Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 862 ggr
Fisherling
0

Hur får man bort laxolja?

Nu är det så härligt att en hel del laxolja läckt ut i min hundväska. Upptäckte det bara tack vara att Tinja stod och envist slickade under väskan. 

Det har alltså gått igenom väskan. Apportens ena sida är indränkt i laxolja, och eftersom den är gjord av trä, så har den ju sugit upp det.. Hurtta-selen är också indränkt i laxolja, samt en kampleksak.

Hur får jag bort det här? Sköljde av och gnuggade det med såpa så fort jag kunde, men hela badrummet stinker laxolja. Kan man stoppa in Hurtta-selen i tvättmaskinen? Hur ska jag göra med ryggsäcken? Jag ÄLSKAR den, den är relativt ny och vill verkligen inte behöva köpa ny.

Alltså det är ju bara jag som lyckas med sånt här.

Catta-
0

Ingen aning men nag hade nog testat med yes diskmedel. Det är ju väldigt bra mot fett.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

russin
0

Yes, yes och ännu mer yes…

Lona
0

Är det en vanlig Hurttasele? Jag brukar köra sånt i maskin, 30 el 40 grader.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

andrea-w
0

Uuuh stackare, laxolja som är så himla äckligt…! Fy :( 

Är det en supertjusig ryggsäck från ett schysst märke? Isåfall kan du kanske kontakta tillverkaren för tvättråd!

Annars hade jag börjat med diskmedel för att lösa upp fettet, och om selen och ryggsäcken fortfarande luktar apa efter det hade jag nog testat att låta dem ligga i en balja med ättikslösning för att få bort lukten (om ryggsäcken tål att blötläggas förstås). Och så skölj i massa vatten och vädra järnet efteråt, typ ett dygn eller mer. Jag hade nog tagit det försiktigt med sköljmedel/vanligt tvättmedel; har för mig att det kan skada "ryggsäckstyg"?

Jag slängde in en K9-sele i tvättmaskinen på 30 grader (inuti ett örngott) och det var inga problem, men jag undrar om inte hela maskinen kommer lukta laxolja efteråt i ditt fall…? Du får kanske köra några program med ättika/vinäger/citronsyra/maskinrengöring efteråt. Blä >_<

Här finns det lite ryggsäckstvätt-tips, fast på engelska.

Och här är en annan forumtråd om stinkande ryggsäckar :p

Fisherling
0

Jag får köra några varv med Yes imorgon, får gå ner och köpa nytt eftersom pappa snott mitt och nu spätt ut resten med vatten :P

Men ja, fasen vad äckligt det är, det luktar ljummen fisk i hela lägenheten. Är ganska säker på att golvet sugit upp en del också… Får storstäda till helgen.

hemul
0

Mitt universalmedel mot allt organiskt är Vanish. Speciellt är sprayen väldigt effektiv som första åtgärd och sen tvätta som vanligt med lite Vanish-pulver+tvättmedel. Har funkat på olivolja så…

russin
1

#5 - tipsar om Standardts fiskolja som inget luktar 😉

[Forest]
0

Har en dotter som spiller på sig allt möjligt trots sina 14 år :P Har haft fläckar som vart omöjliga att få rent även kattspya på ljus matta har jag lyckas få bort med detta medel  http://www.colgate.se/app/PDP/Ajax/SE/Products/Universal-Gel.cwsp

Galltvål kan även vara bra har fått bort en del i bilen med galltvål även soffan har fått uppfräshning med hjälp av galltvål, finns flytande eller hård har bara testat den hårda tvålen själv men hört bra om den flytande. Luktar inte godis men den är bra :P 

Sen tycker jag tipset om yes var bra det tror jag starkt på eftersom det är olja, har själv tvättat både hundleksaker /halsband/koppel/selar i tvättmaskinen tvättar dom i långpogram i 40 grader. Lycka till