Vilken hundras kan passa oss?
Hejsan! nu är det så att jag och familjen går i tankar om att köpa hund till sommaren ungefär, ev. senare.
Vi har lite svårt bara att bestämma oss för vilken ras som kan passa oss bäst, så jag tänkte att någon här inne kanske hade någon idé :)
Vi söker en aktiv familjehund som vi kan testa på olika saker med, lydnad, agility, apportering osv. Vi har aldrig haft en egen hund förut, men vi har varit hundvakt flera gånger och känner att vi är redo för en egen nu.
Vi var först inne på en Cavailer, men sedan tyckte vi att dom verkade något små+ att dom inte verkade passa för det vi vill kunna göra med hunden, rätta mig gärna om jag har fel!!
Sedan var vi inne på att ha en golden retriever, men vi tycker att utställningstypen blir för stora och kraftiga, jakttypen är mer rätt i storlek, men vad jag förstått kräver dom mycket aktivering och att få använda sitt jaktbehov och tyvärr kan vi nog inte leva upp till jakttypens" behov. Sen hitta jag att det fanns något som ska heta "duel-purpose" och det ska vara en blandning mellan den vanliga golden och jakttypen? Det tycker jag låter bra, men jag hittar inte så många kennlar som föder upp duel purpose variaten..
Sedan är vi även inne på sheltien, den är lagom stor och verkar passa oss vad jag kan hitta, jag tycker dock den har liite mycket päls, men vad jag har förstått så ska pälsen vara ganska lättskött ändå?
Så, vad tycker ni här inne? är det någon speciell ras ni tycker kan passa oss? och har ni förslag på bra och seriösa kennlar får ni jätte gärna dela med er! :)
Tack på förhand!!
Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg
Allt inom rasgrupp 9 passar ju mer eller mindre ;) vad gäller cavalier så är de underbara hundar, dessvärre väldigt mycket rasbundnasjukdomar. Annars en härlig ras från rätt linjer funkar bra inom många sporter de med! Dual purpose finns det inte många kennlar som håller på med, kan tyvärr inte någon i huvudet. Men ja, jaktvarianten behöver en hel del mer stimulans än exteriör varianten. Den exteriöra är något seg men inte alls svår att träna och tävla med om man tar från rätt linjer. Sheltien är en mångsidig ras som funkar i de flesta sporter, jag tycker pälsen är väldigt lättskött även om det ser mycket ut så när den växt klärt så är den enkel att sköta. Har ni gjort de test som finns online? Jag personligen tycker dom är jätte bra och kan både rekommendera Iams och Canis test. Googla Canis ras test och Iams breed test.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Engelsk springer spaniel?
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Tänkte också på springer spanielarna, engelsk eller welsh 👍.
Vad gäller golden så är de inte riktigt lika uppdelade på olika typer som labben så det borde gå att hitta en aktiv, lite nättare hund som ändå inte kräver lika mycket som de rent jaktavlade. En lagom-hund, helt enkelt 🙂.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Hej ! Har PM dig ✨😊😊
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Spontant tycker jag både golden och sheltie låter bra! Cavalier från sportiga linjer funkar också. Annars tänker jag Pudel, dock en del pälsvård även om den går att trimma ner. Finns även en del trevliga spetsar som passat, dem ser ut att ha en massa pälsvård men vår spets borstas en gång i veckan :)
Tack för alla svar!
#2, 3: Tack, ska kolla in den rasen! några tips på uppfödare? :)
#4 Har svarat! 😃
#5 Ja, det är ju golden och sheltie som vi fastnat mest för, jag försöker hitta någon kennel som föder upp något nättare goldenhundar, men har tyvärr inte hittat någon 😐Har du några tips på uppfödare? :)
Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg
Sheltie tycker jag skulle passa. Inte haft en själv men har haft nära bekanta som har haft. Aktiva små hundar som hänger med på det mesta och kan även lägga sig och slappna av i tv soffan 😃 Lätta att ha och göra med också.
Cavaliern är ju dock ganska så kända för att ha rasbundna sjukdomar, annars så är det ju väldigt trevliga hundar dom också.
Pudel är ju en riktigt allroundhund som kommer i flera storlekar, de hänger i princip med på allt man vill göra 🙂
Det handlar ju mycket om att hitta en bra uppfödare, oavsett ras. Man kan ju även maila till en kennel som har den rasen man är intresserad av och fråga om de tror att just den rasen skulle passa er 🙂
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Min mormors granne har en golden som är nättare, den är hälften jakt och hälften utställning tror jag…Den är väldigt trevlig och passar in på det du beskriver. Vet inte vad kenneln heter men den ligger i Simrishamn i Skåne så kolla på SKK så tror jag du hittar den där :) lycka till!
Du är på rätt spår #0, Jag håller tummarna och jag vet att det kommer bli bra! Glad för vårt PM 🌞
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜