Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2148 ggr
Sara1214
3

Skaffa valp/ träna valp

Hej! jag har tänkt skaffa hund om 2 år ungefär, vilket är en bra tid framöver, men det skulle kunna bli tidigare om mitt liv går ihop med hundens. Hursomhelst har jag tänkt på några saker, främst om uppfostran och vad som krävs av mig för att uppfostra en valp. Jag har haft hund som yngre men har aldrig uppfostrat en valp själv. Första punkten är vakta maten? Hur ska man tänka här? Ska man vänja valpen vid att man pillar i skålen och tar ifrån den maten och sätta ner den igen för slippa vaktigt beteende i framtiden? Gäller detsamma med leksaker? När valpen släpper leksaken berömmer man dem, med t.ex godis? Tigga vid bordet: Detta är ett absolut nej för min del. Hur ska man uppfostra valpen att inte tigga? Jag har hört att man inte ska skälla på den, utan bara berömma? Hoppa upp på bord/ möbler? Hur ska man då göra om valpen gör detta? Sova i säng/ soffa Jag kommer förmodligen tillåta min hund att sova i säng/ soffa. Dock kan man inte ändra uppfostran, så jag vill gärna vara säker på detta. Rumsren? Hur ska man träna detta? Har läst en del, men tar med punkten i alla fall . Om valpen drar i kopplet, vill gå före? Ska man träna detta redan som valp? Jag vill ha en hund som inte drar i kopplet och går före mig, han ska gå vid min sida, om jag inte tillåter annat. Bry sig om andra hundar vid möten? Om valpen visar intresse, hur gör man? Komma på in kallning? Jag vill kunna ha min hund lös, utan koppel egentligen. Då måste inkallningen fungera. Hur tränar jag min valp att komma på inkallning? Om valpen hoppar upp på en när den ska hälsa? Jag har inte problem med detta, jag tycker det är gulligt och härligt. Trots det måste jag borste från mina önskningar. Vill man ha en hund som hoppar upp på en när den hälsar? T.ex. Med släktingar, gäster, etc. Jag vill inte det. Så hur tränar man bort detta? Kan man gör det redan som valp? NÄR kan man börja träna valpen? Jag kan ha glömt någonting men då lägger jag till det efter.

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Therese
0

Jag har själv inte haft valp men gällande att tigga vid bordet tänker jag att om hunden aldrig får något så bör den kanske inte börja tigga? Jag kanske tänker fel men det kom spontant.

Jag rekommenderar kurser, valpkurs, allmänlydnad osv. Båda lär sig mycket  och det är roligt för både matte och hund :)

Fisherling
10

Det finns såklart massvis med metoder, men jag gillar neutralitet vid oönskade beteenden och belöning vid önskade. Har man det som "filosofi" när man uppfostrar sin hund så lär det gå rätt så bra, även om valpar och unghundar kan vara olika grader av skitjobbiga 😃

Vakta mat; Du kan sitta med valpen när den äter, bara sitta och vara lugn eller kanske prata lite mjukt. Det ska inte vara något konstigt att du är i närheten av dess mat. Droppa lite extra gott godis vid sidan av skålen om du går förbi, gör hela grejen av att du är i närheten av dess mat till en trevlig grej. Ta inte ifrån maten om du inte har något att byta med. Det kan vara bra att kunna ta matskålen från ens hund om man till exempel tappat något litet den kan få i sig, eller som jag, råkade ge Tinjas mat till Benji… Då bytte jag den mot hans egen mat 🤪
Samma sak med leksaker/ben. Byteshandel är en jättebra metod, för hunden lär sig att vara trygg med att du inte kommer försöka "stjäla" dess skatt, utan den förväntar sig istället att få något annat, eller samma grej tillbaka. Har kört det med Tinja och hon kommer gärna och lämnar sina köttben för "inspektion" för att sedan få tillbaka det. Inga konstigheter.

Möbler; Om valpen tar sig upp på möbler den inte får vara på, lyft bara ner den och ignorera. Säg ingenting, titta knappt på valpen, bara var lugn och lyft ner den. Upprepa varje gång valpen tar sig upp på möbler den inte får vara på och den kommer antagligen fatta grejen rätt snabbt, eftersom den inte får ut något av att vara på möblerna.

Säng/soffa; När det kommer till att vara i sängen/soffan så kan du lära hunden att den måste bli "inbjuden" för att vara i soffa/säng. Jag kör med att jag klappar med handen på sängen/soffan och säger "hopp upp då" eller "kom då", vilket jag gjort varje gång innan jag lyft/lockat upp henne i soffan/sängen som valp. Varje gång hon bjöd upp sig själv lyfte jag bara ner henne. Fungerade utmärkt, nu hoppar hon bara upp vid inbjudan. (Förresten går det alldeles utmärkt att ändra på reglerna om du en dag helt plötsligt inte vill ha hunden i soffan/sängen, då slutar du helt enkelt bjuda upp den :P)

Rumsren; Rumsrenhet har ingen deadline, och det är jätteviktigt att komma ihåg! Allt för många blir stressade när deras 5 månaders valp inte är rumsren än, och det känner valpen av. Ingen bra grej. Alla hundar tar olika lång tid på sig att bli rumsrena; vissa blir det vid 5 månaders ålder, andra vid 14 månader. Ha tydliga rutiner redan när du fått hem valpen; efter vila, lek, mat och sömn så går man ut och rastar på samma gräsplätt varje gång. Olyckor kommer ske och det bästa är att bara ignorera dessa och städa upp, skäll absolut aldrig på valpen! Då kommer den börja försöka dölja sina olyckor för att den inte litar på dig.

Koppelträning; Jag gjorde något så enkelt som att så fort kopplet blev spänt så stannade jag. Så fort kopplet var slakt så började jag gå igen. Hunden vill komma framåt (i de flesta fall), och belöningen för att inte dra i kopplet blir att den få gå framåt. Valpen kommer antagligen tjuta, studsa, kränga och orma sig de första gångerna, men är man bara lugn och konsekvent så brukar polletten trilla ner relativt snabbt. När valpen väl går i koppel utan att dra kan man belöna med lek eller godis varje gång den råkar hamna bredvid, då lär den sig att "här är det trevligt att vara!"

Möten; Ta för vana att inte låta valpen hälsa på varken varje människa eller hund ni råkar komma förbi. Då bygger du inte upp en förväntan hos valpen att den ska få hälsa på alla den ser, och det kan ge er en bra skjuts i rätt riktning när det kommer till hundmöten. En valp som inte förväntar sig att få hälsa brukar inte insistera på att den ska få göra det. Sedan kan man ju köra skvallerträning; varje gång du ser att valpen ser en hund så kan du säga "bra!" och locka til dig valpen för lek eller godis. Då kan man lära in att den ska förknippa andra hundar med roligt och gottis hos dig.

Inkallning; hitta ett bra ställe du kan ha valpen lös. En stor ödslig äng, en tom rastgård, en inhägnad kvartersfotbollsplan, någonstans där du utan risk för att valpen försvinner/blir skadad kan ha den lös. Välj ett inkallningsord och använd det när valpen redan är påväg mot dig. Var glad och rolig för din valp, ha gottis eller leksaker, det ska vara kul och löna sig att komma till dig! Nästa steg kan vara att kalla in när valpel står still och tittar på dig, steget efter det när den står still och tittar bort, ect ect.. Skynda långsamt!

Hoppande; själv skulle jag ignorera allt hoppande. Hunden ska inte få ut något av att hoppa på folk, för du riskerar att få en hund som hoppar på folk i tid och otid. Det är inte så kul när hunden hoppar och knuffar på gamla farmor eller lilla tvååringen. Här gäller det att leka instruktör och informera sina gäster om att inte titta, prata eller ta i hunden förrän den har alla fyra tassar på marken (och helst inte är helt hysterisk av glädje).

Underskatta inte social- passivitets- och miljöträning. De är otroligt viktiga grunder i valpens uppfostran! Utsätt valpen för olika miljöer, olika underlag, olika ljud, olika djur/människor, och ta er tid att sitta och öva på att bara vara lugna och ha det tråkigt. Och gå på kurser, det är både kul och lärorikt!

Phew, det blev långt! Men det var många frågor och jag hoppas att mina svar, tagna från vad jag själv gjort med min Tinja, kan hjälpa dig på vägen 😃

Sara1214
0

Tack! Fick svar på alla frågorna! Det är lite små läskigt att skaffa valp tycker jag. Hur man ska uppfostra etc. Men jag fick svar på mycket av mina funderingar. Tack igen :)

JoannaLi
2

Första punkten är vakta maten? Jag gör själv så att redan från början "glömmer jag mat" som jag sedan måste lägga i matskålen medan valpen äter. Eller, om det gör valpen osäker så lägger jag det så nära hunden som jag får komma , och sedan minskar jag avståndet. Målet är att till slut kunna ta bort matskålen mitt i måltiden och ha hunden bli överlycklig eftersom att den vet att någonting supergott kommer!

Tigga vid bordet: Jag har en stor tiggare, och själv är det konsekvens som gäller. "Ingen nos på bordet" är frekvent upprepat, och varje gång viker vi ner nosen under bordet. Aldrig ge något från handen vid bordet, utan om hunden ska få smaka så lägg det i skålen, eller lyft ner det på golvet. Beröm stort när hunden gör som du vill, t.ex. lägger sig ner. 

Hoppa upp på bord/ möbler? Lyfta ner vänligt men bestämt, och kasta iväg en godis åt andra hållet. Det ger valpen ingenting att vara där uppe, och belöning kommer en bra bit ifrån föremålet som valpen var intresserad av. 

Sova i säng/ soffa: Du kan alltid ändra dig, så länge du gör det på ett schysst sätt. Jag har alltid mina hundar i sängen, men ibland får de inte och då är det så. Så jag skulle bara lära in ett positivt "låt bli"-kommando, så att den gången du inte vill ha hunden i sängen så ber du bara hunden att låta bli, och så ska den göra det :)

Rumsren? Ganska klassiskt. Bära ut oftaoftaofta och belöna när kiss och bajs kommer utomhus. Ignorera när valpen gör det inomhus. 

Om valpen drar i kopplet, vill gå före? Ska man träna detta redan som valp? Det kan man göra om man vill det. Tänk bara på att valpen inte är medveten om att det ä ett problem, utan den är bara taggad på livet och vill upptäcka allt :) Jag skulle från början träna mycket kontakt, och sedan jobba efter såna metoder. T.ex. som Fisherling säger, fast jag hade väntat på ögonkontakt innan vi går. 

Bry sig om andra hundar vid möten? Skvallerträning är min religion! Skvallerträna från början :)

Komma på inkallning?  Hur tränar jag min valp att komma på inkallning? Kalla in varje gång mat serveras, även om hunden är framför dig. Sitt och belöna gång på gång på gång när du säger inkallningen, t.ex. inomhus. Lär också hunden att hålla koll på dig istället för tvärtom, genom att gömma dig, genom att hitta asspännande grejer (t.ex. godis, leksaker)… Jag tränar också mycket jaktinkallning, dvs, för mig: "Arrak, kom!" och samtidigt så springer jag allt jag bara kan åt andra hållet. Jag belönar också mycket spontankontakt lös. 

Om valpen hoppar upp på en när den ska hälsa? Det är inga problem med att göra det som valp: det handlar om att belöna det korrekta beteendet och vara konsekvent. Vill du t.ex. att valpen ska sitta när den hälsar så då belönar du genom godis, leksaker och kontakt så länge valpen sitter ner. Så fort den ställer sig upp/hoppar så släpper du allt. Samma sak gäller för andra som vill hälsa, klappa och prata så länge hunden sitter, så fort hunden inte sitter så är det händerna i luften och ögonkontakt med dig som ägare istället. Ingen uppmärksamhet till hunden. 

NÄR kan man börja träna valpen? Direkt den kommer hem :) 

(Och om jag får tipsa någonting själv, så det som jag kommer att lägga allra mest tid på själv till nästa hund blir passivitets-, miljö- och socialträning. Även ensamhet kommer att tränas mycket. Det lägger en stabil grund att stå på, så kan man fila allting annat i oändlighet efteråt :D)

Em_
0

Har inte läst de andra svaren men men ^^ Angående leksaker och mat, släng fram något roligare eller godare som distraherar valpen några sekunder att ta det som valpen hade först. När valpen har pillat i sig godiset eller tagit ett ärevarv med den nya leksaken ger du tillbaka det du tog. Massa beröm under tiden så klart. 

När valpen fattat att det är superbra att dela med sig lägger du till ett ord. Jag använder "byta?". Jag vet inte varför, men för mig funkar det bättre att gå in med en fråga om vi kan samarbeta i stället för att kommendera "loss" eller "spotta". Det gör ju såklart ingen skillnad för hundarna, men jag antar att mitt kroppsspråk blir trevligare eller något. 

Jag tycker man ska vara där och peta lite i maten. Inte hetsa under varje måltid såklart, men jag vill kunna ta vad som helst från mina hundar. Jag vill dessutom att de ska positiva förväntningar på människor runt maten den dagen ett barn sticker fram handen i fel ögonblick.  Det är dessutom rätt bra att pränta in i hunden att matte alltid har godare saker i fickan den dagen hunden står med en rutten koltrast i munnen :P

jenmjao
0

Att vakta maten har ingen av mina hundar eller de jag är uppväxta med gjort, däremot extra goda ben eller "helt egna" ben har jag märkt är vanligare. Jag lärde min 5åriga tik att äta när man säger varsegod, att sluta när man säger vänta, så kan jag göra precis vad jag vill medans hon sätter sig och söker kontakt och väntar på sitt varsegod för en andra gång :) Lärde henne även spott ut vilket varit till en jädra hjälp när folk slänger kycklingben och sopor överallt..
Om tigga är absolut nej för dig skulle jag rekommendera att du ALDRIG gav mat ifrån tallriken när du själv åt, min tik tigger (inte valpen dock) och hon ser ut som att hon ska bli misshandlad när jag säger "tigger du?" för att hon skäms så mycket, så tiggande kan bli olika på olika hundar :)
Att hoppa upp på möbler/diskbänken och dylikt har jag gjort så att jag sagt "nej nemo" två gånger sedan gått fram och dragit bort han ifrån det han är på, Det är alltså min valp och inte min tik, men jag minns verkligen inte hur jag gjorde med tiken för hon var en riktig jävla matbords tjuv som unghund.
Min 5åriga tik kan kommandon som "hoppa ner", "bort", t"tssht" vilket alla betyder istortsätt flytta på dig du är på min plats, hon sover i sängen men klarar sig även att sova i hundkorg.
Rumsrenhet är en mardröm för vissa och superenkelt för andra, om du skaffar valp beroende på ras kan det ta upp till 1år att få rumsren. Jag kör BARA positivt på den här punkten, är tyst och torkar upp när det skett inomhus och berömmer (ibland ger godis) när det sker ute, och det sker mestadels ute.

Börja träna valpen? Gör det direkt om din valp är uppmärksam. Jag gjorde det DIREKT med min tik, hon kunde sjukt många tricks och blev underhållen så, medans med valpen jag har nu kör jag på "hans egna nivåer" när han själv är intresserad då.

Att dra i kopplet ska man ta tag i så tidigt som möjligt, av vad jag märkt på min tik så är de grejerna hon lärde sig först de som sitter bäst, med hennes fall är det alltså sitta, göra snurr, ge tass, ligga och sådana dära saker.. Så därför körde jag totalt tvärtom med valpen jag har nu, han kan sitt, vänta på maten, sätta sig fot när jag står upp bredvid mig och ligg, vilket för mig är viktigare saker att kunna.

Sara1214
0

Tack för svaren. Jag funderar även en del på raser. De jag har fastnat för är american shepherd, boxer, schäfer ( vi har haft två stycken tidigare i mitt liv), malle och lapsk vallhund. Jag har även funderat på labrador, men dessa känns lite lata? Jag vill ha en hund med mycket energi (inte överdrivet) men den ska gilla att träna och följa med på mycket!

Fisherling
1

#7 Feta labbar är lata, precis som alla andra överviktiga djur. Labradorer i sig är arbetande hundar, de vill ha ett jobb även om det kanske inte är hela tiden och superintensivt. Jaktlabbar är den intensivare versionen av Labbe :)

jenmjao
0

#7 Vill du itne ha en hund med överdriven energi så går malle bort, och boxer har jag läst är väldigt väldigt sjuka. Schäfrar är väldigt vackra och lättanpassade hundar, dock kräver vissa något brutalt medans andra inte kräver något alls.

Corgitok
1

Bra information ni ovan skrivit!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Sara1214
0

#8 i så fall låter labrador som ett alternativ! #9 jo! De är helt fantastiska hundar. De flesta kräver väldigt mycket träning för att inte bli för vaktiga osv. Den första schäfern har mina föräldrar beskrivit som mycket lydig. Tror han var militär hund? Den andra vi hade var mycket jobbig ibland att ha att göra med. Men hon var härlig. Dock lades inte alls lika mycket träning på henne. Jag är villig att lägga mycket tid på min framtida hund och jobba utifrån individen. Vad säger ni om lapsk vallhund?

hemul
0

Har heller aldrig haft en hund som vaktat mat. Däremot har visst morrande kunnat uppstå första gången valpen, eller för den delen kattungen, fått nåt extra djurigt, som ett ben eller en bit rått kött. Men det har bara varit spel för gallerierna. Har tagit benet bara och gett tillbaks det direkt igen och sen har det varit bra med det.

tulinia
1

En liten tanke om det som #6 skrev om rumsrenhet… jag gjorde lika dant. Var tyst och torkade upp och berömde ute.  Mitt problem som jag märkte efter ett tag var att Felix tyckte det var hur roligt som helst när jag torkade upp, trasan som for över golvet var det bästa berömmet han kunde få! 

Genom att sambon tog ut honom eller att jag stängde in honom i ett annat rum medan jag torkade fick jag bort mitt omedvetna beröm och rumsrenheten gick mycket smidigare!

#11 om du är sugen på en labbe, titta på flatten också ;) måste få göra lite reklam för världens bästa hundras! :D

jenmjao
0

#13 Min hanvalp älskar också moppen, den är ju gudomligt rolig, DEN vill ju leka med honom. Men jag lärde honom efter någon dag att han bara skullesitta och kolla på då fick han godis. Det gick superbra supersnabbt, Jag skrattade ju bara första dagarna åt at than jagade moppen, innan jag kom på att "oj det här kan bli ett problem..".

Tokryck
1

Angående raser så är de du nämner väldigt aktiva hundar. Flera av dem så kallade brukshundar. Malle exempelvis är nog den mest utmanande rasen du kan köpa dig (krasst så skulle nog inte en seriös kennel sälja till en som inte har som plan att träna och tävla samt ha erfarenhet av hund).

Har du ingen erfarenhet av hund och inte så insatt i vad raserna kräver (hjärnaktivitet som spår/sök/lydnad/agility, inte bara promenader) så kan hundköpet bli något du ångrar. Det ska ju vara roligt att ha hund menar jag :) . 

Jag har haft lapsk vallhund och har erfarenhet av boxer. Båda de har sina utmaningar. Boxer är väldigt glad, väldigt mycket hund - älskar att dra i kopplet ;) . Plus sjukdomarna då. Lapsk vallhund är skällig, det är få (jag hade en) som inte tar till skall. Plus att de är väldigt självständiga (de ska vara det) och kräver mer för att få nära. Jagar ofta väldigt gärna. Så klart är båda raserna härliga, jag vill bara belysa det negativa eftersom det ofta inte kommer fram i diskussionerna.

Labrador är ju ofta rätt överviktiga (de jag har träffat av utställningstypen) så då blir de ju därefter. Håll hunden i bra trim och låt den hänga med. En trevlig ras som även den kräver aktivitet men inte som brukshundarna i regel. Jag sa nyss att jag ville belysa det negativa men kommer inte på något haha. De fäller mycket, en jag känner som har labbe säger att de i princip tappar hår jämt. Men jag vet inte :) .

jenmjao
0

Jag glömde nämna att alla schäfrar jag träffar som valpar varit förjäkliga i sin valp/unghundsperiod. Underbara hundar som vuxna men fyyyy för innan..
Beroende på linjer kanske en aussie passar? De jag träffar har varit lättränade, lyhörda, och väldigt svåra att få "fel" beteende på. Detta stämmer ju inte på hela rasen men de 2 jag varit ganska nära har varit väldigt simpla "hundar", som velat vara tillags och dylikt.

Fisherling
1

Jag skulle inte rekommendera Aussie. Man ska inte satsa på att få en hund som avviker från rasstandarden - Aussien är en ras som ska jobba ordentligt med både kropp och huvud. Det är en brukshund, även om den kanske inte "ser ut" som den typiska brukshunden. Har läst om flertalet Aussies som både blivit rymningsexperter och vallat flygplan på grund av bristande aktivering, samt att jag vet många Aussies från icke-brukslinjer som har koncentrationsproblem, rädslor och gör utfall. De är inte en nybörjarhund, och inte en hund för den som vill köra med "lagom" aktivering.

Nä, då tycker jag retriever passar bättre, eller kanske Springer Spaniel :P

jenmjao
0

#17 Sheltie kanske är bättre då? Och flatte? Vet inte så mycket om retriever hundarna, men sheltie verkar ju vara en toppen första "bruks"hund av vad jag sett. 

Själv skaffade jag schäfer labrador korsning som första egna hund, jag skulle inte rekommendera det till någon i hela världen, hon var då rena h*lvetet själv. Min mallevalp är en ängel jämfört med hur min tik var som yngre..

Fisherling
0

#18 Sheltie tror jag skulle passa mycket bättre! De kräver inte lika mycket men hänger ändå med på allt möjligt. Det är väl bara att vara noggrann med linjer, precis som alla andra raser.

Flattar är också underbara hundar! Retriever-trion (Golden, Labbe, Flatte) är generellt sett rätt bra hundar för den som är träningsintresserad men inte vill satsa stenhårt och kanske ligga i soffan en vecka här och var. Dock är de, speciellt som unga, väääldigt flamsiga. Glada, härliga, sociala, flamsiga. Men när man lärt dem att skilja på vardag och arbete så är det SÅ häftigt att se dessa hundar gå från totala clowner till superfokuserade arbetare.

Sara1214
0

Kräver inte Sheltie enormt mycket pälsvård? Jag är inte så intresserad av att lägga mer än 1 gång i veckan, max två om det behövs.

Flatte var fina! Har dessa lätt att lägga på sig mycket som labbar har? Jag kanske har haft dålig erfarenhet av detta, men de flesta labbar jag träffat har varit överviktiga.

Vad är skillnaden på Golden, labbar och flatte? Vad är postsvit/ negativt med båda?

Fisherling
0

#20 Labradorer har lätt att lägga på sig, därför är det viktigt att ta bort lite mat från frukost/middag om man ger godis i träning. Men håller man sin hund aktiv och inte ger en massa onödigt gott så är det enkelt att hålla dem i trim. 

Flattar har inte alls lika lätt att gå upp i vikt, dock så kan de vara lite… Ettrigare än Labbar. Vissa kan vara nästan lite stirriga och har svårt att gå ner i varv, men är man noggrann med linjerna kan man nog undvika den mentaliteten :)

tulinia
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20 Flattar äter allt! Dom är riktigt matglada så vist finns det en chans att dom skulle kunna bli överviktiga om dom fick obegränsat med mat. Det finns lixom inget stopp ^^
Men det är en hund med mycket humor, som kräver mycket tålamod. Svansen viftar konstant och dom hittar gärna på mycket hyss. 
Lättlärda, följsamma med ett visst mått av envishet och självständighet. Kräver lika mycket mental träning som fysisk.
Det som jag tycker är negativt med flatten är att dom äter allt. Allt ska in i munnen och smakas på. Mossa, gräs, strumpor, stenar ALLT!  Vi har lärt Felix kommandot "spott ut" vilken hjälper på promenaderna men ibland vill jag bara sätta munkorg på honom.  Flattar är ganska äckliga när det kommer till avföring. Bajsätande sitter i generna. 
Men samtidigt har jag inte skrattat så mycket, fått så mycket glädje. Jag letade efter en hund som allt är glad, älskar människor och andra djur, en hund med mycket energi som vill vara med på allting som händer. Han hoppar och pussas, ska kramas och vara nära. Han är en flamsig hund med så mycket livslust, är överallt och hela tiden.  Men med en bra offknapp. Vi har passivitetstränat sen dag ett och det har verkligen hjälpt oss!
Men han är precis allt jag vill ha i en hund!

Här är en förklaring till varför labradorer äter mycket (och varför flatten gör det) 
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article22754226.ab

tulinia
0

#20 en skillnad på goldet, labbe och flate är väll att både golden och labbar har två delar av avel och ras. en för sällskap/utställning och en för jakt. 
Det är väll oftast utställnings exemplaren som är lite runda, de jaktlabbar jag har mött har varit i fin form med MYCKET energi. 
Har aldrig mött en jakt golden men inne på retriever.ifokus vet jag att det finns :)
Flattarna har inte samma uppdelning av rasen än, men tyvärr tror jag att det är på väg, men för tillfället så meriteras de både på jaktprov och utställning.

hund_katt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sheltie behöver väldigt lite pälsvård jämförelse med deras päls! :) en borstning i veckan, kanske lite oftare bakom öron där det tovar sig lätt. Men det är inte alls så mycket som man tror. Finns även individer med lite mindre päls. Tiken som jag ska få en valp av i sommar har, enligt mig, lagom mycket päls :) Sheltie är ju som en aussie eller BC fast i mer "lagom" version ;) och de blir "som du gör dom". Aktiverar du mycket när den är valp så blir det en aktiv hund. Är du väldigt lugn, och bara tar promenader och lite trix osv som valp så får du en hund som inte kräver mer än det. Spelar ingen större roll på linjer heller(ända är att man måste hålla koll så det inte är rädda, nervösa eller sjuka(endel shelties bör på vissa ögonsjukdomar) föräldrar), du kan ta en valp från en ren utställningsuppfödare, som inte tränar något alls knappt med sina hundar, men ändå kan du få hunden till agility stjärna ;) Jaktlabbe hade nog passat! Har själv en jaktgolden, och vår granne har en jaktlabbe som jag passar ofta, och brukar ta med ut när jag går med min hund, eller när vi tränar :) helt underbar! Stor arbetsvilja, lydig, full fart samtidigt som han är en soffpotatis inne :) mycket "finare" i kroppen också, inte någon stor klump här inte! Skickar en bild på min golden och grannens labbe :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Sara1214
0

#22 Gud så söt!

#24 😍

Det lutar åt flatcoated retriver eller jakt labbe just nu! Är fortfarande förälskad i Aussie och Malle. Men jag måste fokusera på rasens personligheter så vi passar bra ihop såklart.