Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1554 ggr
123fyra
0

osäker hund. hjälp önskas!

Hej, jag skulle behöva hjälp med min hund Charlie. Han är väldigt osäker på andra hundar. Han är 2 år. Och när han va ca 10-11 veckor mätte vi vår före detta granne och deras stora hund som ställde sig på bakbenen och aggressivt skällde på Charlie som blev jätterädd. Vår granne som då var påverkad tyckte det var kul och lät hunden stå så en stund. Vi var i princip intryckta i ett hörn och svårt att komma där ifrån. Efter det har Charlie haft svårt med hundar. Han skäller, reser ragg, osv. Han är inte aggressiv men det låter så. omöjligt att distrahera honom. Och på detta blev jag sjuk och har nu legat på sjukhus i 10 månader. Jag som var hans trygghet försvann plötsligt. Från att vara med honom exakt varje dag sen han var 8 veckor. Han bodde i början hos min mamma som har en 5 årig kastrerad hane, men efter några veckor börja det bli väldigt stelt mellan dom och det slutade med några slagsmål. Mamma vågade inte ha dom ihop så dom delade av huset. Då blev dom ganska ensamma och understimulerade. Vilket gjorde det värre mellan hundarna. Jag fick då kontant med en som skulle passa Charlie åt mig. Hon hade 2 tikar. En runt 5 år tror jag. Och en äldre mindre hund. Efter några dagar anföll Charlie den äldre lilla hunden av vad vi vet ingen anledning. Hon vågade då inte fortsätta passa Charlie han fick flytta tillbaka till mamma. Tills vi tillslut fick tag på en som kunde ta honom. Där va han från 1 september och hämtade hem honom den 19 december. Jag blev dagen innan vi hämtade hem honom utskriven från sjukhuset. När han var där så skällde han på hundar som innan och han har även attackerat en hund till. Utan synlig anledning. Vilket gör att jag inte känner mej säker på honom med andra hundar nu. Just nu bor han med min syster hemma hos min pappa. Jag bor hos mamma. Letar efter boende. Jag skulle värdesätta alla tips och råd jag kan få! Jag har inte alls samma energi och ork som jag hade innan jag blev sjuk. Och jag är inte friskskriven ännu. Jag vet inte om jag kommer behöva ännu mer sjukhus vård. Rörig text, men hoppas man kan förstå något. Tacksam för hjälp!

thea_thea
0

Vilken storlek är det på hunden?

123fyra
0

Han är ca 50 mankhöjd. Det är en lapsk vallhund

thea_thea
0

#2 Hmm, då kan det bli lite jobbigt. Kanske uppfödaren kan ha honom ett tag?

123fyra
0

Hon har svårt att ta honom och så länge jag är hemma så skulle jag vilja ha honom här. Skulle vilja ha hjälp med hur jag kan få honom tryggare igen. Och kunna möta hundar utan att det låter som han ska döda dom..

smellcaramell
0

*följer* har en liten tik som är likadan, dock har hon aldrig varit med om något traumatiskt direkt men hon har alltid varit livrädd för andra hundar (skäller som en galning på håll och om de kommer nära gömmer hon sig bakom mina ben).. Hon har aldrig varit intresserad av att leka/träffa andra hundar p.g.a. detta.

Dock har det blivit bättre med åren (hon är 10 nu)  men hon skäller fortfarande på andra hundar ibland. Hon är egentligen rädd för alla sorters djur (hamster, kanin, katt, hund, häst o.s.v.) Men just andra hundar är ett problem.

thea_thea
3

Byt till en framknäppt sele om du inte redan har det. Undvik att gå nära andra hundar nu när du är sjuk, och om ni träffar på en hund bara dra med hundskrället och gå bestämt åt andra hållet.

smellcaramell
1

#6 kan inte tala för TS men det skulle bara göra problemen värre för vår tik iallafall som också är osäker vid hudmöten.. Självklart går man inte nära en annan hund när man själv har en som är osäker, men att släpa med hunden därifrån hjälper absolut inte..

Fialialej
5

Häng i miljöer där det finns andra hundar (hundklubben exempelvis), promenera ihop med andra som har hund, utsätt hunden för massor av hundmöten, lek med och mata hunden med godis i närheten av hundar, och ge det TID. Är mitt tips.

"På natten är alla katter svarta"

Majken!
6

Släpp allt som hänt tidigare och bara ge dig fan på att träna. Nöt nöt nöt, och fundera inte på allt som varit. Mata hunden med godis och lev i nuet.

Herveaux
4

#0 Jag tolkar det som att Charlie inte vågar lita på andra hundar för fem öre, så i hans värld är det säkrast att vara den som biter först. (Anfall är bästa försvar.)

Orkar kroppen din med att ge hunden lite mental aktivering, som tex nosarbete?
Har du någonstans där du kan släppa honom lös så han får göra av med lite spring i benen?

Jag hade satsat på skvallerträning.
Det har hjälpt min egen hund mycket. Min kan låta som ett monster när han ser andra hundar som i Pitcher´s värld verkar otäcka.

Sen när din kropp mår bra igen och du klarar av promenader (om du inte gör det redan nu) kanske du kan hitta någon lagom stor, superlugn och tolerant hund som du och din hund kan börja ta promenader med.
Precis som med skvallerträningen; börja med långt avstånd och sen närmare och närmare vartefter din hund klarar av det. Till slut kan ni gå bredvid varandra, utan att hundarna behöver hälsa, om inte Charlie vill och klarar av det förstås.
Tänker att han då kan lära känna en hund som inte är farlig och börja bygga upp en tillit som ni sedan kan gå vidare med.

Tyckte inte din trådstart var snurrig, mitt svar känns desto snurrigare tycker jag! 🤪

#7 Jag håller med thea_thea om att hellre bestämt byta håll än att få ett misslyckat hundmöte. Att byta riktning är ingen lösning på problemet i sig, men det kan rädda ekipaget ifrån ännu ett misslyckat hundmöte som definitivt inte löser något. 🙂
Det optimala är att hålla så långt avstånd som behövs, men om inte det går, är en tvärvändning en bra nödlösning att ta till. Iaf för mig och min jycke.

Edit: Glömde ju lägga till att jag också rekommenderar en framknäppt sele, det kan vara ett superbra hjälpmedel om kroppen har svårt att hålla emot eller klara av en hund som kan få tokryck.

// Harley

thea_thea
0

Håller helt med #9 (Majken!), men eftersom du är sjuk skulle jag vänta med det tills du blev bättre!

123fyra
0

Tack så jättemycket för alla tips! En sak jag undrar eller mest min syster som har honom just nu är hur man ska hantera möten på bästa sätt. När han börjar skälla. Det kan vara jättesvårt att få någon kontakt alls. Ska även kolla på annan sele och testa :)

Em_
1

#12 Avbryt mötet innan har blir okontaktbar.  Lirka med honom åt ett annat håll medans han fortfarande blir intresserad av godis eller leksak. Var positiv och glad. Målet är skapa en positiv förväntan på ägaren hos hunden när den ser en annan hund.

krikkan98
0

Var uppmärksam om de kommer möte, om du ser att de kanske kommer möte få han att koncentrera sig på dig, leksak eller godis. Få han att utföra arbete som sitt, fotgående, byt riktning flera gånger få han att tänka på annat (typ lite rally lydnad). Fatt hindra hund att titta på hunden som ni möter. Bli inte rädd att prata med hunden när någon går förbi, dom har inget med dig att göra. Ha ganska stort avstånd mellan dig och de mötande. Försök att slappna av hunden känner att du är spänd, prata lugnt med hunden och ha tålamod.

Min kompis har en jätte osäker omplanerings hund. hon har arbetat i ett halvår och han har blivit mycket bättre men han är inte klar på långa vägar. de är en lång poses men de kommer bli bättre.

För att få hunden trygg kan du mysa, leka, och träna trix. de är att skapa ett band med hunden. Lek flera gånger per dag och mys varje kväll. 

Man kan också släppa hunden med en trygg och balanserad hund på ett stort område men jag föreslår att ni går ditt tillsammans och låter hundarna hälsa på varandra när dom är kopplade. och släppa dom samtidigt. Men ha koll så inget händer. Djur som hamnar i konflikt i de vilda brukar fålla sig undan från varandra men tama djur börjar slås, varför då? Jo för att en vild t.ex. varg har en hel skog att gå till medans en hund är i ett hus med en annan hund. Dom har ingen stans att ta vägen så dom löser de då de enda sätet de kan, slås. så stort utrymme minimerar slagsmål.

Hoppas nånting hjälper 😃

[loveisall]
1

#13  Så gjorde/gör jag med min schäfer. Hon hade osäkerhetsproblem och gjorde utfall och skällde mot andra hundar.  Gjorde som du säger; viktigt att lirka innan hon inte går att få kontakt med längre.

Nu när det kommer en hund så tittar hon först på hunden utan att skälla och sen tittar hon på mig, går fot och vill ha en godis och beröm. 🙂

[Victoriaärjag]
0

För det första skulle jag sätta munkorg på honom om det får dig att känna dig säkrare ute. Om du är rädd/spänner dig kommer det bli svårt att hjälpa hunden.         Sen skulle jag använda mig av halti/ frontknäppt sele tills du får bukt med problemet.

Funkar det inte att öva på avstånd och mata med godis skulle jag prövat något som gör att hunden "vaknar till", pet corrector tycker jag är bra. Finns i små flaskor, händiga att ha i fickan.

123fyra
0

Munkorg finns det ingen anledning att sätta på honom! Och med mej är han trygg! Har försökt med godis, leksak, och rent ut sagt sett ut som en idiot för att han ska ha fokus på mej. Men det är i princip omöjligt känns det som. Det räcker att han skymtar något som kan se ut som en hund. Eller knappt det. Så sätter han igång. Så det går inte att gå ut med honom utan att han skäller.. och då går det inte heller att vara före honom med det. Jag älskar verkligen denhär hunden och han är mitt allt. Men jag känner mej hjälplös just nu. Har såna skuldkänslor och känner mej verkligen sämst. När det inte är någon hund så går han jätte fint och lyssnar super! Men så fort han typ känner på sig att det är en hund nära så blir han ett okontaktbart monster. Skulle det hjälpa att bara sätta sig ute någonstans och kolla på allt och alla som går förbi? Även om han blir så? Eller skulle det göra de värre?

Herveaux
0

Med vad och hur mycket aktiverar ni honom?

// Harley

123fyra
0

#18 mindre än vad jag egentligen vill. Men det är promenader, sök, lite apport , trix inne och brottas, dragkamp inne . På promenader tränar jag kontakt och så. Men kommer det en hund så är det kört. Blir väl lite utav en ond cirkel. För att jag inte vet hur jag ska hantera situationen ute. Usch, vilka skuldkänslor jag får av att tänka på det 😕 Har pratat med uppfödaren och så om att hitta nytt hem till honom tom. Vilket jag verkligen inte vill! Men det går inte att gå ut med honom utan att han skäller, och oftast går det inte att undvika hundar. Min syster fick ett tips att lyfta upp framtassarna och få honom att sluta skälla och släppa ner honom först när han lugnat ner sig. Är det helt fel att göra så? Vill verkligen inte göra det värre på något sätt. Någon som har tips på framknäppt sele och vart det finns att köpa, kollade lite och hittade inte så mycket.

Herveaux
0

Jag hade köpt en Metizo.-sele och läst på om skvallerträning.

Att lyfta upp tassarna har jag aldrig hört talas om förut,
men jag har svårt att se att det ger någon lösning i längden.

Edit: Ursäkta korthugget inlägg, sitter på jobbet och skriver.

// Harley

17453daystoheaven
0

Försök att vara lugn o sansad, om du i en situation där han känner sig osäker, o du blir osäker, går det ut över hunden.

Apropå det här med VGW sele, om detta är en hund som drar mycket och man skulle behöva rycka kan det i längden ge problem med nacke och rygg.

Jag rekommenderar att du försöker ta lite avstånd från andra hundar i början om du måste vila lite, men släpa inte med dig hunden därifrån när det väl kommer ett tillfälle för hundmöte. Glöm då inte bort att vara lugn.

/ ^\ Q /^ \

123fyra
0

Det är verkligen ingen lösning på problemet men kan underlätta när han blir okontrollbar. Försöker hålla mej lugn och bestämd. Men det är som att han stänger av mej helt. Sen när dom gått förbi är det lugnt igen. Oftast. Han kan även börja dra och sluta lyssna när han känner lukten av hunden som gick där innan.

[Victoriaärjag]
0

Ajix, har du prövat pet corrector eller ville du inte det? Den är helt ofarlig för hunden, kan vara ett alternativ. Finns att köpa på de flesta zoobutiker/online. Det kan hjälpa din hund att få kontakt med dig igen och förstå att det inte är ok att agera så där.  Det verkar som att du har prövat det mesta och det kan vara så att din hund blir för låst för att reagera på godis/leksaker.