Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1333 ggr
taylor__lambert
0

Förälskad i ny ras!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lärare har en hund på skolan, och jag har varit förälskad i henne sedan dag 1!
Men idag smälte mitt hjärta helt och jag är helt såld på henne som individ men jag har ju bara träffat en enda av denna ras. Och jag skulle vilja veta om dom verkligen är så som ras som hon är. Tillhör grupp 1 och är en fd vakt och vallhundsras men verkar inte användas till vallning längre? Det som jag ser i henne verkar stämma enligt skk's beskrivning.
Molly är:
Social, men inte i alla människor, bara vissa, de flesta hundar men inte alla. (Hon var mer social med människor när hon var 7mån, nu är hon lite mer än 1 år och har förändras en del i socialiteten)
Arbetsvillig
Lyhörd
Familjevänlig
Säker i sig själv, endast visat rädsla/osäkerhet 1gång
Lättlärd
Viltintresse finns men väldigt lätt att avbryta
Inte mycket vakt i sig
Rasen är Polski owczarek nizinny

Någon som känner till rasen och kan berätta mer? Uppfödare kanske inte det finns många av? Funkar med fler hundar i hemmet? Står på skk att rasen lämpar sig för många sporter, stämmer det på de flesta individer?
Har som sagt blivit såld på rasen och skulle gärna vilja veta mer!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lona
0

Kan inte tillföra något direkt men har läst på en del om dem + träffat ett par på utställning men det säger ju inte så mycket.
Det låter så fantastiskt bra när man läser om dem, en stabil, arbetsvillig ras som är pigg och käck men ändå inte måste jobba jättemycket.
(Jag tar visserligen alltid det därmed "arbetsvillig" och "stor kapacitet" med en rejäl nypa salt när hundarna de facto inte presterat så mycket, men vill man ha en lagom-hund räcker det ju.)

Har dock en vän som bott granne med ett par PON och de var tydligen inte så trevliga, rätt vassa och reserverade åt det negativa hållet.
Grannen har även haft andra raser och de har varit trevliga så det borde inte bara vara "handhavandefel".
Det säger ju inte så mycket heller i och för sig, två hundar är alldeles för lite att bilda sig en uppfattning…
Mindre bra individer finns förstås inom alla raser! Vet inte om dessa två var släkt eller inte.

Du får gärna uppdatera om du får reda på mer om rasen!
Jag undrar också lite hur stor skillnaden är på dem och till exempel schapendoes när det gäller mentaliteten , de anses tydligen att ett gemensamt ursprung liksom en del övriga långhåriga/raggiga vallhundar nere från kontinenten.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Nalle-]
0

Jag har också fått för mig att de ska påminna rätt mycket om schappen, men att de ska vara snäppet skarpare och svajigare i mentaliteten. Jag har dock aldrig träffat någon själv så kan egentligen inte uttala mig. Hoppas du kan få tag i fler som äger rasen så du kan bilda dig en större uppfattning! Det finns kanske någon grupp på facebook?

taylor__lambert
0

#2 har kollat efter en fb grupp, det finns men för andra länder mestadels. (Polen, nederländerna och dyl) :/ Ska lägga upp det i ett hundforum och se om jag kan få svar därifrån

Lona
2

Åh, jag stötte ju på en PON-ägare i en FB-grupp som handlade om något annat, dock hundrelaterat.
Får fundera och snoka lite för att se om jag hittar henne igen!

Hehe, har man en ovanlig ras så får man finna sig i att folk raggar tag i en på alla möjliga sätt - men vem pratar inte gärna om sin hund?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

taylor__lambert
0

#4 ja gör det! :D Jag skulle gladeligen diskutera min ras om någon var intresserad av en sån

Vattenskadad
1

Men tjena vad roligt att du fastnat för ponen, jag har två tikar i mitt hem av denna ras. Den ena blir fyra i år och den andra tolv. De är som du skriver reserverade, men accepterar lika många som du introducerar den för. De kan upplevas som tillbakadragna och tjuriga ibland. Vår äldre pon har uppfostrat flertalet valpar. Fram till 11 års åldern var hon aktiv i spår och sök utanför tävlingsbanan, men nu orkar hon inte mer. Min yngre pon Delfina och jag är aktiva på brukshundklubben och tävlar i rallylydnad, en sport som fungerar fint med min tjej. Till våren blir det viltspårskurs och sen blir det även att tävla i det. Nosen är särdeles utmärkt på rasen så det gäller att använda sig av den. Hon älskar även utställningar och är en riktig liten primadonna som älskat att posera. För att svara på din fråga så går de utmärkt ihop med andra hundar och djur. Min tjej har en förkärlek för kaniner, när hon var valp så hade vi en belgisk jätte och hon var lite av en surtant. Uppfödarna finns på hemsidan ponunionen.se och de svarar nog på alla tänkbara frågor och du är välkommen att ställa fler till mig om du vill.