Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 856 ggr
Dexterr
0

Väldigt lugn plötsligt

Förra onsdagen kastrerades mina grabbar kemiskt. På Eli märks inget alls ännu. Men igår blev Dexter plötsligt väldigt lugn, ville inte buss, åt inte mycket. På promenaderna va han lite värre än han brukar då en tik i området löper men veterinären sa att de brukar bli värre direkt efter chippet satts in o höll i ca 10 dagar. Idag har han inte busat alls med Eli utan bara ligger o sover.. skäller som vanligt dock. Ätit bra o druckit bra. Blir lika otålig när vi ska ut o gå osv. Grejen är att jag raka ner hundarna igår o de va efter detta som allt började.. Igår antog jag att han va lite sur då han inte gillar rakningen. Är det kastreringen som redan gjort han lugn eller är de att han irriterar sig på rakningen? ( i början kliar de mkt ett par dagar) Vad tror ni? Börjar bli lite orolig :(

Dexterr
0

"Efter treårsåldern betraktas de i regel som ”färdiga” och det stämmer nog till stor del. När hunden fyller 3 år (ofta väldigt pricksäkert) brukar de flesta hundägare säja att hunden ganska plötsligt blivit mer lugn, tillfredsställd, trygg och stabil."

Kan detta stämma ?🤔

Em_
0

Det har jag inte märkt :P Mina lugnade blev av med värsta unghundsfasonerna vid ettårsdagen och sedan runt tvåårsdagen hittade de en gnutta mognad till. Det gick dock inte från en dag till en annan utan jag insåg när jag kollade på kort och tänkte tillbaka att "oj, för 3 månader sen va X så där, nu är han mycket lättare att få kontakt med i situation xx".

Vet inte om man ser skillnad i temperament från en dag till en annan efter kastrering. Låter väldigt tvärt. Har du tempat honom?

Dexterr
0

#2 hans temp är som den brukar :) han är precis som vanligt, bara att han är lugnare inne :/ Undrar om han är sån eftersom de blir värre ett par dagar med handjursbeteendet o en tik löper i området så han kanske reagerar starkare även inomhus nu?