Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2036 ggr
[Springerpoo]
0

Luktar dåligt i rumpan

Sedan i somras så har våran 3 år gamla shih tzu/lhasa apso Nikko luktat riktigt dåligt till och från i sin rumpa. Det är typ som att han läcker och det luktar värre än bajs. Vi har varit hos en veterinär och tittat analsäckarna men det var inget fel på dem, hon kunde inte heller säga vad det kunde vara utöver det. Vi duschar honom nästan var tredje dag och det är varken bra eller kul.  Min mamma tycker hans bajs ser bra ut men själv så tycker jag att det är lite för ljust och mjukt. Min tanke är att det kan vara pga maten då han äter Acana och Pedigree. Han har en ganska känslig mage och han är även lite överviktig.

Vad tror ni det kan vara? Tror ni det kan hjälpa att ta bort Pedigree från hans kost? Min mamma vägrar att ta bort Pedigree för hon tycker att "det är bra för hans mage" och att "det är Acana som gör den dålig", men han åt INTE Acana när problemet började! Jag tänkte att med lite hjälp från folk med andra tankar så kanske jag kan övertyga henne.

Karmatarerskanise
0

Ni måste sluta duscha honom. Torka med våtservetter om ni måste men dusch så ofta gör det säkerligen värre.

Tycker ni ska besöka en annan vet för det låter som snalsäckarns.

isblixt
1

Problem med analsäckarna luktar typ rutten fisk, fränt och väldigt starkt. Om du känner på sidan av analöppningen, är det mjukt då eller som hårda små ärtor/kulor?

MoaL
0

Låter som analsäckarna. Det behöver inte vara något särskilt fel på dem, bara att de behöver tömmas. Sedan vår hund kastrerades måste jag tömma hans analsäckar med jämna mellanrum, annars töms de spontant på ställen där man inte vill det, som sängen, mattan, golvet eller i hans bädd. De har aldrig varit inflammerade, de töms bara inte som de ska på egen hand. Veterinären har ingen aning varför det är så, hon säger bara att hon inte kan se några fel på dem. Det är möjligt att din hund har samma problem .

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor