Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1091 ggr
Ellrose
0

tips på första egna hund

Hej. jag går i tankar att skaffa hund. jag har aldrig ägt en egen hund som är min och bara min. Jag har varit i kontakt med många som har hundar och har varit hundvakt mm. Jag har också jobbat med hundar på ett hunddagis och jag ÄLSKAR verkligen hundar och vill ha en egen.  Min familj har haft hund förr då min pappa jagade så det finns flera som är vana med hund. Samt att jag har haft en stödfamilj som födde upp hundar det var jämthund och gråhund som dom födde upp då pappan i familjen jagade med min egen pappa.

Jag bor en så länge hemma och studerar på heltid men min mamma jobbar bra tider så hon är ALLTID hemma till kl 13. Och jag åker hemifrån vid 8 på dagarna och kommer hem vid 16 men min mamma kommer hjälpa mig med allt när jag behöver stanna kvar på skolan eller jobba lite extra.

Jag vet inte vad jag vill ha för hundras, eller om den ska vara stor eller liten långhårig eller korthårig?  jag är van med lite större hundar typ gråhund, retriever och Grand danios.

Jag träffade nyss en vän som har Chinese Crested dog och jag blev förälskad och tyckte den var underbar.

Men jag undrar om det är någon som vet en bra hundras till en som är ny på hundar?

( Ellrose Hamsteruppfödning)

tillowin
5

Mitt tips är att sätta dig ner och skriva upp en lista på vad du spontant känner att du vill ha i en hund. Stor eller liten, det finns ju fördelar med både och. Vad vill du göra med hunden, ska den vara enbart till sällskap eller vill du kanske hålla på med någon hundsport? Vill du ha en hund som inte kräver någon pälsvård, eller tvärtom vill du ha en som behöver borstas, kammas och trimmas regelbundet? Om du fick välja, vilka egenskaper skulle du helst vilja ha i en hund, vilka vill du absolut inte ha? Fundera lite på saker som jaktintresse hos hunden, skällighet/vaktighet, om den ska vara mycket social eller inte och hur mycket eller lite aktivitet i form av motion och hjärngympa som du kommer vilja ge hunden, och så vidare :) 

Det är inte så lätt att veta alltid vad man söker i en hund, men det kan hjälpa att försöka prioritera upp lite vad man tycker är mest viktigt och vad man är lite mer flexibel på :)

Petmade.se - Handgjort för hunden

tillowin
4

Generellt så är väl grupp 9 bra att titta på, de flesta sällskapshundarna tror jag är ganska bra som förstahundar. Vill du ha en mer aktiv hund så är ju också spaniels och retrievers ganska lättsamma att ha och göra med, om jag utgår från mina egna erfarenheter i alla fall :)

Petmade.se - Handgjort för hunden