Tittade ut genom fönstret
Ja, det gjorde jag. Det var nästan en timme sen, så inte beckmörkt än men inte långt ifrån. Där får jag se en kille komma cyklande med en hund i ett lååångt koppel, typ utdraget flexikoppel. Killen cyklade rätt långt uti gatan och hunden sprang på vänster sida av vägen i sitt långa koppel. En relativt liten, mörk hund. Varken cykel, cyklist eller hund hade reflexer eller någon typ av lyse. Ingen huvudled direkt, men huvudgatan genom bostadsområdet, rätt mycket trafik faktiskt.
Kanske är det ett tecken på att jag håller på att bli gammal, men jag retar mig så oerhört på sånt här. Körde nästan över en mörkklädd helt nedsläckt cyklist som vinglade fram på en smal landsväg på natten en gång. Sånt sätter spår.
Numera cyklar jag bara. Det är otaliga gånger jag har hållit på att krocka med andra cykister som dyker upp som skuggor ur mörkret. I den här stan finns många ställen där cykelbanor korsas. Alla kommer med full fart, ingen ser sig för, ingen verkar ha begrepp om högerregeln och bara ett fåtal har lyse på cykeln. Min egen cykel är pimpad som en julgran.
Likadant med hundar. Finns en stig efter ån här där folk ofta har hundarna lösa. Jag cyklar ofta där. Ett cykellyse lyser inte upp tillräckligt för att man ska se en liten hund, antingen den är lös eller ännu värre i flexikoppel. Jag vill inte cykla in i det jäkla kopplet och jag vill inte köra på vovven heller. Jag brukar alltid hojta något uppskattande när folk har reflexer eller lysdioder på jyckarna.
Vad säger ni? Är det jag som börjar bli en gnällkärring eller har jag rätt? Man SKA ha lyse på cykeln och man bör nog ha reflex eller lampa på hunden också om den ska springa lös eller i långt koppel där andra cyklar. Eller som hunden jag såg nyss som sprang 3-4 meter från ägarens cykel mitt på vägen.
Håller med. Är de inte rädda om hundarna?
Min hund har reflexhalsband, vet dock inte hur mycket det syns, men det gör dock inte så mycket då jag inte har honom lös när det är mörkt.
Jag är själv en reflexnörd, tyvärr inte jättebra på det när det kommer till mig själv, men min hund syns alltid.
Hans sele är gjord av oranget reflextyg, med silverreflexsömmar och -fält infällda i, men vanligtvis har han även en gul och silver reflexväst och ett gult och silver reflexhalsband som ska lysa rött. Han syns väl, kan jag säga!
Självklart skall han se till att både hunden och han syns.
Jag sa till en dam lite snällt för några veckor sedan " att oj, jag såg varken dig eller hunden eftersom ni inte hade reflexer på er, då det är så mörkt".
Hon svarade då "att de skulle inte så långt och gick på trottoarerna", "spelar ingen roll" sa jag då, "ni kan bli påkörda ändå".
Tyvärr vet jag inte vem damen var så jag kan inte kolla om hon har reflex på sig eller hunden numera.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Måste ju säga att jag inte går omkring med reflexer i stan jag heller, men när jag cyklar som sagt och om jag ska ut och gå efter landsvägen på kvällen. Min hund kommer definitivt att vara försedd med både det ena och det andra när det behövs. Och ska det cyklas med honom får han springa på höger sida om hojen och inte ute i trafiken.
Tycker hela grejen att cykla med en hund i så långt koppel och på vänster sida var uridiotisk. Tänk om det kommer en cyklist/bilist/motorcyklist som inte ser kopplet?
#4, hoppas du vet att du inte syns bättre bara för att du går i stadsmiljö? Gatlyktorna hjälper nämligen inte, de som går utan reflexer försvinner ändå i skuggorna (något jag blev plågsamt medveten om när jag började köra bil…)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
I så fall är jag också en gnällkärring ;-) . Vi brukar vara pimpade, såväl hästen som hunden och jag. Om jag någon gång inte är det, när jag går här hemma på grusvägen, så är jag väldigt noga med att hålla hunden och mig långt ute i diket vid eventuellt möte. Vad jag tycker är lite "lustigt" är att ett par av tjejerna i stallet dräller av reflexer när de rider i skogen - när de sen cyklar hem på landsvägen har de en liten svag lykta. Är det så svårt att kränga på sig en reflexväst åtminstone??
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#5 Men bilarna kör (förhoppningsvis) inte på trottoarer och gågator.😉
#6 Skönt att jag inte är ensam. Åtminstone här i stan tycks det ha blivit någon slags mode att inte ha lyse alls på cykeln. Sen tror jag det spelar in att det är så många som inte tar körkort idag också, folk kan inte basic trafikregler. Misstänker också att de dragit in trafikundervisningen i skolorna. Ni som är yngre, är det så? Märker det när man måste väja för varandra, då börjar folk irra planlöst från sida till sida och kan inte bestämma sig. Jag viker automatiskt åt höger och så tror jag alla som en gång lärt sig gör.
På några gator här i stan finns den gamla typen av cykelbana kvar, mer en cykelfil, en avgränsad del av körbanan för cyklister. Där kan man se människor cykla mot trafiken, fast på cykelbanan. Öh, de cyklar fortfarande på vägbanan ju öven om det är lite streck på gatan.
Annars föredrar jag den typen av cykelbana. Tycker de här delade gång- och cyklebanorna är djävulens påfund. När man går är man rädd för cyklister och när man cyklar är man irriterat för att man måste väja för barn, hundar och vuxna som irrar fram och tillbaka över CG-banan. Idiotiskt påfund att blanda så olika trafikanter. Jag cyklar nästan alltid på vägen istället om den inte är för hårt trafikerad, trots att jag kan få böter. Det är säkrare.
#7, det får man verkligen hoppas (även om det händer ibland. I mitt område blev en man påkörd på trottoaren när han kvällsrastade hundarna. Hundarna dog, han åkte till sjukhuset med allvarliga skador…). Däremot korsar ju de flesta vägen ibland, går över något övergångsställe osv. Inte allt för sällan stannar folk till vid övergångsställen och går sedan rakt ut i vägen, när de tänkt att bilarna sett dem. Är det då mörkt och inga reflexer på så blir det läskigt!
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Vi har alltid reflexväst på oss och vovvarna (även vars en röd lampa) när vi är ute, många gånger påbörjar vi en långpromenad när det fortfarande är ljust och då känner man sig lite löjlig i sin väst men när vi gått halva brukar det vara mörkt och då är man glad att man tog reflexer!:). Måste erkänna att jag inte var fullt lika noga med reflex förrän jag själv tog körkort och själv fick uppleva hur svårt det är att upptäcka folk/djur utan reflexer i mörker.
Jag har alltid reflexer på mig själv, på hunden och sparken, samt pannlampa. Bor ute på landsbygden men jag tycker ändå det är viktigt, man ska vara synlig i trafiken och för andra människor/hundar, så slipper man eventuella olyckor. Det är lätt hänt att man har svårt att se folk som är ute och går i mörkret fast de har en reflexväst när man kör bil. Skulle aldrig ha flexikoppel när jag cyklar med hund, har hänt en gång för några år sedan att det kom en lösspringande hund bakom oss och min hund hade flexikoppel, då fastnade kopplet i cykeldäcket och jag fick kapa lös kopplet och skynda mig att dra bort min hund från den lösspringande hunden.
Jag kan nog då klassas som en gnäll kärring jag med :p
Finns det inte en lag om att man ska ha reflex, lyse och klocka på cykeln?
Jag förstår inte att man inte är mer rädd om sina hundar i dagens samhälle. Visst att hundar ska få vara hundar men man behöver väl inte utsätta dom för både det ena och det andra utan att tänka lite på deras säkerhet.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Vi har (nästan) alltid gott om reflexer, både jag och hunden. Ska dock vara ärlig och säga att det är lätt att glömma när man "bara" ska till affären, men gud vad jag skäms när jag insett att jag glömt reflex. Känner mig oansvarig och taskig mot alla trafikanter som blir överraskade och skrämda när jag plötsligt dyker upp bredvid vägen utan reflex. Vet ju själv hur hjärtat nästan hoppar ur kroppen ibland när man kör bil och en mörkklädd person utan reflexer plötsligt dyker upp. Det spelar ingen roll om personen inte är påväg att gå över vägen, det är ändå obehagligt. Skäms över att jag ibland skrämmer andra trafikanter på det sättet när jag inte har reflexer.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#13. Jodå. Ringklocka, lyse fram och bak, reflexer fram, bak och åt sidorna. Men polisen har annat för sig.
#13 ja polisen har väl alltid annat för sig 🤔
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Har ju varit mycket prat om att återinföra sjukvårdsbiträdena i vården. Kom att tänka på att det kanske inte vore så dumt med en lägre grad av poliser också. En slags ordningsvakter som kunde ta han om såna här smärre föreseelser städer men inte har polismans befogenhet som det så vacker heter.
Lättaste sättet att inte glömma reflexer är att sätta fast dem i jackfickan. Jag har en på varje sida i varenda jacka jag använder. Kollar alltid när jag byter jacka att det finns reflexer i fickorna, jag tar oftast av det tunna snöret de hänger i och sätter i resårband i reflexen istället. På det viset är de flexibla när man fastnar i något och då rycks inte reflexen bort från jackan, på samma sätt som när de hängde i det tunna snöret. Kan bara gissa hur många reflexer jag blivit av med bara för att de fastnat i buskar och grenar.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!