Hunden lyssnar inte utomhus
Hej!
Har nyligen tagit emot en omplaceringshund ( en hanhund )som är snart 2 år gammal (Bichonkorsning, vet dock inte helt vilka raser han är). Inomhus lyssnar han hur bra som helst på oss men när man kommer ut är det som att han stänger av öronen när vi försöker få honom att lyssna ( men han är uppmärksam för andra ljud ute som inte är våra röster). Försöker nu träna honom att han ska lyssna på oss ute och att inte dra i kopplet, vilket inte har fått så stor framgång.
Försökt med godis (som han älskar) men det ratar han utomhus.
Försökt med att klappa i händerna för att han ska uppmärksamma mig ( det går sådär, han reagerar på klappen och kollar på mig men sedan är det som att jag inte är där igen).
Någon som har ett bra tips på hur man kan träna honom? Och tror ni det skulle underlätta om man kastrerade honom? då han blir så stressad utomhus pga alla dofter och andra hundar som vi går förbi. Han blir lugnare när han väl får gå fram och hälsa på hundarna. Men de hundar han inte ska hälsa på gnyr/skäller han åt (men inte ilsket!) och drar som bara den i kopplet för att komma dit. Här lyssnar han inte heller på mig när jag försöker få kontakt med honom.
Tacksam för svar :)
Kontaktövningar, skvallerträning, kommunikationsmetoden, finns även kurser att gå för hundar med hundmötesproblematik.
Kastrering gör inte allt bättre.Vissa hundar blir sämre av det.
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Gående kurs i allmänlydnad eller liknande?
"På natten är alla katter svarta"
Tack så mycket! :)
#2 Jo har planerat det om jag inte får till det nu utan :P Har bara haft honom i ca 2 veckor :)
Låt hunden landa i ert hem ordentligt först :) Försök sedan låta bli att göra "allt på en gång" ute, är hunden väldigt ofokuserad och flamsig, gå samma rundor hela tiden så att han vänjer sig vid dem och försök få till så att kopplet kanske bara är sträckt istället för att hunden tokdrar (om den nu gör det, bara ett exempel). Det är tex väldigt svårt eller omöjlgt att gå direkt från "kasta sig runt och vara okontaktbar" till att gå prydligt och lyssna på allt. Bryt ner i smådelar och försök få de olika delarna att fungera allt eftersom hunden har möjlighet att klara dem, underlätta för hunden att göra rätt! Sedan kan det vara klokt att lära in ett kommando för att gå fint vid sidan. Lär in det inomhus, försök sedan få det att fungera i trapphuset/precis utanför hemmet, sedan flyttar ni till ställen där det blir svårare och svårare. Lär du in det så kan du också ha ett fri-kommando som innebär att hunden får flamsa runt som den vill.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#5 självklart, räknar inte med att han ska gå klockrent redan nu, utan bara tips på hur jag ska komma dit senare :P ! Det är mer att när han börjar dra och man försöker få kontakt med honom så lyssnar han inte alls. Var ute och gick ca 1 mil i dag , då minskade draget en aning mot slutet:P Det blev många "Stanna" - Belöning och sedan fortsätta gå när kopplet kunde vara slappt. Går samma rundor hela tiden just nu :) Dock idag blev det en annan runda då vi skull gå längre :P
Jo han kan gå "nära" inne, men kommer man ut på tomten så går de inte alls, då är det som att han stänger av öronen. Tänkte införskaffa mig en Klicker i morgon om det kan vara ett ljud han hellre vill reagera på ute. Och godis är inget han vill ha utomhus alls, testat med en hel del saker bland annat blodpudding som han verkligen älskar, men utomhus är han inte alls intresserad av det.
Vet i stort sett ingenting om hans tidigare liv, så har bokat upp med kompisar nu till nästa vecka så ska vi träna hundmöten :P
Långlina då kan du stampa fast han om han springer iväg. träna ögonkontakt och trix ute så han fattar att du är en rolig prick. kontakt är väldigt viktigt, mys och lek mycket, släng godis i ett dike/snöhög/gräsplätt så han för söka efter de. Ni måste skapa ett band så han kan känna trygghet i dig. de är bara ett ge så mycket kärlek att han blir tröt, och ös på lite till!
Det som hjälpt mig med min omplaceringshane är kontaktövningar och att strukturera upp promenaderna. Han blir också stressad av lukter så han blir lugnare om jag håller kortare koppel och sedan bestämmer vissa sträckor där han får nosa fritt. Han skäller och drar fortfarande mot hundar, men lugnar sig mycket snabbare nu efter mötet. Leka, träna och söka på promenaderna är också en kul variation för få honom att tycka att jag är kul och värd att lägga fokus på.
Allt går i små steg och man måste ha mycket tålamod har jag märkt (i alla fall med en galen klump på 27 kg), men att se framstegen gör det helt klart värt det!
Nu väntar vi bara på att få börja vår första kurs för att få lite mer verktyg att jobba vidare med :)
Det skulle lika gärna kunnat va min hund för 1,5 år sen som du beskriver 😂
Mina tips till dig är att boka in en kurs eller flera, träna mycket kontakt och lek, gör promenaderna roligare genom att ni leker, kastar godis, hoppar upp på saker, tränar trix eller liknande. I början kan du inte ställa så höga krav på hunden utomhus utan belöna småsaker som du tycker är rätt, det kan vara att han bara tittar på dig eller att han kommer mot dit när du lockar på honom. Har du möjlighet att få träna med andra så hade jag gjort det också om jag var du. Stället jag gick kurserna på har öppen träning då och då dit dom som vill får komma och träna på vad som helst. I början satt vi bara och tränade kontakt och tittade på andra hundar och då matade jag godis så fort han betedde sig bra(det blev alltså en hel del godis). Det hjälpte verkligen, i takt med att han började inse att han inte kommer att få hälsa på dom andra hundarna så trappade jag ner på godiset och han började söka kontakt själv istället.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)