Små hundar och möbler
Vår lilla tokhund Theo har gjort sig rejält illa igår natt. Han hoppade ner från sängen (fast vi har en lång bred tygbänk som trappsteg) och damp i banken. Han låg orörlig i bakbenen och krampade. Jag ringde jourveterinären och körde in honom på en gång. Han fick spendera natten på djursjukhuset med smärtlindring.
Mina svärföräldrar hämtade honom igår, Han är bättre men har fortfarande ont i ryggen. De kan inte utesluta diskbråck.
Hur ska man göra hemma? Vi har ju satt kuddar och bänkar till säng och soffa för att de inte ska hoppa upp och ner utan ha trappsteg. Ändå hoppar Theo ibland över dessa.
Jag vill ju inte ha dom instängda i nåt rum för att undvika olyckor, de vill ju vara där vi är.
Hur gör ni hemma? Vad har ni för tips?
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Fy vad otäckt! Kan ni inte begränsa möbler tills vidare med ex. kompostgaller alt. ha stenkoll och bära upp/ner honom om det behövs?
Ja självklart har vi begränsat honom nu. Han har strikt vila. Jag tänker mer på alla små hundar i vardagen. När han blir frisk. Hur ska man göra för att inte behöva gå och oroa sig hela tiden? Hur lever andra med små hundar?

Om det är en fristående säng så kanske skruva av benen på den kan hjälpa? Men jag undrar själv hur andra småhundsägare gör, det är en stor anledning till att jag inte satsar på att forska i mindre raser till nästa hund. Min katt med 34-36cm i mankhöjd hoppar ju upp och ner problemfritt men katter är ju mer rörliga än hundar är.
Vad är det för ras? Jag har en liten hund. Hon hoppar upp och ned från soffan. När hon blir ivrig eller har en leksak med sig som är lika stor som hon själv kan hon missa upphoppet och ramla ner på golvet. Men då försöker hon igen, det är inga problem. Det är absolut inget jag går och oroar mig för.
Tråkigt att höra om din hund, hoppas han blir bättre snart. Min hund får inte vara i sängen eller soffan oövervakat och han får aldrig hoppa ner själv just för att jag är rädd att han ska slå sig och vi har väldigt halt golv. Iof är det inte ett problem Iom att han inte har något intresse av att vara där, men ändå.
Vi har en liten hund och han hoppar upp och ner i soffan utan problem. Han en ramp som han kan gå upp och ner för. Han skulle aldrig våga hoppa ner för sängen. Hoppas han blir bättre!!
Vår får helt enkelt inte vara i sängen eller i soffan ;)
Hur har det gått? Är hunden bättre?
när min hund var valp skruvade vi av benen på sängen för säkerhetens skull. Idag kan han inte hoppa upp i min säng själv (han "kan" han är eg bara lat, och den är högre än normala sängar) så han får hjälp upp oftast och ned funkar bra. Min farmor har en mindre hund och hon klarar utan några problem hoppa upp överallt där hemma.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Fy vad hemskt! Mår han bättre än?
Soffan + sittpuff hoppar mina upp och ner i utan problem, men vår höga kontinentalsäng får de inte vara i, stänger dörren när de är själva hemma. Hos mina föräldrar får de hoppa upp i den normalhöga sängen. En sak som jag är mycket noga med är att det ska finnas matta som inte kan glida vid de möbler de får vara i. De vill själva inte hoppa från/till hala golv vilket är sunt tänk, kan gå riktigt illa oavsett storlek på hund. Så mitt tips är att ha mattor med sånt där anti-glid nät under, ifall de skulle få för sig att hoppa ner, ibland ser/hör de något och får bråttom.
Jag försöker ha mattor vid säng och soffa så att de kan landa ordentligt. Det märks att de helst använder mattorna. Tror inte trappsteg skull funka hos oss, den lille smiter t.ex. gärna upp på köksbordet med hjälp av en stol men hoppar glatt raka vägen ner på golvet utan tveka.
#4 #8 #10
Det är en normalstor långhårig Tax det handlar om. Han mår mycket bättre nu! Vi ska på återbesök till veterinären på onsdag och sen till sjukgymnast veckan efter. Han går och rör på sig, han hoppar dock med bakbenen så jag vet inte om han har ont där. Jag vågar inte klämma eller röra själv. Bara stryka och massera försiktigt. Han är mer vild än tam.
Sängen vi har nu kan vi inte skruva av benen på. Vi har som sagt en stor/bred "stege" till sängen men inget till soffan. Han hoppar upp själv nu men jag lyfter honom överallt. Han får inte gå i trappor eller hoppa på möblerna själv. Han får vara ute i snön och leka korta stunder nu. Han verkar inte ha ont i ryggen alls utan det verkar vara bakbenen som han har lite problem med.
Om ni vill läsa mer om theo uppdaterar jag bloggen: www.echosierra.se
Jag tror att det som hände var att han landade med frambenen på en matta som gled undan. Jag har plockat bort alla mattor nu kommer ändå oroa mig när dom hoppar.
#11 Kan tillägga då att jag har tunga, gummerade mattor som inte kan glida omkring.