Hur lång tid spenderade ni på rasval?
Som rubriken lyder, spenderade ni lång tid på att bestämma ras? ;) Blev ni nöjda med rasen ni sedan valt, eller var den inte som ni förväntat er?
Funderade i flera år på ras, var inne på mellanpudel rätt länge men det slutade med storpudel. Sedan har jag nog funderat på nästa ras sedan jag tog hem pudeln 😉Har fortfarande inte lyckats bestämma mig helt för vad det blir.
Jag är jättenöjd med min storpudel. En sportig kompis som hänger med på allt - precis vad jag var ute efter.
Typ två år. Vi funderade dock mellan labbe och engelsk springer spaniel. Men sen trillade det en lite jrt-tik över oss. Så henne har vi nu. Det blev dock väldigt bra. Vi ville ha en hund som man kan träna lydnad, spår, cykla långt med och bada mycket med. Gärna vattenapportering. Och det var precis vad vi fick! Så det blev ju bra till slut trots att det var fel val, men definitivt rätt individ! xD
Nej, funderade inte speciellt länge eftersom att jag inte direkt planerade att jag skulle köpa hund just då. Har alltid velat haft storpudel så jag kollade på storpudeluppfödare och bestämde mig för att kontakta en uppfödare bara så där hux flux, pratades vid i telefon och ca en vecka efter åkte vi och hämtade henne. Så jag hade väl funderat på valp och bestämt ras i typ 1 månad före innan jag fick hem henne. Så det blev ett snabbt köp. Jag har aldrig riktigt varit en sån som ska planera i flera år. Även om jag inte hann fundera speciellt länge på vilken ras jag valde så är det absolut rätt ras för mig, har tittat mycket på många olika raser den senaste tiden bara för skoj skull men det är ingen ras som faller mig så mycket i smaken som storpudeln gör så för mig var det absolut rätt ras. Nästa storpudel var inte heller planerad, en uppfödare som jag brukade klippa min hund hos skulle ha valpar, och det var inte förens valparna var över en månad som jag fick ett ryck och skrev att jag var intresserad av en valp om det fanns någon kvar, vilket det gjorde. Vid nästa hundköp ska jag dock planera mer och vara noggrannare med uppfödare och jämföra olika kennlar och föräldrsdjur innan jag bestämmer mig för att köpa valp men det kommer inte bli än på många år.
Jag har alltid velat skaffa en Rottweiler, men det tog i alla fall 10 år innan jag kände att jag kunde ge en Rottweiler det den behövde.
Nita blev min första hund, och jag hade turen att få köpa henne av den första uppfödaren jag pratade med. En bättre hund kunde jag inte ha fått. En enklare valp hade nog inte funnits att hitta och iom att hon har blivit äldre, så har jag växt mer och mer som hundägare. Det är helt otroligt vad jag har lärt mig mycket!
Hon är den perfekta allroundhunden och provar med glädje på alla de nya hundsporterna som jag stället henne inför!
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Vi har planerat nästa hund på allvar i 1 år ungefär, och några olika raser har legat och cirkulerat på topplistan. Nu är jag nästan helt säker på vad jag vill ha och nästa kommer antagligen flytta in i sommar/höst, så 1,5 år ca har vi planerat när det är dags.
Första hunden var en omplacering och han dök upp på blocket ca 2 veckor efter att vi bestämt oss för att skaffa hund. Från att annonsen kom ut på blocket så tog det en vecka till innan han var våran. Då gick vi mer på individ än ras, även om vissa raser/typer av hundar var mer aktuella än andra.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Jag spenderade flera år med att leta efter rätt ras. Min sambo hade som krav att det skulle vara en liten hund så liten hundras letade jag väl efter i ca 2 år innan vi bestämde oss och det passade i tid.
Vi skaffade tillslut en Lancashire Heeler och är super nöjda med rasvalet! Enda anledningen till att byta ras är för att jag i framtiden vill ha en stor hund. Och tyvärr kommer Heelern i ett litet kompakt format även om de själv tror att de är störst och starkast. Hade det funnits en Heeler i större storlek hade rasvalet i framtiden varit enkelt.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Planerade ett halvår innan jag skaffade min andra hund, sedan tog det ett halvår att kolla linjer, leta kullar, bli nekad och tillslut få valpapan 😍
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Njaä, ett par timmar med en rasbok bara :P Sen har jag inte slängt mig på telefonen och ringt första bästa uppfödare, men själva valen var ganska enkla.
Med denna hund - inte alls länge. Jag hade redan haft en jackis i många år och när den dog var det så självklart att vi skulle ha en ny hund av samma ras att vi aldrig ens tänkte på nån annan ras.
Nästa hund däremot blir nog inte en jackis. Det är svårt, det finns flera raser som vi väljer mellan. Pudel(!), Tax, pumi, nån annan liten terrierras… vi är inte främmande för att skaffa en hund från nåt hundstall heller.
Det tog ett par år, när ras sen var bestämt tog det nästan ett år till innan valpen var min! Nästkommande ras har jag klurat på sen lite efter att min Collie kom hem…
Tog inte lång tid med de jag har nu. Vår första hund var min sambos gamla vän och än är hon med oss. Vår andra hund födde min sambos mor upp och det var ett enkelt val. Våra senaste hundar funderade vi på i ett halvår per hund, men nästa hund lär ta längre tid i och med att fyra hundar är maxkapacitet. Vi har beslutat oss för att inte ha fler än två samtidigt senare, men lite ha-galen är det svårt att inte bli. Valpar är min akilleshäl.
Ett år från det att jag bestämt mig för att skaffa hund snart. Då går det året till att välja ras, tittar på kennlar och sist, kombinationer. Till nästa hund vet jag dock inte hur lång tid det kommer ta, för det beror lite på hur flexibel jag tänkt vara med att finna en så bra kombination som möjligt. Sådana växer ju inte på träd och då kan det bli att man får vänta i både 1,2 och 3 år.
Tass Josephine
Vi funderade runt ett år på olika raser. Kh collie hade vi tänkt på från början men slagit ifrån oss tanken eftersom vi tyckte att de var så hima fula, haha. Så vi funderade vidare på Pudel, papillon, chinese crested, shetland sheepdog… Vi ville ha en samarbetsvillig, följsam ras med låg jaktinstinkt och en lättskött, kort päls. Så på pälsen rök ju de flesta raserna vi tänkt. Vi hade nog valt Pudel om det inte vore för pälsen. Tillsut blev det en ful kh collie ändå. 😉
Han är snart elva månader och vi tycker att vi valt rätt ras. Han är en trevlig, lättsam hund som inte är svår att bryta vid jaktbeteenden. Han håller sig nära och är väldigt lättmotiverad att träna. Dock har vi tidigare haft hundar som inte haft lätt till skall så vi är inte riktigt vana vid det här oljudet. 🤐
Med hundarna jag har nu planerade jag inte alls. Med tiken visste jag att jag ville ha en aktiv allroundhund så jag kikade på olika raser men valde efter individ i slutändan. Hanen bara flyttade in, helt oplanerat. Nästa hund är dock planerad sedan länge, rasvalet gjordes för 3 år sen så nu är det bara vardagen som ska stämma innan det blir valpköp.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
När jag skaffade kooiker funderade jag nog i runt ett år, velade fram och tillbaka mellan olika raser och snubblade över kooiker, sen kunde jag aldrig släppa dem 😃
Fröken golden däremot, skulle jag inte alls ha men sen bodde jag och jobbade hos uppfödaren och så liksom bara råkade det trilla med en valp sen när jag skulle åka hem…. 🤔😃
Det tog typ 3 år innan jag bestämde mig för vilken ras jag skulle byta till, då jag inte skulle ha fler av den ras jag då hade. Jag velade mellan två rätt snarlika raser i några år, men sen när jag väl bestämde mig efter att ha träffat rätt hund - så gick det fort.
Runt 1 ½ år. Velade ganska mycket mellan olika raser. Tillslut blev det en samojed. 😃 Ångrar det inte en sekund. ❤️
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Ett par månader :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
jag säger det tar tid att hitta vad man vill ha o tyvärr kan även när man valt minitsiöst ( eller hur det stavas) så kan det skita sig totalt o tvärt om …
Jag har haft olika hundar, passat mycket olika hundar av samma ras o samma blandningar som mina hundar varit. Alla är olika o samma hundar !
Min senaste hund fick jag kompromissa med rasmässigt eftersom sonen var överkännslig för dom ullhåren som mina gamla blandisar hade …
fick välja en hund med kortahår o utan underull. Det blev en Vizsla en underbar Tik som är guld hon e super på så många sätt, var så nöjd att jag tog en kull på henne o behöll en av valparna en underbar hane som jag klaffa med kanon jag hade känt honom sen han kom ut o jag valde honom från kulle ! mig passade han o min tik hade inget emot att ha honom kvar även om jag vet att hon uppskattade när vi träna o rasta dom var för sig ! Tyvärr fungerade han inte alls med mina sönders kompisar … han var inte alls bekväm i deras lekar som tur är har en av mina vänner tagit över honom o nu har han det jätte jätte bra o jag saknar att ha en hund till ( jag är en sånn som vill ha 2 hundar ) nu letar jag valp som ska passa mig, mitt nuvarnade liv, mina barn o allt.
Det är inte lätt samtidigt som jag tror att man måste vara realist o se vad man vill ha, hur mycket tid man kan ge o vilka energier som måste klaffa hemma … jag ska nästa vecka kolla på en valp kull hoppas hoppas att det finns en tik som kan passa hemma men känner jag att inte så är fallet får man vänta vidare det kommer en valp/hund där ute som kommer passa som vanten i handsken !
låt det ta tid , ha en plan, o va kritisk
det finns många hundraser o detta kan betyda massa samtidigt som det e viktigt att se skogen för alla träden … blandisarna är ju kanske en bra komprmiss det viktiga är att du vänder o vrider på
vad du vill ha
varför du vill detta
kan du få det att fugera med liv, tid, plats
tror det finns hundar för alla olika stadier man är i livet bara man vågar vara ärlig o realistisk!
oj … detta blev långt ..hoppas det hjälper nått !!
Våran första hund var en blandrastik som behövde nytt hem. Vi hade planerat hund men just henne var oplanerad, det var genom en annons och besök som vi skaffa henne hon var helt otroligt komplett hund vi saknar henne mycket.
Våra hundar vi har nu är av rasen Pudel en ras jag är van vid sen liten uppväxt med en mellanpudel så rasen har jag alltid haft i mitt hjärta. Planeringen av skaffa Pudel våran första Pudel vänta vi på över 1 år en fodervalp. Efter henne trilla det in 2 till. Vi har två toy och en liten dvärgpudel söt liten flock 😉
Funderade ju i flera år men då var inte hund lika aktuellt som det är idag. Sedan när jag bestämde mig för att det var dags att skaffa en så var det lite mer seriöst. Jag tänkte då i ungefär 2 år. :)
Jag gick jägarexamen och då tyckte jag att tjäderjakt var mycket intressant. Det gjorde att jag valde mellan norrbotten spets och finsk spets. Och redan när jag gick jägarskolan så bestämde jag mig för finsk spets. Stortrivs med rasen.
Cirka ett år ^^, Är nöjd med valet men tror inte det är "min" ras utan att jag kommer leta vidare när det är dax för nästa hund :)
Labbe har vi pratat om de senaste tio åren men inte förens nu kom en liten labbe dock har vi haft andra hundar under tiden. Vi tog hundar som inte hade det bra och såg till att de blev stabila innan vi hittade föralltidhem till dem.
http://nouw.com/sawas 
Första hunden skulle blivit en omplacering. Men det var ett sånt krångel och de hörde aldrig av sig om ett hembesök. Började kolla på valpar. Jag ville egentligen inte ha en ras av varianten medium/small utan ville gärna ha lite större. Sen helt plötsligt vart det en liten cocker kille ändå. Nu när jag funderar på nästa hund (som jag började leta redan för 2 år sedan) är jag mer petig pga allt tjafs med uppfödare och den oseriösa avel som finns bland vissa. Samt letar jag efter en ras som kan tänkas användas till tjänst och om inte ändå kunna vara en hanterbar hund som jag kan träna i olika sporter. Samtidigt letar jag efter en hund där uppfödaren verkligen vill föra rasen framåt mot det bättre. Jag vill heller inte skaffa en hund nu när jag bor i det område jag bor utan jag vill helst bo någonstans bättre samt så vill jag ha ett fast jobb. Så, det får ta den tid det tar helt enkelt för min del.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Nää, bestämde mig rätt fort då jag sållade och hörde mig för.
-
Max som var en dansk/svensk gårdshund valde familjen efter mycket studerande av raser. Han var tyvärr ett måndagsexemplar och inte alls som vi väntat oss.
Hades var inte alls genomtänkt och blandras. Där lärde jag mig att aldrig åka och titta på valpar när man egentligen inte ska köpa hund.