Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 2661 ggr
densomundrar
0

Purenatural spannmålsfritt

Hade tänkt byta till spannmålsfritt till min vovve, som jag skrev i en annan tråd, och funderar lite på Purenaturals spannmålsfria torrfoder. Någon som provat det? Några erfarenheter eller synpunkter på fodret? Tacksam för allt ni kan tycka och tänka om fodret :-)

sannalexi
1

Hej!

Min hund har ätit det i 3 veckor nu, de första två veckorna utblandat med de gamla fodret (Doggy). Övergången gick jätte bra och det har inte varit några större problem med magen. Vi bytte för att hon kliade sig så fruktansvärt av Doggy, åt nästan ingenting och bajsade mycket och löst hela tiden..

Jag har bara positivt att säga om Purenatural, har numera en matglad liten tjej som inte kliar sig eller så mer! (Nackdel skulle väl kunna vara det höga priset men eftersom dom äter mindre mängd av purenatural så märks det inte markant)

lizton
2

Har ej testat Pure Natural , men av innehållet att döma verkar det tillhöra de bättre torrfodren om du väljer något av de spannmålsfria sorterna. De med spannmål kan innehålla ris och det är riskabelt att ge varje dag pga den höga halten arsenik som finns i ris. Fodret är brittiskt. Här finns några frågor och svar om fodret från tillverkaren.

http://www.purenaturalpetfoods.com/faq_se

Så här ser det spannmålsfria lammfodret ut:

Ingredienser:

Lamm 50 % (30 % färskt lamm, 18 % torkat lamm och 2 % lammbuljong), sötpotatis (23 %), ärtor, ärtprotein, potatis (6 %), linfrö, betmassa (2 %), Omega-3 komplement, vitaminer och mineraler, grönsaksbuljong, mynta (motsvarar 7,5 g per kg produkt), frukto-oligasackarider (92 mg/kg), manna-oligasackarider (23 mg/kg).

Råprotein 26%, råolja och råfett 14%, råfiber 3%, råaska 8%, vatten 8%, NFE (kolhydrater) 41%, Omega-6 2,0%, Omega-3 1,79%, kalcium 2,41%, fosfor 1,50%. Energimängd: 354 Kcal/100 g.

http://purenaturalpetfoods.com/produkter?p_cid=19&cid=40&id=107

Jag skulle dock föredra Simpsons som är ett annat brittiskt spannmålsfritt torrfoder till betydligt lägre pris från 469 kr för 12 kg hos zooplus.se Jämför med nästan 700 kr för PureNatural för 12 kg. Simpsons har råvaror som är avsedda för mänsklig konsumtion. 

Så här ser Simpsons lammfoder ut:

Ingredienser: 
Lamm (minst 45% - torkat lamm, urbenat lamm, lammfett) potatis (minst 26%) betmassa, bryggerijäst, lammsky, torkade ägg, laxolja, mineraler, linfrön, vitaminer, yucca-extract, tranbär, nukleotider, mannan-oligosackarider (MOS), frukto-oligosaccharider (FOS), glulosamin, MSM, kondroitin. 
Analytiska beståndsdelar: Protein 25%, olja 14%, fibrer 3,5%, aska 11%, kalcium 2,09%, fosfor 1,14%, omega 6 2,95% och omega 3 1,72%.

Simpsons äter en av våra hundar och det har funkat fint hela tiden.

Ännu högre kvalitet har Acanas foder, men det är dyrare. Vi har gett Acana i flera år och det har alltid funkat jättebra.  Acana finns i ett flertal nätbutiker, men zooplus.se är billigast vad jag har sett.

densomundrar
0

Tack för era synpunkter, jag kommer nog att prova detta foder. Simpsons låter intressant det med men börjar nog med pn :-)