Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2746 ggr
[Sandi92]
2

Om din hund hade bitit någon..

Hade du avlivat den då? Har hört vissa hundägare som sagt att de hade avlivat tvärt och andra som absolut inte hade gjort det. Jag blev själv biten två gånger som barn av vår egen hund av stor ras. En gång som tvååring och en gång när jag var 8-9 år. Dock inte allvarligt. Mina föräldrar avlivade inte vår hund. Samtidigt som jag vet att jag hade blivit jätteledsen om de hade avlivat honom så kan jag tycka att det var lite oansvarigt att behålla en hund som bet ens barn.

[tk1971]
0

Det där beror ju helt och hållet på situationen. Om det är helt klart att hunden har nåt fel i skallen så tror jag att jag skulle avliva. Inte annars.

Scorpio97
0

Det beror helt på situationen.

//Jessie

thea_thea
0

Beror på situationen. Om hunden skulle springa fram till en främmande människa som betedde sig helt normalt och hugga den i benet - ja, om det händer igen efter det. Om hunden skulle bita i en stressad/pressad situation - nej.

hemul
1

Oj, svår fråga.  För mig skulle det nog bero på HUR och VARFÖR hunden bet.

Min hund som var den snällaste i världen och inte ens visade aggressivitet när han blev biten av en annan hanhund, bara stod där och lät sig bitas, bet en bekant i handen en gång. Situationen var denna. Nyårsafton och några kompisar var här. En bekant som jag inte kände så bra ringde. Förstod att hon var ensam och bad henne komma över. Hon var väldigt full när hon kom och det blev ju inte bättre. När jag gick ut i köket satt hon på golvet och försökte pussa hunden på nosen fast han inte ville. Brydde mig inte så mycket, tänkte att det där fixar han, som vanligt. Tanten hade själv haft hund och tog nu hand om dotterns två ganska stora hundar, så nema problema, tänkte jag. Nästa gång jag kom ut i köket satt hon och höll om sin hand och hunden låg under köksbordet och darrade, alldeles förstörd. Han hade bitit hål, men inte igenom, vilket han lätt hade kunnat göra (40 kg+).

Jag vet inte vad hon hade gjorde, men något var det. Tvättade och plåstrade om tantens hand och försökte trösta hunden. Gick så klart inte att få ur henne något vettigt. Min enda tanke var om hunden lidit psykisk skada av det inträffade, att han skulle bli rädd för folk eller liknande. Tack och lov var han sig precis lik efteråt och det hände aldrig mera någon incident.

Hade han därmot oprovocerat bitit ett barn eller provocerat bitit för att döda eller skada, då hade nog min inställning varit en annan.

Catta-
0

Hade min hund bitit någon människa hade jag svimmat av chock.. Finns inte på värdskartan att hon skulle göra det. Skulle hon däremot göra det skulle jag åka till vet och kolla igenom henne så hon inte har ont någon stans, alt. tumörer.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

JoannaLi
0

Beror på :)

hemul
0

#5 Det gjorde det inte för mig heller, kan jag tala om. Ändå hände det. Det var väldigt skumt. Reagerade på människans sätt att försöka pussa på honom, det var äckligt, som om hon kysste en karl, om ni fattar. Ändå gjorde jag inget. Idiot.

Karolina-H
0

Det beror helt på situationen när det händer. Alla hundar hur snälla de än är kan bita i en tillräckligt pressad situation.

Codeavalone.blogg.se

panini
0

Precis som alla andra säger så beror det på situationen. När jag var liten och sprang med vår förra hund på en åker så hoppade hon upp och bet mig i handen i ren lek, hon skulle absolut aldrig ha bitit någon för att "vara elak". 

Men om mina hundar skulle gått fram och bitit någon helt random på gatan utan anledning så skulle jag ha övervägt alternativet för det är absolut inte normalt. 

Fick ta bort en råtta som bet oss helt utan anledning för att han troligtvis hade en tumör i hypofysen vilket en annan bror i kullen hade haft och hade gjort precis som min hane, börjat bita en helt oprovocerat.

Joyous
0

Min hund har bitit och hon lever fortfarande. Så nej, jag hade inte avlivat hunden, inte som min situation ser ut idag.

reverse
3

Nej, de gånger jag hört om en hund som faktiskt bitit "helt oprovocerat" kan nog räknas på ena handens fingrar. Om ens det. Blev biten två gånger som barn, runt 4-årsåldern. Det var definitivt inte oprovocerat, jag var odrägligt påflugen troligtvis. Vuxna kunde inte hålla koll på mina förehavanden 24/7. ;) Tack och lov var det vettiga vuxna som visste att det är djur och djur kan man aldrig förvänta sig till 100 procent att de ska klara allt vi tycker är normalt osv. Så det var jag som fick lära mig läxan och inte hundarna som fick sätta livet till. Vi hade även en hund när jag var äldre, som bet en vän till familjen i handen när denne lite lagom berusad ragglade fram och skulle prompt ta ett tuggben ur käften på vår hund, trots att han blev tillsagd att låta hunden vara. Blev ett hål i huden, men inte djupt, mer skrap. Hunden avlivades naturligtvis inte pga det. För mig skulle det sitta långt inne att avliva en hund för att den reagerar som en hund kan göra. Men många omkring mig har inställningen att om så hunden bara nafsar mot en människa är det något fel i huvudet på den och ska tas bort. Mycket sorgligt.

//Lina

densomundrar
0

Bet hunden oprovocerat och allvarligt (inte naffs) så hade jag förmodligen avlivas och defentivt vid upprepade gånger. Är det provocerat och det finns en anledning till det så nej, antingen jobbar man med problemet eller eliminerar triggningsmomentet/omplaceras hunden till lämpligt hem eller håller stenhård koll på det man vet kan trigga detta.

Joyous
3

Eftersom ni är flera som nämner att det är skillnad på en hund som biter om den blir provocerad så undrar jag när det är provokation och när det inte är det? Jag skulle tro att nästan alla hundar som biter känner sig provocerade, frågan är om husse/matte upplever det på samma sätt? Min hund kunde försöka bita en människa "helt oprovocerat", det räckte med att någon på stan stirrade på henne. Hon upplevde situationen annorlunda än vad jag gjorde. Men för henne var det provocerande.

[Sandi92]
0

Är också nyfiken på det #13 skriver. Anledningen till att vår hund hund bet mig första gången, när jag var två år, var att jag skulle ta en pinne från honom. Han var vaktig när det gällde mat och saker som han ansåg vara hans, så han såg nog det som provocerande att jag skulle ta den från honom.

e94h
0

#9 haha jag har en tumör i min hypofys, hoppas jag inte blir en vampyr inom en snar framtid ! ;)

e94h
0

#14 Det är relativt vanligt att hundar är vaktiga med sin mat, dock kan det blir ett väldigt stort problem om man låter det vara. I det fallet hade jag börjat träna som en tok med hunden och visa att det inte är okej att vakta på det sättet. Hade det inte funkat hade jag inte velat ha hen i en barnfamilj och jag hade aldrig haft hunden lös. 

Men jag håller med alla andra, det beror på situation. Sen faller ett extremt stort ansvar på ägaren om det är så att man har en hund som har möjlighet att bita. Min mormor och morfars hund har varit med om en del skit (det är en omplacering) och han är aggressiv mot både andra hundar och barn. Anledningen till att de har kvar honom är för att vi inte har några barn i släkten (alla är tonåringar), att de bor på landet där de får vara tekiskt sett ifred, och aldrig har honom lös. Så de sätter honom inte i en situation som de vet provocerar honom. Han är en dansk svensk gårdshund så han är inte speciellt stor, vilket gör det hela enklare. Emellertid litar jag inte på den hunden alls. Tur är väl att han har två ordentliga pensionärer som inte har honom lös i fem minuter ens.

Wellcraft
1

Nej, inte så länge det finns en förklaring till beteendet och jag kan förstå varför.
Hugger min hund någon rejält, utan anledning i en normal situation så skulle jag dock inte ha honom kvar, om en rejäl veterinärundersökning visade att han inte haft ont.

Alla hundar kan hugga, men finner jag anledningen så kan jag förhindra det i framtiden. Finner jag ingen anledning alls så lär det ju sitta i huvudet och då är beteendet bortom min kontroll. 
Jag hade kanske övervägt att sätta munkorg på honom överallt förutom hemma, men det är svårt att säga om jag hade låtit det förbli så.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Joyous
0

Men fortfarande, när är det ett oförklarligt beteende? Alla människor kan antagligen se när hunden, enligt dem, biter och den är provocerad men när biter en hund oprovocerat?

hemul
0

Vad jag menade med provocerad är om hunden varit utsatt för någon slags hot. Om någon (främmande) gör den illa, håller fast den eller liknande.

Zadeira
1

Det beror på situationen och hur hunden bits. Är det ett bett där hunden verkligen går in för att skada eller bara för att markera? Vad var det som ledde till bettet? Är det något som hunden visar tendens att göra fler gånger?

Denna veckan har jag blivit biten två gånger. Inte allvarligt, men dock bett som känts och synts på huden. Passar en otroligt osäker hund som de första dygnen högg om jag kom för nära. Det finns inte på kartan att jag tänker be ägaren att avliva, för det är otroligt tydligt när och varför hunden biter. Det är inte för att skada, utan för att skrämmas.

[Nirvana-music]
0

Beror på, skulle det vara riktigt allvarligt och hunden bitit utan att blivit provocerad eller liknande så hade det nog blivit avlivning, men beror på situationen och hur allvarligt hunden menar med beteendet, är det en aggressiv hund som faktiskt är aggressiv och inte en hund som markerar genom att t.ex nafsa lite lätt, men vissa människor tycker att man ska avliva så fort en hund bara nafsar till lite lätt utan märkbara sårskador eller liknande.

Mysisa
0

Jag har haft en hund som bet ett av mina barn. Naturligtvis kunde jag inte ha kvar honom i hemmet för barnens säkerhets skull. Det var bråttom att få bort honom. Jag vägrar att arbeta med en hund som är potentiellt farlig för mina barn. Samtidigt som jag bokade in avlivning sökte jag nytt hem till honom. Kvällen innan avlivningen fick jag napp av en kvinna som var van med hundar med större problem än vad min hund hade. Jag åkte mitt i natten 30 mil enkel resa för att rädda livet på min hund. Idag är han utplacerad hos en underbar familj och visar inte tillstymmelse till aggressioner. Hade jag inte hittat rätt hem så hade han fått somna in. Tack och lov behövdes inte det.

minavitas.wix.com/kennel

russin
0

Vad menas med bita - räcker nafsa, eller bita till eller ska det vara bett med skador ?

Jag avlivar inte för ett bett utan direkta skador - jag funderar på varför det blev som det blev istället och jobbar med det. En hund som biter rejält för att skada om och om igen, ja där åker den nog ut rätt fort om det inte finns en glasklar orsak som går att jobba bort (sjuk hund osv).

russin
0

Jag har ju t ex en ras som har i generna att fösa kor med bett. Mycket vanligt att valpar nyper folk i hasorna när dom växer upp, innan man lärt dom att styra upp beteendet.

Ambrose
0

Nej det hade jag absolut inte. Hon är såpass stabil, balanserad och social så om hon bet en människa så hade det varit p.ga. att: 1. Det är personen i frågas fel för att han/hon antingen var dum mot mig eller hunden, eller hanterade hunden på ett extremt dåligt sätt och inte lyssnade på hennes signaler. 2. Det var ett misstag. Hon siktade fel och råkade bita en hand istället för en leksak. 3. Hon är sjuk eller skadad. Då är det min skyldighet som ägare att ta reda på vad problemet är. Ska min hund få sätta livet till för något av det här?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Sugar Mist
1

Hade en hund som bet 3 pers, mig inräknat, och droppen gick när han försökte bita grannens barn.

Han avlivades inte ens 2 år, jag tog över honom som ettåring efter ett väldigt turbulent första år med massa trauma vad jag fattat det som.

-