Att skaffa hund nummer två?
Jag har en tik hemma och har hela tiden tänkt att hon ska få en vän när hon haft ungefär två år som ensamhund. Nu funderar jag så klart om det är bäst att hålla sig till samma ras och kön, eller om det skulle funka med en hane som andrahund? Tiken är kastrerad men pigg och glad och inte alls någon surkart. Hon skulle kunna leka hela dagarna och älskar andra hundar och människor.
1. Finns det någon här som har två hundar där ni har en tik och en hane? Funkar det bra? Det kanske inte spelar någon roll när hon inte löper och så?
2. Vad är smidigast? Två av samma ras eller går det lika bra med en annan ras så länge de har ungefär samma storlek och psyke?
3. Vad är det största skillnaden mellan 1 och 2 hundar hemma, om man bortser från dubbel kostnad i försäkring och mat?
Tack på förhand. :)
1. Har bara av samma kön
2. Raser spelar ingen roll. Jag har två småhundar och en stor hund och fungerar superbra!
3. Tja mer att träna, men de har sällskap av varandra :)
Dubbel matkostnad beror på t.ex storlek på hunden. Mina två små kostar mindre per månad tillsammans än vår stora hund i matkostnad :)
Jag kommer nog försöka ha minst 2 hundar hela tiden, om det går, ser hur mycket positivt det är för mig och hundarna :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1. Har två hanar, funkar super 2. Våra är olika raser och dem är väldigt olika individer men dem lyssnar på varandra. Tex vill den ena brottas vid lek vilket den andra tycker går bra en kort stund sedan visar han att det räcker och då lyssnar den andra. 3. Mer tid för träning, pälsvård osv och det blir ju dyrare (inte bara mat och försäkring men typ halsband osv). Dem lär även av varandra vilket kan vara både bra och dåligt! Men jag tycker att våra får ut så mycket av varandra att det främst är positivt att ha två :) dem är aldrig ensamma är väl den största fördelen, jag och sambon tar ibland vars en vid träning eller bara för att dem ska vara utan varandra en stund (vill inte att dem ska deppa ihop utan varandra). Så jag tycker att det är väldigt positivt att ha två :).
1. Min kompis har 1 tik och en hane tillsammans. Vid löp säras de på. Men det funkar super 🙂
2. Spelar ingen roll skulle jag säga.
3. (Vill inte yttra mig om det då jag inte har erfarenhet av det)
Zingo ;D
För egen del så märker jag att hundar av samma ras oftast har mer behållning av varandra då dom leker osv på samma sätt. Sen fungerar oftast olika raser ihop ändå.
Vilket kön spelar ingen större roll för din del.
Med hund nr två i huset blir det en hel del dubbla promenader - framförallt i början, då den lille behöver egentid och inte orkar så långt. En valp lär sig lätt dumheter om den vuxne har sådana saker för sig (min tysta valp lärde sig oerhört snabbt av sin mamma att skälla på främmande hundar…). Men två hundar är även oerhört roligt, så är man bara beredd på lite extraarbete så kör på 🙂

Jag har fem hundar under mitt tak. Blandade åldrar och kön.
De som har roligast tillsammans är faktiskt samkönade. Men alla umgås utan problem. Vår ena hanhund är kastrerad men ingen av de andra fyra.
Fyra av våra är samma ras (Sheltie) medan den femte är schäfer.
Som sagts ovan blir det mer jobb när det är dags för valpen att komma ut, dock är det ju korta turer i början, sen har du ju träning, vilket också är lättast att göras med en hund i taget, typ lydnad.
Utöver det märks det inte mycket att där blir två…och efter två…tja, då kan de bara fortsätta :D
Lycka till med ditt val av ras och kön! Njut och ha kul.
Vet inte hur det fungerar med blandade kön, men med en kastrerad hund borde det ju fungera. Själv har jag valt att enbart ha tikar för enkelhetens skull.
Jag upplever, precis som russin, att hundar av samma ras har större behållning av varandra. Många raser leker ju oftast på olika sätt och alla är inte kompatibla om man vill att de ska kunna leka med varandra..
Tiden. Helt plötsligt är det en till och denne/a ska ha samma rätt till ensamtid som den vuxna har fått. Sedan har man turen (eller oturen) att man kan få en valp som ärver beteende från den äldre hunden. Vi tog in en valp när vi hade en unghund och det gör jag aldrig om!
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Våra hundar är i åldrarna
2 år (mars 2016)
3 år (mars 2016)
3 år (juli 2016)
6 år (juni 2016)
9 år (april 2016)
Som jag skrev tidigare fungerar de utmärkt tillsammans, givetvis med ålderns rätt leker inte den äldsta hunden så mycket men han är med då och då :)
Jag har aldrig bara haft en hund, men alla mina hundar genom åren har varit av blandade kön, olika åldrar och raser utan problem. De jag har just nu: 5 kg tik snart 8 år 5 kg tik snart 4 år 3.6 kg tik 6 månader 15 kg tik 10 månader 50 kg hane 5 år
Tack för all input!
När slutar en hund vara unghund? Vilken ålder ungefär? Jag tänker på min tik som fyller två nu i mars och om vi får en ny valp till sommaren.
#9 - en hund på 2 år är vuxen, men behöver för den sakens skull inte ens vara helt färdig i kropp och knopp.