Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3305 ggr
Amorita
0

Quorn till hund

Hej jag brukar ofta ge min hund mat från bordet och gav henne lite quorn. Undrar om det är farligt för hundar, hon är en dvärgpudel som är ganska liten också

frejaspluto
1

Alla ger väl nån form utav mat till sin hund quorn ska väl inte vara farligt, det finns folk som ger människogodis, serverar riktig människomat varjedag till dina hundar. Tänk på hundens huvudföda är ben, kött. Det får man inte glömma bort. Att resten nångång ibland ger mat från bordet är ingen skada skedd.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

TjockaBerta
0

Jag äter inte quorn själv och skulle inte ge det till en hund då det är så processat.

>>>Malum domesticum<<<

Agda
0

Quorn är gjort av svamp och hundar ska inte äta svamp. Jag ger aldrig quorn rester till våra hundar.

Hittade denna info (på wikipedia, men de hade källa på det):
"Vid framställningen av Quorn används svampen Fusarium venenatum (PTA-2684) som rent biologiskt är en mögelsvamp. Mykoproteinet odlas i stora sterila jästankar med syresatt vatten, där man tillsätter sockerarten glukos samt mineraler och vitaminer. Det är framför allt det fasta degaktiga mykoproteinet, som mestadels består av celler och myceltrådar, man tar vara på. Den degaktiga produkten samlas ihop, torkas, tvättas, blandas med äggvita samt olika kryddor och aromer. Därefter formas massan till olika produkter med olika konsistens och struktur, som filé, bitar och färs."

Linnea
4

#3 Och det påstår dom är mer miljövänligt än kött…

Skynda långsamt så går det fortare.

hemul
1

Det är det kanske, men knappast nyttigare. Herregud, de håller ju på och odlar muskelkött i laboratorium. Och fjäderfä och grisar får syntetiskt protein i fodret. Ur led är tiden.

Tillbaks till ämnet - kan inte tänka mig att det är farligt för din hund att ha fått en smakbit quorn om han inte har några allergier som kan påverkas av mögelursprunget.

jenmjao
1

Lite av något då och då är inte farligt. Men det finns väl någon bra lista här på hundar.ifokus någonstans där det står vad hundar inte kan äta? Jag har för mig att jag läst en sådan, minns inte exakt vad jag ska söka på så vet inte hur jag ska få upp det. Men choklad(kakao), lök och vindruvor är livsfarligt även i småmängder för vissa hundar, Sen finns det saker som är mer onyttiga, typ chips och människogodis (inte choklad) vilket är totalt onödigt att ge, svamp tror jag inte är så bra, jag vet inte jag vet om att folks hundar brukar äta "råa kantareller" när dom söker svamp utan att ha farit illa, men det är nog inte nyttigt.

frejaspluto
2

Det ör sant , det innehåller svamp och annat processat, jag äter inte quorn själv. Jag ger bara riktig hundmat , köttben ,ben. Ibland ger jag rester från min tallrik.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Wellcraft
2

Skulle aldrig ge quorn. Då det är så himla onaturligt för både hund och människa.
Dessutom, som någon redan nämnt, ska inte svamp ges till hund.
Däremot tror jag inte en liten mängd är farlig, men ser inget bra i att ge det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund