt av blåsor blev det också. Minns ej om jag hade något på sedan, men det läkte iallafall på ett par veckor. Efter det gillar jag inte grimskaft och hundkoppel i syntet.

kerstinjoh
0

#8 Så sant. Bästa sättet att undvika friktionssår är att helt bojkotta syntetkoppel.

Liss
0

Ja precis! jag har alltid skinnkoppel.. men så fick jag ett i syntet eller vad de är.. de är ett reflexkoppel.. Och de gör så ONT! så fort ecko drar lite och de kommer snett eller nått. Skinnkopplet har blivit lite kort, eftersom ecko bitit bort handtaget när husse lekte! Men usch! måste köpa ett nytt sånt ist.. de där går inte, gör skit ont verkligen!

Aloevera är jätte bra till brännskador och utslag osv.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Karmatarerskanise
0

Men vi har ett koppel som fungerar som ett gummiband, för att det ska slita mindre på mina armar då han får fnatt eller försöker jaga dom jäkla kaninerna. Det är syntet över gummit.

V-lang
0

Det värsta är att det blir ju som ett brännsår och det blir ju värre i tre dagar. Fick också ett rejält när jag hade en av mina schäfrar som försökte dra i från mig och fy så ont det gjorde..efter det vart det ett rejält skinnkoppel rätt så snabbt, kan ju också tala om att hunden var bra billig efter det fast det var en shaffer ;)