Läsvärt om gatuhundar.
Jag fick precis syn på en tidningsartikel om gatuhundar som "adopteras" osv. Kanske något som fler är intresserade av att läsa:
http://www.dt.se/allmant/dalarna/gatuhundarna-valler-in
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Intressant!
Vilken bra artikel!
Hoppas fler läser och begrundar.
// Harley
Sluta dela sån skit tack.
Det går inte att jämföra hundarna här med hundarna i t.ex Rumänien, här går inte hundarna på gatan och kämpar för att leva.
Jag kommer aldrig köpa valp från uppfödare och kommer framöver endast "adoptera".
Att ta hem min Lumi från Rumänien är det bästa jag gjort för snällare hund finns inte och kan även tillägga att hon är fullt frisk precis som de allra flesta hundarna som kommer via Hundhjälpen osv. För om ni seriöst tror att import är något nytt så får ni tänka igen. Hundar har förts emellan länder sedan många år tillbaka t.ex för att föra in nytt blod i avel eller smuggel som är ett större problem än något annat inom detta ämnet.
Det ni inte ser är att "adopterade" hundar är det minsta problemet, varför inte fokusera mer på alla hundar som smugglas in helt utan papper, tester och vaccinationer. Det är ytterst sällan som sjukdomar förs in i landet via dessa hundar, däremot så förs det ofta in via smuggel som tidigare nämnt och folk som tar med sina djur utomlands på semester/utställning/avel.
Sen kan man även jämföra rädslan hos t.ex rumänska hundar med svenska, ingen skillnad då det finns otroligt många hundar även i Sverige som har olika rädslor, så vad exakt är skillnaden?
*Redigerat*
Kan bara hålla med artikeln. Det enda som på sikt skulle kunna rädda gatuhundarna är en attitydförändring i länderna där de finns. T.ex. Hundhjälpen skriver att de sprider information om de rumänska hundarnas situation - i Sverige, inte ett ord om informationskampanjer i Rumänien. Det läggs dessutom stora summor på själva importen som hade kunnat göra större nytta på plats. Det går utmärkt att vara tigerfadder utan att ha tigern hemma i soffan, jag förstår inte varför det är annorlunda med hundar.

Instämmer med det där i slutet om avlatsbrev. Man vet nog inte riktigt vad man gör utan tror att det är gott.
>>>Malum domesticum<<<
Riktigt bra artikel! 👍
#0 bra artikel!
#3 helt rätt att man inte kan jämföra hundar i sverige med hundar i andra länder.
Men kan man jämföra lidande? På vilket sätt ett djur än lider så lider det. Det spelar ingen roll om hunden har levt på gatan eller hos en missbrukare som uppfostrar med slag och låter hunden gå utan mat.
Vilken hund lider mest? Räcker det inte med att hunden lider?
Jag känner bara att jag vill veta var alla dessa sociala omhändertagna svenska hundar som inget högre önskar än att få komma till ett eget hem egentligen finns? Har hört det nämnas om och om igen, tänk på alla svenska hundar, men efter att ha letat en vuxen omplacering i några månader nu undrar jag om dessa människor verkligen vet vad de pratar om.
#8 Just nu finns det nästan 1500st annonser med hundar som behöver ett nytt hem bara på Blocket (+ alla andra annons-sajter), Hundstallet (+ alla andra organisationer, föreningar, pensionat som tar emot omhändertagna hundar) har väl sällan platser som står tomma?
Bara för att du inte har hittat en lämplig omplacering inom riket betyder det inte att det inte finns många jyckar som behöver ett nytt hem.
Ber om ursäkt om det där lät bryskt, kanske missförstod jag dig helt i det stycket. 🤐
Jag kan tänka mig att många av de omhändertagna hundarna inte kan säljas hur som helst, har hört om vad Hundstallet råkat ut för i form av hot och liknande från ägare som vill ha tillbaka sin hund.
Om man vill ta sig an en av dessa hundar med mycket bagage tror jag man får vända sig till dom som omplacerar och visa sitt intresse istället för att vänta på att det ska dyka upp en hund man är intresserad av.
"Hunden hittar sin nya ägare istället för tvärtom" om ni förstår hur jag menar?
// Harley
#8 Jag har en svensk omplacering, hittade lätt ett 20-tal i mitt område, och fick erbjudande om 5 av dem (och det efter sökande på 1-2 månader). Jag tycker inte att vi lider brist på omplaceringshundar :)
#1 0 Håller med.
"På natten är alla katter svarta"
#8 Har du skickat in en intresseanmälan på samtliga sidor? Man kan ju fylla i ett formulär och bli kontaktad om hundar som är intressanta för dig, om de anser att du har det bästa hemmet🙂
http://www.corren.se/asikter/debatt/gatuhundar-utsatts-for-smutskastning-om4043790.aspx
Kan även tillägga att artikeln som delats högst upp är över 3 år gammal.
#13 …och detta ligger på Jordbruksverkets sida just nu:
Undvik adoption av gatuhundar
// Harley
#9: Det finns nästan 1500 st annonser på hundar som söker ett nytt hem på Blocket. De flesta av dem är valpar och vi pratade om vuxna omplaceringar?
Sen finns det självklart många hundar som som söker nya hem. Det finns också många personer som söker omplaceringshund. Tar vi Hundstallet som exempel så får de så många intresseanmälningar per dag att de inte har möjlighet att svara personligt på alla mail. Svarar man på en annons på valfri sund hund på Blocket finns det redan en kö av intressenter.
De hundar som "blir över" har oftast en del svårlösta problembeteenden och självklart förtjänar även dessa hundar nya hem men de hem som har möjlighet att ta en hund som ex. inte klarar av att vara ensam hemma överhuvudtaget är väldigt begränsade.
Jag har kontaktat Hundstallet och några andra organisationer, jag var medlem i alla säljes/köpes/omplaceras sidor jag kunde hitta på Facebook och lagt ut egna annonser. Jag har sökt på Blocket i hela Sverige. De hundägare som kontaktat mig har till 99% haft en hund som inte passar in på vad jag anger mig söka.
#10: Kul för dig. Jag har sökt i 4 månader nu och hittills bara träffat 3 hundar varav ingen av dem passade. Så bevisligen kan det för många andra (om än inte för dig) vara svårt att hitta en lämplig omplacering.
#12: Ja, självklart. Vi kan nog säga att mina två första hundar mer eller mindre föll ner i mitt knä, jag letade egentligen inte hund just då. Men denna gången har jag varit väldigt aktiv i mitt sökande.
#16 Okej.
#16 Men då handlar det ju om att det inte finns några hundar som passar dina krav - inte att det inte finns hundar som behöver nya hem, vilket var vad du verkade prata om i början.
#18: Artikeln tog upp att man inte ska köpa hundar från utlandet eftersom det finns svenska hundar som söker hem, alltså ska välja dessa istället. De gjorde en jämförelse och använde som argument och jag svarade att det inte är så lätt att hitta en passade hund. Självklart finns det omplaceringar det enda man bryr sig om att hunden kommer från Sverige men de flesta hundägare gissar jag har lite större krav än så.
Det handlar inte heller enbart om mina krav, eller andra som söker hund. Tar man hundstallet som exempel ska 5 stycken inte bo med andra hundar, de övriga 3 kan bo med ett särskilt kön eller trygga stabila hundar (osäker på vad det betyder i praktiken). Tar man Blocket handlar det ofta om att man ska bo i hus, på landet, inte arbeta utanför hemmet, inte ska bo med annan hund (eller åtminstone inte en viss typ av annan hund).
Om någon då hittar en hund som passar dem, och som de passar till men som råkar ha en annan bakgrund än Sverige så har jag inga problem med att någon tycker att det är en dålig idé men om de börjar babbla om att man istället borde ta valfri svensk hund som inte passar en för fem öre så kommer jag att tycka att det är ett dåligt argument.
#19 det största argumentet i artikeln var ju ändå att det förs in en hel rad sjukdomar trots 'friskhetsintyg'.
Medarbetare på bildredigering! :)

när jag bestämde mej för att skaffa hund så började jag med att kontakta de svenska hundstallen, och fyllde i ett par intresseanmälningar på hundar jag trodde skulle passa mej, men fick inte ens något svar, så jag gick vidare och kollade på blocket efter en omplacering, men återigen så stod jag där utan något som helst svar på mail, eller bara ett kort "hunden är såld"
men för mej slutade det med att jag fick ta över en "gatuhund" som annars skulle ha avlivats av tjejen som ursprungligen adopterade honom…så det är inte så lätt att hitta en av dessa "svenska hundar i nöd" speciellt när man inte ens är värdig ett svar från något av hundstallen
You can't spell Bitchy without Itchy
#20 Fast de flesta sjukdomar förs in via smuggelhundar, inte lagligt importerade. Det är skillnad och går inte att jämföra.
Vet inte var ni bor, men jag får erbjudande om hund minst en gång i veckan. Ofta ingav problemhundar, utan i ett till treårsåldern och med "problem" som lätt löses med aktivering. Folk har tröttnat på sin hund för att den kräver sällskap och någon form av sysselsättning. Vuxna hundar på blocket är jättesvårt att få omplacerade, så tycker det ni skriver är jättekonstigt.
"På natten är alla katter svarta"

Ni som köper omplacering från utlandet, träffar ni hunden innan? För det känns lite som att argumentet "det är svårt att hitta en passande hund i Sverige" inte håller annars. En svensk hund träffar man oftast en eller ett par gånger och det är möjligt att man då inser att just den hunden inte passar in i ens liv. Men en adoptionhund från utlandet, de flesta ser väl bara bilder och får information om hunden? Hur går det att avgöra att just den hunden är rätt?

#24 jag träffade aldrig min hund innan jag åkte & hämtade honom, jag chansade helt enkelt, och det blev kanonbra
You can't spell Bitchy without Itchy
#24 Jag chansade också och kunde inte hittat en hund som är mer passande för mig, vi passar fantastiskt bra med varann.
Om jag i framtiden skaffar en till hund (vilket jag hoppas) så kommer jag absolut adoptera igen.
#22 Fast nu snackar vi ju om adoptionshundar som kommer in i Sverige med felaktiga intyg eller sjukdomar som inte ens är kollade. Det behöver ju inte vara smittsamma sjukdomar.
Smuggelhundar är också ett problem, men bara för att smuggelhundar är värre eftersom de inte kontrolleras alls så gör det ju inte adoptionshundarnas problem mindre!?
Medarbetare på bildredigering! :)
#27 Lustigt att det inte ens pratas om smuggelhundar utan att det är just gatuhundarna som får ta smällen.
Att föra in hundar med felaktiga intyg är inte lätt då det finns regler som måste följas något som smugglare så klart inte bryr sig om.
Och som tidigare nämnts så är den största orsaken till att sjukdomar osv förs in i landet via hundar som tas med på semester, utställningar, avel.
Det är upp till alla som planerar på att adoptera att forska om de föreningar de funderar på att adoptera ifrån, det gjorde jag och det är väldigt viktigt.
Däremot finns det väldigt få oseriösa och det är inte så svårt att sålla ut dom.
Har läst artikeln & flera av kommentarerna. Känns som de flesta här har en viss svart vit syn på det hela. Artikeln känns helt klart överdriven, det dräller inte av svenska hundar som behöver hem. Om inte man vill ha en hane i slyngel åldern av diverse amstaff/rottisblandningar. De finns det tyvärr väldigt många av 😕
Däremot är det sant att alla organisationer är faktiskt inte bra, & man bör tänka både 2 och 3 gånger innan man adopterar en hund. Många gånger känns det som om många som adopterar hundar varken har tänkt igenom beslutet ordentligt eller gjort en genomgående research. Att leta efter en bra organisation är lika viktigt & bra som att hitta en bra uppfödare, det tror jag tyvärr många missar. Det är också svårt att veta om man kommer klicka med en hund man bara sett på bild.
Jag står själv lite mitt emellan. Jag har en spansk adoptihund. Det var ett medvetet val då det var svårt att hitta en hund som passade mina önskemål, om storlek, personlighet & ålder. I spanien var det tyvärr alltför lätt 😕 Jag letade upp en bra organisation, pratade med några trevliga engelska människor som drev det & sen åkte jag och träffade hunden. Det sa klick direkt. Hon heter Ruby & är min ögonsten. Nu bodde jag nere i Spanien ett par månader så för min del var det inte mycket svårare än att skaffa hund i Sverige. Kan själv inte tänka mig att köpa en hund som jag aldrig har träffat. Men det är upp till varje person 🙂
Det pratas jättemycket om smuggelhundar också men varför blanda in dem i en diskussion som handlar om importerade gatuhundar? Det är uppenbarligen väldigt lätt att föra in hundar med felaktiga intyg eftersom så stor andel av gatuhundar(inte smuggelhundar) från framförallt Rumänien och Ungern i en undersökning visat sig sakna tillräckligt skydd mot rabies trots att de enligt passen skulle varit vaccinerade. En femtedel av de testade hundarna saknade helt skydd mot rabies!
Det är också enbart hos före detta gatuhundar man hittade den smittsamma sjukdomen TVT.
Det vore bra om ni som har koll kunde meddela vilka av organisationerna som enligt er är seriösa, så att det går att kontrollera med de personer som fått hit sjuk och/eller mentalt instabila hundar. Det är nämligen många som med näbbar och klor försvarar organisationer som tagit hit hundar där det inte alls slutat lyckligt för vare sig ägare eller hund.
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."